Tematyka prozdrowotna w naszej szkole od lat jest na czołowym miejscu. Uzyskanie certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie pozwoliło nam uwierzyć, że jesteśmy na właściwej drodze . W ciągu całego roku szkolnego staraliśmy się tworzyć warunki sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia. Umożliwialiśmy aktywne uczestnictwo społeczności lokalnej w działaniach na rzecz zdrowia: fizycznego, psychicznego, społecznego i duchowego.
Jesteśmy środowiskiem, którego społeczność nie tylko uczy się i pracuje, ale także nawiązuje kontakty z innymi, przeżywa porażki i sukcesy, odpoczywa, bawi się itp. W związku z tym jest miejscem, w którym społeczność ma nie tylko wywiązywać się z obowiązków, ale także powinna czuć się dobrze. Miejscem, które przygotowuje młodych ludzi nie tylko do następnego etapu edukacji, ale również do życia tym do dokonywania zdrowych wyborów. W roku szkolnym 2009/2010 podejmowaliśmy różnorodne działania w kierunku promocji zdrowia. Tworzyliśmy i realizowaliśmy własne projekty, zewnętrzne, tworzyliśmy klimat sprzyjający osiąganiu sukcesów, wzmacnianiu poczucia własnej wartości, dbaliśmy o bezpieczeństwo wszystkich członków społeczności lokalnej. Nasze działania podejmowaliśmy po konsultacjach z uczniami, nauczycielami i rodzicami. Współpracowaliśmy w tym zakresie również z : - Urzędem Miasta i Gminy w Drobinie - Miejsko – Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej - Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Płocku - Ośrodkiem Zdrowia w Łęgu - Zarządem Rejonowym PCK w Płocku - Hufcem ZHP w Płocku - Centrum Edukacji Obywatelskiej - Policją w Drobinie i w Płocku -SANEPIDEM w Płocku - Klubem Honorowych Dawców Krwi w Drobinie - Zakładem Aktywności Zawodowej w Stanisławowie - Ochotniczą Strażą Pożarną w Łęgu Probostwie Podejmowane działania uwzględnione były w planach szkolnych. Realizacja zadań priorytetowych wyznaczonych na podstawie diagnozy w ramach realizacji projektu "Szkoła Promująca Zdrowie"- tworzenie szkoły: nowoczesnej, bezpiecznej, przyjaznej dla uczniów, rodziców, nauczycieli, wychodzącej ze swą ofertą na zewnątrz, dążącą do poprawy i zwiększenia kontroli nad zdrowiem fizycznym, psychicznym, społecznym i duchowym.
Działania szkoły w roku 2009/2010
W roku szkolnym 2009/2010 realizowaliśmy projekt pod nazwą ZDROWE CZY NIEZDROWE – OTO JEST PYTANIE. Kontynuowaliśmy działania i programy realizowane w roku ubiegłym jak też podejmowaliśmy nowe zadania w zakresie promocji zdrowia.
Nowe działania podjęte w roku 2009/2010
* Znaczenie II śniadania – pogadanki w klasach * Jemy wspólnie II śniadanie – akcja w klasach I – III * Motywowanie uczniów do odrabiania prac domowych, osiągania lepszych wyników przez stosowanie informacji zwrotnej. * Szanujemy swoje życie i zdrowie – lekcja religii * Akcje charytatywne na rzecz dzieci chorych - zbiórka plastikowych nakrętek * Cykl tematów Zdrowie i choroba – scenki na lekcjach j. angielskiego w kl. IV-V * Pogadanka na zebraniach z rodzicami nt. - Zdrowe odżywianie warunkiem prawidłowego rozwoju dziecka * Opracowanie Dekalogu Zdrowego Odżywiania i broszury Znaczenie II śniadania dla prawidłowego funkcjonowania młodego organizmu. Upowszechnienie w społeczności szkolnej * Gromadzenie materiałów na mini książkę Zdrowe przepisy kulinarne Łęga i okolic * Akademia - Wspomnienie Jana Pawła II * Warsztaty kulinarne dla uczniów Mały kucharz * Montaż słowno – muzyczny O zdrowym stylu życia słów kilka * Konkurs plastyczny lub prezentacja multimedialna Moja recepta na zdrowie * Spotkanie z rehabilitantem Prelekcja dla rodziców , przykładowy zestaw ćwiczeń dla uczniów * Dzień Dziecka – rajd po najbliższej okolicy, zawody sportowe
Działania kontynuowane
* Opracowanie i realizacja planu pracy na bieżący rok szkolny * Pogadanki - przypomnienie uczniom poszczególnych klas koncepcji SzPZ oraz rodzicom * Dzień z jabłkiem – darmowy owoc dla całej społeczności szkolnej * Dożywianie na szkolnej stołówce * Akcja Sprzątanie świata – porządkowanie terenu w pobliżu szkoły * Święto Drzewa – osoby zasłużone dla szkoły sadzą drzewa * Obchody Dnia Ziemi - udział w zawodach i konkursach gminnych, stoisko ze zdrową żywnością * Paczki w ramach akcji WYPRAWKA DLA ŻAKA, I TY MOŻESZ ZOSTAĆ ŚW. MIKOŁAJEM, CHĘTNIE INNYM POMAGAMY DO KOSZYKA COŚ WKŁADAMY * Spotkanie z krwiodawcami w UMiG w Drobinie , w Łęgu * Olimpiada Promocji Zdrowego Stylu Życia - gimnazjum * Konkurs wiedzy, konkurs plastyczny na temat AIDS z okazji Światowego Dnia Walki z AIDS – udział * WOŚP – współpraca ze sztabem na terenie gminy Drobin * Gminny Turniej Wiedzy Pożarniczej - udział * Betlejemskie Światełko Pokoju – przekazanie społeczności szkolnej zuchy i harcerze * Współpraca z innymi szkołami w ramach Sieci Szkół Mazowsze. * Akcja charytatywna - Góra grosza * Konkursy plastyczne, apel n/t uzależnień *Warsztaty dla uczniów na temat ,,Tworzymy udaną grupę klasową”, „Jak być dobrym zespołem” * Warsztaty dla uczniów ,,Jak sobie radzić z konfliktami?” ,,Jak sobie radzić ze stresem?” * Bezpieczeństwo w ruchu drogowym – pogadanki, spotkania z policją * Apel - Dzień Myśli Braterskiej * Gazetki szkolne na korytarzach, klasowe * Kurs i egzamin na kartę rowerową * Turniejada wiedzy , w której biorą udział nasi uczniowie jak też z innych szkół *Gminny Konkurs Wiedzy Ekologicznej – organizacja * Gminny Ekologiczny konkurs plastyczny - organizacja * Zajęcia UKS, wyrównawcze , koła zainteresowań * Organizacja biwaków, rajdów oraz wycieczek przedmiotowych i krajoznawczych. * Organizowanie życia kulturalnego uczniów: praca w organizacjach szkolnych (SU, PCK, LOP, SKO, ZHP), * Szkolne uroczystości np.: Wigilia, Dzień Matki, Dzień Babci i Dziadka * Uroczystości środowiskowe : Wigilia Seniora, Festyn Pokoleń ,Dzień Dziecka - promujące zdrowy styl życia. * Programy Szkoła ucząca się – program wspierający w efektywnym nauczaniu i uczeniu się Wokół praw dziecka – kształtowanie u dzieci takich pojęć jak: wolność, równość, poszanowanie, tolerancja, świadomość własnych praw, możliwości i ograniczeń, norm regulujących zachowania, prawo do życia bez przemocy i poniżania. Czy wiem kim jestem – zrozumienie przemian fizycznych i emocjonalnych zachodzących w okresie dojrzewania Szklanka mleka – mleko białe lub smakowe dla każdego ucznia w szkole podstawowej Radosny uśmiech – radosna przyszłość – promowanie i upowszechnianie wśród dzieci zasad higieny ustnej, ze szczególnym uwzględnieniem dbałości o zęby. Nie pal przy mnie proszę - dla kl. I – III – program profilaktyki antynikotynowej - pilotażowo Znajdź właściwe rozwiązanie - budowanie poczucia własnej wartości, profilaktyka antynikotynowa, gimnazjum - pilotażowo Trzymaj formę – edukacja w zakresie trwałego kształtowania nawyków prozdrowotnych wśród młodzieży, dzieci i ich rodzin poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety. Profilaktyka uzależnień – kl. IV – VI – rozwijanie pozytywnych postaw i zachowań , przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym , samoakceptacja i akceptacja innych, zasady zdrowego życia, pomoc sobie i innym.
W ramach programu nauczania różnych przedmiotów promowano szeroko rozumiane zdrowie. Zagadnienia z tego zakresu realizowano również na różnych przedmiotów a w szczególności – przyrody, biologii, wychowania fizycznego i godzin wychowawczych. Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów swojej klasy, sporządzanie miesięcznych zestawień frekwencji uczniów w klasie z dokonaniem analizy i oceny poszczególnych uczniów. Pedagogizacja rodziców; zapoznanie z podjętymi działaniami zmierzającymi do poprawy frekwencji; uświadomienie konsekwencji zaniedbywania realizacji obowiązku szkolnego. przekazywanie informacji o absencji uczniów rodzicom. Mapa sukcesów w poszczególnych klasach i ogólnoszkolna z podziałem szkoła podstawowa, gimnazjum motywowała uczniów do pracy nad własnym rozwojem. Ewaluacja programu polegała na systematycznym monitorowaniu zaplanowanych działań. Niezbędne informacje do przeprowadzenia monitoringu i ewaluacji pozyskiwane były poprzez .: - rozmowy i wywiady z uczestnikami programu - analizę dokumentów szkolnych - sprawozdania z działań edukacyjno – profilaktyczno - zdrowotnych - ankiety - analizę pracy i zaangażowania uczniów w działania promujące zdrowy styl życia Efekty uczestnictwa w realizacji programu to: - korzystne zmiany w sposobie odżywiania - diagnoza potrzeb uczniów i całej społeczności szkolnej - wzrost świadomości potrzeby dbania o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i innych - skuteczne porozumiewanie się, umiejętności interpersonalne - poprawa bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego uczniów - wzbogacenie form współpracy z uczniami, rodzicami, nauczycielami i społecznością lokalną - poprawa bazy, estetyki i wyposażenia szkoły - wzrost zaangażowania społeczności szkolnej w kształtowanie kultury zdrowotnej - promocja szkoły
Wnioski do dalszej pracy :
Kontynuowanie w następnym roku szkolnym podjętych działań, uatrakcyjnianie i promowanie w środowisku.
|