Sprawozdanie za rok szkolny 2011/2012

Zdrowie to bez wątpienia największa wartość jaką posiada człowiek i dlatego
w ciągu całego roku szkolnego staraliśmy się tworzyć warunki sprzyjające jego ochronie
i pomnażaniu. Umożliwialiśmy aktywne uczestnictwo społeczności lokalnej
w działaniach na rzecz szeroko pojmowanego zdrowia. Jesteśmy środowiskiem, którego społeczność uczy się i pracuje, ale także nawiązuje kontakty z innymi, przeżywa porażki i sukcesy, odpoczywa, bawi się itp. W związku z tym nasza szkoła jest miejscem, w którym wszyscy dążymy różnymi drogami do tego, aby  czuć się dobrze ; odczuwamy smak sukcesu, ale i gorycz porażki. Staramy się przygotować młodych ludzi nie tylko do następnego etapu edukacji, ale również do życia w tym dokonywania zdrowych wyborów.
W roku szkolnym 2011/2012 podjęliśmy decyzję o ubieganiu się o Krajowy Certyfikat
Szkoła Promująca Zdrowie  i przeprowadziliśmy autoewaluację działań  w pięciu standardach Sz.P.Z. i równocześnie podejmowaliśmy działania w kierunku promocji zdrowia. Tworzyliśmy i realizowaliśmy  projekty własne i  zewnętrzne. Nasze działania podejmowaliśmy po konsultacjach z uczniami, pracownikami szkoły i rodzicami. Współpracowaliśmy w tym zakresie również z :
- Urzędem Miasta i Gminy w Drobinie
- Miejsko – Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej
- Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Płocku
- Ośrodkiem Zdrowia w Łęgu
- Zarządem Rejonowym PCK w Płocku
- Hufcem ZHP w Płocku
- Centrum Edukacji Obywatelskiej
- Policją w Drobinie i w Płocku
-SANEPIDEM w Płocku
- Klubem Honorowych Dawców Krwi w Drobinie
- Zakładem Aktywności Zawodowej w Stanisławowie
- proboszczem parafii w Łęgu Probostwie
- Kołem Emerytów i Rencistów w Łęgu Probostwie
Podejmowane działania uwzględnione były w planach szkolnych.



Działania szkoły w roku 2011/2012
Kontynuowaliśmy działania i projekty realizowane w latach poprzednich jak też podejmowaliśmy nowe wyzwania w zakresie promocji zdrowia.

Działania podjęte w roku 2011/2012

* Podjęcie decyzji przez Radę Pedagogiczną o ubieganiu się o Krajowy  Certyfikat
Szkoła Promująca  Zdrowie
* Autoewaluacja działań w pięciu standardach SzPZ w tym :
- powołanie zespołów ewaluacyjnych
-  organizacja badań
-  praca zespołów ewaluacyjnych, wypełnienie arkuszy do ewaluacji
- podsumowanie wyników ewaluacji
- wypełnienie raportu z ewaluacji
-upowszechnienie wyników w społeczności szkolnej
* Piesza pielgrzymka dzieci i młodzieży do Rostkowa organizowana przez katechetów.
* Udział uczniów w  Wielkim Koncercie  Galowym 5 złotych minut…czyli zabawa na 112 -      pokaz pierwszej pomocy przedmedycznej, występy artystów
* Udział w obchodach roku  Janusza Korczaka poprzez:
- plakaty informacyjne, gazetki tematyczne, prezentacje multimedialne
- Janusz Korczak wczoraj i dziś -konkurs plastyczny dla kl. I – III
- konkurs recytatorski Pięknie być człowiekiem
- apel podsumowujący działania podejmowane w szkole w związku z rokiem
Janusza Korczaka
* Pierwszy Dzień Wiosny – konkurencje sportowe i kulinarne dla całej społeczności szkolnej
* Obchody Światowego Dnia Zdrowia
- apel okolicznościowy  z udziałem przedstawicieli Sanepidu z Płocka , członków Koła Emerytów i Rencistów w Łęgu Probostwie, przedstawicieli rodziców, społeczności szkolnej z okazji Światowego Dnia  Zdrowia ph.  Starzenie Się i Zdrowie
-montaż słowno- muzyczny
- występ grupy tanecznej z kl. I – III
- prezentacja multimedialna przygotowana przez Sanepid
- pomiar ciśnienia przez pracownika Sanepidu, broszury nt badań profilaktycznych
* Dzień Dziecka na sportowo – spotkanie ze sportowcami z klubu piłki ręcznej Wisła Płock
*Spotkanie Samorządów Uczniowskich w ramach Sieci Szkół Mazowsze
*uzyskanie certyfikatu Szkoła zaangażowana społecznie (Unicef)
Działania kontynuowane

* Opracowanie i realizacja planu pracy na bieżący rok szkolny
*  Dzień z jabłkiem – darmowy owoc dla całej społeczności szkolnej
*  Dożywianie na szkolnej stołówce
* akcja Sprzątanie świata
* Święto Drzewa – osoby zasłużone dla szkoły sadzą drzewa
* Obchody Dnia Ziemi -  udział w zawodach i konkursach gminnych
* Paczki w ramach akcji  WYPRAWKA DLA ŻAKA,  I TY MOŻESZ ZOSTAĆ ŚW.
MIKOŁAJEM, CHĘTNIE INNYM POMAGAMY DO KOSZYKA COŚ WKŁADAMY
* Spotkanie z krwiodawcami w  UMiG w Drobinie i  w Łęgu
* Olimpiada Promocji Zdrowego Stylu Życia - gimnazjum
* Konkurs wiedzy, konkurs plastyczny na temat AIDS z okazji
Światowego Dnia Walki z AIDS – udział
* Konkursy plastyczne, apel n/t uzależnień
*Warsztaty dla uczniów  na temat  ,,Tworzymy udaną grupę klasową”, „Jak być dobrym    
zespołem”
* Warsztaty dla uczniów  ,,Jak sobie radzić z konfliktami?”  ,,Jak sobie radzić ze stresem?”
* Bezpieczeństwo w ruchu drogowym – pogadanki, spotkania z policją
* Gazetki szkolne na korytarzach, klasowe
* Betlejemskie Światełko Pokoju – przekazanie społeczności szkolnej zuchy i harcerze
* WOŚP – współpraca ze sztabem na terenie gminy Drobin
*  Udział w zawodach sportowych szkolnych, gminnych , powiatowych
* Kurs i egzamin na kartę rowerową
* Gminny Turniej Wiedzy Pożarniczej – udział
* Apel - Dzień Myśli Braterskiej
* Turniejada wiedzy , w której biorą udział nasi uczniowie jak też z innych szkół
*Gminny Konkurs Wiedzy Ekologicznej – organizacja
*Gminny Ekologiczny Konkurs Plastyczny -organizacja
* Wyjazdy na basen , do kręgielni.
* Zajęcia UKS,  wyrównawcze , koła zainteresowań
* Organizacja biwaków, rajdów oraz wycieczek przedmiotowych
i krajoznawczych.
* Organizowanie życia kulturalnego uczniów:  praca w organizacjach szkolnych
(SU, PCK, LOP, SKO, ZHP),
* Szkolne uroczystości np.: Wigilia, Dzień Matki, Dzień Babci i Dziadka
* Uroczystości środowiskowe : Łęskie spotkanie opłatkowe, Festyn Pokoleń ,
Dzień Dziecka    - promujące  zdrowy styl życia.
* Programy  
Szkoła ucząca się – program wspierający w efektywnym nauczaniu i uczeniu się
Szkoła bez przemocy – program realizowany przez pedagoga szkolnego w oparciu
o otrzymane materiały w kl. I- VI
Szklanka mleka  – mleko białe lub smakowe dla każdego ucznia w szkole podstawowej
Radosny uśmiech – radosna przyszłość – promowanie i upowszechnianie wśród dzieci zasad higieny ustnej, ze szczególnym uwzględnieniem dbałości o zęby.
Nie pal przy mnie proszę - dla kl. I – III – program profilaktyki antynikotynowej
Zachowaj Trzeźwy Umysł – profilaktyka uzależnień
Profilaktyka uzależnień – kl. IV – VI – rozwijanie pozytywnych postaw
i zachowań , przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym , samoakceptacja
i akceptacja innych, zasady zdrowego życia, pomoc sobie i innym.

W ramach programu nauczania różnych przedmiotów promowano szeroko rozumiane zdrowie. Zagadnienia z tego zakresu realizowano również na różnych przedmiotów a w szczególności – przyrody, biologii, wychowania fizycznego i godzin wychowawczych.
Mapa sukcesów w poszczególnych klasach  i ogólnoszkolna z podziałem szkoła podstawowa, gimnazjum była w pewnym stopniu zachętą dla uczniów do dalszej pracy nad swoim osobistym rozwojem.
Ewaluacja programu polegała na systematycznym monitorowaniu zaplanowanych działań. Niezbędne informacje do przeprowadzenia monitoringu   i ewaluacji pozyskiwane były  poprzez .:
- rozmowy i wywiady z uczestnikami programu
- analizę dokumentów szkolnych
- sprawozdania z działań edukacyjno – profilaktyczno - zdrowotnych
- ankiety
- analizę pracy i zaangażowania uczniów w działania promujące zdrowy styl życia
Efekty uczestnictwa w realizacji programu to:
-  diagnoza potrzeb uczniów i całej społeczności szkolnej
- wyłonienie problemów priorytetowych do pracy w latach następnych
- określenie mocnych i słabych stron placówki
- poprawa bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego uczniów
- wzbogacenie form współpracy z uczniami, rodzicami, nauczycielami
i społecznością lokalną
- poprawa bazy, estetyki i wyposażenia szkoły
- wzrost zaangażowania społeczności szkolnej w  kształtowanie kultury zdrowotnej  i ochronę środowiska przyrodniczego
- pozytywna ocena programu przez uczniów, nauczycieli i rodziców ?
- promocja szkoły
- sukcesy szkoły w dziedzinach prozdrowotnych

Wnioski do dalszej pracy :

- stworzenie na stronie internetowej linku Szkoła Promująca Zdrowie
- niwelowanie stresu szkolnego
- eliminowanie hałasu w budynku szkoły podczas przerw
- stosowanie przerw śródlekcyjnych w klasach IV-VI i gimnazjum, jako elementu  
poprawiającego samopoczucie uczniów
- mobilizowanie uczniów do większej samodzielności w podejmowanych działaniach
- podjęcie działań zmierzających do zmian w zachowaniu uczniów w zakresie kultury osobistej
-  przeciwdziałanie zachowaniom  agresywnym
- podjąć działania, aby w szkole pielęgniarka pełniła kilkugodzinny dyżur raz w tygodniu
- przeszkolić nauczycieli w zakresie pierwszej pomocy
- przeprowadzić dla rodziców szkolenie z zakresu zapobiegania urazom u dzieci
- kontynuowanie działań podjętych w ubiegłych latach w zakresie promocji zdrowia



 
free poker