Statut Zespołu Szkół w Łęgu Probostwie. - Strona 18

PDF  | Drukuj |
Dokumenty - Statut


Rozdział VI
Uczniowie
§51.Zasady rekrutacji.

1.Do gimnazjum przyjmuje się młodzież:
1) z urzędu- młodzież zamieszkałą w obwodzie,
2)na prośbę rodziców- młodzież  zamieszkałą poza obwodem szkoły. Przyjęcie młodzieży spoza obwodu nie może powodować pogorszenia warunków pracy gimnazjum. Uczeń składa do dyrektora gimnazjum podanie o przyjęcie do szkoły , świadectwo ukończenia szkoły podstawowej oraz zaświadczenie o wyniku sprawdzianu.
2. Do klasy programowo wyższej przyjmuje się młodzież na podstawie:
a) świadectwa ukończenia niższej klasy gimnazjum, oraz odpisu arkusza ocen   
wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł

§52.Uczeń ma prawo do:

1.Zapoznania się z programami nauczania poszczególnych przedmiotów na lekcjach
wprowadzających oraz w bibliotece szkolnej.
2.Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy
umysłowej.
3.Życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie kształcenia i wychowania.
4.Opieki wychowawczej i zapewnienia warunków bezpieczeństwa.
5.Swobody w wyrażaniu myśli i przekonań.
6.Sprawiedliwej, umotywowanej i jawnej oceny ustalonej na podstawie znanych kryteriów,
zgodnych ze szkolnym systemem oceniania.
7.Rozwijania swych zainteresowań i zdolności na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.
8.Odpoczynku w czasie przerw międzylekcyjnych oraz w czasie przerw świątecznych i  ferii.
9.Korzystania z pomieszczeń szkoły, sprzętu, środków dydaktycznych i księgozbioru
biblioteki, na zasadach określonych w regulaminie szkoły.
10.Korzystania z opieki zdrowotnej na warunkach określonych odrębnymi przepisami.
11.Korzystania z poradnictwa i terapii pedagogicznej oraz psychologicznej.
12.Uczestnictwa i udziału w organizowaniu imprez kulturalnych, oświatowych, sportowych i
rozrywkowych na terenie szkoły podstawowej.
13.Wpływania na życie szkoły podstawowej poprzez działalność samorządową oraz
zrzeszania się w organizacjach działających na terenie szkoły.
14.Organizowania zajęć kulturalnych, oświatowych, sportowych i rozrywkowych  za wiedzą
dyrektora szkoły.
15.Prawo odwołania się od decyzji nauczyciela do wychowawcy lub dyrektora szkoły.
16.Złożenie  do dyrektora szkoły wniosku o przeprowadzenie egzaminu sprawdzającego w
przypadku, gdy według ucznia ocena okresowa lub roczna nie odzwierciedla stanu jego
wiedzy.
17.Ma prawo do ustalonego systemu sprawdzania jego wiedzy i zachowania zgodnie z
WSO szkoły.
18.W przypadku naruszenia praw ucznia ma on lub jego rodzice (prawni opiekunowie)
możliwość złożenia skargi.
19. Korzystania z wycieczek, kolonii i obozów letnich oraz zimowych.
20. Lekcja
1)uczniowie mają prawo do:
a)znajomości celów i zadań lekcyjnych oraz jasnego i zrozumiałego przekazu treści lekcji,
b) pomocy ze strony nauczyciela w przypadku natrafienia na trudności.
21. Sala lekcyjna
1)uczniowie mają prawo do:
a)udziału w zagospodarowaniu powierzonej im sali lekcyjnej wg własnego projektu
uzgodnionego z wychowawcą,
b) kontrolowania porządku zostawionego w sali przez wcześniej uczącą się tam klasę.
22. Prace domowe
1) uczniowie mają prawo do:
a)uwzględniania przez nauczyciela ich psychologicznych i fizycznych możliwości,
b) ukierunkowania przez nauczyciela, jak wykonywać zadania domowe.
23. Zeszyt przedmiotowy
1) uczniowie mają prawo do:
a)ukierunkowania przez nauczyciela, jak należy prowadzić zeszyt.   

§53.Uczeń ma obowiązek:
1.Uczyć się systematycznie i rozwijać swoje umiejętności.
2. Systematycznie uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych.
1)obowiązek udziału w zajęciach edukacyjnych rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego
i trwa do jego zakończenia.
2)obowiązek uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych spełnia się w szkole i jest zasadniczą
treścią obowiązku szkolnego.
3) zajęcia edukacyjne są zaplanowane w tygodniowym rozkładzie zajęć dla każdej klasy.
4)brać udział w realizacji projektu edukacyjnego, który jest zespołowym planowanym działaniem, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnorodnych metod

5)zajęcia szkolne swoim zakresem obejmują dodatkowe zajęcia obowiązkowe i
nadobowiązkowe ,zajęcia pozalekcyjne, kółka zainteresowań, zajęcia wyrównawcze, zajęcia  sportowe i inne formy proponowane przez szkołę w których rodzice zadeklarują udział ucznia.
6)obowiązek uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych można spełniać w formie
pozaszkolnej, na podstawie zezwalającej decyzji dyrektora.
7)dzieci i młodzież upośledzona w stopniu umiarkowanym i głębokim uczestniczy w
zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych według odrębnych przepisów.
8)niespełnienie obowiązku uczestniczenia(nieusprawiedliwiona nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% obowiązkowych zajęciach)  w zajęciach edukacyjnych w szkole lub poza szkołą  bez zezwolenia dyrektora szkoły, podlega egzekucji administracyjnej.
9) usprawiedliwić nieobecności według przyjętych w szkole procedur.
3.Godnie reprezentować szkołę.

4.Starać się o uzyskanie jak najwyższej oceny własnego zachowania.

5.Odnosić się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników szkoły podstawowej.

6.Dbać o kulturę słowa w szkole podstawowej i poza nią.

7.Chronić własne życie i zdrowie, przestrzegać zasad higieny –być schludnym i czystym.

8.  Na terenie szkoły uczeń nosi drugie obuwie.
9.Na terenie szkoły  obowiązkowe jest noszenie przez uczniów jednolitego stroju. Uczniowie
zobowiązani są do przestrzegania postanowień regulaminu wewnętrznego szkoły
dotyczącego stroju szkolnego i galowego.
10. Dyrektor Szkoły może w porozumieniu z Radą Rodziców określić sytuacje, w których
przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga noszenia przez niego jednolitego stroju
ze względu na szczególna organizację zajęć dydaktyczno-wychowawczych w określonym
dniu lub dniach.

11.Dbać o ład i porządek oraz mienie szkolne, własne i innych. Za szkody wyrządzone na
mieniu szkolnym odpowiadają rodzice.

12.Uczniowie wykazujący szczególne uzdolnienia i zainteresowania mogą otrzymać

zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki. Decyzje podejmuje dyrektor szkoły
podstawowej na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

13.Uczeń przestrzega warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń
elektronicznych na terenie szkoły:
1)    uczeń wyłącza w szkole telefon komórkowy
2)    w przypadku niedostosowania się do w/w zalecenia komórka jest odebrana uczniowi i przechowywana w sekretariacie szkoły, aż do odebrania jej przez rodzica
3)    w pilnych sprawach, uczeń może korzystać z telefonu w sekretariacie szkoły
4)    rodzice mogą kontaktować się z dzieckiem za pomocą telefonu  szkolnego
5)    uczniowi nie wolno korzystać na lekcji z odtwarzacza MP3, MP4, itp.

14.W czasie zajęć lekcyjnych uczniowie nie mogą samowolnie opuszczać terenu szkoły. Czas
zajęć lekcyjnych trwa od początku pierwszej lekcji do końca ostatniej, w planie zajęć
ucznia.

15.W czasie przerw, o ile pozwala pogoda, uczniowie mogą przebywać na boisku szkolnym.

16.Uczniowie mają prawo korzystania z pomieszczeń szkoły w czasie wolnym od zajęć, o ile
znajdują się wówczas pod opieką nauczyciela lub instruktora upoważnionego przez
dyrektora szkoły.

17.Zasady korzystania z opieki świetlicowej, z biblioteki i czytelni określa odrębne
regulaminy.

18. Uczniowie maja obowiązek podporządkowania się zaleceniom dyrektora szkoły.

19. Lekcja
1)  uczniowie mają obowiązek:
a) punktualnego i systematycznego przychodzenia na zajęcia,
b)aktywnego udziału w lekcjach i przestrzegania ustalonych zasad porządkowych,
c)uzupełnienia braków wynikających z absencji.
20. Sala lekcyjna
1) uczniowie mają obowiązek:
a)pozostawienia sali w nienagannym porządku,
b)niezwłocznego zgłoszenia nauczycielowi wszystkich uszkodzeń sprzętu lub pomocy
dydaktycznej
21. Prace domowe
1) uczniowie mają obowiązek:
a) starannego i sumiennego odrabiania prac domowych,
b)kształtowania nawyku odrabiania prac domowych w tym dniu, w którym zostały zadane.
22. Zeszyt przedmiotowy
1)uczniowie mają obowiązek:
a)starannego prowadzenia zeszytów zgodnie z wymaganiami nauczyciela.

§54. Reguły współżycia w szkole

1. Procedury lekcyjne

1)Wejście do klasy
a) uczniowie ustawiają się w rzędach przed klasą
b) nauczyciel otwiera klasę
c) do klasy wchodzą dziewczęta później chłopcy
d) uczniowie zajmują swoje miejsca w ławkach odpowiednio do ich wzrostu
e)uczniowie przygotowują się do lekcji
f)nauczyciel sprawdza listę
g)uczeń spóźniony, czyli taki, który wchodzi po zamknięciu drzwi, siada w ławce, a
usprawiedliwia się dopiero pod koniec lekcji
2) Zachowanie na lekcji
a) uczeń odpowiada z ławki siedząc, chyba, że istnieje powód do wezwania go do tablicy, mapy  itp.
b)nie je  , nie żuje  gumy
c) nie trzyma  na ławce butelek, ciastek itp., nie będących pomocami naukowymi do danej
lekcji
d)jeżeli do klasy wchodzi osoba dorosła wszyscy wstają, ponownie siadają na polecenie
nauczyciela
3) Zakończenie lekcji
a)lekcja kończy się na wyraźny sygnał nauczyciela
b) klasa jest zobowiązana pozostawić po sobie porządek. Odpowiadają za to wszyscy
uczniowie, a kontrolują dyżurni
4) Zastępstwa
a)W czasie zastępstw nauczyciel powinien prowadzić lekcje z przedmiotu, który jest w planie lub lekcję z własnego przedmiotu albo  zajęcia opiekuńcze
5) Pracownie przedmiotowe
a) szczególne zasady zachowania w pracowniach określają odrębne regulaminy wywieszone w tych pracowniach

2. Procedury inne niż lekcyjne

1) Nieobecności
a)Rodzice piszą wszelkie usprawiedliwienia w dzienniczku ucznia lub na innej kartce z
podpisem jednego z rodziców
b)Usprawiedliwienia nieobecności uczeń przynosi na pierwszą godzinę wychowawczą po
ustaniu nieobecności. W przeciwnym wypadku nieobecności nie będą usprawiedliwione
c)Usprawiedliwienie spóźnienia powinno nastąpić w bieżącym lub najdalej następnym dniu
d)Ucznia może zwolnić wychowawca klasy lub nauczyciel, który prowadził ostatnią lekcję
przed wyjściem ucznia, lub nauczyciel, z którego lekcji uczeń chce się zwolnić. Zwolnienie
ucznia następuje na podstawie zwolnienia od rodziców, pielęgniarki szkolnej lub własnej
decyzji nauczyciela
e)Zwolnienie ucznia z ostatniej w jego planie godziny wf musi zawierać wyraźną klauzulę o
zwolnieniu do domu, w innym przypadku traktuje się je jako zwolnienie z ćwiczeń z
obecnością na sali
f)O każdym przypadku wagarów niezwłocznie informowani są rodzice
g)Nieobecności usprawiedliwiane przez rodziców są zaznaczane w dzienniku lekcyjnym
kolorem niebieskim lub czarnym, zwolnienie lekarskie zaś kolorem zielonym.
h)Rodzic ucznia lub jego prawny opiekun ma prawo usprawiedliwić nieobecność swojego
dziecka w szkole w wypadku absencji trwającej nie dłużej niż 5 dni. W wypadku dłuższych
nieobecności dziecka w szkole wymagane jest zwolnienie wystawione przez lekarza.
i)Zwolnienie z zajęć lekcyjnych ucznia reprezentującego szkołę na konkursach, olimpiadach,
zawodach sportowych itp. przez  innego nauczyciela może być przekazane w formie
pisemnej lub ustnej. Wychowawca odnotowuje nieobecność w dzienniku lekcyjnym literą
R(reprezentacja).
j)Rodzice zwalniający dziecko tylko z części zajęć lekcyjnych są zobowiązani uczynić to
osobiście lub zwrócić się z prośbą do wychowawcy albo nauczyciela prowadzącego te
zajęcia w formie pisemnej.
k)Uczeń może przekazać prośbę rodziców o zwolnienie prowadzącemu te zajęcia, ale tylko w
formie pisemnej.
l)Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych
jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny
klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej
połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w  szkolnym planie nauczania.
ł)Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin
klasyfikacyjny.
m)Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) ucznia nieklasyfikowanego z powodu
nieusprawiedliwionej nieobecności jego rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na
egzamin klasyfikacyjny.

3. Savoir-vivre

1)uczeń głośno i wyraźnie wita się i żegna z pracownikami szkoły, w tym czasie stoi i nie trzyma rąk w kieszeniach
2)podczas rozmowy z osobą dorosłą uczeń stoi
3)w szkole nie można nosić nakryć głowy
4)uczniowie dbają o kulturę języka, nie używają obraźliwych przezwisk, wulgaryzmów
5)nie biją się z kolegami
6)nie przynoszą do szkoły żadnych niebezpiecznych przedmiotów

§55.Nagrody i kary

1 Nagrody

1). Uczeń może być nagradzany za wyróżniające wyniki w nauce i wzorowe zachowanie, pracę na rzecz szkoły, środowiska, wzorową postawę, szczególne osiągnięcia w konkursach przedmiotowych, artystycznych, sportowych, 100% frekwencję, reprezentowanie i promowanie szkoły na zewnątrz w następujących formach:

1) a) pochwałęy   wychowawcy  na forum klasy
2) b) pochwałęy dyrektora na forum klasy i szkoły
3) c)listu pochwalnyego skierowanyego do rodziców
4) d) nagrody rzeczowej, dyplomu, książki itp.

2). Szczególnie wyróżniający się uczniowie mogą otrzymać nagrody i wyróżnienia
przyznawane przez władze gminne, oświatowe, instytucje i organizacje według odrębnych
zasad.
3). Pochwała winna być sporządzona na piśmie ,wręczona uczniowi i odnotowana w
dzienniku lekcyjnym.
4). Każda z form nagradzania może być udzielona na wniosek:
a) dyrektora szkoły
b) wychowawcy klasy
c) nauczycieli i pracowników szkoły
d) przedstawicieli samorządu klasowego lub Samorządu Szkolnego
e) Rady Rodziców
5). Decyzję o udzieleniu pisemnej pochwały wychowawcy klasy podejmuje wychowawca klasy
po konsultacji z dyrektorem szkoły.
6). Decyzję o udzieleniu pisemnej pochwały dyrektora szkoły podejmuje dyrektor szkoły.

2. Kary

1).Za nieprzestrzeganie statutu szkoły , lekceważenie nauki i innych obowiązków uczeń  
może otrzymać następujące kary:
1) a) upomnienie lub naganę wychowawcy  na forum klasy
2) b) upomnienie lub naganę  dyrektora szkoły na forum klasy lub  szkoły
3)     pisemne powiadomienie rodziców
4) c) zawieszenie prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, do reprezentowania szkoły na
zewnątrz, udziału w wycieczkach lub imprezach organizowanych przez szkołę
5) d) przeniesienie do innej klasy
6) e) skreślenie z listy uczniów szkoły z równoczesnym przeniesieniem ucznia do innej szkoły

2) Przy zastosowaniu kary bierze się pod uwagę w szczególności stopień winy ucznia, rodzaj i stopień naruszonych obowiązków, rodzaj i rozmiar ujemnych następstw przewinienia, dotychczasowy stosunek ucznia do ciążących na nim obowiązków, zachowanie się po popełnieniu przewinienia oraz cele zapobiegawcze i wychowawcze, które kara ma realizować.
3)Wraz z naganą może być udzielana dodatkowa kara ( pkt 1 c )
4)Upomnienie, nagana  winny być sporządzone na piśmie ,wręczone uczniowi i odnotowane w
dzienniku lekcyjnym.
5) Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu ucznia przez wychowawcę i
dyrektora szkoły.
6) Upomnienie lub nagana  może być udzielona na wniosek:
a) dyrektora szkoły
b) wychowawcy klasy
c) nauczycieli i pracowników szkoły
d) przedstawicieli samorządu klasowego lub Samorządu Szkolnego
e) Rady Rodziców
7) Decyzję o udzieleniu upomnienia lub nagany wychowawcy klasy podejmuje wychowawca
klasy  po konsultacji z dyrektorem szkoły.
8) Decyzję o udzieleniu upomnienia lub nagany dyrektora szkoły podejmuje dyrektor szkoły.

3. Informacja o zastosowanej karze
1.O zastosowanej karze wychowawca lub dyrektor szkoły zawiadamia na piśmie rodziców   
ucznia/prawnego opiekuna.
2.Zawiadomienie o ukaraniu poza opisem popełnionego przez ucznia przewinienia i daty jego
popełnienia winno zawierać informację :o zastosowanej karze i  okresie jej trwania , o  
prawie wniesienia odwołania oraz terminie i sposobie  odwołania.
3.Odpis zawiadomienia o ukaraniu składa się do akt szkoły i odnotowuje w dzienniku lekcyjnym.

3.4. Zasady przenoszenia ucznia do innej szkoły

1)Przypadki, w których dyrektor szkoły może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o  
przeniesienie ucznia do innej szkoły podstawowej na podstawie uchwały Rady
Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego oraz Rady Rodziców :
a)  uczeń w sposób szczególnie rażący narusza prawa obowiązujące w statucie szkoły
b)   jego zachowanie wpływa demoralizująco na innych uczniów
c)   sprowadza na teren szkoły osoby obce, podejrzane o zły wpływ na dzieci i młodzież          
(narkomania, alkoholizm, deprawacja młodocianych)
d)  aktywnie uczestniczy w tak zwanych ,,grupach nieformalnych’’ i szkodzi w ten sposób sobie i innym uczniom
e)uczeń świadomie i umyślnie podejmował działania z konsekwencjami uszczerbku dla życia i zdrowia innych uczniów lub pracowników szkoły
f) świadomie w sposób fizyczny i psychiczny znęca się nad kimkolwiek ze społeczności szkolnej lub narusza jego godność
k)    wchodzi w kolizję z prawem
l)    utrudnia wypełnianie obowiązku szkolnego przez innych uczniów (np. uszkodzenia lubzniszczenia sprzętu i urządzeń szkolnych, wywoływanie awantur, postraszenie  podłożeniem w szkole bomby)
m)    celowo dewastuje i niszczy mienie szkolne
n)    przebywa w stanie nietrzeźwym     terenie szkoły lub poza nią
o) w przypadku otrzymania 3 nagany dyrektora szkoły w cyklu kształcenia

2)5.  Z listy uczniów może być skreślony:
a) uczeń gimnazjum pod warunkiem równoczesnego przeniesienia go do innej                
szkoły przez kuratora oświaty na wniosek dyrektora szkoły
b) uczeń, który ukończył 18 lat

4.6. Odwołania ucznia, rodzica/ prawnego opiekuna od decyzji kary:

1) Uczniowi,rodzicowi/prawnemu opiekunowi przysługuje odwołanie od kary na piśmie w terminie
3 dni od dnia  powiadomienia o karze do dyrektora .
2)Odwołanie wnosi się do dyrektora szkoły za pośrednictwem wychowawcy.
3)Odwołanie wniesione przez osobę nieuprawnioną lub po terminie pozostawia się bez rozpatrzenia
4)  Dyrektor rozpatruje odwołanie w ciągu 7 dni od dnia wniesienia na piśmie odwołania
3)przed upływem terminu dającego prawo do odwołania się, kara wydalenia ze szkoły nie jest
wykonywana
35) wniesienie odwołania na piśmie wstrzymuje wykonanie kary
4) 6)o wyniku rozpatrzenia odwołania uczeń lub jego rodzice zostają powiadomieni na piśmie.
5) 7)uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo wniesienia odwołania od kary
wymierzonej przez dyrektora szkoły do Kuratorium Oświaty w Płocku, za pośrednictwem     
dyrektora szkoły w terminie 7 dni od daty wymierzenia kary
6)8)Stosowanie i wykonanie  kary nie może naruszać nietykalności i godności osobistej ucznia.

5.O przyznanych uczniowi nagrodach lub zastosowanych wobec niego karach wychowawca klasy
powiadamia rodziców (opiekunów) ucznia.



 
free poker