Szkolny program profilaktyki - gimnazjum

Dokumenty - Programy

Załącznik nr 5

SZKOLNY PROGRAM PROFILKATYKI

PUBLICZNE GIMNAZJUM W ZESPOLE SZKÓŁ

W ŁĘGU PROBOSTWIE

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.

(Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).

  1. Ustawa  z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela(Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674

z późniejszymi zmianami)

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17)
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach(Dz. U. z 2003 r. nr 11 poz.114)
  1. 5. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. z 1982 r. poz. 228 z późn. zm- tekst jednolity Dz.U. z 2002 r. nr 11 poz. 109) oraz przepisy wykonawcze w związku z ustawą.
  2. 6. Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2005 r. Nr 94, poz. 788, Nr 132, poz. 1110, Nr 138, poz. 1154, Nr 157, poz. 1314, Nr 164, poz. 1366 i Nr 169, poz. 1411.)
  3. 7. Ustawa z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. nr 30 poz. 179 z późn. zm.)
  4. 8. Zarządzenie  Nr 15/97 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 czerwca 1997 r. w sprawie form i metod działań Policji w zakresie zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości nieletnich.
  5. 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. nr 26 poz 226).

 

WSTĘP

 

Profilaktyka jest jednym ze sposobów reagowania na różne zjawiska społeczne, które są szkodliwe i niepożądane. Od innych sposobów przeciwdziałania różni się tym, iż jest czynnością uprzedzająca. Podejmowana jest zanim niebezpieczne zjawiska się ujawnią lub rozprzestrzenią. Skuteczna profilaktyka jest optymalnym sposobem hamowania rozwoju lub ograniczania skali zjawisk uznanych za niekorzystne.

W szkole realizuje się profilaktykę pierwszorzędową, której zadaniem jest przeciwdziałanie zagrożeniom, wspieranie procesu wychowania oraz identyfikacja osób będących w grupie podwyższonego ryzyka.

Działania profilaktyczne prowadzone w Publicznym Gimnazjum w Zespole Szkół

w Łęgu Probostwie przyjmują charakter:

- samodzielnych programów profilaktycznych, realizowanych niezależnie od obowiązującego programu nauczania, skoncentrowanych na specyficznych celach i zadaniach,

- działań zintegrowanym z programem szkolnym, wykorzystujących obowiązujący program nauczania w zakresie różnych przedmiotów do promowania szeroko rozumianego zdrowia,

- działań incydentalnych, podejmowanych w odpowiedzi na konkretne wydarzenia, które miały miejsce w samej szkole lub na terenie, na którym znajduje się szkoła.

Szkolny program profilaktyki w Publicznym Gimnazjum w Łęgu Probostwie wynika ze Szkolnego programy Wychowania, który wyznacza cele i zadania działań profilaktycznych. Jest spójny z programami nauczania, Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania i  Wewnątrzszkolnym Doskonaleniem Nauczycieli.

 

Diagnoza zagrożeń:

 

Zebranie danych dotyczących aktualnych problemów funkcjonowania szkoły poprzez dokonanie :

- rozpoznania przez nauczycieli problemów edukacyjnych i wychowawczych na podstawie obserwacji i rozmów z rodzicami,

- rozpoznania przez pedagoga specyficznych problemów występujących w naszym środowisku na podstawie obserwacji i rozmów,

- rozeznania zainteresowań uczniów oraz zaangażowania rodziców w działalność opiekuńczo – wychowawczą szkoły,

- analizy ankiet przeprowadzonych w szkole,

- analizy frekwencji uczniów.

 

Na podstawie diagnozy środowiska szkolnego zauważono występowanie następujących problemów:

- zachowania agresywne ( agresja słowna i fizyczna),

- sięganie po substancje psychoaktywne ( nikotynizm, alkoholizm),

- nieuzasadnione opuszczanie zajęć lekcyjnych,

- niszczenie mienia szkolnego,

- nieodpowiednie korzystanie z mediów,

- brak motywacji niektórych uczniów do podejmowania nauki .

 

Cele oddziaływań profilaktycznych:

1.  Propagowanie zasad zdrowego stylu życia w zakresie:

- poprawy sposobu żywienia i jakości zdrowotnej żywności

- zapobiegania otyłości,

- zapobiegania nałogom,

- zwiększania aktywności fizycznej,

- umiejętności radzenia sobie ze stresem,

- umiejętności kontroli stanu zdrowia,

- zapobieganie chorobom zakaźnym poprzez szczepienia ochronne.

2. Udzielanie pomocy w przezwyciężaniu trudności w nauce.

3. Przekazywanie wiedzy na temat zagrożeń płynących z nieodpowiedniego korzystania

z mediów i uczenie krytycznego stosunku do mediów.

4. Promowanie pożądanych wzorców zachowań.

5. Kształtowanie właściwych postaw wobec żyjących z HIV i chorych na AIDS oraz zapobieganie HIV i AIDS.

6. Kształtowanie środowiska życia, nauki, wypoczynku i pracy sprzyjającego zdrowiu.

7. Zmniejszanie ilości opuszczanych godzin lekcyjnych.

8. Przeciwdziałanie agresji.

 

Strategie i metody realizacji programu:

  1. strategie informacyjne(metody):
  • Pogadanka
  • Spotkania ze specjalistami
  • Prezentacja filmu
  • Wycieczki tematyczne
  • Realizacja programów
  • Rysunki
  • Drama
  • Dyskusja
  • Symulacje
  • uroczystości szkolne
  • Koła zainteresowań
  • Wycieczki
  • Festyny
  • Zawody sportowe
  1. Strategie edukacyjne(metody):
  1. Strategie działań alternatywnych(metody)
  1. Strategie interwencyjne:
  • Interwencja w środowisku domowym ucznia
  • Interwencja w środowisku szkolnym ucznia
  • Pomoc pedagogiczna

 

Założenia programowe:

 

Założenia programowe wynikają z celów szczegółowych i odnoszą się do:

  • Nauczycieli i wychowawców
  • Uczniów
  • Rodziców
  • Pedagoga
  • Pielęgniarki szkolnej
  • Dyrekcji.

 

 

 

 

 

 

Plan realizacji działań szkolnej profilaktyki:

 

CELE

SPOSÓB REALIZACJI

DO  KOGO KIEROWANE

OSOBY ODPOWIEDZIALNE

TERMIN

Propagowanie zasad zdrowego stylu życia

1. Poprawa sposobu żywienia

i jakości zdrowotnej żywności:

- realizacja programu Szkoła Promująca Zdrowie,

Społeczność szkolna

Zespół ds. promocji zdrowia

cały rok

- obchody Światowego Dnia Zdrowia,

Społeczność szkolna

nauczyciele

kwiecień

- akcje promujące zdrowy styl życia (Dzień z jabłkiem, warsztaty promujące zdrowy styl odżywiania, stoiska ze zdrową żywnością),

Społeczność szkolna

SK PCK

 

cały rok

- Olimpiada Promocji Zdrowego

Stylu Życia

Uczniowie

SK PCK

I semestr

- zmiana zaopatrzenia sklepików szkolnych,

Uczniowie

Samorząd Uczniowski

cały rok

- podejmowanie problematyki zdrowego stylu życia na zajęciach dydaktycznych

i spotkaniach z wychowawcą,

-szkolenie w  zakresie zapobiegania
szerzeniu się zakażeń wirusem nowej grypy A/H1N1

Uczniowie

 

 

 

Uczniowie, rodzice

nauczyciele

wychowawcy

 

 

wychowawcy

cały rok

 

 

 

cały rok

- akcja plakatowa dotycząca przechowywania żywności i chorób związanych ze złą dietą.

Uczniowie

pedagog szkolny

kwiecień

2. Zapobieganie otyłości:

- pogadanki tematyczne,

Uczniowie

nauczyciele,

wychowawcy

pedagog

cały rok

- ulotki informacyjne,

Uczniowie

pedagog

marzec

- obchody Światowego Dnia Walki

z Otyłością.

Uczniowie

nauczyciele, pedagog

marzec

3. Zapobieganie nałogom:

- podejmowanie tematów uzależnień

w ramach zajęć dydaktycznych

z poszczególnych przedmiotów

i spotkań z wychowawcą,

Uczniowie

nauczyciele, wychowawcy pedagog

cały rok

- projekcja filmów o tematyce profilaktycznej,

Uczniowie

wychowawcy

cały rok

- organizacja konkursów dotyczących uzależnień,

Uczniowie

nauczyciele,

wychowawcy

listopad

- obchody Światowego Dnia

bez Tytoniu - gazetka

Uczniowie

nauczyciele,

 

maj

4. Zwiększanie aktywności fizycznej:

- realizacja programu Szkoła Promująca Zdrowie

Uczniowie

koordynator programu

cały rok

- organizowanie wycieczek, rajdów, biwaków,

Uczniowie

nauczyciele,

wychowawcy

cały rok

- zajęcia SKS,

Uczniowie

opiekun

cały rok

- udział w zawodach sportowych,

 

Nauczyciele W- F

według planu

- działalność kółka tanecznego.

Uczniowie

opiekun

cały rok

5. Kształcenie umiejętności radzenia sobie ze stresem:

- zajęcia na temat szkodliwości stresu

i sposobów jego zwalczania.

Uczniowie

nauczyciele,

wychowawcy

pedagog

cały rok

Udzielanie pomocy

w przezwyciężaniu trudności

w nauce

- zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne uczniów,

Uczniowie

nauczyciele

cały rok

- indywidualizacja pracy,

Uczniowie

nauczyciele

cały rok

- dostosowanie wymagań programowych zgodnie

z zaleceniami PPP,

Uczniowie

nauczyciele

cały rok

- realizacja programu innowacyjnego w zakresie technik umysłowych

Uczniowie klasy pierwszej

nauczyciele

cały rok

- współpraca z rodzicami pod kątem pracy z uczniami z trudnościami,

Uczniowie

dyrektor,

nauczyciele,

pedagog

cały rok

- pomoc w zorganizowaniu badań

w PPP.

Uczniowie

dyrektor,

pedagog, wychowawcy

cały rok


Przekazywanie wiedzy na temat zagrożeń płynących z nieodpowiedniego korzystania z mediów i uczenie krytycznego stosunku do mediów

1. Uświadomienie uczniom negatywnych skutków nieodpowiedzialnego korzystania

z komputera:

- pogadanki na temat uzależnień

od komputera,

Uczniowie

Rodzice

nauczyciel informatyki,

wychowawcy

cały rok

- dyskusje o negatywnym wpływie

gier i programów komputerowych ukazujących przemoc i agresję,

Uczniowie

 

 

nauczyciel informatyki,

wychowawcy

cały rok

- pogadanki na temat zagrożeń płynących z sieci internetowej (rozmowy na czacie, wymiana adresów z nieznajomymi, spotkania

w „realu”).

Uczniowie

Rodzice

nauczyciel informatyki,

wychowawcy

cały rok

2. Ostrzeganie uczniów przed oglądaniem niewłaściwych programów TV:

- kształtowanie umiejętności selekcji oferowanych programów TV,

np. poprzez pogadanki tematyczne,

Uczniowie

Rodzice

wychowawcy

 

cały rok

- uwrażliwienie na upiększony obraz świata kreowany przez reklamy telewizyjne,

Uczniowie

wychowawcy

cały rok

3. Informowanie uczniów skutkach czytania i oglądania niewłaściwej prasy:

- pogadanki na temat umiejętności wyboru odpowiedniej prasy,

Uczniowie

wychowawcy

cały rok

-  kształtowanie umiejętności selektywnego odbierania informacji zawartych w prasie, nieuleganie manipulacji,

Uczniowie

wychowawcy

cały rok

- umiejętne korzystanie z porad

i reklam prasowych,

Uczniowie

wychowawcy

cały rok

Promowanie pożądanych wzorców zachowań

 

1. Organizowanie życia kulturalnego uczniów:

- praca w organizacjach szkolnych (SU, PCK, LOP, SKO, ZHP),

Uczniowie

opiekunowie organizacji

cały rok

- wyjazdy do kin, teatrów,

na wycieczki,

Uczniowie

nauczyciele,

wychowawcy

cały rok

- imprezy klasowe, dyskoteki,

Uczniowie

wychowawcy

opiekun SU

cały rok

- udział uczniów w imprezach środowiskowych (Wigilia Seniora, spotkanie z krwiodawcami, Festyn Pokoleń),

Środowisko lokalne

opiekunowie organizacji

zgodnie

z planem

- współpraca z Rolniczym Zakładem Aktywności Zawodowej

w Stanisławowie.

Uczniowie

Opiekunowie PCK

zgodnie

z planem

2. Uczenie kultury życia codziennego:

- pogadanki na temat wyrabiania nawyków kulturalnego zachowania wewnątrz klasy i poza nią,

Uczniowie

nauczyciele,

wychowawcy

pedagog

cały rok

- pogadanki na temat właściwego zachowania w środkach komunikacji

i na terenie szkoły,

Uczniowie

nauczyciele,

wychowawcy

pedagog

cały rok

- wskazywanie wartościowych rozrywek.

Uczniowie

wychowawcy

 

cały rok

3. Budowanie poczucia własnej wartości:

- realizacja programu Uwierz

w siebie,

Uczniowie

pedagog, zespół nauczycieli

cały rok

- mapa sukcesów, schody sukcesów

Uczniowie

wychowawcy Samorząd Uczniowski

cały rok

4. Budowanie odpowiedzialności

za własne zachowanie:

- zapoznanie uczniów WSO,

Uczniowie

wychowawcy

wrzesień

- wypracowanie zasad współpracy

w grupie,

Uczniowie

wychowawcy

wrzesień

- wdrażanie uczniów do dokonywania samooceny i oceny zachowań innych.

Uczniowie

wychowawcy

 

cały rok

5. Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań:

- wskazywanie uczniom

autorytetów,

Uczniowie

 

wychowawcynauczyciele

 

cały rok

- ukazanie Dekalogu jajko wyznacznika życia.

Uczniowie

katecheci

cały rok

- promowanie idei honorowego krwiodawstwa

Społecznośćszkolna

Opiekunowie PCK

według planu

Kształtowanie właściwych postaw wobec żyjących z HIV i AIDS

- ulotki informacyjne na temat zapobiegania HIV i AIDS,

Uczniowie

pedagog

grudzień

- pogadanki na temat kształtowania właściwych postaw wobec żyjących

z HIV i chorych na  AIDS,

Uczniowie

wychowawcypedagog

zgodnie

z planem

- konkurs wiedzy, konkurs plastyczny na temat AIDS z okazji Światowego Dnia Walki z AIDS

Uczniowie

PCK

zgodnie

z planem

Kształtowanie środowiska życia, nauki, wypoczynku i pracy sprzyjającego zdrowiu

- pogadanki na temat bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły, na terenie szkoły, a także

w czasie dni wolnych od zajęć dydaktycznych,

Uczniowie

dyrektor wychowawcy

 

według potrzeb

- zapewnienie bezpieczeństwa uczniom w czasie podróży autokarem szkolnym,

Uczniowie

opiekunowie

według potrzeb

- kształtowanie świadomości rodziców na temat bezpiecznego pomagania w gospodarstwach rolnych,

Rodzice

wychowawcy

zgodnie

z planem

- kurs i egzamin na kartę rowerową na terenie szkoły,

Uczniowie

nauczyciel techniki

zgodnie

z planem

- zapoznanie uczniów zasadami udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej,

Uczniowie

opiekunowie PCK,

wychowawcy

zgodnie

z planem

- poprawa miejsca pracy nauczycieli i uczniów (akcja zadrzewiania terenu przed szkołą, remont szkoły, sprzątanie świata, ciągły dostęp do środków higienicznych w toaletach)

Uczniowie

dyrektor

nauczyciele

według planu

- przestrzeganie terminów szczepień ochronnych.

 

Uczniowie

pielęgniarka szkolna

lekarz

według planu

Zmniejszenie ilości opuszczanych godzin lekcyjnych

- systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów swojej klasy, sporządzanie miesięcznych zestawień frekwencji uczniów

w klasie z dokonaniem analizy

i oceny poszczególnych uczniów,

Uczniowie

 

wychowawcy

dyrekcja

raz

w miesiącu

- przekazywanie informacji

o absencji uczniów rodzicom,

Rodzice

dyrekcja wychowawcy

według potrzeb

- pedagogizacja rodziców; zapoznanie z podjętymi działaniami zmierzającymi do poprawy frekwencji; uświadomienie konsekwencji zaniedbywania realizacji obowiązku szkolnego.

Rodzice

wychowawcy

zgodnie

z planem

Przeciwdziałanie agresji

- dyskusja w klasach na temat agresji słownej i fizycznej,

Uczniowie

wychowawcy

pedagog

cały rok

- organizacja zajęć warsztatowych na temat radzenia sobie z przemocą

i agresją,

Uczniowie

wychowawcy

pedagog

cały rok

- konsekwentne i systematyczne reagowanie na każdy przejaw agresji i przemocy,

Uczniowie

pracownicy szkoły

cały rok

- bieżące informowanie rodziców

o przejawach agresywnego zachowania dziecka,

Rodzice

wychowawcy

według potrzeb

- pogadanki dla rodziców na temat przyczyn i skutków agresji słownej

i fizycznej.

Rodzice

wychowawcy

według planu

EWALUACJA SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI

 

 

-                Analiza wyników nauczania w opracowaniu o dokumentacje szkoły (dzienniki zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych)

-                Stała kontrola zachowań pozytywnych i negatywnych uczniów (wpisy do zeszytu uwag i dzienników zajęć lekcyjnych)

-                Kontrola i ocena dyżurów uczniowskich przez samorząd uczniowski

-                 Sprawozdanie z analizy sytuacji wychowawczej klas

 

Program zatwierdzony i przyjęty do realizacji uchwałą Rady Pedagogicznej  w dniu……27.08.2009r…………….

 
free poker