Program wychowawczy gimnazjum.

Dokumenty - Programy

Załącznik nr 4

 

Program wychowawczy Publicznego Gimnazjum

w Zespole szkół w Łęgu Probostwie

(Zaktualizowany w dniu 01 lutego 2011 r.)

 

 

„ W  wychowaniu chodzi właśnie o to,

ażeby człowiek stawał się coraz

bardziej człowiekiem

- oto, ażeby bardziej był,

a nie tylko więcej miał,

aby więc poprzez wszystko, co ma,

co posiada,

umiał bardziej i pełniej być

człowiekiem,

to znaczy, ażeby również

umiał bardziej być nie tylko z drugim,

ale i dla drugich.”

Jan Paweł II.

Przemówienie w UNESCO(02.06.1980r.)

 

 

 

 

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.

(Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).

  1. Ustawa  z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela(Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674

z późniejszymi zmianami)

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17)
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach(Dz. U. z 2003 r. nr 11 poz.114)

Misja szkoły.

Wysoki poziom edukacyjny w bezpiecznej i przyjaznej szkole.

Uczymy i wychowujemy:

  • Ø skutecznie
  • Ø obiektywnie
  • Ø wszechstronnie
  • Ø tolerancyjnie
  • Ø po partnersku
  • Ø w zgodzie z naturą
  • Ø odpowiedzialnie
  • Ø samodzielnie
  • Ø profesjonalnie
  • Ø bezpiecznie

Szkoła zapewnia warunki umożliwiające wszechstronny rozwój ucznia twórczego, wrażliwego, samodzielnego, kulturalnego, otwartego na problemy regionu, kraju i Europy.

Wizja.

> Nasza szkoła jest nowoczesną, innowacyjną, przygotowującą absolwentów do samodzielnego funkcjonowania w otaczającym świecie, nastawionych na osiąganie sukcesów.

> Program szkoły ukierunkowany jest na ucznia, jego potrzeby, umożliwia mu wszechstronny rozwój osobowości.

> Uczeń korzysta z najnowocześniejszych zdobyczy techniki informacyjnej i informatycznej, rozwija swoje zainteresowania i zdolności, pracuje metodami aktywnymi.

> Nad jego rozwojem czuwa wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna, stosująca nowoczesne metody nauczania i wychowania.

> Rodzice są współorganizatorami życia szkoły.

> Szkoła umożliwia wyrównanie szans edukacyjnych wszystkim uczniom, wspiera rodzinę oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.

Zadania wychowawcze szkoły.

  1. Kształtowanie umiejętności rozumienia, wykorzystywania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym tekstów kultury oraz prowadzenia do osiągnięcia własnych celów, rozwoju osobowego oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym
  2. Kształtowanie umiejętności formułowania sądów opartych na rozumowaniu
  3. Kształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy o charakterze naukowym do identyfikowania i rozwiązywania problemów, a także formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa
  4. Kształtowanie umiejętności komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych, zarówno i mowie jak i piśmie
  5. Kształtowanie umiejętności sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikcyjnymi
  6. Kształtowanie umiejętności wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji
  7. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się
  8. Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej
  9. Kształtowanie u uczniów dbałości o zdrowie własne, innych ludzi oraz tworzenie środowiska sprzyjającego zdrowiu poprzez działalność dydaktyczną, sportową, rekreacyjną, turystyczną i kulturalną.
  10. Zapobieganie wszelkiej dyskryminacji poprzez rozwijanie postawy szacunku i tolerancji wobec innych ludzi i ich odmienności.
  11. Promocja szkoły wzmacniająca jej autorytet wśród społeczności.

 

Powinności wychowawcze, będące wymiarem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela, określone w ramach ogólnych zadań szkoły.

1. Uznając nauczanie za zadanie najważniejsze dla działalności szkoły, określa się jego różne  formy w nawiązaniu do umiejętności i wychowania. W tym zakresie każdy nauczyciel w swojej pracy edukacyjnej zapewnia w szczególności:

- naukę poprawnego i  świadomego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem.

- poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie wystarczającym do

kontynuowania nauki w następnym etapie kształcenia.

- poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego.

-poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej.

 

2. Kształtowanie umiejętności jest spójne z nauczaniem i wychowaniem. Nauczyciele stwarzają uczniom warunki do kształcenia umiejętności i wykorzystania zdobytej wiedzy, aby w ten sposób lepiej przygotować się do pracy we współczesnym świecie. W tym zakresie nauczyciel i szkoła stwarzają  warunki do nabywania następujących umiejętności:

- planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się, przyjmowania odpowiedzialności

za własną naukę.

- skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, przedstawianie własnego myślenia i

branie pod uwagę poglądów innych.

- efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowanie więzi międzyludzkich,

podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji.

- poszukiwanie i wykorzystanie informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się

technologią informacyjną.

- rozwoju sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań.

 

3.Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców zmierzają do tego aby uczniowie:

- znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym.

-stawali się bardziej samodzielni , odpowiedzialni za siebie i innych.

-uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej  i państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych.

-przygotowali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości.

 

Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami (opiekunami).

1. Rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dziecka.

 

2. Wychowawcy są zobowiązani do informowania rodziców o postępach indywidualnych dzieci i działalności szkoły na spotkaniach ogólnych nie rzadziej dwa razy w semestrze.

 

3. Dyrektor szkoły przynajmniej raz w roku zapoznaje rodziców na zebraniu ogólnym z podstawowymi zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno- wychowawczymi szkoły.

 

4.Wychowawcy oraz nauczyciele przedmiotów zobowiązani są do udzielenia rodzicom porad oraz bieżących, rzetelnych informacji o zachowaniu, postępach i przyczynach trudności w nauce ich dzieci  w każdym czasie, zawsze jednak nie kolidującym z ich podstawowymi obowiązkami dydaktyczno-wychowawczymi.

 

5. Rodzice powinni utrzymywać stały kontakt z wychowawcą i interesować się na bieżąco postępami dziecka w nauce i zachowaniu.

 

6.Rodzice winni współpracować z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną poprzez wychowawców klas.

 

7. W szkole będą systematycznie prowadzone:

-zajęcia z zakresu kształtowania świadomości pedagogicznej rodziców na spotkaniach wychowawców klas z rodzicami ( co najmniej cztery ) wg. harmonogramu spotkań z rodzicami.

- dyżury wychowawców klas, rozszerzające możliwości kontaktu z rodzicami poza obowiązkowymi wywiadówkami ( wg. harmonogramu)

 

 

Zadania wychowawcy klasy.

1. Zadaniem  wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w  szczególności:

- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się

- przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie.

- rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka.

- kształtowanie u ucznia postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie

2.Wychowawca  w celu realizacji w/w zadań  winien:

- zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków,

-opracować wspólnie z rodzicami i uczniami program wychowawczy klasy,

-utrzymywać systematyczny kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych,

-współpracować z rodzicami włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych,

-śledzić postępy w nauce swoich wychowanków,

-udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu,

-kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami,

-utrzymywać stały kontakt z rodzicami(opiekunami) w sprawach postępów w nauce i zachowaniu,

-realizować zadania wychowawcze i pozalekcyjne wynikające z rocznego planu pracy wychowawcy,

-wspomagać zespół uczniowski, w razie potrzeby inspirować i kierować realizacją podjętych działań,

- na bieżąco rozwiązywać problemy wychowawcze, w tym także wspomagać uczniów mających trudności w nauce,

- współpracować z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną.

3. Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno- wychowawczej( dzienniki, arkusze, świadectwa szkolne).

4. Wychowawca w celu dokumentowania pracy wychowawczej z uczniami prowadzi teczkę lub zeszyt wychowawcy.

5. Wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

Zasady wykorzystania zapisów ze szkolnego systemu monitoringu CCTV dla realizacji misji wychowawczej szkoły.

1. W celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w Publicznym Gimnazjum w Łęgu Probostwie zainstalowano system monitoringu CCTV.

2. Monitorowaniem objęto obszar wejść do budynku szkoły, korytarze na parterze i piętrze  cz. C i D.

3. Prowadzenie bieżącego monitoringu i rejestracji obrazu zwiększa bezpieczeństwo, komfort pracy i nauki uczniów oraz pracowników szkoły i osób pozostałych przebywających na terenie szkoły.

4. Niewłaściwe zachowania uczniów, agresja fizyczna, akty chuligaństwa,

zastraszanie, niszczenie mienia szkolnego, kradzieże, wymuszania, wizyty osób

postronnych niepowołanych, itp. są kontrolowane, dokumentowane i w razie konieczności odtwarzane.

5. Zarejestrowany materiał przechowywany jest na twardym dysku rejestratora przez

minimum 30 dni.

6. Materiał zarejestrowany w szkolnym systemie monitoringu CCTV może być wykorzystany do:

- udowodnienia niewłaściwego zachowania się ucznia,

- wyjaśnienia sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu uczniów,

- w celu ustalenia sprawców zniszczenia lub uszkodzenia mienia szkoły,

- ustalenia sprawców zachowań ryzykownych,

- do ponoszenia konsekwencji przewidzianych w Statucie Szkoły

- do podjęcia odpowiednich działań przez : Dyrekcję szkoły, wychowawców i       nauczycieli, funkcjonariuszy  Policji  jako materiał potwierdzający zachowania

wymienione w pkt 4.

8. Prawo wglądu do zarejestrowanego zdarzenia mają rodzice uczniów wobec których stwierdzono zachowania wymienione w pkt 4.

9. Monitoring rozbudza świadomość samodyscypliny dotyczącej właściwego, kulturalnego zachowania się w miejscu publicznym, jakim jest szkoła.

10. Za prawidłowe funkcjonowanie monitoringu odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.

 

 

 

 

 

 

Cechy absolwenta

 

Absolwent gimnazjum bardzo dobrze funkcjonuje w swoim otoczeniu w domu, szkole, środowisku lokalnym i poza nim. Jest ciekawy świata i swobodnie korzysta z różnych źródeł wiedzy Poszukuje nowych obszarów dla swojej aktywności . Doświadczenia nabyte w szkole i poza nią umie właściwie wykorzystać w życiu.

 

Jest odpowiedzialny, obowiązkowy, solidny, co oznacza, że:

- najczęściej zachowuje się  zgodnie  z  oczekiwaniami  Szkoły  i  domu rodzinnego, a przypadki swego złego zachowania  umie  poddać  krytycznej refleksji i nie powtarza błędów,  do  których  popełnienia  potrafi  się przyznać,

- przestrzega zasad wymiany opinii z innymi i kultury dyskusji,

- nie budzi zastrzeżeń  jego  wygląd,  higiena  osobista  i  dbałość  o zdrowie oraz unikanie

zagrożeń związanych z uzależnieniami,

- sprawnie współdziała z innymi na terenie klasy, szkoły  i  poza  nią, realizując wspólne

zadania.

 

Jest samodzielny, zaradny, otwarty, co oznacza, że:

- jest ciekawy świata i korzysta z różnych źródeł wiedzy,

-  poszukuje  nowych  obszarów  dla  swej  aktywności,   problemów   do rozwiązania, a nawet

wyzwań, które pozwoliłyby mu sprawdzić się w oczach własnych,

-  potrafi  samodzielnie   stawiać   sobie   pewne   cele,   wymagające pomysłowości i konsekwencji w realizacji,

- umie  ocenić  sensowność  i  szanse  realizacji  własnych  i  cudzych

pomysłów i podjąć właściwą decyzją.

 

Jest uczciwy, prawy, prawdomówny, co oznacza, że:

- w pełni docenia znaczenie zaufania w kontaktach między ludźmi i stara się na nie zasłużyć,

- rozumie złożoność zasad lojalności  wobec  różnych  osób  i  grup,  z którymi jest związany,

a  w  przypadkach  konfliktowych  wybiera  drogę szczerości i prawdomówności,

- umie trafnie rozróżniać osoby godne i niegodne zaufania.

 

Jest kulturalny, taktowny, szanujący innych, co oznacza, że:

- cechuje  go  takt  i  kultura  osobista  w  stosunku  do  innych,  ze zrozumieniem traktuje

różnice wynikające  z  niejednakowych  możliwości, motywacji i odmienności kulturowej

ludzi,

-  umie  stopniować  oceny  moralne  i  dokonywać  trafnych  wyborów  w sytuacjach trudnych

i niejednoznacznych,

- potrafi słuchać opinii innych i cierpliwie  poszukiwać  rozwiązań  do przyjęcia dla różnych

stron,

- potrafi właściwie korzystać z dóbr kultury  i  wyrażać  szacunek  dla tradycji i symboli

narodowych i religijnych własnych i cudzych

Jest krytyczny wobec siebie i innych, co oznacza, że:

- ma świadomość  istnienia  na  świecie  różnych  systemów  wartości  i respektuje tę

różnorodność,

- potrafi odnieść zachowania własne i cudze do znanego mu i szanowanego przezeń systemu

wartości naszego kręgu kulturowego,

- nie jest podatny na  demagogię  i  manipulację  informacyjną  oraz  w zakresie postaw i

zachowań.

 

Jest ciekawy świata, co oznacza, że:

- ma określone zainteresowania, w których rozwoju wspomaga go wiedza uzyskana w gimnazjum,

-poszukuje nowych obszarów dla swojej aktywności, problemów do rozwiązywania, które

pozwoliłyby mu się sprawdzić,

-potrafi myśleć twórczo, stawiać sobie cele i je realizować.

 

Jest rozważny, co oznacza ,że:

- z dystansem podchodzi do uzyskiwanych informacji i potrafi je weryfikować,

-potrafi przewidzieć zagrożenia także w sytuacjach wcześniej nieznanych,

-umie dostosować się do nowej sytuacji i podjąć w niej właściwe działania.

 

 

 

 

SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY.

Zadania

ogólne

Zadanie szczegółowe

Umiejętności, postawy, nawyki

Uczeń:

Sposób realizacji

Odpowiedzialni nauczyciele, a w szczególności:

Rozwój indywidualny

1.Kształtowanie uczciwości

* nie ściąga

* nie oszukuje

* jest prawdomówny

* nie przywłaszcza sobie cudzej własności

 

- analiza własnego zachowania

- praca w sklepiku szkolnym

- wykonywanie obowiązków skarbników klasowych

-analiza tekstów literatury

- godziny wychowawcze:

1. Tworzenie zasad pracy z grupą

 

- nauczyciele j. polskiego

- wychowawcy

-pedagog szkolny

- opiekun SU

2. Kształtowanie wiarygodności

 

  • wypełnia obowiązki szkolne
  • nie odpisuje prac domowych
  • wywiązuje się z powierzonych zadań

 

- pełnienie ról w organizacjach szkolnych

-powierzanie obowiązków

- przygotowanie Festynu Pokoleń

- wdrażanie do systematycznego odrabiania prac domowych

- godziny wychowawcze:

1. Jaki jestem – jakim daję się poznać innym?

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

-zespół d/s pracy domowej

 

3. Kształtowanie odpowiedzialności

 

  • przestrzega zasad bezpieczeństwa
  • przestrzega ogólno przyjętych norm społecznych
  • potrafi rozpoznać zagrożenia we współczesnym świecie i nie poddaje się im
  • wywiązuje się z

powierzonych zadań

  • nie spóźnia się na lekcje
  • szanuje dobro

wspólne

  • ma właściwy stosunek do obowiązku szkolnego
  • czuje potrzebę pomocy innym

 

- spotkania z policjantem

- pogadanki, rozmowy

- dyskoteki

- pełnienie dyżurów

- dbanie o izby lekcyjne

- dekoracje na imprezy szkolne i święta

- spotkania z krwiodawcami

- przegląd frekwencji

- analiza tekstów literatury

 

 

- nauczyciele j. polskiego

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

 

4. Kształtowanie wytrwałości

 

  • jest twórcą swojej przyszłości
  • rozumie znaczenie nauki i pracy w życiu człowieka
  • rozwija pasje życiowe
  • radzi sobie w przypadku porażek
  • rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania

 

- prace długoterminowe

- olimpiady, konkursy, turniejady

- Ocenianie Kształtujące

- zawody sportowe

- zajęcia pozalekcyjne

- godziny wychowawcze:

1. Stawiam przed sobą cele

2. Realizuję swoje cele

 

 

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

-pedagog

5. Kształtowanie poczucia własnej wartości

 

  • nabywa umiejętność pozytywnego myślenia o sobie
  • zna swoje mocne i słabe strony
  • jest asertywny
  • potrafi rozpoznać, nazwać i wyrażać uczucia
  • uświadamia sobie rolę, jaką pełni w grupie
  • osiąga sukcesy

 

-  konkursy, olimpiady, turniejady

- apele i akademie

szkolnych

- Ocenianie Kształtujące

- działania pedagoga pod kątem rozwoju ucznia

- mapy sukcesów

- godziny wychowawcze:

1. Jestem potrzebny w grupie

2. Moje mocne strony

3. Lubię siebie

4. Moje sukcesy – podniesieniem poczucia własnej wartości

5. Uczę się akceptacji siebie,

6. Różnię się od innych

7. Jak widzą mnie inni?

 

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

-pedagog

6. Kształtowanie szacunku do innych ludzi

 

  • nawiązuje bliskie i serdeczne kontakty w grupie
  • nie skarży na kolegów
  • zachowuje się w sposób kulturalny i społecznie akceptowany
  • nie używa wulgaryzmów
  • ma nawyki regulujące prawidłowe funkcjonowanie w grupie społecznej
  • dostrzega potrzeby innych ludzi
  • nie przezywa kolegów
  • odnosi się z szacunkiem do ludzi różnych zawodów
  • celebruje i wyraża wdzięczność ludziom działającym na rzecz innych

 

 

 

- analiza tekstów literackich

- analiza tekstów historycznych

- integracja grupy

-analiza własnego zachowania

- spotkania z krwiodawcami

- pomoc koleżeńska

- Wigilia Seniora

- ankiety

- rozmowy

- godziny wychowawcze:

1. Jestem podobny do innych

2. Tolerancja – szacunek dla innych

3. Samoocena, ocena postaw kolegów

4. Poznajemy siebie – asertywność, uległość, agresja w zachowaniu

- nauczyciele języka  polskiego

-nauczyciele historii

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

 

7. Rozwijanie ciekawości poznawczej

 

  • wykazuje postawę proeuropejską, zna języki obce
  • swobodnie wypowiada się na różne tematy
  • korzysta z różnych źródeł informacji
  • korzysta z zajęć pozalekcyjnych
  • rozwija swoją osobowość przez nowe doświadczenia i wiedzę
  • rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania
  • aktywnie uczestniczy w lekcjach

 

 

- uczestnictwo w lekcjach

zajęcia językowe

- zajęcia pozalekcyjne

- wycieczki krajoznawcze

- biwaki

-konkursy i olimpiady

- wyjazdy do muzeum, teatru, kina, wystawy

- realizacja programu innowacyjnego w zakresie stosowania technik umysłowych

- godziny wychowawcze:

1. Jak efektywnie się uczyć?

2. Różnice indywidualne w uczeniu się

3. Umiejętności poznawcze

4. Rozpoznawanie, nazywanie i wyrażanie uczuć

5. Co zrobić, żeby dobrze zdać egzamin?

6. Ćwiczenia, które pomogą mi w wyborze szkoły

-opiekunowie organizacji szkolnych

- nauczyciele języków

-dyrekcja

-wychowawcy

- nauczyciele

8. Rozwijanie kreatywności

 

  • rozwiązuje problemy w sposób twórczy
  • wypowiada się swobodnie na różne tematy
  • korzysta z informacji zawartych w Internecie
  • zgłasza i realizuje własne projekty

 

- prace długoterminowe

- organizacje szkolne

- gazetki szkolne i klasowe

- otrzęsiny klas I

- godziny wychowawcze:

1. Moja rola w przedświątecznych przygotowaniach

2. Sporządzanie mapy sukcesu szkolnego

 

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

 

9. Rozwijanie przedsiębiorczości

 

 

  • potrafi podejmować decyzje związane z dalszym życiem zawodowym
  • zna wartość pieniądza i potrafi nim dysponować
  • zna strategie uczenia się przez całe życie

 

- zajęcia o preorientacji zawodowej

- SKO

- sklepik szkolny

- godziny wychowawcze:

1. Strategie umiejętnego gospodarowania czasem

2. Podejmuję decyzję o mojej przyszłości

 

 

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

-nauczyciele

- nauczyciel matematyki

10. Rozwijanie kultury osobistej

 

* zna i stosuje normy kulturalnego zachowania się w każdej sytuacji i miejscu

* nie używa wulgaryzmów (dba o czystość języka)

* zna i stosuje normy właściwego ubioru w zależności od okoliczności i miejsca

*przestrzega zasad higieny

 

 

 

- zajęcia z języka polskiego

- wyjazdy do kina, teatru, muzeum

- wycieczki

- uroczystości szkolne

- spotkania z pielęgniarką

- godziny wychowawcze:

1. Słuchamy innych

2. Empatia

3. Poznaję swoje sposoby zachowania – asertywność, uległość, agresja

 

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

 

11. Nabywanie gotowości do uczestnictwa w kulturze

 

* samodzielnie korzysta z księgozbioru bibliotek

* aktywnie uczestniczy w festynach, koncertach

* poznaje produkcje kinowe i teatralne

* odwiedza muzea, galerie, wernisaże, wystawy

* świadomie uczestniczy w kulturze i sztuce

* wykazuje się wiedzą na temat kultury własnego regionu

* kultywuje tradycje rodzinne

 

- lekcje biblioteczne

- Festyn Pokoleń

- wyjazdy do kina, teatru, muzeum

- konkursy

- Dzień Matki, Dzień Dziecka, Wszystkich Świętych, Dzień Babci i Dziadka, Wigilia Seniora

 

 

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

 

12. Nabywanie gotowości do podejmowania inicjatyw

 

* bierze udział w akcjach charytatywnych

* pełni rolę w organizacjach szkolnych

* bierze udział w akcjach na rzecz ochrony środowiska i jego estetyki

 

- WOŚP

- PCK

- organizacje szkolne

- samorząd szkolny

- LOP

- Dzień Ziemi

- Dzień Drzewa

- Sprzątanie Świata

- otrzęsiny klas I

- „I Ty możesz zostać Świętym Mikołajem”

- godziny wychowawcze:

1. Dokonujemy autoprezentacji

2. Jak nie denerwować się przed klasówkami, egzaminami?

3. Umiejętności emocjonalne

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

 

13. Nabywanie gotowości do uczestnictwa w pracy zespołowej

 

 

* rozwija prawidłowe relacje społeczne

* zna przyczyny i sposoby rozwiązywania konfliktów

* aktywnie uczestniczy w różnych formach pracy zespołowej

* zna prawa i obowiązki ucznia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- pomoc koleżeńska

- przygotowywanie imprez klasowych i szkolnych

- prace długoterminowe

- wycieczki

-  biwaki

- wyjazdy do kina, teatru, muzeum

- zawody sportowe

- godziny wychowawcze:

1. Grupa daje mi siłę

2. Jacy jesteśmy?

3. Jesteśmy siebie ciekawi

4. Jesteśmy w kontakcie z innymi

5. Moje miejsce w grupie

6. Poznajemy siebie

 

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

 

Rozwój społeczny

14. Kształtowanie postawy obywatelskiej

 

* szanuje dobro wspólne

* przyjmuje właściwą postawę wobec innych ludzi

* zna i szanuje symbole narodowe (godło, flaga, hymn, pieśni patriotyczne)

* świadomie uczestniczy w wyborach do Samorządu Uczniowskiego

* dba o otoczenie

*posiada wiedzę na temat własnej wsi, gminy i powiatu

 

- obchody uroczystości religijnych i narodowych: Odzyskanie Niepodległości, Uchwalenie Konstytucji 3 Maja,

- lekcje o tematyce historyczno- patriotycznej

- wycieczki po okolicy

- prace społeczne

- Festyn Pokoleń

- poczet flagowy

- wybory do samorządu klasowego i uczniowskiego

- ślubowanie klas I

- zbiórka surowców wtórnych

- godziny wychowawcze:

1. Prawo - przywilej czy obowiązek?,

2. Umiejętności społeczne

 

 

 

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

 

15. Kształtowanie postawy poszanowania tradycji własnego narodu

 

* zna i celebruje święta narodowe

* zna i wzoruje się na sylwetkach wielkich polaków

* zna i śpiewa hymn narodowy

 

 

 

- lekcje języka polskiego, historii i muzyki

- uroczystości z okazji 11-go listopada, 3-go maja

- apele celebrujące wielkich polaków( Jan Paweł II)

- konkursy

- poczet flagowy

- filmy i książki o tematyce patriotycznej

- udział w mszach świętych

- godziny wychowawcze:

1. Rola autorytetu w życiu człowieka

2. To jest prawdziwy bohater i sławny Polak

 

 

 

-opiekunowie organizacji szkolnych

- nauczyciel muzyki

-dyrekcja

-wychowawcy

 

16. Kształtowanie postawy poszanowania kultury własnego narodu

 

* wykazuje się wiedzą na temat kultury narodowej

* świadomie korzysta z dóbr kultury

* czci pamięć poległych bohaterów

 

- konkursy

- prace długoterminowe

- wyjazdy do muzeum, teatru, wernisaże, wystawy

- wyjazdy do Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu

- spotkania z twórcami kultury

-Sprawuje opiekę nad grobami poległych bohaterów w Kozłowie

-odwiedzanie grobów bohaterów narodowych na cmentarzu w Łęgu, palenie zniczy

- godziny wychowawcze:

1. Andrzejkowe tradycje naszego regionu

2. Wycieczka na cmentarz – zapalenie zniczy

 

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

 

17. Kształtowanie postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji

 

* zna miejsca Polski w świecie i Europie

* przyjmuje postawę proeuropejską

* posługuje się językami obcymi w mowie i piśmie

 

- lekcje geografii i historii

- lekcje języków obcych

- lekcje wiedzy o społeczeństwie

 

 

 

 

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

 

 

18. Zapobieganie wszelkiej dyskryminacji

 

* nie wyśmiewa się z ludzi innych od siebie

* staje w obronie praw człowieka

* przeciwstawia się wszelkiej dyskryminacji

* zna pojęcia rasizmu, antysemityzmu

* zna prawa człowieka i prawa dziecka

* potrafi nawiązać kontakt i działa na rzecz osób niepełnosprawnych

* bierze udział w akcjach charytatywnych

- lekcje wiedzy o społeczeństwie

- lekcje języka polskiego

- wyjazdy do Stanisławowa i spotkania z osobami niepełnosprawnymi

- Dzień Myśli Braterskiej

- WOŚP

- paczki świąteczne dla potrzebujących

- pomoc materialna dla uczniów z rodzin najuboższych

- godziny wychowawcze:

1. Żyjemy wśród ludzi niepełnosprawnych

2. Ważne słowo- akceptacja

3. Zapoznanie z Konwencją Praw Dziecka

4. Postrzeganie siebie. Podobieństwa i różnice między ludźmi

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

 

Rozwój do życia w społeczeństwie informacyjnym

19. Kształtowanie umiejętności sprawnego posługiwania się nowoczesnymi  technologiami informacyjno- komunikacyjnymi

* posługuje się komputerem

* posługuje się kalkulatorem

* obsługuje programy multimedialne

* nie kupuje pirackich płyt

- lekcje informatyki

- lekcje biblioteczne

- lekcje z wykorzystaniem komputera

- lekcje matematyki

- nauczyciel informatyki

-bibliotekarz

20. nabywanie umiejętności wyszukiwania i selekcjonowania informacji

* korzysta z Internetu

* korzysta z biblioteki

* wykorzystuje programy multimedialne

* nie wchodzi na strony niedozwolone

- lekcje wszystkich przedmiotów

- prace długoterminowe

- projekty

- gazetki

- konkursy

- nauczyciel informatyki

-bibliotekarz

- nauczyciele

21. nabywanie umiejętności krytycznej analizy informacji

* zna zagrożenia występujące w Internecie

* nie podaje swoich danych osobowych

* nie wysyła ani nie umieszcza w Internecie obraźliwych komentarzy, zdjęć ani filmów

* zna odpowiedzialność karną za czyny niedozwolone

- spotkania z policjantem

- lekcje informatyki

- godziny wychowawcze:

1. Zagrożenia płynące z Internetu

2. Dzisiejsze zagrożenia związane z mediami

3. Co należy brać pod uwagę przy wyborze zawodu?

- nauczyciel informatyki

-bibliotekarz

 

Godziny wychowawcze:

Klasa 1

Moje prawa i obowiązki. Zapoznanie z dokumentacją szkoły(wrzesień)

 

  1. Tworzenie zasad pracy z grupą
  2. Poznajemy siebie
  3. Dokonujemy autoprezentacji
  4. Jacy jesteśmy?
  5. Jesteśmy siebie ciekawi
  6. Jesteśmy w kontakcie z innymi
  7. Słuchamy innych
  8. Jak widzą mnie inni?
  9. Grupa daje mi siłę
  10. Moje miejsce w grupie
  11. Empatia
  12. Zagrożenia płynące z Internetu

 

Klasa 2

Moje prawa i obowiązki. Zapoznanie z dokumentacją szkoły(wrzesień)

  1. Rozpoznawanie, nazywanie i wyrażanie uczuć
  2. Postrzeganie siebie. Podobieństwa i różnice między ludźmi
  3. Jestem potrzebny w grupie
  4. Moje mocne strony
  5. Jaki jestem – jakim daje się poznać innym?
  6. Poznajemy siebie – asertywność, uległość, agresja
  7. Poznaje swoje sposoby zachowania – asertywność, uległość, agresja
  8. Jestem podobny do innych
  9. Różnie się od innych
  10. Lubię siebie
  11. Ważne słowo – Akceptacja
  12. Dzisiejsze zagrożenia związane z mediami

 

 

Klasa 3

Moje prawa i obowiązki. Zapoznanie z dokumentacją szkoły(wrzesień)

  1. Podejmuję decyzję o swojej przyszłości
  2. Co należy brać pod uwagę przy wyborze zawodu
  3. Ćwiczenia, które pomogą mi w wyborze szkoły
  4. Jak nie denerwować się przed klasówkami, egzaminami?
  5. Co zrobić, żeby dobrze zdać egzamin?
  6. Umiejętności poznawcze
  7. Różnice indywidualne w uczeniu się
  8. Sporządzenie mapy sukcesu szkolnego
  9. Umiejętności emocjonalne
  10. Umiejętności społeczne
  11. Stawiam przed sobą cele
  12. Realizuje swoje cele

 

 

 

 

Monitoring i ewaluacja

Programu wychowawczego.

 

 

Monitoring-ciągły proces rejestrowania postępów w realizacji naszego programu.

 

Monitorowaniu podlegają co roku:

 

- plany pracy wychowawczej wychowawcy klasowego,

- badanie losów absolwentów,

- organizacja i przebieg imprez i uroczystości szkolnych( harmonogramy, hospitacje zajęć

innych niż lekcje),

- organizacja, cele i zadania biwaków i wycieczek szkolnych ( karty wyjazdów),

- realizacja ścieżek międzyprzedmiotowych( plan pracy nauczycieli, zapisy w dziennikach

lekcyjnych,

- organizacja, zadania i cele kół zainteresowań (plany pracy),

- profilaktyka zdrowotna (zapisy w dziennikach lekcyjnych z realizacji zagadnień ścieżek).

 

 

Ewaluacja- systematyczna rejestracja danych, ich interpretacja. Podejmowanie decyzji o zmianach jakościowych.

 

W tym celu dyrektor powołuje każdorazowo zespół ewaluacyjny, którego celem będzie:

1) Zaplanowanie działań ewaluacyjnych.

2.) Projektowanie ewaluacji:

- co będziemy badać?

- do czego potrzebne nam wyniki badań?

- kto przygotuje narzędzia?

- jaki będzie harmonogram działań ewaluacyjnych?

3. Budowa narzędzi badawczych.

4. Przeprowadzenie badań.

5. Analiza wyników.

6.Sformuowanie wniosków.

 

 

 

 

Postanowienia końcowe.

1. Program wychowawczy jest autonomiczną częścią działalności szkoły.

2. Plany wychowawcze są załącznikami niniejszego programu.

3. Program wychowawczy szkoły jest załącznikiem nr 10 Statutu szkoły.

4. Program wychowawczy przyjmuje się do realizacji uchwałą Rady   Pedagogicznej, po

zaopiniowaniu go przez Radę Rodziców i Samorządy Szkolne.

5. Z treścią programu wychowawczego szkoły zapoznają uczniów i ich rodziców

wychowawcy  klas.

 
free poker