Procedura realizacji godzin do dyspozycji dyrektora wynikających z art. 42 ust.2, pkt 2A ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku - Karta nauczyciela.

Dokumenty - Procedury

Procedura realizacji godzin do dyspozycji dyrektora
wynikających z art. 42 ust.2, pkt 2a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela

Obowiązująca w Zespole Szkół w Łęgu Probostwie.

§ 1

Cel procedury

Celem niniejszej procedury jest precyzyjne określenie:

1)       Rocznego wymiaru godzin do realizacji przez nauczycieli w ramach godzin wynikających z art. 42 ustawy KN.

2)       Rodzaju prowadzonych zajęć w ramach godzin wynikających z art. 42 ustawy KN.

3)       Sposobu ewidencjonowania i rozliczania zrealizowanych godzin, o których mowa w punkcie 1 i 2.

4)       Organizacji innych czynności wynikających z realizacji tych godzin.

§ 2

Zakres procedury

Procedura swym zakresem obejmuje wszystkich pracowników pedagogicznych zatrudnionych w szkole, oprócz nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, tj. dyrektora i wicedyrektora szkoły.

§ 3

Wymiar godzin

  1. Liczba godzin do realizowania przez poszczególnych pracowników pedagogicznych zatrudnionych w szkole na pełnym etacie wynosi  2  godz. tygodniowo.
  2. Nauczyciel zatrudniony na niepełnym etacie lub uzupełniający etat w innej placówce, realizuje godziny proporcjonalnie do liczby godzin dydaktycznych w placówce macierzystej lub proporcjonalnie w obu szkołach.
  3. Osobą uprawnioną do obliczenia łącznej liczby godzin do realizacji w ciągu semestru przez nauczyciela zatrudnionego w szkole jest dyrektor lub wicedyrektor szkoły.
  4. Godziny, o których mowa ust. 2 traktowane są:

a)    jako godziny zegarowe w przypadku realizacji przez nauczyciela zajęć opiekuńczo-wychowawczych,

b)    jako 45 minut w przypadku realizacji przez nauczyciela zajęć dydaktycznych.

  1. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
    1. Obliczona liczba godzin, o której mowa w ust. 2 i 3, ulega obniżeniu o 2 godzin za każdy roboczy tydzień (5 dni roboczych) niezdolności do pracy w półrocznym okresie rozliczeniowym.
    2. Łączny czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze nie może wynosić więcej niż 40 godzin tygodniowo i 8 godzin dziennie.

§ 4

Przeznaczenie zajęć

  1. Godziny, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2, mogą być przeznaczone na zajęcia opieki świetlicowej lub zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, a w szczególności na:

1) Wzbogacenie oferty świetlicy szkolnej uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów:

a)       zajęcia pomocy dzieciom w nauce,

b)       pomoc w odrabianiu lekcji (zwłaszcza w sytuacji, gdy warunki domowe dziecka praktycznie nie pozwalają mu na odrabianie lekcji w domu rodzinnym),

c)       rekreacyjno-sportowe,

d)       gry i zabawy ruchowe,

e)       gry i zabawy edukacyjne, językowe i logiczne,

f)         zajęcia multimedialno-czytelnicze.

2) Zajęcia zwiększające szanse edukacyjne uczniów:

a) na pracę z uczniem zdolnym:

1)       koła przedmiotowe lub wiedzy,

2)       koła artystyczno-wokalne,

3)       zespoły taneczne,

4)       koła młodych talentów,

5)       zajęcia prowadzone z pojedynczymi uczniami w ramach indywidualnego programu lub toku nauki lub przygotowania do konkursu oraz zawodów sportowych o zasięgu co najmniej rejonowym,

b) na pracę z uczniem mającym trudności w nauce:

1)      zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,

2)      zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,

3)      zajęcia gimnastyki korekcyjnej,

4)      zajęcia terapeutyczne i specjalistyczne.

3) Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów:

1)       koła zainteresowań,

2)       koła sportowe i SKS,

3)       zajęcia muzyczno-ruchowe,

4)       zajęcia techniczno-modelarskie.

4) Inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze, uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów.

  1. Godziny, o których mowa w procedurze, nie mogą być przeznaczone na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych, dowożenie uczniów do szkoły lub na basen, nauczania indywidualnego oraz doraźnych zastępstw.
    1. 3. Czynności nauczyciela takie jak:

1)    przygotowanie dekoracji szkoły,

2)    wyjście do teatru lub kina,

3)    przygotowanie i przeprowadzenie konkursów,

4)    opieka nad uczniami podczas zabaw i dyskotek,

5)    przygotowanie apeli uroczystości szkolnych, akcji charytatywnych itp.,

6)    opieka nad uczniami podczas konkursów i zawodów sportowych itp.,

7)    konsultacje lub indywidualne rozmowy z rodzicami uczniów lub ich kuratorami itp.

nie mogą być ewidencjonowane jako „godziny karciane”. Nauczyciel realizuje te czynności w ramach czasu pracy.

  1. O przeznaczeniu godzin decyduje dyrektor szkoły, uwzględniając w szczególności potrzeby i zainteresowania uczniów, kwalifikacje nauczycieli i zasoby bazowe szkoły.

§ 5

Sposób organizacji i realizacji zajęć

  1. Na początku każdego semestru dyrektor planuje rodzaj zajęć realizowanych w ramach art. 42 ust. 2 pkt 2 i przedstawia plan Radzie Pedagogicznej.
  2. Zajęcia, o których mowa realizuje się od ustalenia „stałego” tygodniowego planu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  3. Organizacja zajęć pozalekcyjnych w zakresie czasu i miejsca winna być dostosowana do potrzeb oraz możliwości psychofizycznych ucznia oraz higieny pracy, zgodnie z kwalifikacjami nauczyciela.
  4. Zajęcia powinny odbywać się rytmicznie i systematycznie.
  5. W przypadku planowanej nieobecności, nauczyciel informuje odpowiednim komunikatem uczniów o braku realizacji zajęć i umieszcza odpowiedni komunikat na tablicy ogłoszeń dla uczniów.
  6. W przypadku nieplanowanej absencji informacje o braku zajęć przekazują odpowiednim uczniom wychowawcy klas, a komunikat umieszcza na tablicy wicedyrektor szkoły.
  7. Wychowawca, który nie odwoła w odpowiednim czasie zajęć za nauczyciela nieobecnego, jest zobowiązany zająć się uczniami.
  8. Zajęcia wynikające z art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy KN nie mogą odbywać się w sobotę, niedzielę, w wakacje i ferie zimowe oraz w dni ustawowo wolne od zajęć. W dni wolne od zajęć edukacyjnych mogą odbywać się zajęcia opiekuńczo-wychowawcze[1].

§ 6

Dokumentowanie i ewidencjonowanie godzin zajęć

  1. Zajęcia i czynności, o których mowa w procedurze, ewidencjonowane są przez nauczycieli na bieżąco, rozliczane w okresach półrocznych, na koniec każdego semestru, a dokumentowane w dziennikach zajęć pozalekcyjnych, świetlicy lub specjalistycznych.
  2. Do dziennika zajęć wpisuje się imiona i nazwiska uczniów, daty oraz tematy przeprowadzonych zajęć lub czynności, liczbę godzin lub czynności oraz odnotowuje się obecność uczniów. Przeprowadzenie poszczególnych zajęć potwierdza się swoim podpisem.
  3. Nauczyciel, prowadzący zajęcia, wynikające z realizacji innowacji lub eksperymentu, indywidualnego programu lub toku nauki, dydaktyczno-wyrównawcze, specjalistyczne lub inne o charakterze terapeutycznym, realizuje je w oparciu o program lub plan zajęć, który w szczególności zawiera:

1)       nazwę zajęć,

2)       założenia zajęć,

3)       cele zajęć,

4)       treści i tematykę zajęć,

5)       metody, techniki i formy zajęć,

6)       ocenę postępów i wnioski do dalszej pracy,

7)       spodziewane efekty.

  1. O wyborze metod i form organizacyjnych decyduje nauczyciel prowadzący zajęcia.
  2. Nauczyciele, którzy nie realizują zajęć systematycznie i rytmicznie oraz nie ewidencjonują godzin w dzienniku zajęć pozalekcyjnych mogą spodziewać się kar przewidzianych w Regulaminie Pracy.

Procedura wchodzi w życie z dniem 29 marca 20011r


[1] Zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, o których mowa Rozporządzeniu MEN z 5 października 2010 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego.

 
free poker