Projekt w ramach programu Szkoła Promująca Zdrowie.

Ludzie błagają Boga o zdrowie.
Nikt jednak ze śmiertelników nie myśli,
że zachowanie zdrowia leży w jego własnych rękach.
Demokryt

PROJEKT W RAMACH PROGRAMU SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE - ŁĘG PROBOSTWO - 2009 - 2012  

Nasze zdrowie w naszych rękach.

Największym skarbem  jaki posiada człowiek jest bez wątpienia zdrowie. Nadrzędną wartością, na której opieramy swoje działania jest oświata zdrowotna. W ciągu każdego roku szkolnego staramy się tworzyć warunki sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia. Umożliwiamy aktywne uczestnictwo społeczności lokalnej w działaniach na rzecz zdrowia:
* fizycznego -  nabywanie wiedzy i umiejętności umożliwiającej prowadzenie  
zdrowego stylu życia
*  psychicznego – ukierunkowanie  na osiąganie odpowiedzialności za
siebie i swój stosunek do świata
*   społecznego -  nabywanie umiejętności prawidłowego wywiązywania
się z pełnionych ról społecznych i  systematycznego               
przygotowywania się do podejmowania nowych ról
* duchowego -    posiadanie  stabilnego systemu wartości oraz poczucia
sensu istnienia
Rodzice posiadają pierwotne i największe prawa wychowawcze w stosunku do swoich dzieci. Szkoła wspiera rodzinę w dziedzinie wychowywania.  Kontakt wychowawczy angażuje dwie osoby: wychowawcę
(tj.  rodzica, nauczyciela, duszpasterza ) oraz wychowanka , współdziałające w osiąganiu  zamierzonych celów .
Podczas nauki w szkole uczniowie powinni nie tylko zdobyć wiadomości ale też posiąść umiejętności, które pozwolą im zrozumieć jak ważne jest zdrowie
i dbałość o jego zachowanie. Opracowany projekt uwzględnia wiadomości
i przedsięwzięcia zachęcające uczniów do zachowań prozdrowotnych we wszystkich czterech płaszczyznach zdrowia. Uwzględnia również możliwości intelektualne. Wspomaga i ukierunkowuje zainteresowania uczniów własnym zdrowiem. Ponadto ma doprowadzić do wzrostu odporności na działanie niekorzystnych dla zdrowia czynników. Dzięki projektowi uczniowie poszerzą swoja wiedzę na temat szeroko pojętego zdrowia ( fizycznego, psychicznego, społecznego i duchowego). W promocję zdrowia włączają się wszyscy członkowie społeczności szkolnej. Szczególny nacisk położony jest na zdrowie kompleksowe. Wszelkie kampanie i działania prowadzone są po to, by społeczność szkolna nabyła nawyki prozdrowotne. Są to działania stałe i ciągłe, a przede wszystkim wynikające z potrzeb społeczności szkolnej. Dużą uwagę przywiązuje się również do zagospodarowania czasu wolnego uczniów, stąd duża ilość metod i form pracy związanych z projektami m.in. również o zdrowym stylu życia. Szkoła znajduje się w małym środowisku wiejskim, które sprzyja realizacji działań prozdrowotnych.
Diagnozujemy środowisko na podstawie obserwacji, rozmów z rodzicami, nauczycielami, pracownikami szkoły jak też samymi uczniami. Zaobserwowaliśmy zainteresowanie tematyką zdrowia jak również sposobami  jakimi  można dążyć do pożądanego stanu zdrowia.
Z poczynionych obserwacji i rozmów wyciągnęliśmy wnioski i małymi krokami dążymy do zmiany nawyków żywieniowych, sposobu spędzania czasu wolnego, przestrzegania obowiązujących norm społecznych, dobrego samopoczucia nie tylko dzieci ale również rodziców i wszystkich  pracowników szkoły.  
Prawidłowe odżywianie stanowi podstawę rozwoju fizycznego, zdrowia oraz dobrego samopoczucia. Wiąże się to nierozerwalnie z aktywnością uczniów w szkole i możliwością osiągania sukcesów edukacyjnych. Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych jest przede wszystkim rolą domu rodzinnego. Jednakże duże wsparcie mogą dawać instytucje zewnętrzne takie jak szkoła, w której wiedzę z tego zakresu mogą otrzymywać tak uczniowie, jak i rodzice.  Dużą wagę  przywiązujemy do wychowania fizycznego, gdyż jest częścią wychowania ogólnego. Ukierunkowuje rozwój człowieka w taki sposób, aby ćwicząc ciało jednocześnie pielęgnować wartości psychiczne. Wychowanie fizyczne nie tylko umacnia zdrowie człowieka i jego sprawność ruchową , ale też kształci cechy psychiczne ( osobowość, postawy etyczne i społeczne )
a także rozwija intelekt.
Bycie aktywnym fizycznie sprawia, że młody człowiek:
- rozwija wolę - poprzez systematyczny trening, mobilizuje się do koncentracji w czasie współzawodnictwa
- rozwija sferę emocjonalną - przeżywa sukces sportowy lub porażkę, doświadcza uznania jako zwycięzca
- kształtuje postawę etyczną - poprzez współdziałanie w wysiłku sportowym, poszanowanie reguł gry, stosowanie zasady uczciwości, fair play
- rozwija intelekt - poznaje przepisy gier sportowych, dyscyplin indywidualnych, obserwuje i uczy się od innych.

Wychowanie fizyczne i promocja zdrowego stylu życia to dwie współgrające dziedziny wzajemnie się uzupełniające. Dlatego w naszej szkole duży nacisk położono na kształtowanie zachowań prozdrowotnych, a znakomitym polem do popisu w tym zakresie jest właśnie wychowanie fizyczne i  zajęcia sportowe. Kształcenie odpowiedzialności za siebie i swoje zdrowie oraz ukazywanie
współczesnych zagrożeń cywilizacyjnych pozwoli na uświadomienie młodzieży roli, jaką pełni zdrowie w naszym życiu i jak duży wpływ ma na jego jakość.
Na podstawie obserwacji i przeprowadzonej diagnozy środowiska szkolnego w maju 2009r. stwierdzono, że pomimo wielu działań podejmowanych w tym zakresie duża grupa dzieci nadal dokonuje niewłaściwych wyborów produktów spożywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu młodego człowieka. Z  przeprowadzonej ankiety wynika, że :
22 % uczniów nie zjada śniadania w domu , 21 % zjada czasami. 19% nie je II śniadania 33 % czasami. W sklepiku szkolnym 36% uczniów najchętniej kupuje chipsy, 45 % batony , 24 % colę. Uczniowie w ramach II śniadania często zjadają to co kupują w sklepiku szkolnym. Jeśli chodzi o czas wolny uczniów to:  49%  ankietowanych  spędza go grając na komputerze a 71% oglądając telewizję.

Problemy  priorytetowe
Niewłaściwe nawyki żywieniowe uczniów, przewaga produktów żywnościowych o małej zawartości odżywczej.
Niekorzystne dla zdrowia spędzanie czasu wolnego

Przyczyny istnienia problemów
- wzorowanie się na reklamach
- zakup śniadania w sklepie lub sklepiku szkolnym ( wygoda)
- brak pełnej świadomości rodziców na temat znaczenia śniadania i II  
śniadania w dziennym harmonogramie żywienia
- niewłaściwe wykorzystanie komputera w domu ( forma zastępcza do
ruchu fizycznego w organizowaniu czasu wolnego po zajęciach )
- brak alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego


Proponowane  działania rozwiązania problemu:

1. Przypomnienie uczniom poszczególnych klas wiadomości dotyczących SzPz
2. Opracowanie przez zespół  ds. Promocji Zdrowia  działań promujących zdrowe odżywianie wśród uczniów i rodziców oraz aktywne spędzanie czasu wolnego. Zapoznanie z nimi całej społeczności szkolnej.
3. Gazetka ścienna w holu głównym szkoły w celu bieżącego informowania społeczności szkolnej na temat działań podejmowanych w szkole i zachęcania do współpracy
4. Zaangażowanie rodziców w proces wprowadzania zmian żywieniowych dotyczących zwłaszcza  II śniadania oraz  aktywności fizycznej
5. Prowadzenie przez cały rok szkolny różnych akcji propagujących zdrowe odżywianie, aktywność fizyczną
6. Pedagogizacja nt. Zdrowe odżywianie warunkiem prawidłowego rozwoju dziecka – pogadanki.
7. Opracowanie Dekalogu Zdrowego Odżywiania
8. Warsztaty kulinarne
9. Kontynuacja realizacji programów zewnętrznych związanych z problematyką prozdrowotną.
10. Przygotowanie przez uczniów apeli dla całej społeczności z zakresu promocji zdrowego odżywia.
11.Wprowadzenie zmian w asortymencie sklepiku szkolnego

CEL: POPRAWIĆ POZIOM PRAWIDŁOWYCH ZACHOWAŃ W ZAKRESIE ODŻYWIANIA I AKTYWNOSCI FIZYCZNEJ WŚRÓD UCZNIÓW I ICH RODZICÓW

Kryterium sukcesu: 50% rodziców zauważy zmiany zaistniałe w szkole , nauczyciele dostrzegą wzrost spożywania przez uczniów II śniadania
w szkole, zmniejszy się spożywanie chipsów przez uczniów ( na terenie szkoły – porównanie wyników sprzedaży w szkolnym sklepiku, obserwacja podczas przerw przez dyżurujących nauczycieli ): wzrośnie  liczebność uczniów aktywnie spędzających czas wolny – uczestnictwo w zawodach, wyjazdy na basen, zajęcia sportowe na boisku szkolnym w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych.



ZADANIA DO REALIZACJI NA ROK  SZKOLNY 2009 - 2010



ZDROWE CZY NIEZDROWE – OTO JEST PYTANIE ?

1.Godziny wychowawcze i lekcje na temat zdrowego odżywiania: wartości odżywcze produktów, zasady właściwego odżywiania, znaczenie śniadania
i II śniadania.
2.Zasady właściwego zachowania się w stołówce szkolnej.
3.Pomoc w dożywianiu dzieci najuboższych - obiady finansowane przez MGOPS, dużo owoców i warzyw w jadłospisie.
4.Wspólnie jemy zdrowe II śniadanie ( kanapki przygotowywane przez  rodziców zgodnie z ustalonym harmonogramem)
5.Warsztaty dla uczniów  - Mały kucharz .
6. Opracowanie broszury -  Znaczenie II śniadania dla prawidłowego funkcjonowania młodego organizmu.
7. Gromadzenie materiałów na przewodnik Zdrowe potrawy kulinarne
Łęga i okolic.
8.Wykonanie przez uczniów poszczególnych klas plakatów promujących zdrowy styl życia, zgodnych z przydzielonym przez zespół ds. promocji zdrowia hasłem. Umieszczenie plakatów na holu głównym szkoły.
9. Dzień z jabłkiem – rozmaitości  z jabłek
10.Konkursy plastyczny -  Moja recepta na zdrowie
11. Montaż słowno – muzyczny O zdrowym stylu życia słów kilka


ZADANIA DO REALIZACJI NA ROK  SZKOLNY 2010 - 2011


WYĆWICZ  ZDROWIE !

1. Zajęcia SKS – rozwój ogólnej sprawności fizycznej w ramach  
sportowych zajęć pozalekcyjnych
2.Organizacja Zawodów rekreacyjno – sportowych  z udziałem uczniów, rodziców i nauczycieli .
3. Szkolne obchody Światowego Dnia Zdrowia.
4.Imprezy środowiskowe o charakterze prozdrowotnym dla całej społeczności szkolnej , środowiska lokalnego -  DZIEŃ DZIECKA, FESTYN POKOLEŃ
5.Udział uczniów w zawodach sportowych ( międzyklasowych, szkolnych, międzyszkolnych na różnych szczeblach).
6.Organizacja biwaków, rajdów harcerskich oraz wycieczek przedmiotowych i krajoznawczych.
7. Wyjazdy na basen, kręgle.
8. Spotkanie z rehabilitantem – prelekcja dla rodziców, przykładowy zestaw        
ćwiczeń dla uczniów.
9.Apele ogólnoszkolne o tematyce prozdrowotnej.




ZADANIA DO REALIZACJI NA ROK  SZKOLNY 2011 – 2012

EWALUACJA

1.    Autoewaluacja według pięciu  standardów SZPZ -  ankiety, wywiady, sprawozdania.
2.    Kontynuacja  podjętych działań prozdrowotnych w latach 2009-2011
3.    Realizacja bieżących zadań wynikających z zaleceń MEN




Współpracujemy z:
- Urzędem Miasta i Gminy w Drobinie
- Miejsko – Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Drobinie
- Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Płocku
- Ośrodkiem Zdrowia w Łęgu
- Zarządem Rejonowym PCK w Płocku
- LOP w Płocku
- Hufcem ZHP w Płocku
- Policją w Drobinie i w Płocku
- SANEPIDEM w Płocku
- Klubem Honorowych Dawców Krwi w Drobinie
- Centrum Edukacji Obywatelskiej
- Rolniczym Zakładem Aktywności Zawodowej w Stanisławowie
- Radą Rodziców
- Kołem Emerytów i Rencistów w Łęgu Probostwie

















 
free poker