Przyroda. Warunki życia w różnych strefach krajobrazowych świata - utrwalamy wiadomości.

 

 

Przedmiot: Przyroda

Klasa: klasa VI b

Nauczyciel prowadzący:  mgr Małgorzata Witkowska

 

TEMAT: WARUNKI ŻYCIA W RÓŻNYCH STREFACH KRAJOBRAZOWYCH ŚWIATA - UTRWALAMY WIADOMOŚCI.

 

Cele lekcji:

  1. Omawiasz warunki życia panujące w określonych strefach krajobrazowych.
  2. Wymieniasz gatunki organizmów typowe dla podanych stref krajobrazowych.
  3. Określasz przystosowania organizmów do danego środowiska.

 

Formy pracy:

  • indywidualna
  • grupowa z kartami pracy

 

Metody pracy:

  • pogadanka
  • dyskusja
  • burza mózgów

 

Środki dydaktyczne:

  • zdjęcia, ilustracje
  • plansze graficzne, atlasy, mapa świata
  • karty pracy ucznia
  • arkusze papieru, kolorowe kartki, brystol, pisaki, nożyczki, klej

 

Przebieg lekcji:

  1. Powitanie gości, uczniów, przedstawienie się.
  2. Rozdanie materiałów.
  3. Zapisanie tematu lekcji.
  4. Wyjaśnienie celów lekcji.
  5. Przypomnienie materiału: nazwanie i pokazanie na mapie poznanych stref krajobrazowych.
  6. Krótka dyskusja:

-         Od czego zależy zróżnicowanie krajobrazowe na kuli ziemskiej?

-         Jakie czynniki wpływają na warunki życia organizmów w różnych krajobrazach?

-         W których strefach krajobrazowych występują najkorzystniejsze warunki życia a w których najtrudniejsze? Uzasadnij.

 

  1. Utrwalenie wiadomości o poszczególnych krajobrazach – praca w grupach:

-         analiza klimatogramu – załącznik nr 1

-         wybór właściwego opisu klimatu – załącznik nr 2

-         dopasowanie opisu do właściwej strefy krajobrazowej –

załącznik nr 3

 

  1. Wykonanie plakatu – praca w grupach:

-         Losowanie  strefy

-          Zaznaczenie na mapce występowania strefy

-          Opis klimatu – załącznik nr 2

-          Opis strefy – załącznik nr 3

-         Wybór charakterystycznych dla danej strefy organizmów – załącznik nr 4

 

  1. Prezentacja plakatów.

-         odczytanie przez liderów grup

-         sprawdzenie poprawności wykonania prac

 

10. Przystosowanie organizmów do środowiska życia. – załącznik nr 4

-         praca indywidualna

-         wypełnienie kart pracy – załącznik nr 5

 

11. Zwrócenie uwagi nauczyciela na fakt, że niezwykłe piękno i bogactwo przyrody ginie na naszych oczach głównie z winy człowieka.

-         Jakie są przyczyny zmian warunków życia w różnych strefach krajobrazowych?

-         W jaki sposób człowiek przyczynia się do tych niekorzystnych zmian?

 

  1. Praca domowa

Dla wszystkich uczniów: Zastanów się , w której strefie krajobrazowej są najbardziej widoczne zmiany wywołane działalnością człowieka. Wyjaśnij dlaczego. Przygotuję się do odpowiedzi ustnej na ten temat.

Dla chętnych: Jesteś przyrodnikiem . Twoim zadaniem jest zorganizowanie     wyprawy w celu zbadania przystosowania organizmów do środowiska życia.   Który krajobraz byś wybrał? Uzasadnij pisemnie swój wybór.

 

NACOBEZU:

  1. Potrafisz opisać klimat 3 poznanych stref krajobrazowych.
  2. Podajesz minimum 2 rośliny występujące w danej strefie krajobrazowej.
  3. Podajesz minimum 4  zwierzęta żyjących w poszczególnych strefach.
  4. Wskazujesz przystosowanie tych zwierząt do środowiska życia.

KARTA PRACY .  Załącznik nr 2

 

  1. Dopasuj opis klimatu do odpowiedniej strefy krajobrazowej:

 

-    LAS RÓWNIKOWY

 

-    PUSTYNIA

 

-       SAWANNA

 

Przez cały rok panuje wysoka temperatura.

Najniższa temperatura powietrza (przed wschodem Słońca) wynosi ponad 20˚C, a najwyższa (po południu) – ponad 30˚C. Występują obfite opady przez cały rok. Codziennie padają deszcze zwane zenitalnymi. Brak pór roku.

 

Wysokie temperatury w ciągu całego roku. Lato upalne z temperaturą ponad 30 ˚C . Duże dobowe amplitudy temperatur. Brak opadów; deszcze padają sporadycznie. Dodatkowo często wieje silny suchy wiatr niosący piasek lub pył.

 

Przez cały rok panuje tam wysoka temperatura. Występują dwie pory roku – deszczowa (latem) i sucha (zimą).  Ich długość zmienia się w zależności od równika. W porze suchej panuje bezchmurna, słoneczna pogoda i jest bardzo gorąco. W porze deszczowej temperatury powietrza są nieznacznie niższe.

 

Załącznik nr 3

 

W tej strefie nie ma pór roku. Rosną tam między innymi: storczyki, liany, paprocie. Dużo jest pnączy. Rośliny nie zrzucają liści.

Zwierzęta tam żyjące to: termity, pająki, małpy, papugi, myszy , gekony, jaguary, lamparty, tygrysy.

Występują tam plantacje kakaowca, palmy oleistej, bananów, trzciny cukrowej.

Gleby są mało żyzne ze względu na wymywanie.

 

Występują wyraźne dwie pory roku.

Pojedyncze drzewa rosną wśród wysokich traw. Gęste lasy rosną tylko nad brzegami rzek.

Charakterystyczne zwierzęta to: słonie, żyrafy, antylopa, strusie, zebry, lwy, bawoły, nosorożce, szakale, hieny.

Ludzie wzniecają pożary w celu zapewnienia zwierzętom paszy.

W czasie pory deszczowej ludzie uprawiają: proso, bawełnę, kukurydzę.

Występują w tej strefie muchy tse – tse, które przenoszą groźne choroby.

 

Obejmuje obszary położone w pobliżu obu zwrotników.

Elementami tego krajobrazu są: wyschnięte koryta rzeczne (uedy), wyschnięte jeziora, wydmy.

Krajobraz ubogi w roślinność. Niekiedy można zaobserwować kaktusy, różę jerychońską.

Zwierzęta występujące w tej strefie to: skorpion, pająki, węże, myszoskoczek, lis fenek, wielbłądy.

 

Załącznik nr 5 Nazwa strefy krajobrazowej ............................................

 

Przykład gatunku

 

Przystosowania do warunków życia

 

 

Roślina

 

 

 

 

 

 

 

Zwierzę

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 5 Nazwa strefy krajobrazowej ...................................................

 

Przykład gatunku

 

Przystosowania do warunków życia

 

 

Roślina

 

 

 

 

 

 

 

Zwierzę

 

 

 

 

 

 

 

 
free poker