Sprawozdanie za rok szkolny 2009/2010

Tematyka prozdrowotna w naszej szkole od lat jest na czołowym miejscu.
Uzyskanie certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie pozwoliło nam uwierzyć, że jesteśmy na właściwej drodze .
W ciągu całego roku szkolnego staraliśmy się tworzyć warunki sprzyjające ochronie
i pomnażaniu zdrowia. Umożliwialiśmy aktywne uczestnictwo społeczności lokalnej
w działaniach na rzecz zdrowia:  fizycznego, psychicznego, społecznego i duchowego.


Jesteśmy środowiskiem, którego społeczność nie tylko uczy się i pracuje,  ale także nawiązuje kontakty z innymi, przeżywa porażki i sukcesy, odpoczywa, bawi się itp. W związku z tym jest miejscem, w którym społeczność ma nie tylko wywiązywać się z obowiązków, ale także powinna czuć się dobrze. Miejscem, które przygotowuje młodych ludzi nie tylko do następnego etapu edukacji, ale również do życia tym do dokonywania zdrowych wyborów.
W roku szkolnym 2009/2010 podejmowaliśmy różnorodne działania w kierunku promocji zdrowia. Tworzyliśmy i realizowaliśmy własne projekty, zewnętrzne, tworzyliśmy klimat sprzyjający osiąganiu sukcesów, wzmacnianiu poczucia własnej wartości, dbaliśmy
o bezpieczeństwo wszystkich członków społeczności lokalnej. Nasze działania podejmowaliśmy po konsultacjach z uczniami, nauczycielami i rodzicami. Współpracowaliśmy w tym zakresie również z :
- Urzędem Miasta i Gminy w Drobinie
- Miejsko – Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej
- Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Płocku
- Ośrodkiem Zdrowia w Łęgu
- Zarządem Rejonowym PCK w Płocku
- Hufcem ZHP w Płocku
- Centrum Edukacji Obywatelskiej
- Policją w Drobinie i w Płocku
-SANEPIDEM w Płocku
- Klubem Honorowych Dawców Krwi w Drobinie
- Zakładem Aktywności Zawodowej w Stanisławowie
- Ochotniczą Strażą Pożarną w Łęgu Probostwie
Podejmowane działania uwzględnione były w planach szkolnych.
Realizacja zadań priorytetowych wyznaczonych na podstawie diagnozy
w ramach realizacji projektu "Szkoła Promująca Zdrowie"- tworzenie szkoły: nowoczesnej, bezpiecznej, przyjaznej dla uczniów, rodziców, nauczycieli, wychodzącej ze swą ofertą na zewnątrz, dążącą do poprawy i zwiększenia kontroli nad zdrowiem fizycznym, psychicznym, społecznym i duchowym.

Działania szkoły w roku 2009/2010

W roku szkolnym 2009/2010 realizowaliśmy projekt pod nazwą ZDROWE CZY NIEZDROWE – OTO JEST PYTANIE. Kontynuowaliśmy działania i programy realizowane w roku ubiegłym jak też podejmowaliśmy nowe zadania w zakresie promocji zdrowia.     

Nowe działania podjęte w roku 2009/2010


* Znaczenie II śniadania – pogadanki w klasach
* Jemy wspólnie II śniadanie – akcja w klasach I – III
* Motywowanie uczniów do odrabiania prac domowych, osiągania lepszych wyników      
przez stosowanie informacji zwrotnej.
* Szanujemy swoje życie i zdrowie – lekcja religii
* Akcje charytatywne na rzecz dzieci chorych -  zbiórka plastikowych nakrętek
* Cykl tematów Zdrowie i choroba – scenki na lekcjach j. angielskiego w kl. IV-V
* Pogadanka na zebraniach z rodzicami  nt. - Zdrowe odżywianie warunkiem  
prawidłowego rozwoju dziecka
* Opracowanie  Dekalogu Zdrowego Odżywiania i broszury Znaczenie II śniadania dla   
prawidłowego funkcjonowania młodego organizmu. Upowszechnienie w społeczności   
szkolnej
* Gromadzenie materiałów na mini książkę Zdrowe przepisy kulinarne Łęga i okolic
* Akademia - Wspomnienie Jana Pawła II
* Warsztaty kulinarne dla uczniów Mały kucharz
* Montaż słowno – muzyczny O zdrowym stylu życia słów kilka
* Konkurs plastyczny lub prezentacja multimedialna Moja recepta na zdrowie
* Spotkanie z rehabilitantem Prelekcja dla rodziców , przykładowy zestaw ćwiczeń
dla  uczniów
* Dzień Dziecka – rajd po najbliższej okolicy, zawody sportowe




Działania kontynuowane

* Opracowanie i realizacja planu pracy na bieżący rok szkolny
* Pogadanki - przypomnienie uczniom poszczególnych klas koncepcji SzPZ oraz rodzicom
*  Dzień z jabłkiem – darmowy owoc dla całej społeczności szkolnej
*  Dożywianie na szkolnej stołówce
*  Akcja Sprzątanie świata – porządkowanie terenu  w pobliżu szkoły
* Święto Drzewa – osoby zasłużone dla szkoły sadzą drzewa
* Obchody Dnia Ziemi -  udział w zawodach i konkursach gminnych, stoisko ze zdrową żywnością
* Paczki w ramach akcji  WYPRAWKA DLA ŻAKA,  I TY MOŻESZ ZOSTAĆ ŚW. MIKOŁAJEM, CHĘTNIE INNYM POMAGAMY DO KOSZYKA COŚ WKŁADAMY
* Spotkanie z krwiodawcami w UMiG w Drobinie , w Łęgu
* Olimpiada Promocji Zdrowego Stylu Życia - gimnazjum
* Konkurs wiedzy, konkurs plastyczny na temat AIDS z okazji
Światowego Dnia Walki z AIDS – udział
* WOŚP – współpraca ze sztabem na terenie gminy Drobin
* Gminny Turniej Wiedzy Pożarniczej - udział
* Betlejemskie Światełko Pokoju – przekazanie społeczności szkolnej zuchy i harcerze
* Współpraca z innymi szkołami w ramach Sieci Szkół Mazowsze.
* Akcja charytatywna -  Góra grosza
* Konkursy plastyczne, apel n/t uzależnień
*Warsztaty dla uczniów  na temat  ,,Tworzymy udaną grupę klasową”, „Jak być dobrym    
zespołem”
* Warsztaty dla uczniów  ,,Jak sobie radzić z konfliktami?”  ,,Jak sobie radzić ze stresem?”
* Bezpieczeństwo w ruchu drogowym – pogadanki, spotkania z policją
* Apel - Dzień Myśli Braterskiej
* Gazetki szkolne na korytarzach, klasowe
* Kurs i egzamin na kartę rowerową
* Turniejada wiedzy , w której biorą udział nasi uczniowie jak też z innych szkół
*Gminny Konkurs Wiedzy Ekologicznej – organizacja                                                                                           * Gminny Ekologiczny konkurs plastyczny - organizacja
* Zajęcia UKS,  wyrównawcze , koła zainteresowań
* Organizacja biwaków, rajdów oraz wycieczek przedmiotowych
i krajoznawczych.
* Organizowanie życia kulturalnego uczniów:  praca w organizacjach szkolnych
(SU, PCK, LOP, SKO, ZHP),
* Szkolne uroczystości np.: Wigilia, Dzień Matki, Dzień Babci i Dziadka
* Uroczystości środowiskowe : Wigilia Seniora, Festyn Pokoleń ,Dzień Dziecka  
- promujące  zdrowy styl życia.
* Programy  
Szkoła ucząca się – program wspierający w efektywnym nauczaniu i uczeniu się
Wokół praw dziecka – kształtowanie u dzieci takich pojęć jak: wolność, równość, poszanowanie, tolerancja, świadomość własnych praw, możliwości
i ograniczeń, norm regulujących zachowania, prawo do życia bez przemocy i poniżania.
Czy wiem kim jestem – zrozumienie przemian fizycznych i emocjonalnych zachodzących w okresie dojrzewania
Szklanka mleka  – mleko białe lub smakowe dla każdego ucznia w szkole podstawowej
Radosny uśmiech – radosna przyszłość – promowanie i upowszechnianie wśród dzieci zasad higieny ustnej, ze szczególnym uwzględnieniem dbałości o zęby.
Nie pal przy mnie proszę - dla kl. I – III – program profilaktyki antynikotynowej - pilotażowo
Znajdź właściwe rozwiązanie - budowanie poczucia własnej wartości, profilaktyka antynikotynowa, gimnazjum - pilotażowo
Trzymaj formę – edukacja w zakresie trwałego kształtowania nawyków prozdrowotnych wśród młodzieży, dzieci i ich rodzin poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia
i zbilansowanej diety.
Profilaktyka uzależnień – kl. IV – VI – rozwijanie pozytywnych postaw
i zachowań , przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym , samoakceptacja
i akceptacja innych, zasady zdrowego życia, pomoc sobie i innym.

W ramach programu nauczania różnych przedmiotów promowano szeroko rozumiane zdrowie. Zagadnienia z tego zakresu realizowano również na różnych przedmiotów a w szczególności – przyrody, biologii, wychowania fizycznego i godzin wychowawczych.
Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów swojej klasy, sporządzanie miesięcznych zestawień frekwencji uczniów w klasie z dokonaniem analizy
i oceny poszczególnych uczniów.
Pedagogizacja rodziców; zapoznanie z podjętymi działaniami zmierzającymi do poprawy frekwencji; uświadomienie konsekwencji zaniedbywania realizacji obowiązku szkolnego.
przekazywanie informacji o absencji uczniów rodzicom.
Mapa sukcesów w poszczególnych klasach  i ogólnoszkolna z podziałem szkoła podstawowa, gimnazjum motywowała uczniów do pracy nad własnym rozwojem.
Ewaluacja programu polegała na systematycznym monitorowaniu zaplanowanych działań. Niezbędne informacje do przeprowadzenia monitoringu   i ewaluacji pozyskiwane były  poprzez .:
- rozmowy i wywiady z uczestnikami programu
- analizę dokumentów szkolnych
- sprawozdania z działań edukacyjno – profilaktyczno - zdrowotnych
- ankiety
- analizę pracy i zaangażowania uczniów w działania promujące zdrowy styl życia
Efekty uczestnictwa w realizacji programu to:
- korzystne zmiany w sposobie odżywiania
-  diagnoza potrzeb uczniów i całej społeczności szkolnej
- wzrost świadomości potrzeby dbania o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i innych
- skuteczne porozumiewanie się, umiejętności interpersonalne
- poprawa bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego uczniów
- wzbogacenie form współpracy z uczniami, rodzicami, nauczycielami
i społecznością lokalną
- poprawa bazy, estetyki i wyposażenia szkoły
- wzrost zaangażowania społeczności szkolnej w  kształtowanie kultury zdrowotnej
- promocja szkoły



Wnioski do dalszej pracy :

Kontynuowanie w następnym roku szkolnym podjętych działań, uatrakcyjnianie i promowanie w środowisku.

 

 
free poker