WSO

Dokumenty - WSO

Wewnątrzszkolny system oceniania.

 

Wewnątrzszkolny System Oceniania

Zespołu Szkół

w  ŁĘGU PROBOSTWIE

 

Spis treści

1.Postanowienia wstępne……………………………………………………………..  str.3

 

1.1 Cele i zadania oceniania wewnątrzszkolnego……………………………… ….str. 3

 

2. Zasady Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania…………………………………...str. 4

 

2.1. Szczegółowe warunki i sposób oceniania…………………………………  ….str. 4

 

2.2. Ocenianie bieżące…………………………………………………………  …..str. 5

2.2.1 Klasy I-III szkoły podstawowej……………………………………… …...str. 5

2.2.2. Klasy IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum……………………...str. 6

 

2.3. Ocenianie śródroczne i roczne……………………………………………  … str.10

2.3.1. Klasy I-III szkoły podstawowej……………………………………… …str.11

2.3.2. Klasy IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum…………………... . str12

 

2.4.Ocenianie zachowania……………………………………………………… …str.12

2.4.1 Tryb ustalania oceny zachowania………………………………………...   str.12

2.4.1.I Klasy I-III szkoły podstawowej………………………………………....str.13

2.4.1.II Klasy IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum…………………...str.16

 

2.4.2 Zasady oceniania zachowania……………………………………………....str.16

 

2.4.3. Kryteria oceny zachowania  ucznia…………………………………… …  str17

 

2.4.4. Tryb odwołania od ustalonej oceny klasyfikacyjnej zachowania………….str.18

 

2.5. Warunki i tryb przeprowadzenia egzaminów klasyfikacyjnych, sprawdzających

i poprawkowych………………………………………………………………..str 19

 

2.5.1.Egzamin klasyfikacyjny…………………………………………………… str19

2.5.2. Egzamin sprawdzający……………………………………………………..str20

2.5.3. Egzamin poprawkowy…………………………………………………….. str21

 

2.6. Promowanie uczniów…………………………………………………………...str22

 

3. Postanowienia końcowe……………………………………………………………str23

 

Załącznik nr 1 - Karta oceny opisowej dla klas I-III SP

Załącznik nr 2 - Kryteria oceny zachowania dla klas IV-VI SP i I-III Gim.

Załącznik nr 3 - Protokół z egzaminu klasyfikacyjnego

Załącznik nr 4 - Protokół z egzaminu sprawdzającego

Załącznik nr 5 - Protokół z egzaminu poprawkowego

 


1.Postanowienia wstępne

Wewnątrzszkolny system oceniania opracowano w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej  z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania , klasyfikowania i promowania uczniów słuchaczy oraz przeprowadzenia sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych z późniejszymi zmianami. Rozporządzenie MEN z dnia 20 sierpnia 2010r zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

W ramach Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania ocenianiu podlegają:

1. osiągnięcia edukacyjne ucznia

2. zachowanie ucznia.

1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli

poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do

wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w Zespole

Szkół  programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.

2. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy,

nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia

społecznego i norm etycznych.

1.1. Cele i zakres oceniania wewnątrzszkolnego

 

Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz

o postępach w tym zakresie;

2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;

3)udzielanie uczniowi informacji zwrotnej dającej możliwość  racjonalnego kształtowania własnej strategii uczenia się, a zatem i poczucia odpowiedzialności za swoje osiągnięcia

4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;

5) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach,

trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;

6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno -

wychowawczej.

Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania

poszczególnych  śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z

obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych

2)ustalania kryteriów oceniania zachowania

3) formułowanie informacji zwrotnej (czteroelementowej: co jest zrobione dobrze, co źle, jak poprawić to, co jest źle wykonane i w jakim kierunku się doskonalić)

4) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i

dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej  zachowania,

według skali i formach przyjętych w niniejszym dokumencie;

5)ustalanie rocznych  (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z  obowiązkowych i

dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania

6)ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych

(semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych

oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania

7)ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom( prawnym opiekunom) informacji o

postępach i trudnościach ucznia w nauce.

8) uwzględnia udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.

 


2. Zasady Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania

2.1 Szczegółowe warunki i sposób oceniania

 

Nauczyciel danego przedmiotu na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów

oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

● wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z  realizowanego przez siebie programu nauczania;

● sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

●  warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z prowadzonych przez siebie zajęć edukacyjnych. Uczeń ma możliwość uzyskania wyższej oceny semestralnej/końcowej, jeżeli systematycznie pracuje w ciągu semestru/roku. Warunkiem uzyskania wyższej oceny jest sprawdzian sumujący, obejmujący zakres wiedzy z semestru/ roku, przeprowadzony przez nauczyciela przedmiotu w formie pisemnej.

Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

● warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;

  • Warunkach realizacji projektu edukacyjnego

 

● warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

● skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania

 

Na podstawie  opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej ,orzeczenia o potrzebie

kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania nauczyciel jest obowiązany

dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb i możliwości

psychofizycznych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub

specyficzne trudności w uczeniu się, przez co należy rozumieć trudności w uczeniu się odnoszące się do uczniów w normie intelektualnej, o właściwej sprawności motorycznej i prawidłowo funkcjonujących systemach sensorycznych, którzy mają trudności w przyswajaniu treści dydaktycznych wynikające ze specyfiki ich funkcjonowania poznawczo-percepcyjnego. uniemożliwiające sprostanie obowiązującym

wymaganiom.

Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców(prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej , zwalnia  do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową,z afazją, z niepełnosprawnościami  sprzężonymi lub autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 1, posiadającego orzeczenie

o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania,

zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego

orzeczenia.

W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego

w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się

„zwolniony” albo „zwolniona”.

 

2.2. Ocenianie bieżące

Ocenianie bieżące polega na systematycznej obserwacji, sprawdzaniu oraz dokumentowaniu

osiągnięć edukacyjnych ucznia, wysiłku wkładanego w wywiązywanie się z obowiązków oraz

postępów w nabywaniu wiadomości i umiejętności.

2.2.1 Klasy I-III Szkoła Podstawowa

Oceny ucznia dokonuje nauczyciel 4 razy w ciągu roku szkolnego, na podstawie obserwacji i

ocen cząstkowych.

Nauczyciel w zależności od jego inwencji twórczej może w ocenianiu wewnątrzklasowym

wprowadzić również żetony, pieczątki lub inne formy oceny cząstkowej.

Bieżące postępy uczniów mierzy się w następujący sposób:

osiągane wyniki nauczania mierzone będą w skali cyfrowej: 1, 2, 3, 4, 5, 6.

Oceny oceniania bieżącego zapisywane są w dzienniku lekcyjnym, ogólne kryteria oceniania

przedstawiają się następująco:

Ocenę 6  otrzymuje uczeń, który:

- posiada bogatą wiedzę wykraczającą poza program nauczania zintegrowanego;

- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych

i  praktycznych;

- wykazuje spontaniczną ciekawość, zainteresowanie, inwencję twórczą, dzięki czemu

rozwija  swoje uzdolnienia

-  bierze udział w różnych zawodach, konkursach i uzyskuje wysokie wyniki;

- potrafi korzystać z różnych źródeł informacji;

- wyróżnia się aktywnością w klasie i szkole;

Ocenę 5  otrzymuje uczeń, który:

- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności, określonych programem nauczania

zintegrowanego;

- samodzielnie i sprawnie potrafi rozwiązywać problemy teoretyczne i praktyczne, nie

wykraczające poza program nauczania zintegrowanego;

- ma pozytywny stosunek do nauki: chętnie podejmuje działania, rozumie polecenia,

samodzielnie pracuje, powierzoną mu pracę doprowadza do końca;

- dokonuje obserwacji i analizy zdarzeń, zjawisk i procesów ( przejawia zainteresowania i

ciekawość, stawia dociekliwe pytania, zauważa skutki zmian, podejmuje próby

przewidywania skutków podejmowanych działań;

- wykazuje się bardzo dobrą sprawnością manualną, operatywnością, koncentracją uwagi;

Ocenę 4  otrzymuje uczeń, który:

- opanował wiadomości i umiejętności zawarte w programie;

-  przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych popełnia drobne błędy;

- dysponuje dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości;

- na ogół pracuje samodzielnie, niekiedy potrzebuje zachęty;

- zwykle skoncentrowany w pracy;

- aktywny, sprawny manualnie, niekoniecznie plastycznie;

Ocenę  3 otrzymuje uczeń, który:

- opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania zintegrowanego, na

poziomie dającym mu możliwość pozyskiwania dalszej wiedzy, ale zauważalne są braki, które

mają wpływ na łączenie wiedzy i umiejętności przy rozwiązywaniu problemów;

- w sposób zadawalający rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności;

- nie zawsze chętnie podejmuje działania;

- czasami przed przystąpieniem do pracy wymaga przypomnienia niektórych zagadnień;

- wykazuje przeciętną sprawność manualną;

- nie zawsze aktywny i systematyczny;

Ocenę  2 otrzymuje uczeń, który:

- wiedza jego jest uboga i nie wykorzystuje jej do zadań praktycznych;

- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności na poziomie określonym przez nauczyciela jako ,,minimum programowe”, ale jego braki nie przekraczają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki;

- w większości rozwiązuje typowe problemy o minimalnym stopniu trudności;

- wymaga instruktażu i pomocy ze strony nauczyciela przy wykonywaniu różnorodnych prac,

ćwiczeń itp.

- niechętnie uczestniczy w zajęciach;

-czasami przerywa wykonywaną pracę i jej nie kończy;

- wymaga bogatego zestawu metod aktywizujących do pracy;

Ocenę 1  otrzymuje uczeń, który:

-nie opanował wiadomości i umiejętności określonych przez nauczyciela jako minimum

programowe;

- który najczęściej nie potrafi rozwiązać zadania o niewielkim elementarnym stopniu trudności

nawet z pomocą nauczyciela;

- często nie odrabia prac domowych i jest nieprzygotowany do zajęć pod każdym względem np. nie przynosi przyborów, potrzebnych materiałów;

- nie podejmuje wysiłku, aby rozwiązać dany problem praktyczny czy teoretyczny;

2.2.2. Klasy IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum

Do określenia poziomu opanowania wiadomości i umiejętności w odniesieniu do wymagań edukacyjnych, przyjmuje się  następującą skalę ocen cząstkowych:

stopień celujący           - 6

stopień bardzo dobry   - 5

stopień dobry               - 4

stopień dostateczny      - 3

stopień dopuszczający  - 2

stopień niedostateczny - 1

W podanej skali ocen dopuszcza się możliwość stosowania plusów (+) i minusów (-).

Kryteria oceniania wg. skali punktowej  są następujące:

Ø celujący- uczeń wykazuje szczególne zainteresowanie przedmiotem, spełniając kryteria

oceny bardzo dobrej, wykracza poza obowiązujący program, samodzielnie dodatkowo

rozwiązuje zadania o najwyższym poziomie złożoności, bezbłędnie posługuje się nazewnictwem przedmiotowym;

Ø      bardzo dobry- uczeń zna, rozumie i stosuje wiadomości w sytuacjach typowych,

swobodnie operuje faktami i dostrzega związki między nimi, wyciąga wnioski, potrafi

dokonać całościowej oceny, ma większość osiągnięć z poziomów podstawowego i

ponad podstawowego, treść nie wykracza poza program 91-100%

 

Ø dobry- uczeń zna większość wymaganych treści( wiadomości podstawowe oraz

elementy wiedzy rozszerzonej), zasadniczo samodzielnie rozwiązuje typowe problemy

popełniając  nieliczne błędy, samodzielnie rozwiązuje zadania o średnim poziomie

złożoności, nie  wyczerpuje zagadnienia 75-90%

 

Ø dostateczny - uczeń posiada zasadniczą wiedzę  i potrafi ją zastosować przy niewielkiej

pomocy nauczyciela, samodzielnie rozwiązuje proste zadania, prawidłowo stosuje

większość terminów z poziomu podstawowego  51-74%

Ø dopuszczający- uczeń opanował niezbędną wiedzę i umiejętności konieczne z punktu widzenia realizacji celów przedmiotu nieodzownej w toku dalszego kształcenia, możliwe są liczne błędy zarówno merytoryczne jak i językowe, przy pomocy nauczyciela uczeń operuje podstawową wiedzą.     31 – 50% ( przedmioty ścisłe) i 41-50% ( przedmioty humanistyczne)

Ø niedostateczny - uczeń nie spełnia wymagań oceny dopuszczającej, nie posiada wiedzy i

umiejętności do dalszego uczenia się, nie rozwiązuje najprostszych zadań, nawet

przy pomocy nauczyciela   0-  30%( przedmioty  ścisłe) i 0-40% ( przedmioty

humanistyczne)

Zakres procentowy dotyczy ustalonych przez nauczyciela wymagań edukacyjnych .

 

W odniesieniu do oceniania bieżącego zastosowanie mają następujące zasady ogólne:

1. Szczegółowe zasady oceniania, kryteria ocen oraz sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów

 

ustalają nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne w Przedmiotowych Systemach Oceniania

 

w oparciu o realizowany przez siebie program nauczania z uwzględnieniem podstaw

 

programowych i przyjęty w szkole system oceniania.

2. Ocenianie bieżące powinno być prowadzone regularnie, w warunkach zapewniających

obiektywizm ocen, przy wykorzystaniu różnych form aktywności:

I. Prace pisemne:

a) praca klasowa - 45 minut

b) kartkówki  ( 15-20 min.) – sprawdzanie opanowania umiejętności i wiedzy z 1-3

poprzednich lekcji.

 

II. Odpowiedzi ustne.

III. Aktywność na lekcji ( zaangażowanie, udział w dyskusji, wypowiedzi w trakcie roz-

wiązywania problemów)

 

IV. Prace domowe:

a) krótkoterminowe- z lekcji na lekcję

b) długoterminowe-referat, projekt, opracowania, pomoce dydaktyczne

V. Współpraca w grupie, pomysłowość, wykonywanie zadań zespołowych.

VI. Umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji.

VII. Prowadzenie zeszytu przedmiotowego, zeszytu ćwiczeń.

VIII. Udział w konkursach przedmiotowych.

IX. Ćwiczenia praktyczne, doświadczenia ,obserwacje.

X. Inne

1. Odpowiedzi ustne mogą być oceniane stopniem lub plusami(+).

2. Inne formy aktywności mogą być oceniane stopniem lub punktowane  plusami (+) i

minusami (-), a następnie przeliczane na ocenę zgodnie z PSO nauczyciela.

3.Zeszyty ćwiczeń i zeszyty przedmiotowe podlegają ocenie, co najmniej raz w semestrze.

4. Niesystematyczność ucznia w odrabianiu prac domowych jest odnotowywana w dzienniku lekcyjnym i rozliczana w każdym miesiącu z przekazaniem  informacji rodzicom.

5. O pisemnym sprawdzianie wiadomości nauczyciel informuje uczniów na 7 dni przed

terminem podając zakres materiału.

6. Na sprawdzenie prac pisemnych ( prac klasowych, sprawdzianów) nauczyciel ma 2

tygodnie; w uzasadnionych przypadkach termin ten może ulec zmianie

7. Warunki poprawy stopni:

Uczeń ma prawo:

a) poprawić stopień z prac pisemnych w trybie określonym przez nauczyciela, nie później niż

w ciągu 14 dni od oddania pracy,

b) uczeń , który nie pisał pracy klasowej, ma obowiązek ją uzupełnić w terminie 2 tygodni od

oddania prac( termin ustala z nauczycielem)..

8.  Oceny z prac klasowych  i ich poprawy, wpisane są do dziennika kolorem  czerwonym            ( dopuszcza się znak ½- druga ocena jest oceną z  poprawy)

9. Oceny z kartkówek wpisywane są do dziennika kolorem zielonym

10. Oceny z innych aktywności – kolorem czarnym lub niebieskim

11. W jednym dniu nauki  może być tylko 1 sprawdzian, a w 1 tygodniu najwyżej 2

sprawdziany ( nie dotyczy sprawdzianów przekładanych  na prośbę uczniów).

12. Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji:

a) 2 razy w ciągu semestru bez podania przyczyny (przed lekcją)

b) nie może zgłosić nieprzygotowania do pracy klasowej i zapowiedzianej kartkówki.

c) uczeń nie jest oceniany w 1 dniu po przerwie świątecznej i usprawiedliwionej co najmniej 3 dniowej nieobecności.

d) zgłoszone nieprzygotowanie nauczyciel zaznacza w dzienniku literą „ N”

13. Uczeń powinien otrzymać w ciągu semestru nie mniej niż 3 oceny bieżące ( przy 1

godzinie tygodniowo i co najmniej 5 przy większej liczbie godzin) z różnych form aktywności.

14. Uzyskane stopnie z poszczególnych form aktywności ucznia stanowią podstawę stopnia

semestralnego.

Stopnie mają różne wagi. Ocena semestralna nie jest średnią ocen cząstkowych.

Przy ustalaniu oceny semestralnej i końcowej nauczyciel bierze pod uwagę stopnie ucznia z

poszczególnych form aktywności w następującej  kolejności:

- prace klasowe

-kartkówki

-odpowiedzi ustne

- prace domowe

-inne

16.Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, zajęć technicznych plastyki i muzyki, zajęć artystycznych należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

17. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).

18. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia

ustaloną ocenę.

19. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), sprawdzone i ocenione

pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana

do wglądu uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).

 

2.3. Ocenianie śródroczne i roczne

 

1. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się raz w roku w terminie określonym w

szkolnym planie pracy.

2. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki  w klasie programowo wyższej, szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.

3. Na trzy tygodnie przed  końcoworocznym i śródrocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem

Rady Pedagogicznej wychowawca klasy na podstawie wystawionych  przez nauczycieli

przewidywanych ocen z poszczególnych zajęć edukacyjnych  ,  zobowiązany jest

poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidzianych dla niego

ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania.

● Informację dla ucznia wychowawca przekazuje w formie pisemnej za potwierdzeniem w

terminie zgodnym  z planem pracy szkoły.   .

● Informację dla rodzica (prawnego opiekuna) wychowawca  przekazuje w formie pisemnej

potwierdzonej przez rodzica ( prawnego opiekuna) na zebraniu z  rodzicami  w   terminie

zgodnym  z planem pracy szkoły ( rodzic /prawny   opiekun/ wpisuje datę i składa podpis).

4. Na ustalenie ocen klasyfikacyjnych rocznych mają wpływ zarówno oceny

klasyfikacyjne śródroczne, jak i oceny bieżące z II semestru..

5. Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne.

5a. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć

komputerowych, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii

o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach,

wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.

5b. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć

komputerowych, informatyki lub technologii informacyjnej uniemożliwia

ustalenie śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej,

w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się

„zwolniony” albo „zwolniona”.

6.Ustalone oceny są  podawane do wiadomości ucznia przez wychowawcę w ciągu dwóch dni po zakończeniu klasyfikacji.

7. Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) ani na ukończenie szkoły.

8. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

 


2.3.1. Klasy I-III Szkoła Podstawowa.

Klasyfikacja  roczna uczniów  klas I – III polega na podsumowaniu osiągnięć

edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i  zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz

ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny

klasyfikacyjnej zachowania.

Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi uwzględniającymi poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazującymi potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.

Ocena z religii zapisana oceną.

Przy ustaleniu oceny z zakresu edukacji plastycznej, technicznej, muzycznej i ruchowej należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek fizyczny wkładany przez ucznia  w wywiązanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

Ocenę wystawia się poprzez wypełnienie karty oceny opisowej (załącznik  nr. 1)

Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub

znacznym, w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć

edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania,

z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na

podstawie odrębnych przepisów, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu

rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej

zachowania.

Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla

uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami

opisowymi.

 

2.3.2. Klasy IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum

Klasyfikacja śródroczna i roczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć

edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania,

i zachowania ucznia  oraz ustaleniu śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć

edukacyjnych i śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej  z zachowania.

Przyjmuje się następującą skalę śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych:

● stopień celujący              – 6     (cel)

● stopień bardzo dobry       - 5      (bdb)

● stopień dobry                   - 4      (db)

● stopień dostateczny        - 3       (dst)

● stopień dopuszczający   - 2       (dop)

● stopień niedostateczny  - 1       (ndst.)

Klasyfikacja śródroczna i  roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu

umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na

podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym

planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego

dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym

oraz ustaleniu śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych

i śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla

uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami

opisowymi.

 

2.4. Ocenianie zachowania

 

2.4.1. Tryb ustalania oceny zachowania

Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli

oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i

norm etycznych.

Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne zachowania ustala wychowawca klasy

po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia- na godzinie

wychowawczej.

Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni.

Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:

- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;

- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły.

Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o nie promowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

Uczeń,  któremu w danej szkle po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.

Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów). Przewidywana śródroczna i roczna ocena zachowania podana jest do wiadomości ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) w terminie i formie tak jak przy ocenach z zajęć edukacyjnych.

O ocenie nagannej decyduje Rada Pedagogiczna

Ocena może być zmieniona na plenarnym zebraniu rady pedagogicznej przez wychowawcę klasy w przypadku zaistnienia szczególnych okoliczności np.: rażącego naruszenia regulaminu uczniowskiego

 


2.4.1.I    Klasy I-III szkoły podstawowe.

Śródroczne i  roczne  oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.

W ocenie opisowej z zachowania używamy określeń:

  • zawsze
  • zwykle
  • czasami nie
  • najczęściej nie
  • Oceny zachowania dokonuje się według skali punktowej:
    • 4 punkty
    • 3 punkty
    • 2 punkty
    • 1 punkt

Ocenie zachowania podlega:

STOSUNEK DO OBOWIĄZKÓW SZKOLNYCH

 

  • pamięta o obowiązkach ucznia ( prace domowe, przybory szkolne itp.)
  • jest zdyscyplinowany i nie przeszkadza w prowadzeniu zajęć
  • pracuje we właściwym tempie
  • jest punktualny
  • frekwencja ( nie opuszcza lekcji bez uzasadnienia )
  • wkłada wysiłek w wykonywaną pracę
  • aktywnie uczestniczy w zajęciach

4

PUNKTY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAWSZE

3

PUNKTY

 

 

 

ZWYKLE

 

 

 

2

PUNKTY

 

 

 

 

CZASAMI NIE

 

 

1

PUNKT

 

 

 

 

NAJCZĘŚCIEJ

NIE

 

KULTURA OSOBISTA

 

  • utrzymuje porządek w miejscu pracy
  • potrafi współpracować w grupie
  • chętnie udziela pomocy innym
  • dba o kulturę słowa
  • jest życzliwy i uczynny w stosunku do rówieśników
  • jest grzeczny i uprzejmy
  • dba o mienie społeczne
  • zachowuje się kulturalnie w szkole i na wycieczkach
  • ma właściwy stosunek do przyrody
  • jest taktowny i grzeczny wobec dorosłych
  • jest odpowiedzialny
  • unika konfliktów i zachowań agresywnych
  • potrafi opanować gniew i kłótliwość
  • jest taktowny i grzeczny wobec dorosłych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAWSZE

 

 

 

 

ZWYKLE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CZASAMI NIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NAJCZĘŚCIEJ

NIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAANGAŻOWANIE

● wykazuje zaangażowanie          podczas zajęć i po zajęciach

  • angażuje się w prace na rzecz klasy i
  • jest pracowity i obowiązkowy
  • posiada umiejętność organizowania własnych działań
  • wytrwale dąży do realizacji zamierzonych zadań
  • posiada twórczy stosunek do zadań
  • bierze udział w konkursach i zawodach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAWSZE

 

 

 

 

 

 

ZWYKLE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CZASAMI

 

 

 

 

 

 

 

NAJCZĘŚCIEJ

NIE

 

 

 

 


2.4.1.II     Klasy IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum

2.4.2.Zasady oceniania zachowania

Ocenie zachowania podlega:

a)     wywiązywanie się z obowiązków ucznia;

b)    postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;

c)     dbałość o honor i tradycje szkolne;

d)    dbałość o piękno mowy ojczystej;

e)     dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;

f)     godne, kulturalne zachowanie w szkole oraz poza nią;

g)    okazywanie szacunku innym osobom;

h)udział w realizacji projektu edukacyjnego ( klasy III gimnazjum) fakt ten odnotowywany jest w arkuszach ocen i na świadectwie.

Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie maja wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

Przyjmuje się następującą skalę ocen z zachowania:

● wzorowe

● bardzo dobre

● dobre

● poprawne

● nieodpowiednie

● naganne

2.4.3. Kryteria oceny zachowania ucznia.

1.Oceny z zachowania ustala się na podstawie uzyskanych przez uczniów punktów.

2. Na początku semestru uczeń otrzymuje 100 punktów „kredytu”.

3.Pozostałe punkty przyznawane są według kryteriów i częstotliwości zawartej w karcie oceny zachowania ( załącznik nr 2)

4.Punkty wraz z informacją o zachowaniu zapisywane są na bieżąco przez wszystkich nauczycieli w zeszycie uwag.

5.Zeszyt uwag przechowywany jest w dzienniku lekcyjnym.

 

Oceny z zachowania wystawia się z uwzględnieniem następujących reguł:

 

 

Uczeń otrzymuje ocenę:

Ilość otrzymanych punktów

Wzorową

Powyżej 250punktów

Bardzo dobrą

150 – 249punktów

Dobra

90 - 149 punktów

Poprawną

1– 89 punktów

Nieodpowiednią

0 do( minus)100 punktów

Naganną

O wystawieniu oceny decyduje Rada Pedagogiczna

 

Uczeń, któremu udzielono nagany wychowawcy, nie może otrzymać oceny zachowania wyższej niż bardzo dobre.

Uczeń, któremu udzielono nagany dyrektora szkoły, nie może otrzymać oceny zachowania wyższej  niż poprawne.                                                                                                                   W przypadku pozytywnych lub negatywnych zachowań, nie objętych powyższym wykazem, o przydziale punktów decyduje wychowawca klasy

 

 

 

Uczeń pracuje na ocenę z zachowania przez cały semestr, zdobywając punkty ujemne lub pozytywne. Wychowawca i Rada Pedagogiczna nie powinni brać pod uwagę punktów pozytywnych, które uczeń zdobył w ostatnich dniach przed wystawieniem ocen, jeśli przez cały semestr uczeń zdobywał punkty ujemne.

Wychowawca powinien powiadomić rodziców ucznia, jeśli liczba punktów zbliża się do (minus) -100.

Nauczyciele poszczególnych przedmiotów wpisują tylko uwagi o zachowaniu uczniów                 ( każdorazowo), natomiast o ilości przyznanych punktów decyduje sam wychowawca w porozumieniu z nauczycielami, biorąc pod uwagę rodzaj przewinienia lub zasługi, ilość uwag u danego ucznia, jego postawę. Wychowawca przyznaje punkty według rubryki w tabeli.

Wychowawca przyznaje punkty z zachowania danemu uczniowi raz w miesiącu.

Praca na rzecz klasy- prace wykonywane przez uczniów w klasie, zlecone przez wychowawcę( dbałość o wystrój  i czystość klasy, gazetki ścienne, pomysły i organizowanie imprez klasowych).

Praca na rzecz szkoły- prace wykonywane przez uczniów w szkole, zlecone przez wychowawcę, nauczyciela, opiekuna organizacji( pomysły i organizacja imprez szkolnych, akcje organizowane przez poszczególne organizacje lub nauczycieli na terenie szkoły).

Praca na rzecz środowiska- prace wykonywane przez uczniów  zlecone przez dyrekcję szkoły, władze gminy, organizacje społeczne( akcje odbywające się poza terenem szkoły, np. akcja sprzątania terenu poza szkołą, pomysły i organizacja imprez organizowanych poza szkołą)

2.4. 4. Tryb odwołania od ustalonej oceny klasyfikacyjnej  zachowania.

1. Uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie) mogą zgłosić  na piśmie do dyrektora szkoły zastrzeżenie, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

2. W przypadku stwierdzenia, że roczna  ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która  ustala roczną  ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

3. W skład komisji w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania wchodzą:

a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze- jako przewodniczący komisji

b) wychowawca klasy,

c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,

d) pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole,

e) psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole

f) przedstawiciel samorządu  uczniowskiego,

g) przedstawiciel rady rodziców.

4. Ustalona przez komisję roczna  roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

5. W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania  z prac komisji sporządza się protokół zawierający :

a) skład komisji,

b) termin posiedzenia komisji,

c) wynik głosowania,

d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

 

2.5. Warunki i tryb przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych, sprawdzających i poprawkowych.

 

2.5.1 Egzamin klasyfikacyjny.

1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w  szkolnym planie nauczania.

2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

3. Na umotywowany wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

4.Wniosek uczeń składa w formie podania do wychowawcy klasy najpóźniej w dniu , w którym odbywa się klasyfikacyjna Rada Pedagogiczna.

5. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej ( część pisemna do 1,5 godziny; część ustna do 30 minut).

6. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego, zajęć technicznych i artystycznych ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

6a.Punkt 6 nie dotyczy ucznia realizującego indywidualny tok nauki, spełniającego obowiązek szkolny lub nauki poza szkołą Uczeń ten zdaje egzamin klasyfikacyjny, tylko z obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

7. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia Dyrektor szkoły z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami). Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych

8.Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

9. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni  za zgodą Dyrektora szkoły- w charakterze obserwatorów - rodzice (prawni opiekunowie) ucznia oraz wychowawca klasy.

10. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół według                     (  załącznika nr. 3)

11. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

11a. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.                                                                                     12. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany".

13. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna  roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

 

. 2.5.2. Egzamin sprawdzający.

 

1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych  została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.

3. Termin sprawdzianu uzgadnia Dyrektor szkoły  z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) . Sprawdzian przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.

4. W skład komisji egzaminu sprawdzającego wchodzą:

a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,

b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;

5. Nauczyciel, prowadzący dane zajęcia edukacyjne , może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w  porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

6. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych  nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

7. Z prac komisji sporządza się protokół zgodnie z ( załącznikiem nr 4 )

 

8. Do protokołu,  dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

 

2.5.3. Egzamin poprawkowy.

 

1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

2Wniosek o dopuszczenie ucznia do egzaminu poprawkowego z dwóch przedmiotów uczeń składa w formie pisemnej do wychowawcy klasy najpóźniej w dniu posiedzenia kwalifikacyjnej Rady Pedagogicznej. Wniosek powinien być uzupełniony o następujące dokumenty: opinia wychowawcy klasy, liczba opuszczonych godzin lekcyjnych, w tym nieusprawiedliwionych, opinia pedagoga szkolnego.

3. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej ( część pisemna do1,5 godziny; część ustna do 30 minut), z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informacyjnej, techniki ,zajęć technicznych, zajęć artystycznych oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

4. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych . Egzamin przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.

5. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;

b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;

c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.

6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zgodnie z (załącznikiem nr 5).Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

7. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.

8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej  i powtarza klasę.

9. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej(semestru programowo wyższego) ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w  klasie programowo wyższej(semestrze programowo wyższym).

 

2.6 Promowanie uczniów.

 

1. Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.

2.  Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) opiekunów po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców( prawnych opiekunów) oraz po uzyskaniu opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.

3. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.

4. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej , jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne  oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i jeżeli  Rada Pedagogiczna nie podjęła uchwały o nie promowaniu do klasy wyższej przez ucznia, któremu co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, jeżeli  uczeń po raz trzeci z rzędu nie otrzymał nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz jeżeli Rada Pedagogiczna  promowała ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

5. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.

6. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami ( prawnymi opiekunami).

7. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w szkole podstawowej i gimnazjum oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych w gimnazjach, otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

8. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w punkcie 4 , nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej  i powtarza klasę.

9. Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum:

1. Jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne  oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej  oraz roczne  oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych  w szkole danego typu, z uwzględnieniem punktu 7 ( laureaci i finaliści ), uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, jeżeli  Rada Pedagogiczna nie podjęła uchwały o niepromowaniu do klasy wyższej przez ucznia, któremu co najmniej po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, jeżeli  uczeń po raz trzeci z rzędu nie otrzymał nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania i przystąpił odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu ( cz. humanistyczna, cz. matematyczno –przyrodnicza i z języka obcego( od 2008r) albo jest zwolniony z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego przez dyrektora komisji okręgowej.

2. Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć

3. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

3.Postanowienia końcowe.

Ocena funkcjonowania szkolnego systemu oceniania dokonywana jest w każdym roku  szkolnym.

Wszelkie zmiany w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania są uchwalane przez Radę Pedagogiczną  i zatwierdzone przez Radę Rodziców i Samorząd Szkolny Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.

 

Załącznik nr 1 - Karta oceny opisowej dla klas I-III SP

Załącznik nr 2 - Kryteria oceny zachowania dla klas IV-VI SP i I-III Gim.

Załącznik nr 3 - Protokół z egzaminu klasyfikacyjnego

Załącznik nr 4 - Protokół z egzaminu sprawdzającego

Załącznik nr 5 - Protokół z egzaminu poprawkowego

Wniosek o dostosowanie warunków egzaminu.

 
free poker