Statut Zespołu Szkół w Łęgu Probostwie. - Strona 9

PDF  | Drukuj |
Dokumenty - Statut


Rozdział III.

Organy szkoły podstawowej i ich kompetencje

§.17.1.Organami szkoły podstawowej są:
1) Dyrektor Szkoły
a) w szkole utworzone jest stanowisko wicedyrektora
2) Rada Pedagogiczna
3) Samorząd Uczniowski
4) Rada Rodziców

2. Rada Pedagogiczna, Samorząd Uczniowski i Rada Rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa  oświatowego i niniejszym statutem:
1) Regulamin Rady Pedagogicznej
2) Regulamin Rady Rodziców
3) Regulamin Samorządu Uczniowskiego Szkoły Podstawowej

3. Kompetencje Dyrektora szkoły:

1)    Jest odpowiedzialny za uwzględnienie w szkolnym zestawie programów nauczania całości nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu nauczania.
2)    Ma obowiązek w terminie do 15 czerwca podać do publicznej wiadomości wykaz podręczników, które będą obowiązywać od początku nowego roku szkolnego.
3)     Kieruje działalnością szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
4)    Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą.
5)    Sprawuje nadzór pedagogiczny.
6)    Jest bezpośrednim przełożonym dla zatrudnionych w szkole nauczycieli, pracowników
administracji i obsługi.
7)    Przewodniczy Radzie Pedagogicznej.                                                                                         
8)    Przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej.
9)    Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji.
10)    Wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa,    o wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
11)    Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
12)    Organizuje całość pracy dydaktycznej .
13)    Nadzoruje prawidłowość prowadzenia dokumentacji szkolnej.
14)    Opracowuje roczny plan pracy szkoły zawierający także zadania dyrektora szkoły i Rady Pedagogicznej.
15)    Przedstawia Radzie Pedagogicznej dwa razy w roku szkolnym wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje  o działalności szkoły.  
16)    Kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły.
17)    Współpracuje z Radą Pedagogiczną, rodzicami i samorządem  szkolnym.
18)    Dysponuje środkami finansowymi, za ich prawidłowe wykorzystanie ponosi odpowiedzialność.
19)    Przedkłada do zatwierdzenia radzie pedagogicznej projekty planów pracy szkoły oraz kieruje ich realizacją.
20)    Ustala, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
21)    Przyznaje  nagrody    i    wymierza     kary    porządkowe   nauczycielom i innym pracownikom szkoły.
22)    Występuje z wnioskami w sprawie odznaczeń, nagród, wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników szkoły po zaciągnięciu opinii Rady Pedagogicznej .
23)    Nagradza za wyróżniającą pracę pracowników administracji i obsługi.
24)    Zaprasza przedstawicieli Rady Rodziców i inne osoby związane z pracą szkoły. (zaproszeni uczestniczą w posiedzeniu głosem doradczym)
25)    Zaprasza członków Samorządu Uczniowskiego na zebranie, podczas których omawiane są sprawy szkolne i wychowawcze.
26)    Dyrektor szkoły podstawowej, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców, może wyrazić zgodę na działalność w szkole stowarzyszeniom i organizacjom, których celem statusowym jest prowadzenie, rozszerzanie i wzbogacanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
27)    Zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań oraz ich doskonaleniu zawodowym.
28)    Współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w szkole.
29)    Powierza stanowiska w szkole: wicedyrektora szkoły, w porozumieniu z organem prowadzącym i radą pedagogiczną.
30)     Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć inne, dodatkowe stanowiska kierownicze. Zakres obowiązków osób pełniących funkcje kierownicze ustala dyrektor szkoły podstawowej.
31)     Współdziała z gminą i realizuje jej zalecenia na zasadach określonych w ustawie.
32)     Realizuje inne zadania dyrektora szkoły zapisane w ustawie o systemie oświaty (art.39)


4.Kompetencje wicedyrektora szkoły:
1) W czasie nieobecności dyrektora kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą
szkoły podstawowej.
2)  Sprawuje nadzór pedagogiczny w zakresie:
a)nauczania i wychowania
b)biblioteki szkolnej
c)świetlicy szkolnej
d)pedagoga szkolnego
3)  Nadzoruje wspólnie z dyrektorem lekcje otwarte.
4)  Upowszechnia w szkole nowoczesne metody pracy dydaktyczno-wychowawczej.
5)  Odpowiada za dokształcanie i doskonalenie nauczycieli.
6)  Bada wyniki nauczania i wychowania.
7)  Jest współodpowiedzialny za ład, porządek i dyscyplinę pracy.
8)  Organizuje zastępstwa.
9)  Wykonuje wszystkie prace zlecone uzgodnione z dyrektorem szkoły i jemu bezpośrednio
podlega.
10) Zastępuje dyrektora w zakresie przekazanych kompetencji i upoważnień.

5.Rada Pedagogiczna szkoły podstawowej

1)Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły podstawowej w zakresie realizacji
statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

2)Radę Pedagogiczną tworzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole podstawowej, bez
względu na wymiar czasu pracy.

3)Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor, który przygotowuje i prowadzi
zebrania oraz odpowiada za zawiadomienie jej członków o terminie  i porządku obrad.

4)Funkcjonowanie i zakres kompetencji określa Regulamin Rady Pedagogicznej.

6.Samorząd Uczniowski szkoły podstawowej
1) Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły  podstawowej. Organy samorządu
są reprezentantami ogółu uczniów.

2) Uchwala swój regulamin , który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.

3)Regulamin określa zasady wybierania i działania samorządu uczniowskiego.

7.Kompetencje Samorządu Uczniowskiego.

1)Samorząd Uczniowski może przedstawiać dyrektorowi szkoły, Radzie Pedagogicznej,
Radzie Rodziców wnioski  i opinie w sprawach dotyczących szkoły , a w szczególności
dotyczących realizacji podstawowych  praw i obowiązków ucznia takich jak:

a)    prawo do zapoznania się z programami nauczania, celami i stawianymi wymaganiami,
b)    prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
c)    prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji
d)    między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań,
e)    prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
f)    prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z potrzebami  uczniów i możliwościami  organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
g)    prawo do uczestniczenia z głosem doradczym w tych posiedzeniach rady pedagogicznej, które bezpośrednio dotyczą problemów uczniów,
h)    prawo  wyboru – w porozumieniu z dyrektorem, nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu uczniowskiego.

2) Opiniuje szkolny system oceniania, program wychowawczy i profilaktyki szkoły.
3)Wyraża opinię w sprawach uczniów, którym grozi kara.

8.  Rada Rodziców.
1)Rada Rodziców stanowi reprezentację ogółu rodziców uczniów, wspiera działalność  
statutową szkoły.
2)Rada rodziców uchwala regulamin swej działalności , w  którym określa w szczególności:
a) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady
b) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady
c) kompetencje Rady Rodziców

9. Zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów   miedzy nimi.
1)     Wszystkie organy szkoły współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia, wychowania
młodzieży i rozwiązywania wszystkich istotnych problemów szkoły
2)   Koordynatorem współdziałania organów szkoły jest dyrektor szkoły, który:
a)    zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji;
b)    umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły;
c)    zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami szkoły  o planowanych i podejmowanych działaniach i decyzjach;
d)    organizuje spotkania przedstawicieli organów szkoły.
3)   W przypadku wytworzenia się sytuacji konfliktowej między organami szkoły lub  
wewnątrz niej, dyrektor szkoły jest zobowiązany do powołania komisji, w skład      
której wchodzi po dwóch przedstawicieli poszczególnych organów, będących
stronami konfliktu, wybranymi większością głosów.
4)   Komisja ustala zasady działania komisji.
5)  Komisja wydaje swoją decyzję na piśmie, po czym informuje zainteresowane strony.
6)   Od decyzji przysługuje stronom odwołanie  w ciągu 7 dni do dyrektora szkoły, który
podejmuje ostateczną decyzję.
7)   Spory pomiędzy dyrektorem szkoły a innymi organami szkoły rozstrzyga,        
w zależności od przedmiotu sporu, organ prowadzący szkołę lub organ sprawujący    
nadzór   pedagogiczny.



 
free poker