Plan wychowawczy gimnazjum.

Dokumenty - Programy

Plan wychowawczy Publicznego Gimnazjum

w Zespole szkół w Łęgu Probostwie

na rok szkolny 2011/2012

 

„ W  wychowaniu chodzi właśnie o to,

ażeby człowiek stawał się coraz

bardziej człowiekiem

- oto, ażeby bardziej był,

a nie tylko więcej miał,

aby więc poprzez wszystko, co ma,

co posiada,

umiał bardziej i pełniej być

człowiekiem,

to znaczy, ażeby również

umiał bardziej być nie tylko z drugim,

ale i dla drugich.”

Jan Paweł II.

Przemówienie w UNESCO(02.06.1980r.)

 

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.

(Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).

Ustawa  z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela(Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674

z późniejszymi zmianami)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach(Dz. U. z 2003 r. nr 11 poz.114)

Misja szkoły.

Wysoki poziom edukacyjny w bezpiecznej i przyjaznej szkole.

Uczymy i wychowujemy:

Ø     skutecznie

Ø     obiektywnie

Ø     wszechstronnie

Ø     tolerancyjnie

Ø     po partnersku

Ø     w zgodzie z naturą

Ø     odpowiedzialnie

Ø     samodzielnie

Ø     profesjonalnie

Ø     bezpiecznie

Szkoła zapewnia warunki umożliwiające wszechstronny rozwój ucznia twórczego, wrażliwego, samodzielnego, kulturalnego, otwartego na problemy regionu, kraju i Europy.

Wizja.

> Nasza szkoła jest nowoczesną, innowacyjną, przygotowującą absolwentów do samodzielnego funkcjonowania w otaczającym świecie, nastawionych na osiąganie sukcesów.

> Program szkoły ukierunkowany jest na ucznia, jego potrzeby, umożliwia mu wszechstronny rozwój osobowości.

> Uczeń korzysta z najnowocześniejszych zdobyczy techniki informacyjnej i informatycznej, rozwija swoje zainteresowania i zdolności, pracuje metodami aktywnymi.

> Nad jego rozwojem czuwa wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna, stosująca nowoczesne metody nauczania i wychowania.

> Rodzice są współorganizatorami życia szkoły.

> Szkoła umożliwia wyrównanie szans edukacyjnych wszystkim uczniom, wspiera rodzinę oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.

>  Szkoła umożliwia prowadzenie ciekawych zajęć pozalekcyjnych współtworzonych przez organizacje pozarządowe, na których uczniowie uczą się zaangażowania, współpracy, aktywności obywatelskiej, wrażliwości na potrzeby innych oraz rozwijają swoje pasje i talenty.

Zdania wychowawcze szkoły.

1.     Kształtowanie umiejętności rozumienia, wykorzystywania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym tekstów kultury oraz prowadzenia do osiągnięcia własnych celów, rozwoju osobowego oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym

2.     Kształtowanie umiejętności formułowania sądów opartych na rozumowaniu

3.     Kształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy o charakterze naukowym do identyfikowania i rozwiązywania problemów, a także formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa

4.     Kształtowanie umiejętności komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych, zarówno i mowie jak i piśmie

5.     Kształtowanie umiejętności sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikcyjnymi

6.     Kształtowanie umiejętności wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analiz  informacji

7.     Kształtowanie umiejętności rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się

8.     Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej

9.     Kształtowanie u uczniów dbałości o zdrowie własne, innych ludzi oraz tworzenie środowiska sprzyjającego zdrowiu poprzez działalność dydaktyczną, sportową, rekreacyjną, turystyczną i kulturalną.

10. Rozbudzanie i rozwijanie u uczniów pasji i talentów poprzez możliwość udziału w zajęciach pozalekcyjnych.

11. Zapobieganie wszelkiej dyskryminacji poprzez rozwijanie postawy szacunku i tolerancji wobec innych ludzi i ich odmienności.

12. Promocja szkoły wzmacniająca jej autorytet wśród społeczności.

 

Powinności wychowawcze, będące wymiarem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela, określone w ramach ogólnych zadań szkoły.

1. Uznając nauczanie za zadanie najważniejsze dla działalności szkoły, określa się jego różne  formy w nawiązaniu do umiejętności i wychowania. W tym zakresie każdy nauczyciel w swojej pracy edukacyjnej zapewnia w szczególności:

- naukę poprawnego i  świadomego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem.

- poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie wystarczającym do

kontynuowania nauki w następnym etapie kształcenia.

- poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego.

-poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej.

2. Kształtowanie umiejętności jest spójne z nauczaniem i wychowaniem. Nauczyciele stwarzają uczniom warunki do kształcenia umiejętności i wykorzystania zdobytej wiedzy, aby w ten sposób lepiej przygotować się do pracy we współczesnym świecie. W tym zakresie nauczyciel i szkoła stwarzają  warunki do nabywania następujących umiejętności:

- planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się, przyjmowania odpowiedzialności

za własną naukę.

- skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, przedstawianie własnego myślenia i

branie pod uwagę poglądów innych.

- efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowanie więzi międzyludzkich,

podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji.

- poszukiwanie i wykorzystanie informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się

technologią informacyjną.

- rozwoju sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań.

3.Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców zmierzają do tego aby uczniowie:

- znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym.

-stawali się bardziej samodzielni , odpowiedzialni za siebie i innych.

-uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej  i państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych.

-przygotowali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości.

 

Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami (opiekunami).

1. Rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dziecka.

 

2. Wychowawcy są zobowiązani do informowania rodziców o postępach indywidualnych dzieci i działalności szkoły na spotkaniach ogólnych nie rzadziej dwa razy w semestrze.

 

3. Dyrektor szkoły przynajmniej raz w roku zapoznaje rodziców na zebraniu ogólnym z podstawowymi zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno- wychowawczymi szkoły.

 

4.Wychowawcy oraz nauczyciele przedmiotów zobowiązani są do udzielenia rodzicom porad oraz bieżących, rzetelnych informacji o zachowaniu, postępach i przyczynach trudności w nauce ich dzieci  w każdym czasie, zawsze jednak nie kolidującym z ich podstawowymi obowiązkami dydaktyczno-wychowawczymi.

 

5. Rodzice powinni utrzymywać stały kontakt z wychowawcą i interesować się na bieżąco postępami dziecka w nauce i zachowaniu.

 

6.Rodzice winni współpracować z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną poprzez wychowawców klas.

 

7. W szkole będą systematycznie prowadzone:

-zajęcia z zakresu kształtowania świadomości pedagogicznej rodziców na spotkaniach wychowawców klas z rodzicami ( co najmniej cztery ) wg. harmonogramu spotkań z rodzicami.

 

Zadania wychowawcy klasy.

1. Zadaniem  wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w  szczególności:

- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się

- przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie.

- rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka.

- kształtowanie u ucznia postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie

2.Wychowawca  w celu realizacji w/w zadań  winien:

- zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków,

-opracować wspólnie z rodzicami i uczniami program wychowawczy klasy,

-utrzymywać systematyczny kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych,

-współpracować z rodzicami włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych,

-śledzić postępy w nauce swoich wychowanków,

-udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu,

-kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami,

-utrzymywać stały kontakt z rodzicami(opiekunami) w sprawach postępów w nauce i zachowaniu,

-realizować zadania wychowawcze i pozalekcyjne wynikające z rocznego planu pracy wychowawcy,

-wspomagać zespół uczniowski, w razie potrzeby inspirować i kierować realizacją podjętych działań,

- na bieżąco rozwiązywać problemy wychowawcze, w tym także wspomagać uczniów mających trudności w nauce,

- współpracować z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną.

3. Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno- wychowawczej( dzienniki, arkusze, świadectwa szkolne).

4. Wychowawca w celu dokumentowania pracy wychowawczej z uczniami prowadzi teczkę lub zeszyt wychowawcy.

5. Wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

 

Zasady wykorzystania zapisów ze szkolnego systemu monitoringu CCTV dla realizacji misji wychowawczej szkoły.

1. W celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w Publicznym Gimnazjum w Łęgu Probostwie zainstalowano system monitoringu CCTV.

2. Monitorowaniem objęto obszar wejść do budynku szkoły, korytarze na parterze i piętrze  cz. C i D.

3. Prowadzenie bieżącego monitoringu i rejestracji obrazu zwiększa bezpieczeństwo, komfort pracy i nauki uczniów oraz pracowników szkoły i osób pozostałych przebywających na terenie szkoły.

4. Niewłaściwe zachowania uczniów, agresja fizyczna, akty chuligaństwa,

zastraszanie, niszczenie mienia szkolnego, kradzieże, wymuszania, wizyty osób

postronnych niepowołanych, itp. są kontrolowane, dokumentowane i w razie konieczności odtwarzane.

5. Zarejestrowany materiał przechowywany jest na twardym dysku rejestratora przez

minimum 30 dni.

6. Materiał zarejestrowany w szkolnym systemie monitoringu CCTV może być wykorzystany do:

- udowodnienia niewłaściwego zachowania się ucznia,

- wyjaśnienia sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu uczniów,

- w celu ustalenia sprawców zniszczenia lub uszkodzenia mienia szkoły,

- ustalenia sprawców zachowań ryzykownych,

- do ponoszenia konsekwencji przewidzianych w Statucie Szkoły

- do podjęcia odpowiednich działań przez : Dyrekcję szkoły, wychowawców i       nauczycieli, funkcjonariuszy  Policji  jako materiał potwierdzający zachowania

wymienione w pkt 4.

8. Prawo wglądu do zarejestrowanego zdarzenia mają rodzice uczniów wobec których stwierdzono zachowania wymienione w pkt 4.

9. Monitoring rozbudza świadomość samodyscypliny dotyczącej właściwego, kulturalnego zachowania się w miejscu publicznym, jakim jest szkoła.

10. Za prawidłowe funkcjonowanie monitoringu odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.

 

Cechy absolwenta

Absolwent gimnazjum bardzo dobrze funkcjonuje w swoim otoczeniu w domu, szkole, środowisku lokalnym i poza nim. Jest ciekawy świata i swobodnie korzysta z różnych źródeł wiedzy Poszukuje nowych obszarów dla swojej aktywności . Doświadczenia nabyte w szkole i poza nią umie właściwie wykorzystać w życiu.

Jest odpowiedzialny, obowiązkowy, solidny, co oznacza, że:

- najczęściej zachowuje się  zgodnie  z  oczekiwaniami  Szkoły  i  domu rodzinnego, a przypadki swego złego zachowania  umie  poddać  krytycznej refleksji i nie powtarza błędów,  do  których  popełnienia  potrafi  się przyznać,

- przestrzega zasad wymiany opinii z innymi i kultury dyskusji,

- nie budzi zastrzeżeń  jego  wygląd,  higiena  osobista  i  dbałość  o zdrowie oraz unikanie

zagrożeń związanych z uzależnieniami,

- sprawnie współdziała z innymi na terenie klasy, szkoły  i  poza  nią, realizując wspólne

zadania.

Jest samodzielny, zaradny, otwarty, co oznacza, że:

- jest ciekawy świata i korzysta z różnych źródeł wiedzy,

-  poszukuje  nowych  obszarów  dla  swej  aktywności,   problemów   do rozwiązania, a nawet

wyzwań, które pozwoliłyby mu sprawdzić się w oczach własnych,

-  potrafi  samodzielnie   stawiać   sobie   pewne   cele,   wymagające pomysłowości i konsekwencji w realizacji,

- umie  ocenić  sensowność  i  szanse  realizacji  własnych  i  cudzych

pomysłów i podjąć właściwą decyzją.

Jest uczciwy, prawy, prawdomówny, co oznacza, że:

- w pełni docenia znaczenie zaufania w kontaktach między ludźmi i stara się na nie zasłużyć,

- rozumie złożoność zasad lojalności  wobec  różnych  osób  i  grup,  z którymi jest związany,

a  w  przypadkach  konfliktowych  wybiera  drogę szczerości i prawdomówności,

- umie trafnie rozróżniać osoby godne i niegodne zaufania.

Jest kulturalny, taktowny, szanujący innych, co oznacza, że:

- cechuje  go  takt  i  kultura  osobista  w  stosunku  do  innych,  ze zrozumieniem traktuje

różnice wynikające  z  niejednakowych  możliwości, motywacji i odmienności kulturowej

ludzi,

-  umie  stopniować  oceny  moralne  i  dokonywać  trafnych  wyborów  w sytuacjach trudnych

i niejednoznacznych,

- potrafi słuchać opinii innych i cierpliwie  poszukiwać  rozwiązań  do przyjęcia dla różnych

stron,

- potrafi właściwie korzystać z dóbr kultury  i  wyrażać  szacunek  dla tradycji i symboli

narodowych i religijnych własnych i cudzych

Jest krytyczny wobec siebie i innych, co oznacza, że:

- ma świadomość  istnienia  na  świecie  różnych  systemów  wartości  i respektuje tę

różnorodność,

- potrafi odnieść zachowania własne i cudze do znanego mu i szanowanego przezeń systemu

wartości naszego kręgu kulturowego,

- nie jest podatny na  demagogię  i  manipulację  informacyjną  oraz  w zakresie postaw i

zachowań.

Jest ciekawy świata, co oznacza, że:

- ma określone zainteresowania, w których rozwoju wspomaga go wiedza uzyskana w gimnazjum,

-poszukuje nowych obszarów dla swojej aktywności, problemów do rozwiązywania, które

pozwoliłyby mu się sprawdzić,

-potrafi myśleć twórczo, stawiać sobie cele i je realizować.

Jest rozważny, co oznacza ,że:

- z dystansem podchodzi do uzyskiwanych informacji i potrafi je weryfikować,

-potrafi przewidzieć zagrożenia także w sytuacjach wcześniej nieznanych.

 

 

 

 

SZKOLNY PLAN WYCHOWAWCZY.

Zadania

ogólne

Zadanie szczegółowe

Umiejętności, postawy, nawyki

Uczeń:

Sposób realizacji

Odpowiedzialni nauczyciele, a w szczególności:

Rozwój indy

idualny

1.Kształtowanie uczciwości

* nie ściąga

* nie oszukuje

* jest prawdomówny

* nie przywłaszcza sobie cudzej własności

 

- analiza własnego zachowania

- praca w sklepiku szkolnym

- wykonywanie obowiązków skarbników klasowych

-analiza tekstów literatury

- godziny wychowawcze:

1. Tworzenie zasad pracy z grupą

 

- nauczyciele j. polskiego

- wychowawcy

-pedagog szkolny

- opiekun SU

2. Kształtowanie wiarygodności

 

wypełnia obowiązki szkolne

nie odpisuje prac domowych

wywiązuje się z powierzonych zadań

 

- pełnienie ról w organizacjach szkolnych

-powierzanie obowiązków

- przygotowanie Festynu Pokoleń

- wdrażanie do systematycznego odrabiania prac domowych

- godziny wychowawcze:

1. Jaki jestem – jakim daję się poznać innym?

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

-zespół d/s pracy domowej

 

3. Kształtowanie odpowiedzialności

 

przestrzega zasad bezpieczeństwa

przestrzega ogólno przyjętych norm społecznych

potrafi rozpoznać zagrożenia we współczesnym świecie i nie poddaje się im

wywiązuje się z

powierzonych zadań

nie spóźnia się na lekcje

szanuje dobro

wspólne

ma właściwy stosunek do obowiązku szkolnego

czuje potrzebę pomocy innym

 

- spotkania z policjantem

- pogadanki, rozmowy

- dyskoteki

- pełnienie dyżurów

- dbanie o izby lekcyjne

- dekoracje na imprezy szkolne i święta

- spotkania z krwiodawcami

- przegląd frekwencji

- analiza tekstów literatury

 

 

- nauczyciele j. polskiego

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

 

4. Kształtowanie wytrwałości

 

jest twórcą swojej przyszłości

rozumie znaczenie nauki i pracy w życiu człowieka

rozwija pasje życiowe

radzi sobie w przypadku porażek

rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania

 

- prace długoterminowe

- olimpiady, konkursy, turniejady

- Ocenianie Kształtujące

- zawody sportowe

- zajęcia pozalekcyjne

- godziny wychowawcze:

1. Stawiam przed sobą cele

2. Realizuję swoje cele

 

 

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

-pedagog

5. Kształtowanie poczucia własnej wartości

 

nabywa umiejętność pozytywnego myślenia o sobie

zna swoje mocne i słabe strony

jest asertywny

potrafi rozpoznać, nazwać i wyrażać uczucia

uświadamia sobie rolę, jaką pełni w grupie

osiąga sukcesy

 

-  konkursy, olimpiady, turniejady

- apele i akademie

szkolnych

- Ocenianie Kształtujące

- działania pedagoga pod kątem rozwoju ucznia

- mapy sukcesów

- godziny wychowawcze:

1. Jestem potrzebny w grupie

2. Moje mocne strony

3. Lubię siebie

4. Moje sukcesy – podniesieniem poczucia własnej wartości

5. Uczę się akceptacji siebie,

6. Różnię się od innych

7. Jak widzą mnie inni?

 

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

-pedagog

6. Kształtowanie szacunku do innych ludzi

 

nawiązuje bliskie i serdeczne kontakty w grupie

nie skarży na kolegów

zachowuje się w sposób kulturalny i społecznie akceptowany

nie używa wulgaryzmów

ma nawyki regulujące prawidłowe funkcjonowanie w grupie społecznej

dostrzega potrzeby innych ludzi

nie przezywa kolegów

odnosi się z szacunkiem do ludzi różnych zawodów

celebruje i wyraża wdzięczność ludziom działającym na rzecz innych

 

 

 

- analiza tekstów literackich

- analiza tekstów historycznych

- integracja grupy

-analiza własnego zachowania

- spotkania z krwiodawcami

- pomoc koleżeńska

- Wigilia Seniora

- ankiety

- rozmowy

- godziny wychowawcze:

1. Jestem podobny do innych

2. Tolerancja – szacunek dla innych

3. Samoocena, ocena postaw kolegów

4. Poznajemy siebie – asertywność, uległość, agresja w zachowaniu

- nauczyciele języka  polskiego

-nauczyciele historii

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

 

7. Rozwijanie ciekawości poznawczej

 

wykazuje postawę proeuropejską, zna języki obce

swobodnie wypowiada się na różne tematy

korzysta z różnych źródeł informacji

korzysta z zajęć pozalekcyjnych

rozwija swoją osobowość przez nowe doświadczenia i wiedzę

rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania

aktywnie uczestniczy w lekcjach

 

 

- uczestnictwo w lekcjach

zajęcia językowe

- zajęcia pozalekcyjne

- wycieczki krajoznawcze

- biwaki

-konkursy i olimpiady

- wyjazdy do muzeum, teatru, kina, wystawy

- realizacja programu innowacyjnego w zakresie stosowania technik umysłowych

- realizacja projektu edukacyjnego

- godziny wychowawcze:

1. Jak efektywnie się uczyć?

2. Różnice indywidualne w uczeniu się

3. Umiejętności poznawcze

4. Rozpoznawanie, nazywanie i wyrażanie uczuć

5. Co zrobić, żeby dobrze zdać egzamin?

6. Ćwiczenia, które pomogą mi w wyborze szkoły

-opiekunowie organizacji szkolnych

- nauczyciele języków

-dyrekcja

-wychowawcy

- nauczyciele

8. Rozwijanie kreatywności

 

rozwiązuje problemy w sposób twórczy

wypowiada się swobodnie na różne tematy

korzysta z informacji zawartych w Internecie

zgłasza i realizuje własne projekty

 

- prace długoterminowe

-realizacja projektu edukacyjnego

- organizacje szkolne

- gazetki szkolne i klasowe

- otrzęsiny klas I

- godziny wychowawcze:

1. Moja rola w przedświątecznych przygotowaniach

2. Sporządzanie mapy sukcesu szkolnego

 

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

 

9. Rozwijanie przedsiębiorczości

 

 

potrafi podejmować decyzje związane z dalszym życiem zawodowym

zna wartość pieniądza i potrafi nim dysponować

zna strategie uczenia się przez całe życie

 

- zajęcia o preorientacji zawodowej

- SKO

- sklepik szkolny

- godziny wychowawcze:

1. Strategie umiejętnego gospodarowania czasem

2. Podejmuję decyzję o mojej przyszłości

 

 

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

-nauczyciele

- nauczyciel matematyki

10. Rozwijanie kultury osobistej

 

* zna i stosuje normy kulturalnego zachowania się w każdej sytuacji i miejscu

* nie używa wulgaryzmów (dba o czystość języka)

* zna i stosuje normy właściwego ubioru w zależności od okoliczności i miejsca

*przestrzega zasad higieny

 

 

 

- zajęcia z języka polskiego

- wyjazdy do kina, teatru, muzeum

- wycieczki

- uroczystości szkolne

- spotkania z pielęgniarką

- godziny wychowawcze:

1. Słuchamy innych

2. Empatia

3. Poznaję swoje sposoby zachowania – asertywność, uległość, agresja

 

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

 

11. Nabywanie gotowości do uczestnictwa w kulturze

 

* samodzielnie korzysta z księgozbioru bibliotek

* aktywnie uczestniczy w festynach, koncertach

* poznaje produkcje kinowe i teatralne

* odwiedza muzea, galerie, wernisaże, wystawy

* świadomie uczestniczy w kulturze i sztuce

* wykazuje się wiedzą na temat kultury własnego regionu

* kultywuje tradycje rodzinne

 

- lekcje biblioteczne

- Festyn Pokoleń

- wyjazdy do kina, teatru, muzeum

- konkursy

- Dzień Matki, Dzień Dziecka, Wszystkich Świętych, Dzień Babci i Dziadka, Wigilia Seniora

 

 

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

 

12. Nabywanie gotowości do podejmowania inicjatyw

 

* bierze udział w akcjach charytatywnych

* pełni rolę w organizacjach szkolnych

* bierze udział w akcjach na rzecz ochrony środowiska i jego estetyki

 

- WOŚP, Unicef

- PCK

- organizacje szkolne

- samorząd szkolny

- LOP

- Dzień Ziemi

- Dzień Drzewa

- Sprzątanie Świata

- otrzęsiny klas I

- „I Ty możesz zostać Świętym Mikołajem”

- godziny wychowawcze:

1. Dokonujemy autoprezentacji

2. Jak nie denerwować się przed klasówkami, egzaminami?

3. Umiejętności emocjonalne

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

 

13. Nabywanie gotowości do uczestnictwa w pracy zespołowej

 

 

* rozwija prawidłowe relacje społeczne

* zna przyczyny i sposoby rozwiązywania konfliktów

* aktywnie uczestniczy w różnych formach pracy zespołowej

* zna prawa i obowiązki ucznia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- pomoc koleżeńska

- przygotowywanie imprez klasowych i szkolnych

- prace długoterminowe

- realizacja projektu edukacyjnego

- wycieczki

-  biwaki

- wyjazdy do kina, teatru, muzeum

- zawody sportowe

- godziny wychowawcze:

1. Grupa daje mi siłę

2. Jacy jesteśmy?

3. Jesteśmy siebie ciekawi

4. Jesteśmy w kontakcie z innymi

5. Moje miejsce w grupie

6. Poznajemy siebie

 

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

 

Rozwój społeczny

14. Kształtowanie postawy obywatelskiej

 

* szanuje dobro wspólne

* przyjmuje właściwą postawę wobec innych ludzi

* zna i szanuje symbole narodowe (godło, flaga, hymn, pieśni patriotyczne)

* świadomie uczestniczy w wyborach do Samorządu Uczniowskiego

* dba o otoczenie

*posiada wiedzę na temat własnej wsi, gminy i powiatu

 

- obchody uroczystości religijnych i narodowych: Odzyskanie Niepodległości, Uchwalenie Konstytucji 3 Maja,

- lekcje o tematyce historyczno- patriotycznej

- wycieczki po okolicy

- prace społeczne

- Festyn Pokoleń

- poczet flagowy

- wybory do samorządu klasowego i uczniowskiego

- ślubowanie klas I

- zbiórka surowców wtórnych

- godziny wychowawcze:

1. Prawo - przywilej czy obowiązek?,

2. Umiejętności społeczne

 

 

 

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

 

15. Kształtowanie postawy poszanowania tradycji własnego narodu

 

* zna i celebruje święta narodowe

* zna i wzoruje się na sylwetkach wielkich polaków

* zna i śpiewa hymn narodowy

 

 

 

- lekcje języka polskiego, historii i muzyki

- uroczystości z okazji 11-go listopada, 3-go maja

- apele celebrujące wielkich polaków( Jan Paweł II)

- konkursy

- poczet flagowy

- filmy i książki o tematyce patriotycznej

- udział w mszach świętych

- godziny wychowawcze:

1. Rola autorytetu w życiu człowieka

2. To jest prawdziwy bohater i sławny Polak

 

 

 

-opiekunowie organizacji szkolnych

- nauczyciel muzyki

-dyrekcja

-wychowawcy

 

16. Kształtowanie postawy poszanowania kultury własnego narodu

 

* wykazuje się wiedzą na temat kultury narodowej

* świadomie korzysta z dóbr kultury

* czci pamięć poległych bohaterów

 

- konkursy

- prace długoterminowe

- wyjazdy do muzeum, teatru, wernisaże, wystawy

- wyjazdy do Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu

- spotkania z twórcami kultury

-Sprawuje opiekę nad grobami poległych bohaterów w Kozłowie

-odwiedzanie grobów bohaterów narodowych na cmentarzu w Łęgu, palenie zniczy

- godziny wychowawcze:

1. Andrzejkowe tradycje naszego regionu

2. Wycieczka na cmentarz – zapalenie zniczy

 

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

 

17. Kształtowanie postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji

 

* zna miejsca Polski w świecie i Europie

* przyjmuje postawę proeuropejską

* posługuje się językami obcymi w mowie i piśmie

 

- lekcje geografii i historii

- lekcje języków obcych

- lekcje wiedzy o społeczeństwie

 

 

 

 

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

 

 

18. Zapobieganie wszelkiej dyskryminacji

 

* nie wyśmiewa się z ludzi innych od siebie

* staje w obronie praw człowieka

* przeciwstawia się wszelkiej dyskryminacji

* zna pojęcia rasizmu, antysemityzmu

* zna prawa człowieka i prawa dziecka

* potrafi nawiązać kontakt i działa na rzecz osób niepełnosprawnych

* bierze udział w akcjach charytatywnych

- lekcje wiedzy o społeczeństwie

- lekcje języka polskiego

- wyjazdy do Stanisławowa i spotkania z osobami niepełnosprawnymi

- Dzień Myśli Braterskiej

- WOŚP, Unicef

- paczki świąteczne dla potrzebujących

- pomoc materialna dla uczniów z rodzin najuboższych

- godziny wychowawcze:

1. Żyjemy wśród ludzi niepełnosprawnych

2. Ważne słowo- akceptacja

3. Zapoznanie z Konwencją Praw Dziecka

4. Postrzeganie siebie. Podobieństwa i różnice między ludźmi

-opiekunowie organizacji szkolnych

-dyrekcja

-wychowawcy

 

Rozwój do życia w społeczeństwie informacyjnym

19. Kształtowanie umiejętności sprawnego posługiwania się nowoczesnymi  technologiami informacyjno- komunikacyjnymi

* posługuje się komputerem

* posługuje się kalkulatorem

* obsługuje programy multimedialne

* nie kupuje pirackich płyt

- lekcje informatyki

- lekcje biblioteczne

- lekcje z wykorzystaniem komputera

- lekcje matematyki

- nauczyciel informatyki

-bibliotekarz

20. nabywanie umiejętności wyszukiwania i selekcjonowania informacji

* korzysta z Internetu

* korzysta z biblioteki

* wykorzystuje programy multimedialne

* nie wchodzi na strony niedozwolone

- lekcje wszystkich przedmiotów

- prace długoterminowe

- projekty

- gazetki

- konkursy

- nauczyciel informatyki

-bibliotekarz

- nauczyciele

21. nabywanie umiejętności krytycznej analizy informacji

* zna zagrożenia występujące w Internecie

* nie podaje swoich danych osobowych

* nie wysyła ani nie umieszcza w Internecie obraźliwych komentarzy, zdjęć ani filmów

* zna odpowiedzialność karną za czyny niedozwolone

- spotkania z policjantem

- lekcje informatyki

- godziny wychowawcze:

1. Zagrożenia płynące z Internetu

2. Dzisiejsze zagrożenia związane z mediami

3. Co należy brać pod uwagę przy wyborze zawodu?

- nauczyciel informatyki

-bibliotekarz

 

 

 

Godziny wychowawcze:

Klasa 1

Moje prawa i obowiązki. Zapoznanie z dokumentacją szkoły(wrzesień)

  1. Tworzenie zasad pracy z grupą
  2. Poznajemy siebie
  3. Dokonujemy autoprezentacji
  4. Jacy jesteśmy?
  5. Jesteśmy siebie ciekawi
  6. Jesteśmy w kontakcie z innymi
  7. Słuchamy innych
  8. Jak widzą mnie inni?
  9. Grupa daje mi siłę
  10. Moje miejsce w grupie
  11. Empatia
  12. Zagrożenia płynące z Internetu

Klasa 2

Moje prawa i obowiązki. Zapoznanie z dokumentacją szkoły(wrzesień)

  1. Rozpoznawanie, nazywanie i wyrażanie uczuć
  2. Postrzeganie siebie. Podobieństwa i różnice między ludźmi
  3. Jestem potrzebny w grupie
  4. Moje mocne strony
  5. Jaki jestem – jakim daje się poznać innym?
  6. Poznajemy siebie – asertywność, uległość, agresja
  7. Poznaje swoje sposoby zachowania – asertywność, uległość, agresja
  8. Jestem podobny do innych
  9. Różnie się od innych
  10. Lubię siebie
  11. Ważne słowo – Akceptacja
  12. Dzisiejsze zagrożenia związane z mediami

Klasa 3

Moje prawa i obowiązki. Zapoznanie z dokumentacją szkoły(wrzesień)

  1. Podejmuję decyzję o swojej przyszłości
  2. Co należy brać pod uwagę przy wyborze zawodu
  3. Ćwiczenia, które pomogą mi w wyborze szkoły
  4. Jak nie denerwować się przed klasówkami, egzaminami?
  5. Co zrobić, żeby dobrze zdać egzamin?
  6. Umiejętności poznawcze
  7. Różnice indywidualne w uczeniu się
  8. Sporządzenie mapy sukcesu szkolnego
  9. Umiejętności emocjonalne
  10. Umiejętności społeczne
  11. Stawiam przed sobą cele
  12. Realizuje swoje cele

Monitoring i ewaluacja

Planu wychowawczego.

Monitoring-ciągły proces rejestrowania postępów w realizacji naszego programu.

Monitorowaniu podlegają co roku:

- plany pracy wychowawczej wychowawcy klasowego,

- badanie losów absolwentów,

- organizacja i przebieg imprez i uroczystości szkolnych( harmonogramy, hospitacje zajęć

innych niż lekcje),

- organizacja, cele i zadania biwaków i wycieczek szkolnych ( karty wyjazdów),

- organizacja, zadania i cele kół zainteresowań (plany pracy),

- profilaktyka zdrowotna (zapisy w dziennikach lekcyjnych z realizacji zagadnień ścieżek).

Ewaluacja- systematyczna rejestracja danych, ich interpretacja. Podejmowanie decyzji o zmianach jakościowych.

W tym celu dyrektor powołuje każdorazowo zespół ewaluacyjny, którego celem będzie:

1) Zaplanowanie działań ewaluacyjnych.

2.) Projektowanie ewaluacji:

- co będziemy badać?

- do czego potrzebne nam wyniki badań?

- kto przygotuje narzędzia?

- jaki będzie harmonogram działań ewaluacyjnych?

3. Budowa narzędzi badawczych.

4. Przeprowadzenie badań.

5. Analiza wyników.

6.Sformuowanie wniosków.

 

 
free poker