Bycie dobrym nie polega na tym, że nie popełnia się żadnego błędu: bycie dobrym polega na posiadaniu woli poprawy.
św. Jan Bosko
KULTURA NA CO DZIEŃ W SZKOLE W ŁĘGU BĘDZIE W MODZIE
WSTĘP
Promocja zdrowia to proces umożliwiający ludziom zwiększenie kontroli nad uwarunkowaniami zdrowia w celu ich poprawy oraz sprzyjający rozwijaniu zdrowego stylu życia . To właśnie promocja zdrowia wspiera osobisty rozwój naszych wychowanków, poprzez przekazywanie informacji o zdrowiu, edukację do zdrowia i doskonalenie jakości życia. Edukacja zdrowotna w szkole jest podstawowym prawem każdego dziecka. Dbałość o zdrowie ucznia, to jedno z zasadniczych zadań szkoły dążącej do pełnego i wszechstronnego rozwoju swoich wychowanków. W Zespole Szkół w Łęgu Probostwie zajmuje priorytetowe miejsce w programie nauczania i wychowania. Przekazując dzieciom wiedzę o zdrowiu, kształtując umiejętności i postawy sprzyjające jego zachowaniu przyczyniamy się do rozwijania zdrowego stylu życia a tym samym poprawy zdrowia społeczeństwa. Lepsze zdrowie umożliwia lepszą edukację i odwrotnie. Celem ogólnym wychowania w naszej szkole jest wszechstronny rozwój osobowości ucznia, zapewnienie mu solidnych podstaw do dalszego kształcenia się. Przygotowanie do dobrego pełnienia określonej roli w społeczeństwie. Prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz dobre samopoczucie dziecka sprzyja : • dobrej dyspozycji do uczenia się (koncentracji uwagi, myślenia , pamięci, przyswajania wiedzy, opanowywania różnych umiejętności ) • motywacji do uczenia się i satysfakcji z uczęszczania do szkoły • rozwijaniu uzdolnień, zainteresowań i kreatywności • dobrym relacjom między członkami społeczności szkolnej Program powstał w wyniku diagnozy środowiska szkolnego i znajduje swoje odzwierciedlenie w Szkolnym Programie Profilaktyki, Programie Wychowawczym i jest zgodny z aktami prawa oświatowego. Ma charakter długofalowych działań. Jest dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów. Cele programu są spójne z celami SzPZ. Dotyczy zagadnień występujących w szkole i zagrożeń, które mogą zakłócać prawidłowy rozwój jednostki.
ZAŁOŻENIA OGÓLNE PROGRAMU
* Program przeznaczony jest dla całej społeczności szkolnej (uczniów klas I – VI szkoły podstawowej i gimnazjum, pracowników szkoły i rodziców). * Ma charakter profilaktyczny i edukacyjny, a jego realizacja przewidziana jest na okres trzech lat. * Podstawowe założenia programowe umożliwią realizację różnorodnych zajęć z zakresu zdrowia fizycznego, psychicznego, społecznego i duchowego * Program proponuje realizację zajęć różnymi metodami dostosowanymi do danej grupy społeczności szkolnej. * Umożliwi integrację ze środowiskiem lokalnym i instytucjami związanymi ze zdrowiem w ramach realizowanych działań. * Za realizację, ewaluację i przebieg programu odpowiedzialny będzie Zespół do spraw Promocji Zdrowia .
CELE PROGRAMU
- poznawanie siebie, śledzenie przebiegu własnego rozwoju, identyfikowanie i rozwiązywanie własnych problemów zdrowotnych - zrozumienie czym jest zdrowie, od czego zależy, dlaczego i jak należy o nie dbać - rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych - wzmacnianie poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości - rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych, sprzyjających dobremu samopoczuciu - przygotowanie uczniów do uczestnictwa w działaniach na rzecz zdrowia i tworzenia zdrowego środowiska
CELE SZCZEGÓŁOWE
- zapewnienie środowiska fizycznego pracy i nauki / budynek , rekreacja , posiłki , bezpieczeństwo / sprzyjającego zdrowiu - kształtowanie u uczniów , ich rodzin i społeczności poczucia odpowiedzialności za zdrowie - zachęcanie do zdrowego stylu życia oraz stworzenie uczniom i pracownikom realnych możliwości dokonywania zdrowych wyborów , - umożliwianie uczniom rozwoju ich potencjału fizycznego , psychicznego i społecznego oraz wzmacnianie ich poczucie własnej wartości , - przedstawienie społeczności szkolnej / uczniom i dorosłym / jasnych celów dla promocji zdrowia i bezpieczeństwa , - kształtowanie dobrych relacji między podmiotami szkoły oraz społecznością lokalną - wykorzystywanie wszelkich dostępnych środków w społeczności lokalnej dla wspierania działań w zakresie promocji zdrowia , - planowanie wszechstronnej edukacji prozdrowotnej z zastosowaniem metod aktywizujących uczniów , - wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności , niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz ochrony i poprawy środowiska fizycznego , - włączenie do działań szkoły lokalnej służby zdrowia, zwłaszcza do edukacji prozdrowotnej - szkolenie z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej
ZADANIA UMOŻLIWIAJĄCE REALIZACJĘ ZAMIERZONYCH CELÓW
ZDROWY STYL ODŻYWIANIA
1. Prowadzenie edukacji w zakresie zdrowego odżywiania wśród całej społeczności szkolnej: - edukacja na godzinach wychowawczych - organizowanie warsztatów z zakresu racjonalnego żywienia - opracowywanie broszur edukacyjnych i rozpowszechnianie wśród społeczności szkolnej - redagowanie i zamieszczanie w gazetce szkolnej artykułów o zdrowym stylu życia - wykonanie plakatów i albumów o zdrowym odżywianiu - cykliczne przygotowywanie gazetek o tematyce zdrowotnej 2. Działania prozdrowotne wzmacniające właściwe nawyki i postawy: - organizowanie akcji propagujących zdrowe odżywianie - przygotowanie i udział w imprezach, festynach promujących zdrowe odżywianie - organizowanie konkursów z zakresu racjonalnego żywienia - poszerzenie asortymentu sklepiku szkolnego o artykuły prozdrowotne . 3. Realizacja programów - Szklanka mleka – uczniowie klas I – VI - Szkoła zdrowego uśmiechu – uczniowie kl. II
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA
1. Aktywny udział uczniów w zajęciach wychowania fizycznego. 2. Organizowanie i udział w zawodach sportowych wewnątrzszkolnych, pozaszkolnych, wojewódzkich i ogólnopolskich. 3. Udział w zajęciach UKS i zajęciach pozalekcyjnych. 4. Udział w zawodach sportowych Szkolnego Związku Sportowego i współpraca ze SZS. 5. Współpraca z klubem sportowym 7. Organizowanie i udział w imprezach i wycieczkach o charakterze rekreacyjnym i integracyjnym. 8. Udział uczniów w zajęciach na basenie i kręgielni. 9. Szerzenie treści o tematyce sportowej w formie graficznej. 10. Promowanie sukcesów sportowych szkoły poprzez: - ekspozycje pucharów, nagród , dyplomów - zamieszczanie informacji na stronie internetowej 11. Realizowanie projektów i programów z zakresu sportu.
BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE I POZA NIĄ 1. Prowadzenie edukacji z zakresu bezpieczeństwa i profilaktyki: - realizacja w/w tematyki na godzinach wychowawczych - udział w spotkaniach z pedagogiem, policjantem oraz przedstawicielami różnych instytucji 2. Działania podejmowane na rzecz bezpieczeństwa oraz profilaktyki w szkole i poza nią - udział w inicjatywach szkolnych i pozaszkolnych podnoszących stan bezpieczeństwa - pogadanki - konkursy plastyczne - gazetki tematyczne -pełnienie dyżurów w szkole i poza nią - projekcja filmów -organizacja wycieczek - bieżące rozwiązywanie problemów dokumentacja pedagoga i wychowawców - apele porządkowe
3. Realizacja Programów - Profilaktyka Uzależnień w klasach IV– VI - Szkoła bez przemocy w klasach I - VI - Razem w klasie I
ZDROWIE PSYCHICZNE
1. Prowadzenie edukacji z zakresu zdrowia psychicznego. - dostarczanie informacji o różnych czynnikach decydujących o stanie zdrowia psychicznego człowieka. - nauka samodzielnego rozpoznawania i eliminowania zagrożeń zdrowia psychicznego w otoczeniu człowieka. 2. Działania podejmowane na rzecz zdrowia psychicznego. - udział w warsztatach i przedstawieniach profilaktycznych. - współpraca z osobami i instytucjami wspierającymi szkołę w działaniach profilaktycznych - spotkania indywidualne pedagoga z rodzicami, uczniami - tematyka godzin wychowawczych zgodnie z harmonogramem - lekcje z udziałem pedagoga - kształtowanie świadomości pedagogicznej rodziców - działania zespołu ds. pomocy psychologiczno- pedagogicznej - umiejętność rozpoznawania i wyrażania emocji
ZDROWIE SPOŁECZNE 1. Prowadzenie edukacji z zakresu zdrowia społecznego. - propagowanie pozytywnych relacji międzyludzkich - motywowanie uczniów do kulturalnego zachowywania się i życzliwej postawy - zwiększenie samodzielności i odpowiedzialności za realizację zadań w szkole 2. Działania podejmowane na rzecz zdrowia psychicznego. - udział w konkursach - prelekcje - wypracowanie systemu nagradzania pozytywnych postaw - godziny wychowawcze - gazetki tematyczne - warsztaty dla rodziców - modyfikacja WSO - turnieje sportowe - organizacja przerw - inicjatywa i organizacja imprez, apeli przez uczniów
ZDROWIE DUCHOWE Współpraca z miejscową parafią.
- udział w uroczystościach na rzecz parafii - apele - konkursy - gazetki tematyczne
SPOSOBY REALIZACJI Zadania będą realizowane na : - zajęciach lekcyjnych - godzinach wychowawczych - zajęciach pozalekcyjnych - kołach zainteresowań - zajęciach z pedagogiem szkolnym - spotkaniach profilaktyczno –edukacyjnych ze specjalistami - apelach - akcjach - wycieczkach - poprzez udział w kampaniach i akcjach ogólnopolskich
WYKONAWCY - nauczyciele - uczniowie - rodzice - pracownicy szkoły
EWALUACJA
1.Obserwacja zachowań i postaw naszych uczniów podczas przerw, zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz wycieczek. 2. Rozmowy, wywiady z przedstawicielami różnych grup społeczności szkolnej. 3. Analiza dokumentów szkoły. 4. Ankiety 7. Podsumowanie realizacji przedsięwzięć z zakresu zdrowego stylu życia. Z wynikami zostaną zapoznani: - Rada Pedagogiczna - Uczniowie - Rodzice - Pracownicy szkoły W przypadku nie osiągnięcia zamierzonych celów praca będzie kontynuowana.
SPODZIEWANE EFEKTY DZIAŁAŃ Udział w programie ma polepszyć relacje między członkami społeczności szkolnej, zwiększyć świadomość w zakresie przestrzegania norm społecznych oraz zaangażowanie uczniów w podejmowaniu działań na rzecz rozwoju własnego i społecznego. Wskazywać zagrożenia cywilizacyjne, które mają znaczący wpływ na zdrowie i życie człowieka. Spowodować zmiany zachowań w zakresie dbałości o zdrowie fizyczne, psychiczne, społeczne i duchowe. W efekcie wychowankowie powinni dostrzec walory zdrowego stylu życia i dążyć do zdobywania i poszerzania wiedzy w tym zakresie w ciągu całego życia co przyczyni się do podniesienia kultury zdrowotnej środowiska.
PODSUMOWANIE
We wrześniu 2012 roku opracowano Program Szkoły Promującej Zdrowie na lata 2012 – 2015. Działaniami objęta będzie cała społeczność szkolna oraz rodzice. W każdym kolejnym roku szkolnym zostanie przygotowany przez zespół do spraw promocji zdrowia harmonogram działań na rok bieżący, w którym zamieści: - zadania do realizacji - sposoby realizacji - terminy - osoby odpowiedzialne - sposób i termin monitorowania Zespół do Spraw Promocji Zdrowia systematycznie będzie monitorował podejmowane działania prozdrowotne. Wyniki ewaluacji zostaną przekazane całej społeczności szkolnej i posłużą do modyfikacji programu oraz określenia problemu priorytetowego na dany rok szkolny.
|