Statut Zespołu Szkół w Łęgu Probostwie. - Strona 11

PDF  | Drukuj |
Dokumenty - Statut


Rozdział V

Nauczyciele i inni pracownicy szkoły podstawowej
§.19.1.W szkole podstawowej zatrudnia się:
1)    Nauczycieli
2)    Osoby niebędące nauczycielami, posiadające przygotowanie uznane przez dyrektora szkoły za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć
3)     Pracowników administracji i obsługi.

2. Pracownicy pedagogiczni szkoły to: dyrektor i nauczyciele .   

3.Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów

4.Koordynator ds. bezpieczeństwa.

§.20.Do zadań nauczycieli należy w szczególności:
1. Sporządzenie programu nauczania oraz rozkładu materiału lub planu wynikowego  
z przedmiotu, którego uczy w danej klasie i przedstawienie go do zatwierdzenia
dyrektorowi szkoły.
2. Sprawdzanie na początku każdej lekcji obecności uczniów i odnotowanie nieobecności.
3. Rzetelne i systematyczne przygotowanie się do zajęć lekcyjnych, zgodnie z zasadami   
współczesnej dydaktyki.
4. Prawidłowe realizowanie programu nauczania i dążenie do osiągnięcia w tym zakresie jak
najlepszych wyników.
5. Tworzenia warunków do aktywnego i twórczego udziału uczniów w procesie   
dydaktyczno-wychowawczym poprzez wdrażanie do samodzielnego myślenia, uczenia się
i działania.
6. Indywidualizacja nauczania w pracy z uczniem zdolnym i mającym trudności w nauce.
7. Kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich i prospołecznych oraz wdrażanie do
czynnego uczestnictwa w życiu szkoły, rodziny, środowiska, kraju.
8.Ochrona uczniów przed skutkami demoralizacji i uzależnień, organizowanie niezbędnej  
opieki profilaktycznej.
9. Sprawiedliwe traktowanie oraz bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów.                      10. Pomoc w przygotowaniu się do egzaminów, konkursów przedmiotowych.
11.Dbanie o klaso-pracownię, powierzony mu sprzęt, środki dydaktyczne, urządzenia i
materiały niezbędne do nauczania przedmiotu, troska o wystrój i estetykę klasy.
12. Współpraca z wychowawcami klas oraz organizacjami szkolnymi działającymi na terenie
szkoły.
13. Prowadzenie ustalonej  odrębnymi przepisami dokumentacji pracy związanej z realizacją
zadań dydaktyczno-wychowawczych lub wychowawczo-opiekuńczych.
14.Doskonalenie swoich umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy poprzez  
udział w konferencjach, kursach ,szkoleniach.
15.Prowadzenie dokumentacji dodatkowych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
16. Pełnienie obowiązków podczas dyżurów w szkole wg harmonogramu dyżurów.
17.Wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora szkoły, a wynikających z
organizacji pracy szkoły.
18. Informowanie wychowawcy klasy  poprzez wystawienie przewidywanej oceny
okresowej( rocznej) uczniom na trzy tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
19.Czynny udział w pracy Rady Pedagogicznej, realizowanie jej postanowień  i uchwał.
20.Współpraca z rodzicami.
21. W ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły – godzina społeczna.

§.21.Uprawnienia nauczycieli:

1.Nauczyciel decyduje o wyborze metod, form organizacyjnych, podręczników i środków
dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu.
2. Jeśli prowadzi koło zainteresowań lub zespół, decyduje o treści programowej koła lub
Zespołu.
3. Decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępu swoich uczniów, zgodnie
z  kryteriami zawartymi w rozporządzeniu w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania   
i promowania uczniów.
4. Ma prawo współdecydować o ocenie zachowania swoich uczniów.
5. Ma prawo wnioskować w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich
Uczniów.
6. Nauczyciel czynnie uczestniczy w opiniowaniu spraw istotnych dla życia szkoły.

7.Dyrektor szkoły  powierza każdy oddział( klasę) opiece  wychowawczej jednemu                              z nauczycieli, zwanemu wychowawcą.
1) Przy podejmowaniu decyzji odnośnie przydziału wychowawców dyrektor uwzględnia uwagi Rady Pedagogicznej, rodziców i uczniów.
2) W szczególnych przypadkach dyrektor szkoły może powierzyć  jednemu nauczycielowi obowiązki  wychowawcy  w dwóch oddziałach(klasach).

8.Funkcję wychowawcy dyrektor szkoły powierza nauczycielowi, który – jeśli nie zajdą okoliczności – prowadzi oddział  w całym cyklu nauczania.

9.W szczególnie uzasadnionych sytuacjach może nastąpić zmiana wychowawcy tj. sytuacji losowej, zmian kadrowych lub pisemnego, uzasadnionego wniosku 2/3 składu osobowego rodziców lub uczniów danego oddziału.
1) Rodzice uczniów każdego oddziału(klasy)mogą występować do dyrektora
szkoły podstawowej z wnioskiem o zmianę wychowawcy. Wniosek na piśmie
wraz  z uzasadnieniem, powinien być podpisany przez 2/3 rodziców lub uczniów  
danego oddziału.  
2)    Dyrektor szkoły jest zobowiązany do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i
poinformowania zainteresowanych  na piśmie o zajętym stanowisku w terminie 14 dni
od otrzymania wniosku.

§.22.Do zadań wychowawcy należy w szczególności:
1. Otaczanie indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich uczniów.
2. Utrzymywanie systematycznego kontaktu z rodzicami uczniów, udzielanie informacji,
porad, wskazówek ułatwiających rozwiązywanie problemów.

3. Planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia

zespołowego, które rozwijają i integrują zespół.

4. Współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadnianie z nimi
i koordynowanie działań wychowawczych.

5.kontrolowanie realizacji obowiązku szkolnego  w szczególności w  zakresie regularnego
uczęszczania przez dziecko na zajęcia lekcyjne,

6.otaczanie opieką dzieci specjalnej troski,

7.pomaganie w organizacji i udział w życiu kulturalnym klasy, szkoły, środowiska,

8.dokonywanie oceny wyników nauczania i pracy wychowawczej klasy oraz przedkładanie
sprawozdania z postępów dydaktyczno-wychowawczych na posiedzeniach Rady
Pedagogicznej,
9.systematyczne prowadzenie dokumentacji działalności wychowawczej  i opiekuńczej,

10. powiadamianie o przewidywanych dla ucznia  ocenach semestralnych/rocznych z zajęć edukacyjnych i zachowania.

11. Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej ( dziennik, arkusze ocen, świadectwa szkolne).

12.Wychowawca ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej  właściwych placówek lub instytucji oświatowych i naukowych.

§.23.Do zadań nauczyciela – pedagoga szkolnego należy:

1.rozpoznawanie sytuacji rodzinnej uczniów,

2.udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,

3.rozwiązywanie trudności poprzez kontakt z uczniem, jego domem rodzinnym, wychowawcą
i nauczycielami, udzielanie porad i wskazówek,

4.przeciwdziałanie formom niedostosowania społecznego uczniów poprzez stałą i
systematyczną kontrolę uczniów ze środowisk zagrożonych, współpracę z instytucjami
wspomagającymi szkołę (Policją, Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną, Kuratorami,
Sądem Rodzinnym,

5.eliminowanie napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych
w ramach indywidualnej pomocy pedagogicznej,

6.kierowanie na badania uczniów do Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej,

7. dbanie o prawidłową realizację obowiązku szkolnego przez uczniów,

8.organizację spotkań z uczniami, rodzicami celem rozwiązywania problemów dotyczących
uczniów.

§.24.Do zadań koordynatora ds. bezpieczeństwa należy:

1.diagnozowanie pojawiających się w szkole zagrożeń
2. analiza potrzeb i ocena  stanu bezpieczeństwa szkoły
3.opracowanie i kontrolowanie przestrzegania szkolnych procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych
4. stałe monitorowanie zachowania uczniów
5.aktywizowanie rodziców poprzez włączanie ich do działań  mających wpływ na
podniesienie poziomu bezpieczeństwa w szkole
6.koordynowanie działań związanych z rozwiązywaniem problemów wychowawczych
i opiekuńczych występujących w szkole

§.25.1.Do zadań pracowników administracyjnych i obsługi należy:
1) obsługa kancelaryjna szkoły,
2) prowadzenie dokumentacji uczniów i pracowników, według odrębnych przepisów
3) sporządzanie sprawozdań,
4) zapewnienie sprawności techniczno - eksploatacyjnej budynku i urządzeń oraz
zabezpieczenie majątku szkoły,
5)utrzymywanie czystości budynku oraz przynależnego terenu,
6) zapewnianie opieki nad zielenią w czasie ferii i wakacji.
2. Pracownicy niepedagogiczni mają obowiązek :
1) uczestniczenia w procesie wychowawczym szkoły,
2) reagowania na zachowanie ucznia,
3) zgłaszania Dyrektorowi Szkoły i innym organom szkoły, a także nauczycielom i   
wychowawcom wniosków, opinii i skarg dotyczących szkoły i uczniów
3.Zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności poszczególnym pracownikom określa
Dyrektor Szkoły.
Rozdział VI
Uczniowie
§.26.Zasady rekrutacji.
1.    Do klasy pierwszej szkoły podstawowej przyjmuje się uczniów na podstawie aktualnego, imiennego wykazu danego rocznika, sporządzonego przez kierownika USC Urzędu Miasta i Gminy Drobin oraz na podstawie wywiadu udzielonego przez jednego z rodziców/ opiekunów/ zapisywanego dziecka
2.    do klasy pierwszej szkoły podstawowej przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 7 lat oraz dzieci, które w danym roku kończą 6 lat (w okresie pilotażowym – 3 lat szkolnych, poprzedzających obniżenie wieku rozpoczęcia obowiązku szkolnego w latach 2009 - 2011)
3.    dzieci 6-cio letnie przyjmowane są do szkoły na wniosek rodziców.
4.    do szkoły podstawowej przyjmuje się dzieci:
a) z urzędu- dzieci zamieszkałe w obwodzie,
b)na prośbę rodziców- dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły. Przyjęcie dzieci spoza obwodu nie może powodować pogorszenia warunków pracy szkoły podstawowej.
5. do klasy programowo wyższej przyjmuje się dzieci na podstawie:
a) świadectwa ukończenia niższej klasy szkoły podstawowej oraz odpisu arkusza ocen   
wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł

§.27.Uczeń ma prawo do:
1.    Zapoznania się z programami nauczania poszczególnych przedmiotów na lekcjach wprowadzających oraz w bibliotece szkolnej.
2.    Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
3.    Życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie kształcenia i wychowania.
4.    Opieki wychowawczej i zapewnienia warunków bezpieczeństwa.
5.    Swobody w wyrażaniu myśli i przekonań.
6.    Sprawiedliwej, umotywowanej i jawnej oceny ustalonej na podstawie znanych kryteriów, zgodnych ze szkolnym systemem oceniania.
7.    Rozwijania swych zainteresowań i zdolności na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.
8.    Odpoczynku w czasie przerw międzylekcyjnych oraz w czasie przerw świątecznych i  ferii.
9.    Korzystania z pomieszczeń szkoły, sprzętu, środków dydaktycznych i księgozbioru biblioteki, na zasadach określonych w regulaminie szkoły.
10.    Korzystania z opieki zdrowotnej na warunkach określonych odrębnymi przepisami.
11.    Korzystania z poradnictwa i terapii pedagogicznej oraz psychologicznej.
12.    Uczestnictwa i udziału w organizowaniu imprez kulturalnych, oświatowych, sportowych i rozrywkowych na terenie szkoły podstawowej.
13.    Wpływania na życie szkoły podstawowej poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających na terenie szkoły.
14.    Organizowania zajęć kulturalnych, oświatowych, sportowych i rozrywkowych  za wiedzą dyrektora szkoły.
15.    Prawo odwołania się od decyzji nauczyciela do wychowawcy lub dyrektora szkoły.
16.    Złożenie  do dyrektora szkoły wniosku o przeprowadzenie egzaminu sprawdzającego w przypadku, gdy według ucznia ocena okresowa lub roczna nie odzwierciedla stanu jego wiedzy.
17.Ma prawo do ustalonego systemu sprawdzania jego wiedzy i zachowania zgodnie z
WSO szkoły.
18.W przypadku naruszenia praw ucznia ma on lub jego rodzice (prawni opiekunowie)
możliwość złożenia skargi.
19. Korzystania z wycieczek, kolonii i obozów letnich oraz zimowych.
20. Lekcja
1) uczniowie mają prawo do:
a) znajomości celów i zadań lekcyjnych oraz jasnego i zrozumiałego przekazu treści lekcji,
b)  pomocy ze strony nauczyciela w przypadku natrafienia na trudności.
21. Sala lekcyjna
1) uczniowie mają prawo do:
a) udziału w zagospodarowaniu powierzonej im sali lekcyjnej wg własnego projektu
uzgodnionego z wychowawcą,
b)kontrolowania porządku zostawionego w sali przez wcześniej uczącą się tam klasę.
22. Prace domowe
1) uczniowie mają prawo do:
a) uwzględniania przez nauczyciela ich psychologicznych i fizycznych możliwości,                                                                                           b) ukierunkowania przez nauczyciela, jak wykonywać zadania domowe.
23. Zeszyt przedmiotowy
1) uczniowie mają prawo do:
a) ukierunkowania przez nauczyciela, jak należy prowadzić zeszyt.

§28.Uczeń ma obowiązek:
1.Uczyć się systematycznie i rozwijać swoje umiejętności.
2.Systematycznie uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych.
1)obowiązek udziału w zajęciach edukacyjnych rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego i trwa do jego zakończenia.
2)obowiązek uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych spełnia się w szkole i jest zasadniczą treścią obowiązku szkolnego.
3) zajęcia edukacyjne są zaplanowane w tygodniowym rozkładzie zajęć dla każdej klasy.
4) zajęcia szkolne swoim zakresem obejmują dodatkowe zajęcia obowiązkowe
i nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne kółka zainteresowań, zajęcia wyrównawcze, zajęcia sportowe i inne formy proponowane przez szkołę ,w których rodzice zadeklarują udział ucznia.
5)obowiązek uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych można spełniać w formie
pozaszkolnej, na podstawie zezwalającej decyzji dyrektora.
6)dzieci i młodzież upośledzona w stopniu umiarkowanym i głębokim uczestniczy                      w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych według odrębnych przepisów.
7)niespełnienie obowiązku (nieusprawiedliwiona nieobecność w okresie jednego miesiąca na  co najmniej 50% obowiązkowych zajęciach) uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych w szkole lub poza szkołą  bez zezwolenia dyrektora szkoły, podlega egzekucji administracyjnej.
8) usprawiedliwiać nieobecności według przyjętych w szkole procedur.

3.Godnie reprezentować szkołę.

4.Starać się o uzyskanie jak najwyższej oceny własnego zachowania.

5.Odnosić się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników szkoły podstawowej.

6.Dbać o kulturę słowa w szkole podstawowej i poza nią.

7.Chronić własne życie i zdrowie, przestrzegać zasad higieny –być schludnym i czystym.

8.  Na terenie szkoły uczeń nosi drugie obuwie.

9.Na terenie szkoły  obowiązkowe jest noszenie przez uczniów jednolitego stroju. Uczniowie
zobowiązani są do przestrzegania postanowień regulaminu wewnętrznego szkoły
dotyczącego stroju szkolnego i galowego.  

10. Dyrektor Szkoły może w porozumieniu z Radą Rodziców określić sytuacje, w których
przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga noszenia przez niego jednolitego stroju
ze względu na szczególna organizację zajęć dydaktyczno-wychowawczych w określonym
dniu lub dniach.

11.Dbać o ład i porządek oraz mienie szkolne, własne i innych. Za szkody wyrządzone na
mieniu szkolnym odpowiadają rodzice.

12.Uczniowie wykazujący szczególne uzdolnienia i zainteresowania mogą otrzymać
zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki. Decyzje podejmuje dyrektor szkoły
podstawowej na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

13.Uczeń przestrzega warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły:
1)    uczeń wyłącza w szkole telefon komórkowy
2)    w przypadku niedostosowania się do w/w zalecenia komórka jest odebrana uczniowi                i przechowywana w sekretariacie szkoły, aż do odebrania jej przez rodzica
3)    w pilnych sprawach, uczeń może korzystać z telefonu w sekretariacie szkoły
4)    rodzice mogą kontaktować się z dzieckiem za pomocą telefonu  szkolnego
5)    uczniowi nie wolno korzystać na lekcji z odtwarzacza MP3, MP4, itp.

14.W czasie zajęć lekcyjnych uczniowie nie mogą samowolnie opuszczać terenu szkoły. Czas
zajęć lekcyjnych trwa od początku pierwszej lekcji do końca ostatniej w planie zajęć
ucznia.

15.W czasie przerw, o ile pozwala pogoda, uczniowie mogą przebywać na boisku szkolnym.

16.Uczniowie mają prawo korzystania z pomieszczeń szkoły w czasie wolnym od zajęć, o ile
znajdują się wówczas pod opieką nauczyciela lub instruktora upoważnionego przez
dyrektora szkoły.

17.Zasady korzystania z opieki świetlicowej, z biblioteki i czytelni określa odrębne regulaminy.

18. Uczniowie maja obowiązek podporządkowania się zaleceniom dyrektora szkoły.

19. Lekcja
1) uczniowie mają obowiązek:
a) punktualnego i systematycznego przychodzenia na zajęcia,
b) aktywnego udziału w lekcjach i przestrzegania ustalonych zasad porządkowych,
c) uzupełnienia braków wynikających z absencji.
20. Sala lekcyjna
1) uczniowie mają obowiązek:
a)pozostawienia sali w nienagannym porządku,
b) niezwłocznego zgłoszenia nauczycielowi wszystkich uszkodzeń sprzętu lub pomocy
dydaktycznej
21. Prace domowe
1) uczniowie mają obowiązek:
a) starannego i sumiennego odrabiania prac domowych,
b) kształtowania nawyku odrabiania prac domowych w tym dniu, w którym zostały zadane.
22. Zeszyt przedmiotowy
1) uczniowie mają obowiązek:
a) starannego prowadzenia zeszytów zgodnie z wymaganiami nauczyciela.

§29.Reguły współżycia w szkole

1. Procedury lekcyjne

1) Wejście do klasy
a) uczniowie ustawiają się w rzędach przed klasą
b) nauczyciel otwiera klasę
c) do klasy wchodzą dziewczęta później chłopcy
d) uczniowie zajmują swoje miejsca w ławkach odpowiednio do ich wzrostu
e) uczniowie przygotowują się do lekcji
f)nauczyciel sprawdza listę

g) uczeń spóźniony, czyli taki, który wchodzi po zamknięciu drzwi, siada w ławce, a
usprawiedliwia się dopiero pod koniec lekcji
2) Zachowanie na lekcji
a) uczeń odpowiada z ławki siedząc, chyba, że istnieje powód do wezwania go do tablicy,    mapy itp.
b) nie je, nie żuje  gumy
c) nie trzyma  na ławce butelek, ciastek itp., nie będących  pomocami naukowymi do danej  lekcji
d) jeżeli do klasy wchodzi osoba dorosła wszyscy wstają, ponownie siadają na polecenie
nauczyciela
3) Zakończenie lekcji
a) lekcja kończy się na wyraźny sygnał nauczyciela
b) klasa jest zobowiązana pozostawić po sobie porządek. Odpowiadają za to wszyscy
uczniowie, a kontrolują dyżurni
4) Zastępstwa
W czasie zastępstw nauczyciel powinien prowadzić lekcje z przedmiotu, który jest                  w  planie lub lekcję z własnego przedmiotu albo  zajęcia opiekuńcze
5) Pracownie przedmiotowe
szczególne zasady zachowania w pracowniach określają odrębne regulaminy wywieszone w tych pracowniach

2. Procedury inne niż lekcyjne

1) Nieobecności
a)Rodzice piszą wszelkie usprawiedliwienia w dzienniczku ucznia lub na innej kartce z
podpisem jednego z rodziców
b)Usprawiedliwienia nieobecności uczeń przynosi na pierwszą godzinę wychowawczą po
ustaniu nieobecności. W przeciwnym wypadku nieobecności nie będą usprawiedliwione
c) Usprawiedliwienie spóźnienia powinno nastąpić w bieżącym lub najdalej następnym dniu
d)Ucznia może zwolnić wychowawca klasy lub nauczyciel, który prowadził ostatnią lekcję
przed wyjściem ucznia, lub nauczyciel, z którego lekcji uczeń chce się zwolnić. Zwolnienie
ucznia następuje na podstawie zwolnienia od rodziców, pielęgniarki szkolnej lub własnej
decyzji nauczyciela
e)Zwolnienie ucznia z ostatniej w jego planie godziny wf musi zawierać wyraźną klauzulę                o zwolnieniu do domu, w innym przypadku traktuje się je jako zwolnienie z ćwiczeń                 z obecnością na sali
f) O każdym przypadku wagarów niezwłocznie informowani są rodzice
g)Nieobecności usprawiedliwiane przez rodziców są zaznaczane w dzienniku lekcyjnym
kolorem niebieskim lub czarnym, zwolnienie lekarskie zaś kolorem zielonym.
h)Rodzic ucznia lub jego prawny opiekun ma prawo usprawiedliwić nieobecność swojego
dziecka w szkole w wypadku absencji trwającej nie dłużej niż 5 dni. W wypadku dłuższych
nieobecności dziecka w szkole wymagane jest zwolnienie wystawione przez lekarza.
i)Zwolnienie z zajęć lekcyjnych ucznia reprezentującego szkołę na konkursach, olimpiadach,
zawodach sportowych itp. przez  innego nauczyciela może być przekazane w formie
pisemnej lub ustnej. Wychowawca odnotowuje nieobecność w dzienniku lekcyjnym literą
R(reprezentacja).
j)Rodzice zwalniający dziecko tylko z części zajęć lekcyjnych są zobowiązani uczynić to
osobiście lub zwrócić się z prośbą do wychowawcy albo nauczyciela prowadzącego te
zajęcia w formie pisemnej.
k)Uczeń może przekazać prośbę rodziców o zwolnienie prowadzącemu te zajęcia, ale tylko w
formie pisemnej.
l)Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych,
jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny
klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej
połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w  szkolnym planie nauczania.
ł)Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin
klasyfikacyjny.
m)Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) ucznia nieklasyfikowanego z powodu
nieusprawiedliwionej nieobecności jego rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na
egzamin klasyfikacyjny.

3. Savoir-vivre

1.uczeń głośno i wyraźnie wita się i żegna z pracownikami szkoły, w tym czasie stoi i nie trzyma rąk w kieszeniach
2.podczas rozmowy z osobą dorosłą uczeń stoi
3.w szkole nie można nosić nakryć głowy
4.uczniowie dbają o kulturę języka, nie używają obraźliwych przezwisk, wulgaryzmów
5.nie biją się z kolegami
6.nie przynoszą do szkoły żadnych niebezpiecznych przedmiotów

§30.Nagrody i kary

1 Nagrody

1). Uczeń może być nagradzany za wyróżniające wyniki w nauce i wzorowe zachowanie, pracę na rzecz szkoły, środowiska, wzorową postawę, szczególne osiągnięcia w konkursach przedmiotowych, artystycznych, sportowych, 100% frekwencję, reprezentowanie i promowanie szkoły na zewnątrz w następujących formach:

1) a) pochwałęy   wychowawcy  na forum klasy
2) b) pochwałęy dyrektora na forum klasy i szkoły
3) c)listu pochwalnyego skierowanyego do rodziców
4) d) nagrody rzeczowej, dyplomu, książki itp.

2).   Szczególnie wyróżniający się uczniowie mogą otrzymać nagrody i wyróżnienia
przyznawane przez władze gminne, oświatowe, instytucje i organizacje według odrębnych
zasad.
3). Pochwała winna być sporządzona na piśmie ,wręczona uczniowi i odnotowana w
dzienniku lekcyjnym.
4). Każda z form nagradzania może być udzielona na wniosek:
a) dyrektora szkoły
b) wychowawcy klasy
c) nauczycieli i pracowników szkoły
d) przedstawicieli samorządu klasowego lub Samorządu Szkolnego
e) Rady Rodziców
5). Decyzję o udzieleniu pisemnej pochwały wychowawcy klasy podejmuje wychowawca klasy
po konsultacji z dyrektorem szkoły.
6). Decyzję o udzieleniu pisemnej pochwały dyrektora szkoły podejmuje dyrektor szkoły.

2. Kary

1).Za nieprzestrzeganie statutu szkoły , lekceważenie nauki i innych obowiązków uczeń  
może otrzymać następujące kary:
1) a) upomnienie lub naganę wychowawcy  na forum klasy
2) b) upomnienie lub naganę  dyrektora szkoły na forum klasy lub  szkoły
3)     pisemne powiadomienie rodziców
4) c) zawieszenie prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, do reprezentowania szkoły na
zewnątrz, udziału w wycieczkach lub imprezach organizowanych przez szkołę
5) d) przeniesienie do innej klasy
6) e) skreślenie z listy uczniów szkoły z równoczesnym przeniesieniem ucznia do innej szkoły

2) Przy zastosowaniu kary bierze się pod uwagę w szczególności stopień winy ucznia, rodzaj i stopień naruszonych obowiązków, rodzaj i rozmiar ujemnych następstw przewinienia, dotychczasowy stosunek ucznia do ciążących na nim obowiązków, zachowanie się po popełnieniu przewinienia oraz cele zapobiegawcze i wychowawcze, które kara ma realizować.
3)Wraz z naganą może być udzielana dodatkowa kara ( pkt 1 c )
4)Upomnienie, nagana  winny być sporządzone na piśmie ,wręczone uczniowi i odnotowane w
dzienniku lekcyjnym.
5) Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu ucznia przez wychowawcę i
dyrektora szkoły.
6) Upomnienie lub nagana  może być udzielona na wniosek:
a) dyrektora szkoły
b) wychowawcy klasy
c) nauczycieli i pracowników szkoły
d) przedstawicieli samorządu klasowego lub Samorządu Szkolnego
e) Rady Rodziców
7) Decyzję o udzieleniu upomnienia lub nagany wychowawcy klasy podejmuje wychowawca
klasy  po konsultacji z dyrektorem szkoły.
8) Decyzję o udzieleniu upomnienia lub nagany dyrektora szkoły podejmuje dyrektor szkoły.

3. Informacja o zastosowanej karze
1.O zastosowanej karze wychowawca lub dyrektor szkoły zawiadamia na piśmie rodziców   
ucznia/prawnego opiekuna.
2.Zawiadomienie o ukaraniu poza opisem popełnionego przez ucznia przewinienia i daty jego
popełnienia winno zawierać informację :o zastosowanej karze i  okresie jej trwania , o  
prawie wniesienia odwołania oraz terminie i sposobie  odwołania.
3.Odpis zawiadomienia o ukaraniu składa się do akt szkoły i odnotowuje w dzienniku lekcyjnym.

3.4. Zasady przenoszenia ucznia do innej szkoły

1)Przypadki, w których dyrektor szkoły może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o  
przeniesienie ucznia do innej szkoły podstawowej na podstawie uchwały Rady
Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego oraz Rady Rodziców :
a)  uczeń w sposób szczególnie rażący narusza prawa obowiązujące w statucie szkoły
b)   jego zachowanie wpływa demoralizująco na innych uczniów
c)   sprowadza na teren szkoły osoby obce, podejrzane o zły wpływ na dzieci i młodzież          
(narkomania, alkoholizm, deprawacja młodocianych)
d)  aktywnie uczestniczy w tak zwanych ,,grupach nieformalnych’’ i szkodzi w ten sposób sobie i                                             
innym uczniom
e)uczeń świadomie i umyślnie podejmował działania z konsekwencjami uszczerbku dla życia i zdrowia innych uczniów lub pracowników szkoły
f) świadomie w sposób fizyczny i psychiczny znęca się nad kimkolwiek ze społeczności szkolnej lub narusza jego godność
g)    wchodzi w kolizję z prawem
h)    utrudnia wypełnianie obowiązku szkolnego przez innych uczniów (np. uszkodzenia lubzniszczenia sprzętu i urządzeń szkolnych, wywoływanie awantur, postraszenie  podłożeniem w szkole bomby)
i)    celowo dewastuje i niszczy mienie szkolne
j)    przebywa w stanie nietrzeźwym     terenie szkoły lub poza nią
o) w przypadku otrzymania 3 nagany dyrektora szkoły w cyklu kształcenia

2)5.  Z listy uczniów może być skreślony:
a) uczeń szkoły podstawowej pod warunkiem równoczesnego przeniesienia go do innej                
szkoły przez kuratora oświaty na wniosek dyrektora szkoły

4.6. Odwołania ucznia, rodzica/ prawnego opiekuna od decyzji kary:

1) Uczniowi,rodzicowi/prawnemu opiekunowi przysługuje odwołanie od kary na piśmie w terminie
3 dni od dnia  powiadomienia o karze do dyrektora .
2)Odwołanie wnosi się do dyrektora szkoły za pośrednictwem wychowawcy.
3)Odwołanie wniesione przez osobę nieuprawnioną lub po terminie pozostawia się bez rozpatrzenia
4)  Dyrektor rozpatruje odwołanie w ciągu 7 dni od dnia wniesienia na piśmie odwołania
3)przed upływem terminu dającego prawo do odwołania się, kara wydalenia ze szkoły nie jest
wykonywana
35) wniesienie odwołania na piśmie wstrzymuje wykonanie kary
4) 6)o wyniku rozpatrzenia odwołania uczeń lub jego rodzice zostają powiadomieni na piśmie.
5) 7)uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo wniesienia odwołania od kary
wymierzonej przez dyrektora szkoły do Kuratorium Oświaty w Płocku, za pośrednictwem     
dyrektora szkoły w terminie 7 dni od daty wymierzenia kary
6)8)Stosowanie i wykonanie  kary nie może naruszać nietykalności i godności osobistej ucznia.

5.O przyznanych uczniowi nagrodach lub zastosowanych wobec niego karach wychowawca klasy
powiadamia rodziców (opiekunów) ucznia.



 
free poker