Strona 8 z 20
Rozdział II.
Cele i zadania szkoły podstawowej.
§10. 1.Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty, Konwekcji Praw Dziecka, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, a w szczególności:
1) Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz zapewnia wszechstronny rozwój, 2) Umożliwia absolwentom szkoły podstawowej kontynuowania kształcenia w gimnazjum, 3) Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zadań określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów, 4) Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły.
2. Szkoła realizuje zadania wynikające z ustawy, a także wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych następującymi sposobami:
1) W zakresie działalności edukacyjnej poprzez: a) realizację odpowiednich programów nauczania z poszczególnych przedmiotów, b)wyrobienie umiejętności rozumnego wykorzystania uzyskanej wiedzy w życiu codziennym i celowego spożytkowania zainteresowań i uzdolnień w kierowaniu własnym rozwojem, c)umożliwienie rozwijania zainteresowań i uzdolnień uczniów
2) W zakresie podtrzymania poczucia tożsamości narodowej i religijnej poprzez:
a) prowadzenie nauki religii i etyki, b) kultywowanie tradycji narodowych i patriotycznych w czasie trwania uroczystości szkolnych, c)organizowanie apeli i uroczystości szkolnych-patriotycznych i religijnych, d)opiekę nad mogiłami poległych w 1939r w lesie w Kozłowie
3) W zakresie udzielania pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez: a)pracę pedagoga szkolnego, b)rozpoznawanie trudności w nauce, niepełnosprawności fizycznej oraz potrzeb materialnych ucznia, c) kierowanie uczniów na badania psychologiczne i pedagogiczne do poradni, d)ścisłą realizację zaleceń specjalistów podczas pracy z uczniem, e)organizowanie nauczania indywidualnego zgodnie z odrębnymi przepisami, f) prowadzenie zespołów wyrównawczych dla uczniów mających problemy w nauce
4) W zakresie organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi, uczęszczającymi do szkoły poprzez: a) organizowanie dla uczniów z wadami postawy- gimnastyki korekcyjnej, b) usytuowanie miejsc pracy uczniów z wadami wzroku i słuchu w pobliżu tablicy i nauczyciela, c) zwolnienie z zajęć wychowania fizycznego( zgodnie z procedurami przyjętymi przez szkołę), plastyki, muzyki, techniki na podstawie zaświadczenia lekarza rodziców, d) stworzenie atmosfery życzliwości, akceptacji ze strony uczniów, nauczycieli i obsługi szkoły 5) W zakresie rozwijania zainteresowań uczniów poprzez:
a) udział w zajęciach kół przedmiotowych i zainteresowań, b) udział w zajęciach sportowych, c) udział w organizacjach szkolnych, d) udział w spektaklach teatralnych, seansach filmowych, koncertach edukacyjnych,
6) W zakresie promocji ochrony zdrowia poprzez:
a) promocję zdrowia i higieny, doraźną pomoc w nagłych wypadkach, okresowymi badaniami i prowadzenie dokumentacji przez pielęgniarkę, b) realizację ścieżki prozdrowotnej, c) wspieranie działalności mającej na celu promocję zdrowia w tym działalności PCK. §11. Szkoła realizuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w następujący sposób:
1. Na terenie szkoły podstawowej pełnione są dyżury nauczycielskie: 1) na dziesięć minut przed rozpoczęciem zajęć aż do ich zakończenia według grafiku sporządzonego przez dyrektora, 2) dyżur musi być pełniony aktywnie, nauczyciele dyżurni mają obowiązek zapobiegać niebezpiecznym zabawom i zachowaniom, 3) w razie nieobecności nauczyciela dyżurującego w wyznaczonym dniu, dyrektor wyznacza innego nauczyciela do pełnienia dyżuru. 2. Nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych sprawują opiekę nauczyciele przedmiotów i nauczyciele mający w danym czasie dyżur wg grafiku. 3. Za bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć pozalekcyjnych odpowiada osoba prowadząca te zajęcia 4. Za bezpieczeństwo uczniów przebywających na zbiórkach lub spotkaniach organizacji szkolnych odpowiadają opiekunowie tych organizacji. 5. W czasie zawodów sportowych organizowanych przez szkołę uczniowie nie mogą pozostawać bez opieki osób do tego upoważnionych. 6. W sali gimnastycznej i na boisku szkolnym nauczyciel prowadzący zajęcia sprawdza sprawność sprzętu sportowego przed rozpoczęciem zajęć, dba o dobrą organizację zajęć i zdyscyplinowanie uczniów, dostosowuje wymagania i formę zajęć do możliwości fizycznych uczniów, asekuruje uczniów podczas ćwiczeń na przyrządach. 7. W pracowniach i salach o zwiększonym ryzyku wypadków opiekun opracowuje regulamin pracowni i na początku roku szkolnego zapoznaje z nim uczniów. 8. W razie zaistnienia wypadku uczniowskiego, nauczyciel który jest jego świadkiem, zawiadamia pielęgniarkę, a następnie dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły powiadamia o zaistniałym wypadku pogotowie ratunkowe, rodziców i sporządza protokół powypadkowy. 9. Opiekę indywidualną nad uczniami klasy pierwszej sprawuje wychowawca klasy. 10. Dane o uczniach, którym z powodów losowych lub rodzinnych potrzebna jest szczególna forma opieki, wychowawca zgłasza dyrektorowi, który w porozumieniu z Radą Pedagogiczną podejmuje decyzję odnośnie formy udzielonej pomocy. 11. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w danym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą” . 12. Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły lub placówki liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece lub placówki, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki w jakich będą się one odbywać uwzględniając zasady: 1)zgody na przeprowadzenie wycieczki udziela dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba; 2)jeżeli wycieczka przedmiotowa ma odbyć się podczas planowanej lekcji danego przedmiotu należy zgłosić dyrektorowi lub jego zastępcy zamiar wyjścia poza teren szkoły, a następnie odnotować fakt przeprowadzenia wycieczki w dzienniku lekcyjnym 3) program wycieczki lub imprezy organizowanej przez szkołę, listę uczestników, imię i nazwisko kierownika oraz liczbę opiekunów zawiera karta wycieczki lub imprezy, którą zatwierdza dyrektor szkoły; 4) liczba opiekunów: 1 opiekun na 15-uczniów w przypadku wycieczki przedmiotowej lub turystyczno-krajoznawczej poza teren szkoły korzystających z publicznych środków lokomocji, 1 opiekun na 10 uczniów w przypadku imprezy turystyki kwalifikowanej; 5) za nieprzestrzeganie przez uczniów regulaminu wycieczek szkolnych i wynikające z tego szkody materialne, odpowiedzialność finansową ponoszą rodzice(prawni opiekunowie; 6) udział uczniów w wycieczce(z wyjątkiem wycieczki przedmiotowej, odbywającej się w ramach zajęć lekcyjnych) wymaga pisemnej zgody rodziców albo prawnych opiekunów, którzy powinni przed jej rozpoczęciem pokryć koszty związane z udziałem w niej ich dziecka. Wycieczka może być odwołana z powodu braku pisemnej zgody rodziców; 7) kartę wycieczki należy złożyć u dyrektora szkoły, do zatwierdzenia, na przynajmniej trzy dni przed rozpoczęciem wycieczki. 13. Szkoła ubezpiecza corocznie uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków w wybranej przez radę rodziców firmie ubezpieczeniowej, koszty ubezpieczenia ponoszą rodzice uczniów. 14. Szkoła zapewnia opiekę i bezpieczeństwo uczniom dojeżdżającym, opiekę nad uczniami w czasie przewozów sprawuje opiekun. 15.Szkoła zapewnia uczniom bezpieczny dostęp do Internetu, tzn. podejmuje działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności instaluje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające. 16.W celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki ,budynek i teren szkoły objęte są nadzorem kamer CCTV.
§. 12. Szkoła udziela opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna
1. Za działania opiekuńcze odpowiedzialni są wszyscy nauczyciele, a w szczególności pedagog szkolny, wychowawcy, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, w ścisłej współpracy z rodzicami lub opiekunami ucznia, a w miarę potrzeb z organami pomocy społecznej. 2. Udzielanie opieki i pomocy uczniom potrzebującym odbywa się poprzez: 1) rozpoznanie środowiska rodzinnego i warunków życia ucznia, 2) organizację zajęć opieki świetlicowej, 3) zapewnienie uczniom możliwości spożycia obiadów w stołówce szkolnej, 4) współpracę z rodziną ucznia przy współudziale wychowawcy, kuratorów sądowych, policji i poradni psychologiczno-pedagogicznej, 5) organizowanie uczniom w miarę możliwości szkoły doraźnej pomocy materialnej. 6) zapewnienie pomocy uczniom w sytuacjach losowych
§.13.Zasady i formy współdziałania z rodzicami ( prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania ,wychowania i profilaktyki.
1. Rodzice mają prawo do: 1) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
2) kontaktów z wychowawcą klasy i nauczycielami- na spotkaniach ogólnych organizowanych przez dyrektora, na zebraniach z wychowawcą i pedagogiem szkolnym zgodnie z planem pracy szkoły, w każdy dzień podczas długiej przerwy, w dniu dyżuru nauczyciela zgodnie z harmonogramem. Kontakty są organizowane w uzgodnionych
terminach i odbywają się w sposób nie zakłócający przebiegu zajęć edukacyjnych.
3) porad Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
4) dyskrecji i poszanowania prywatności w rozwiązywaniu problemów dziecka i rodziny
5)występowania z inicjatywami wzbogacającymi życie szkoły podstawowej
( współorganizowanie czasu wolnego uczniów, spotkań, zabaw, wycieczek, uroczystości,
zajęć sportowych i innych
6)wyrażania opinii dotyczących pracy szkoły podstawowej i poszczególnych nauczycieli dyrektorowi szkoły podstawowej oraz kuratorowi oświaty, bezpośrednio lub za pośrednictwem swych reprezentantów 7) złożenia wniosku do dyrektora szkoły celem uzyskania zgody Rady Pedagogicznej o promowanie ucznia klasy I i II Szkoły Podstawowej do klasy programowo wyższej w ciągu roku szkolnego 2. Rodzice mają obowiązek:
1)zapisania dziecka do szkoły podstawowej do końca marca roku kalendarzowego 2)zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne 3)zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych 4)wspierania procesu nauczania i wychowania 5)systematycznego kontaktu z wychowawcą klasy( musi wstawić się w szkole na wezwanie) 6)udzielania w miarę swoich możliwości pomocy organizacyjnej i materialnej szkole podstawowej. 7)zgłaszania i podejmowania próby rozwiązywania problemów dydaktycznych i wychowawczych z zachowaniem drogi służbowej: a) rodzic(opiekun) informuje o sytuacji trudnej lub niejasnej(budzącej jego niepokój) wychowawcy, który w miarę swoich możliwości próbuje dokonać analizy danej sytuacji i wyjaśnić okoliczności. b) w przypadku, gdy wychowawca nie może rozwiązać problemu, rodzic zgłasza go dyrektorowi, który dokonuje ponownej analizy sytuacji, podejmuje odpowiednie działania w celu uzyskania pozytywnych rezultatów i udziela rodzicowi(opiekunowi) odpowiedzi. c) jeżeli problem nie zostaje rozwiązany na szczeblu szkoły wówczas rodzice lub prawni opiekunowie udają się po poradę do Kuratorium Oświaty w Płocku.
3. Współdziałania dyrektora szkoły i rodziców obejmują:
1) Zapoznanie rodziców z głównymi założeniami zawartymi w statucie szkoły, programie rozwoju szkoły dotyczącymi organizacji, zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych oraz opiekuńczych na zebraniach organizowanych dla rodziców wszystkich uczniów. 2) Zapoznanie z przebiegiem i organizacją sprawdzianów zewnętrznych. 3) Udział Dyrektora w zebraniach Rady Rodziców oraz w spotkaniach klasowych na prośbę rodziców lub wychowawcy. 4) Bieżąca współpraca Dyrektora z Radą Rodziców i rodzicami poszczególnych klas.
4.Współdziałania rodziców i nauczycieli obejmują: 1) Rozmowy indywidualne z rodzicami uczniów celem dokonania diagnozy środowiska rodzinnego. 2) Wspólne spotkania z rodzicami dotyczące ustalenia zasad współpracy, przekazywania informacji o osiągnięciach dziecka, zapoznania z procedurami oceniania, klasyfikowania, ustalenia form współpracy, kształtowania świadomości pedagogicznej rodziców. 3) Udział rodziców w zajęciach pozalekcyjnych, wycieczkach, rajdach, biwakach, imprezach sportowych i innych. 4) Udział rodziców w pracach organizacji szkolnych. 5) Udział rodziców w lekcjach otwartych. 6) Współpracę wychowawców i rodziców z pielęgniarką celem kształtowania nawyków troski o zdrowie. 7) Wskazywanie przez wychowawców, nauczycieli instytucji wspierających rodziny w rozwiązywaniu problemów. 5. Sposoby udostępniania dokumentacji szkoły rodzicom: 1) w bibliotece szkolnej 2) w sekretariacie 3) na stronie internetowej(www.zsleg.pl) 4) w miarę możliwości na szkolnych gazetkach.
§.14.Szczegółowe zasady i kryteria oceniania zawarte są w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania, który stanowi załącznik nr 3 niniejszego statutu.
§.15. Zespoły nauczycielskie:
1.Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie. 2.Dyrektor szkoły tworzy zespoły stałe( zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe) i zespoły doraźne- zespoły problemowo-zadaniowe. 3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora. 4.Zadaniami zespołu są: 1) wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji 2)opracowanie kryteriów oceniania uczniów i badanie ich osiągnięć 3)opiniowanie programów autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych 4)organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli 5)współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia
§.16.Szkoła posiada Program Wychowawczy (załącznik nr 4) i Szkolny Program Profilaktyki ( załącznik nr 5 ) uchwalone przez Radę Pedagogiczną w porozumieniu z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
1.Programy te odpowiadają na aktualne potrzeby uczniów, ich rodzin i środowiska. Budowane są na systemie wartości chrześcijańskiej, na tradycji narodu polskiego, regionu, kraju. Kierują się zasadą tolerancji religijnej i światopoglądowej, szanując Deklarację Praw Człowieka i Konwencję Praw Dziecka. Programy te stanowią integralną część statutu.
|