Statut Zespołu Szkół w Łęgu Probostwie. - Strona 8

PDF  | Drukuj |
Dokumenty - Statut


Rozdział II.

Cele i zadania szkoły podstawowej.

§10. 1.Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty, Konwekcji Praw Dziecka, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, a w szczególności:

1)    Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz zapewnia wszechstronny rozwój,
2)    Umożliwia absolwentom szkoły podstawowej kontynuowania kształcenia w gimnazjum,
3)    Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zadań określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów,
4)    Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły.

2. Szkoła realizuje zadania wynikające z ustawy, a także wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych następującymi sposobami:

1) W zakresie działalności edukacyjnej poprzez:
a) realizację  odpowiednich programów nauczania  z poszczególnych przedmiotów,
b)wyrobienie umiejętności rozumnego wykorzystania uzyskanej wiedzy w życiu
codziennym i celowego spożytkowania zainteresowań i uzdolnień w kierowaniu
własnym rozwojem,
c)umożliwienie rozwijania zainteresowań i uzdolnień uczniów

2) W zakresie podtrzymania  poczucia tożsamości narodowej i religijnej poprzez:

a) prowadzenie nauki religii  i etyki,
b) kultywowanie tradycji narodowych i patriotycznych  w czasie trwania uroczystości
szkolnych,
c)organizowanie apeli i uroczystości szkolnych-patriotycznych i religijnych,
d)opiekę nad mogiłami poległych w 1939r w lesie w Kozłowie

3) W zakresie udzielania pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez:

a)pracę pedagoga szkolnego,
b)rozpoznawanie trudności w nauce, niepełnosprawności fizycznej oraz potrzeb
materialnych ucznia,
c) kierowanie uczniów na badania psychologiczne i pedagogiczne do poradni,
d)ścisłą realizację zaleceń specjalistów podczas pracy z uczniem,
e)organizowanie nauczania indywidualnego zgodnie z odrębnymi przepisami,
f) prowadzenie zespołów wyrównawczych dla uczniów mających problemy w
nauce

4)  W zakresie organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi, uczęszczającymi
do szkoły poprzez:

a) organizowanie dla uczniów z wadami postawy- gimnastyki korekcyjnej,
b) usytuowanie miejsc pracy uczniów z wadami wzroku i słuchu w pobliżu tablicy
i nauczyciela,
c) zwolnienie z zajęć wychowania fizycznego( zgodnie z procedurami przyjętymi przez
szkołę), plastyki, muzyki, techniki na podstawie zaświadczenia lekarza  
rodziców,       
d) stworzenie atmosfery życzliwości, akceptacji ze strony uczniów, nauczycieli i obsługi
szkoły

5)    W zakresie rozwijania zainteresowań uczniów poprzez:

a) udział w zajęciach kół przedmiotowych i zainteresowań,
b) udział w zajęciach sportowych,
c) udział w organizacjach szkolnych,
d) udział w spektaklach teatralnych, seansach filmowych, koncertach edukacyjnych,

6)    W zakresie promocji ochrony zdrowia poprzez:

a) promocję zdrowia i higieny, doraźną pomoc w nagłych wypadkach, okresowymi     
badaniami i prowadzenie dokumentacji przez pielęgniarkę,
b) realizację ścieżki prozdrowotnej,
c) wspieranie działalności mającej na celu promocję zdrowia w tym działalności PCK.

§11. Szkoła realizuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w następujący sposób:

1.  Na terenie szkoły podstawowej pełnione są   dyżury nauczycielskie:            
1) na dziesięć minut przed rozpoczęciem zajęć  aż do ich zakończenia według
grafiku sporządzonego przez dyrektora,                                                                                                                                                                                                         
2) dyżur musi być pełniony aktywnie, nauczyciele dyżurni mają obowiązek                            
zapobiegać niebezpiecznym zabawom i zachowaniom,
3) w razie nieobecności nauczyciela dyżurującego w wyznaczonym dniu, dyrektor
wyznacza innego nauczyciela do pełnienia dyżuru.
2.    Nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych                                     i  nadobowiązkowych  sprawują opiekę nauczyciele przedmiotów i nauczyciele mający                   w danym czasie dyżur wg grafiku.
3.    Za bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć pozalekcyjnych odpowiada osoba             
prowadząca te zajęcia
4.    Za bezpieczeństwo uczniów przebywających na zbiórkach lub spotkaniach organizacji szkolnych odpowiadają opiekunowie tych organizacji.
5.    W czasie zawodów sportowych organizowanych przez szkołę uczniowie nie mogą
pozostawać bez opieki osób do tego upoważnionych.
6.    W sali gimnastycznej i na boisku szkolnym nauczyciel prowadzący zajęcia sprawdza
sprawność sprzętu sportowego przed rozpoczęciem zajęć, dba o dobrą organizację zajęć
i zdyscyplinowanie uczniów, dostosowuje wymagania i formę zajęć do możliwości
fizycznych uczniów, asekuruje uczniów podczas ćwiczeń na przyrządach.
7.     W pracowniach i salach o zwiększonym ryzyku wypadków opiekun opracowuje  
regulamin pracowni i na początku roku szkolnego zapoznaje z nim uczniów.
8.    W razie zaistnienia wypadku uczniowskiego, nauczyciel który jest jego świadkiem, zawiadamia pielęgniarkę, a następnie dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły powiadamia                    o zaistniałym wypadku pogotowie ratunkowe, rodziców i sporządza protokół powypadkowy.
9.    Opiekę indywidualną nad uczniami klasy pierwszej sprawuje wychowawca klasy.
10.    Dane o uczniach, którym z powodów losowych lub rodzinnych potrzebna jest szczególna forma opieki, wychowawca zgłasza dyrektorowi, który w porozumieniu                   z Radą Pedagogiczną podejmuje decyzję odnośnie formy udzielonej pomocy.
11.    Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu                       z nauczycieli uczących w danym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą” .
12.    Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły lub placówki liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece lub placówki, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki w jakich będą się one odbywać uwzględniając zasady:
1)zgody na przeprowadzenie wycieczki udziela dyrektor szkoły lub upoważniona      przez   niego osoba;
2)jeżeli wycieczka przedmiotowa ma odbyć się podczas planowanej lekcji danego
przedmiotu należy zgłosić dyrektorowi lub jego zastępcy zamiar wyjścia poza teren    
szkoły, a następnie odnotować fakt przeprowadzenia wycieczki w dzienniku lekcyjnym         
3) program wycieczki lub imprezy organizowanej przez szkołę, listę uczestników, imię
i nazwisko kierownika oraz liczbę opiekunów zawiera karta wycieczki lub imprezy,  
którą zatwierdza dyrektor szkoły;
4) liczba opiekunów: 1 opiekun na 15-uczniów w  przypadku wycieczki przedmiotowej    
lub turystyczno-krajoznawczej poza teren szkoły korzystających z publicznych
środków  lokomocji, 1 opiekun na 10 uczniów w przypadku imprezy turystyki
kwalifikowanej;
5) za nieprzestrzeganie przez uczniów regulaminu wycieczek szkolnych i wynikające z   
tego szkody materialne, odpowiedzialność finansową ponoszą rodzice(prawni
opiekunowie;
6) udział uczniów w wycieczce(z wyjątkiem wycieczki przedmiotowej, odbywającej się
w ramach zajęć lekcyjnych) wymaga pisemnej zgody rodziców albo prawnych
opiekunów, którzy powinni przed jej rozpoczęciem pokryć koszty związane z udziałem
w niej ich dziecka. Wycieczka może być odwołana z powodu braku pisemnej zgody
rodziców;
7) kartę wycieczki należy złożyć u dyrektora szkoły, do zatwierdzenia, na przynajmniej
trzy dni przed rozpoczęciem wycieczki.
13.    Szkoła ubezpiecza corocznie uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków w
wybranej przez radę rodziców firmie ubezpieczeniowej, koszty ubezpieczenia ponoszą
rodzice uczniów.
14.  Szkoła zapewnia opiekę i bezpieczeństwo uczniom dojeżdżającym, opiekę nad
uczniami w czasie przewozów sprawuje opiekun.
15.Szkoła zapewnia uczniom bezpieczny dostęp do Internetu, tzn. podejmuje działania
zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla  
ich prawidłowego rozwoju, w szczególności instaluje i aktualizuje oprogramowanie
zabezpieczające.
16.W celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki ,budynek i
teren szkoły objęte są nadzorem kamer CCTV.

§. 12. Szkoła udziela opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna

1. Za działania opiekuńcze odpowiedzialni są wszyscy nauczyciele, a w szczególności   
pedagog szkolny, wychowawcy, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, w ścisłej
współpracy z rodzicami lub opiekunami ucznia, a w miarę potrzeb z organami pomocy
społecznej.
2. Udzielanie opieki i pomocy uczniom potrzebującym  odbywa się poprzez:
1)    rozpoznanie środowiska rodzinnego i warunków życia ucznia,
2)    organizację zajęć opieki świetlicowej,
3)    zapewnienie uczniom możliwości spożycia obiadów w stołówce szkolnej,
4)    współpracę z rodziną ucznia przy współudziale wychowawcy, kuratorów sądowych, policji i poradni psychologiczno-pedagogicznej,
5)    organizowanie uczniom w miarę możliwości szkoły doraźnej pomocy materialnej.
6)   zapewnienie pomocy uczniom w sytuacjach losowych

§.13.Zasady i formy współdziałania z rodzicami ( prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania ,wychowania  i profilaktyki.

1. Rodzice mają prawo do:
1) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania,
postępów i przyczyn trudności w nauce,

2) kontaktów z wychowawcą klasy i nauczycielami- na spotkaniach ogólnych  
organizowanych przez dyrektora, na zebraniach z wychowawcą  i pedagogiem szkolnym
zgodnie z planem pracy szkoły, w każdy dzień podczas długiej przerwy, w dniu dyżuru  
nauczyciela zgodnie z harmonogramem. Kontakty są organizowane w uzgodnionych

terminach i odbywają się w sposób nie zakłócający  przebiegu zajęć  edukacyjnych.

3) porad Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

4) dyskrecji i poszanowania prywatności w rozwiązywaniu problemów dziecka i rodziny

5)występowania z inicjatywami wzbogacającymi życie szkoły podstawowej    

( współorganizowanie czasu wolnego uczniów, spotkań, zabaw, wycieczek, uroczystości,

zajęć sportowych i innych

6)wyrażania opinii dotyczących pracy szkoły podstawowej i poszczególnych nauczycieli dyrektorowi szkoły podstawowej oraz kuratorowi oświaty, bezpośrednio lub za pośrednictwem swych reprezentantów
7) złożenia wniosku do dyrektora szkoły celem uzyskania zgody Rady Pedagogicznej o promowanie ucznia klasy I i II Szkoły Podstawowej do klasy programowo wyższej w ciągu roku szkolnego
2. Rodzice mają obowiązek:

1)zapisania dziecka do szkoły podstawowej do końca marca roku kalendarzowego
2)zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne
3)zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych
4)wspierania procesu nauczania i wychowania
5)systematycznego kontaktu  z wychowawcą klasy( musi wstawić się w szkole na
wezwanie)
6)udzielania w miarę swoich możliwości pomocy organizacyjnej i materialnej szkole   
podstawowej.
7)zgłaszania i podejmowania próby rozwiązywania problemów dydaktycznych i
wychowawczych z zachowaniem drogi służbowej:
a)    rodzic(opiekun) informuje o sytuacji trudnej lub niejasnej(budzącej jego niepokój) wychowawcy, który w miarę swoich możliwości próbuje dokonać analizy danej sytuacji i wyjaśnić okoliczności.
b)    w przypadku, gdy wychowawca nie może rozwiązać problemu, rodzic zgłasza go dyrektorowi, który dokonuje ponownej analizy sytuacji, podejmuje odpowiednie działania w celu uzyskania pozytywnych rezultatów i udziela rodzicowi(opiekunowi) odpowiedzi.
c)    jeżeli problem nie zostaje rozwiązany na szczeblu szkoły wówczas rodzice lub prawni opiekunowie udają się po poradę do Kuratorium Oświaty w Płocku.

3.    Współdziałania dyrektora szkoły i rodziców obejmują:

1)    Zapoznanie rodziców z głównymi założeniami zawartymi w statucie szkoły, programie rozwoju szkoły dotyczącymi organizacji, zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych oraz opiekuńczych na zebraniach organizowanych dla rodziców wszystkich uczniów.
2)    Zapoznanie z przebiegiem i organizacją sprawdzianów zewnętrznych.
3)    Udział Dyrektora w zebraniach Rady Rodziców oraz w spotkaniach klasowych na prośbę rodziców lub wychowawcy.
4)    Bieżąca współpraca Dyrektora z Radą Rodziców i rodzicami poszczególnych klas.

4.Współdziałania rodziców i nauczycieli obejmują:
1)    Rozmowy indywidualne z rodzicami uczniów celem dokonania diagnozy środowiska rodzinnego.
2)    Wspólne spotkania z rodzicami dotyczące ustalenia zasad współpracy, przekazywania informacji o osiągnięciach dziecka, zapoznania z procedurami oceniania, klasyfikowania, ustalenia form współpracy, kształtowania świadomości pedagogicznej rodziców.
3)    Udział rodziców w zajęciach pozalekcyjnych, wycieczkach, rajdach, biwakach, imprezach sportowych i innych.
4)    Udział rodziców w pracach organizacji szkolnych.
5)    Udział rodziców w lekcjach otwartych.
6)    Współpracę wychowawców i rodziców z pielęgniarką celem kształtowania nawyków troski o zdrowie.
7)    Wskazywanie przez wychowawców, nauczycieli  instytucji wspierających rodziny w rozwiązywaniu problemów.
5. Sposoby udostępniania dokumentacji szkoły rodzicom:
1)    w bibliotece szkolnej
2)    w sekretariacie
3)    na stronie internetowej(www.zsleg.pl)
4)    w miarę możliwości na szkolnych gazetkach.

§.14.Szczegółowe zasady i kryteria oceniania zawarte są w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania, który stanowi załącznik nr 3  niniejszego statutu.  

§.15. Zespoły nauczycielskie:

1.Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie.
2.Dyrektor szkoły  tworzy zespoły stałe( zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe)   
i zespoły doraźne- zespoły problemowo-zadaniowe.
3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora.
4.Zadaniami zespołu  są:
1) wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji
2)opracowanie kryteriów oceniania uczniów i badanie ich osiągnięć
3)opiniowanie programów autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych
4)organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli
5)współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych,       
a także w uzupełnianiu ich wyposażenia

§.16.Szkoła posiada Program Wychowawczy  (załącznik nr 4) i Szkolny Program Profilaktyki ( załącznik nr 5 ) uchwalone przez Radę Pedagogiczną  w porozumieniu z  Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.

1.Programy te odpowiadają na aktualne potrzeby uczniów, ich rodzin i środowiska.   Budowane są na systemie wartości chrześcijańskiej, na tradycji narodu polskiego, regionu, kraju. Kierują się zasadą tolerancji religijnej i światopoglądowej, szanując Deklarację Praw Człowieka i Konwencję Praw Dziecka. Programy te stanowią integralną część statutu.



 
free poker