Plan rozwoju szkoły na rok szkolny 2011/12

Dokumenty - Programy

PLAN ROZWOJU ZS W ŁĘGU PROBOSTWIE NA ROK SZKOLNY 2011/2012

OBSZARY

Szczegółowy plan 2011/2012

1.Wyniki nauczania

1. Poprawa wyników sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych

a) zwiększenie wskaźnika czytelnictwa

b)rozwiązywanie testów

c) organizacja egzaminów i sprawdzianów próbnych

d) przeprowadzenie sprawdzianów dyrektorskich

e) analiza wyników sprawdzianów, egzaminów oraz realizację programów doskonalących

f) zwiększenie świadomości rodziców odnośnie wyników sprawdzianu

g) opracowywanie kart osiągnięć klasy i ich prezentacja

h) badanie EWD

 

2. Poprawa wyników na zakończenie semestru i roku

a)analiza wyników nauczania i ich prezentacja

b) opracowywanie kart osiągnięć klasy

 

3.Zwiększenie efektywności udziału w olimpiadach i konkursach przedmiotowych

4. Udział w projektach, publikacjach

a) zdobywanie wiedzy i umiejętności nie sprawdzanych systemowo- poszukiwanie i realizacja

b) realizacja programu w ramach doskonalenia technik umysłowych- monitoring i ewaluacja

c)udział w programach - Szkoła Promująca Zdrowie, Szkoła Ucząca Się, Śladami Pitagorasa

d) kontynuacja i wdrażanie innowacji pedagogicznych.

 

 

 

2.Rozwój osobisty i społeczny

1.Przestrzeganie norm współżycia(postawy wobec siebie i innych):

a) ewaluacja programu wychowawczego i jego realizacja

b)  ewaluacja programu profilaktyki i jego realizacja

c) wdrażanie wypracowanych sposobów respektowania przyjętych norm i ich monitoring

2. Prezentowanie właściwych postaw obywatelskich i patriotycznych:

a)organizowanie uroczystości szkolnych i środowiskowych zgodnie z planem

b) dbanie o miejsca pamięci narodowej

c) wpajanie szacunku do symboli narodowych

d)uwzględnianie w planie obchodów rocznicowych

 

3. Doskonalenie umiejętności pracy w grupie:

a)organizacja lekcji z uwzględnieniem pracy w grupie

b) organizacja życia szkoły z uwzględnieniem pracy w zespołach

c) obserwacja umiejętności pracy w grupie

d) pomoc koleżeńska jako przykład pracy w grupie

e) realizacja projektu gimnazjalnego

4. Planowanie przez uczniów przyszłości:

a) realizacja programu wychowawczego

b)zajęcia z preorientacji zawodowej

c)organizacja spotkań z przedstawicielami szkół

d) wykonywanie zadań z zakresu doradztwa zawodowego przez pedagoga

3.Losy absolwentów

1.Dalsze kształcenie:

a) informacje ze szkół

b) informacje- wywiad środowiskowy- Ankieta skierowana do absolwentów

 

2. Kariera zawodowa, osiągnięcia życiowe:

a)informacje- wywiad środowiskowy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. 1. Procesy nauczania i uczenia się

1.Programy nauczania:

a) weryfikacja zgodności: programy a podstawa programowa

b) aktualizacja szkolnego zestawu programów

 

2.Metody nauczania:

a)Ocenianie Kształtujące

- kontynuacja działań w zakresie Oceniania Kształtującego

– udzielanie informacji zwrotnej uczniom

-ewaluacja

-zwiększenie liczby nauczycieli stosujących OK.

b) nauczyciele stosują własne rozwiązania metodyczne

c) realizacja programu „Śladami Pitagorasa” metodami aktywnymi

d) dostosowanie metod do możliwości uczniów- organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej

3.Sposoby oceniania uczniów:

a) badanie zgodności oceniania z WSO

b) różnorodność form oceniania

 

4.Sposoby motywowania uczniów:

- WSO

- mapy sukcesów

-schody sukcesów

- prezentowanie osiągnięć

-stypendium

-listy gratulacyjne i pochwalne

-nagrody rzeczowe

- zastosowanie informacji zwrotnej(Ocenianie Kształtujące)

- motywowanie do odrabiania pracy domowej - WSO

-poszukiwanie innych sposobów

 

2.Pomoc w pokonywaniu trudności

 

1.Indywidualizacja nauczania:

a) dostosowanie wymagań do możliwości uczniów zgodnie z zaleceniami Poradni

b)opracowanie programów indywidualnych dla uczniów z orzeczeniami i ich realizacja

c)organizacja zajęć indywidualnych( rewalidacja)

d) organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w gimnazjum

e) organizacja zajęć z pedagogiem

f) zajęcia wyrównująco-rozwijające w ramach projektu „Śladami Pitagorasa”

 

2.Rozwijanie pasji i zainteresowań uczniów:

a) praca w organizacjach szkolnych

b) organizacja kół zainteresowań zgodnie z potrzebami

c)udział w projektach, programach

d) zajęcia rozwijające w ramach projektu „Śladami Pitagorasa”

e) organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w gimnazjum

3.Wspieranie uczniów zdolnych:

a) przygotowanie i udział w konkursach przedmiotowych

b) organizowanie konkursów wiedzy (integracja międzyprzedmiotowa) na terenie szkoły: Mądra Główka, plastycznych, muzycznych, ekologicznych i innych

c)organizowanie kół zainteresowań

d)udział w konkursach, projektach

 

 

 

 

 

4. Wyrównywanie szans:

a) organizacja zajęć dydaktyczno-wyrównawczych

b) organizacja zajęć wyrównujących szanse edukacyjne

c)zajęcia z pedagogiem

d) organizacja pomocy koleżeńskiej

e) organizacja zajęć i innych form( np. wycieczki, wyjazdy do kina, teatru)

f)organizacja grup terapeutycznych

g) realizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i logopedycznych w ramach godzin społecznych

3.Wykorzystanie czasu

1.Frekwencja:

a) analiza frekwencji i poprawa jej współczynnika

b)analiza przyczyn nieobecności

c)reagowanie wychowawcy na absencję, stosowanie procedur

d) współpraca z organem prowadzącym

2.Wykorzystanie czasu na lekcji

a) zwiększenie poziomu aktywności uczniów – obserwacja zajęć

 

b) weryfikacja harmonogramu uroczystości- optymalne wykorzystanie czasu w szkole

3.Praca uczniów w domu:

a)zwiększenie liczby uczniów systematycznie odrabiających pracę domową:

-motywowanie uczniów do odrabiania prac domowych- WSO

- dostosowanie poziomu trudności do możliwości uczniów- wybór pracy

- uwzględnienie systematyczności w WSO

- informowanie rodziców o przygotowaniu się uczniów

 

 

1.Szkoła jako miejsce nauki

1.Organizacja nauczania:

a)konstruowanie rozkładów zajęć z uwzględnieniem  higieny umysłowej ucznia

b) zapoznawanie środowiska szkolnego z organizacją nauczania

c)organizacja przestrzeni sprzyjającej procesowi nauczania i uczenia się oraz zgodnej z wymaganiami reformy programowej:

-doposażenie szkoły w komputery, sprzęt audiowizualny

-doposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne

- budowa boiska wielofunkcyjnego

2.Rekrutacja uczniów:

a) kontynuowanie działań w zakresie rekrutacji z uwzględnieniem przepisów prawa

3.Atmosfera sprzyjająca intelektualnemu rozwojowi uczniów:

a)umożliwienie uczniom udziału w konkursach

b)organizacja konkursów w  szkole również o zasięgu międzyszkolnym

c) realizacja programu Ocenianie Kształtujące

d) poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań:

- realizacja programu „Jak się uczyć, aby wiedzieć więcej”

- wypracowanie metod w ramach współpracy w sieci

4. Zajęcia pozalekcyjne:

a) organizacja zajęć wyrównujących szanse edukacyjne zgodnie z potrzebami i arkuszem

b) organizacja zajęć w ramach działalności organizacji szkolnych: SU, LOP, Zuchy, Harcerze, PCK, SKO, Koło Europejskie, UKS, Unicef

c) organizacja godzin społecznych zgodnie z potrzebami

5. Wyposażenie, materiały i baza lokalowa:

a)wzbogacanie zasobów biblioteki szkolnej

b) doposażenie klas w:

-  sprzęt komputerowy

- pomoce dydaktyczne

c) udział w programie „Śladami Pitagorasa”, zapobiegającemu wykluczeniu celem pozyskania pomocy

d) Budowa boiska szkolnego

2.Szkoła jako środowisko społeczne

1.Klimat szkoły:

a) budowanie relacji między podmiotami szkoły poprzez:

- udział w uroczystościach

-wspólne inicjatywy

-udział w tworzeniu dokumentacji

-pracę z zespołach zadaniowych

-określanie mapy jakości szkoły- profil

2.Działania wychowawcze i samorządność:

a) nowelizacja programu wychowawczego i jego realizacja

b)monitorowanie sytuacji wychowawczej

c)stosowanie systemu kar i nagród w zakresie zachowania

d) kształtowanie postaw patriotycznych i odniesienie do tradycji chrześcijańskiej:

- organizowanie uroczystości szkolnych i środowiskowych wg harmonogramu

-dbanie o miejsca pamięci narodowej

- uwzględnienie w planach rocznych obchodów rocznicowych

e)zachęcanie do aktywności w rozwiązywaniu problemów społecznych:

- udział w akcjach charytatywnych( współpraca z fundacjami, Kwesta mikołajkowa, I Ty możesz zostać Św. Mikołajem, pomoc uczniom – PCK, Unicef, okazjonalne)

- ekologiczne ( Sprzątanie Świata, Zbiórka materiałów wtórnych, sprzątanie terenów wokół szkoły, Święto Drzewa, oszczędzanie m.in. energii elektrycznej)

f)uczenie demokratycznych procedur:

- wybory i działalność samorządu

- aktywne uczestniczenie samorządu w życiu szkoły

- rozwiązywanie problemów w ramach sieci szkół

 

3.Bezpieczeństwo.

a)zapewnienie bezpiecznych warunków pobytu w szkole:

-dyżury nauczycieli

-opieka świetlicowa

-dostosowanie przestrzeni ( barierki zabezpieczające schody)

- monitoring wizyjny

- przeglądy budynku

b)pogadanki na temat bezpiecznego korzystania z pomieszczeń szkolnych, pokonywania drogi z domu do szkoły i odwrotnie

c) propagowanie bezpiecznego spędzania czasu wolnego poprzez różne akcje, konkursy.

 

 

4.Opieka zdrowotna i profilaktyka:

a) realizacja programów profilaktycznych:

- kontynuowanie Programu w ramach Szkoła Promująca Zdrowie

- realizacja programu „Radosny Uśmiech”

- realizacja programu profilaktyki

- udział w Olimpiadzie Promocji Zdrowego Stylu Życia(gimnazjum)

- organizowanie warsztatów promujących zdrowy styl życia

- pogadanki zgodnie z potrzebami( np. o grypie)

b) ubieganie się o przynależność do krajowej sieci Szkół Promujących Zdrowie

 

5.Organizacja przestrzeni:

a) systematyczne odświeżanie pomieszczeń szkolnych

b)systematyczne modernizowanie pomieszczeń szkolnych

c) pozyskanie klasy do zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej

d) ciągły dostęp do środków higienicznych w toaletach

 

 

 

 

 

 

3.Szkoła jako miejsce pracy

1.Doskonalenie nauczycieli:

a) wewnętrzne w ramach WDN zgodnie z harmonogramem

b)zewnętrzne

c) w ramach realizowanych programów : „Śladami Pitagorasa” ,Szkoła Promująca Zdrowie, Szkoła Ucząca Się

2.Relacje i współpraca między nauczycielami:

- praca w zespołach zadaniowych zgodnie z potrzebami i według harmonogramu

-wspólne uroczystości

3.Planowanie , zarządzanie, struktura organizacyjna:

a)informowanie podmiotów o planach przez dyrektora szkoły

b) prowadzenie i kontrolowanie dokumentacji

c) sprawowanie nadzoru

d)przydział obowiązków (prawa i obowiązki pracownika)- informowanie przez dyrektora oraz ich respektowanie

e)właściwa polityka kadrowa

4.Awans zawodowy:

a)umożliwienie i pomoc nauczycielom na ścieżce awansu zawodowego zgodnej z obowiązującymi aktami prawnymi a uwzględniającymi potrzeby szkoły

 

5.Baza materialna i finanse szkoły:

a)zapewnienie prawidłowego funkcjonowania szkoły od strony finansowej uwzględniającego wzbogacanie bazy szkoły

1.Szkoła a dom

1.Udział rodziców w życiu szkoły:

a)udział rodziców w uroczystościach szkolnych(m.in. Dzień Matki, Inauguracja i zakończenie roku szkolnego)

b) włączenie się rodziców do organizacji uroczystości szkolnych, środowiskowych(m.in. Festyn Pokoleń, Dzień Dziecka,warsztaty promujące zdrowy styl życia)

c) udział w konkursach

d) pomoc w organizacji(m.in. sponsoring)

e) podziękowania dla  rodziców za działalność społeczną na rzecz szkoły

2.Organy przedstawicielskie rodziców:

a)Dyrektor współpracuje z Radą Rodziców w sprawach finansowych i edukacyjnych

b)Rada uczestniczy w tworzeniu , zatwierdzaniu dokumentacji szkoły

c)Rada uczestniczy w badaniu jakości pracy szkoły i podejmowaniu decyzji odnośnie podejmowanych działań

3.Współpraca rodziców w procesie nauczania i wychowania:

a) kształtowanie świadomości pedagogicznej rodziców w ramach spotkań z wychowawcami, dyrekcją

b) uczestniczenie w diagnozowaniu sytuacji wychowawczo-dydaktycznej

c) uczestniczenie w programach

d)zapoznawanie z dokumentacją szkoły celem świadomego uczestniczenia w jej życiu

4.Rozpoznanie oczekiwań edukacyjnych:

a) rozpoznawanie oczekiwań na podstawie wywiadów, ankiet

2.Szkoła a społeczność lokalna.

1.Udział w życiu społeczności lokalnej:

a) integrowanie środowiska :

- poprzez organizowanie imprez- Festyn Pokoleń, Święto Drzewa, Wigilia Seniora

-udział w uroczystościach o charakterze gminnym:

Dzień Ziemi, Dni Drobina, Dożynki

-zapraszanie do szkół przedstawicieli społeczności: nauczycieli-emerytów, straży, przedstawicieli kościoła, krwiodawców

b) współpraca z okolicznymi szkołami poprzez:

-organizację konkursów: Mądra Główka, Ekologicznego

- udział w konkursach

- w ramach Sieci Szkół „Jak możemy rozwijać się poprzez pracę w samorządzie”

2.Współpraca z instytucjami, organizacjami pozarządowymi:

a) kołami wyższego szczebla szkolnych organizacji:

LOP, PCK, ZHP

b) ORE w ramach Szkoły Promującej Zdrowie

c) Centrum Edukacji Obywatelskiej w ramach Szkoły Uczącej się, Sieci Szkół,

d) Unicef

e) innymi w ramach realizowanych programów

3.Współpraca z władzami samorządowymi:

a)udział władz w uroczystościach szkolnych

b) współpraca w ramach realizowanych programów( m.in. profilaktyki)

c)udział przedstawicieli szkoły w imprezach gminnych

d)w ramach podejmowanych działań z zakresu poszerzania bazy materialnej, finansów szkoły, arkusza organizacyjnego

e) w ramach dożywiania, pomocy rzeczowej(paczki, wycieczki), zakupu podręczników, dowozu, stypendium naukowego

4.Informacja i promocja- kształtowanie pozytywnego wizerunku poprzez upowszechnianie osiągnięć:

a)aktualizowanie strony internetowej szkoły

b)współpraca z Kontaktami(gazetka MiG Drobin)

c)promowanie osiągnięć w ramach realizowanych programów: Szkoła Promująca Zdrowie, Szkoła Ucząca Się, Sieć Szkół.

d)wydawanie okazjonalnie broszur, gazetki szkolnej

e)spotkania z wychowawcami i dyrekcją szkoły- prezentacje multimedialne

f) wypracowywanie materiałów promocyjnych szkoły(foldery, płyty i inne akcesoria)

3.Szkoła i świat pracy.

1.Współpraca z zakładami pracy:

-Zakład Aktywności Zawodowej w Stanisławowie

-Zakład Gospodarki Komunalnej w Drobinie

-Towarzystwo Inicjatyw Lokalnych w Łęgu Probostwie

-Bank Spółdzielczy Mazowsze w Drobinie

-sklep

-gospodarstwa indywidualne

2.Wykorzystanie nowych technologii:

a)wykorzystanie komputera w ramach zajęć dydaktycznych

b) uczestniczenie w programach związanych z wykorzystaniem technologii komputerowej

c)zastosowanie technologii w pracy ( dokumentacja nauczania i inna)

d) korzystanie z informacji( wzbogacenie biblioteki i systematycznie klas) w sprzęt komputerowy i audiowizualny

3.Pozyskiwanie sojuszników wspierających działania edukacyjne:

a) kontynuowanie współpracy

b) systematyczne pozyskiwanie sojuszników

c)wyróżnianie osób/ instytucji współpracujących ze szkołą- Przyjaciel Szkoły, Zasłużony dla Środowiska

 

 
free poker