Co się działo?

Organizacje - Liga Ochrony Przyrody

W roku szkolnym 2009/2010 w Szkole Podstawowej realizowane były zagadnienia ekologiczne ujęte w programie koła ekologicznego ,,Młody ekolog”.


Zajęcia odbywały się w dwóch klasach szóstych.
Klasa VI a miała zajęcia w każdą środę o godzinie 12.45 do 13.30.
Na zajęcia uczęszczało 11 uczniów, a klasa VI b od godziny 8.00 do 8. 45 też w środę. W tej klasie na zajęcia uczęszczali wszyscy uczniowie, to jest 14 osób.

Zagadnienia realizowane były zgodnie z opracowanym i zatwierdzonym przez Dyrekcję szkoły programem koła. Zajęcia cieszyły się dużym powodzeniem. Uczniowie wykazywali się dużym zaangażowaniem, pomysłowością w realizacji poszczególnych zagadnień oraz inwencją twórczą. Uczniowie uczęszczający na zajęcia byli zadowoleni, ponieważ mogli realizować własne pomysły ekologiczne, uczyli się współpracy w grupach, odpowiedzialności. Zajęcia te stwarzały uczestnikom wiele możliwości do samorealizacji. Uczniowie mogli rozwijać swoje zainteresowania oraz uzupełniać braki w wiadomościach. Frekwencja na zajęciach była zawsze duża. Wszyscy zapisani uczniowie uczęszczali na zajęcia. Nieobecni byli tylko ci, którzy nie byli w danym dniu w szkole.
Zrealizowaliśmy w I semestrze następujące tematy:
1. Poznanie otaczającej przyrody.
2. Obserwacje przyrodnicze.
3. Przygotowanie i obserwacja preparatów mikroskopowych.
4. Budowa komórkowa organizmów.
5. Określanie kierunków świata.
6. Obserwacje meteorologiczne – pogoda, klimat.
7. Obserwacje roślin i zwierząt.
8. Budowa i występowanie roślin.
9. Ziemia w układzie Słonecznym.
10. Następstwa dnia i nocy.
11. widoma wędrówka Słońca.
12. Znaczenie wody.
13. Czystość wód stojących i płynących.
14. Las i jego mieszkańcy.
15. Las jako miejsce wypoczynku.
16. Dlaczego giną lasy?
17. Co słychać w lesie?

W II semestrze zrealizowaliśmy następujące zagadnienia:
1. Gleba jako środowisko życia.
2. Położenie i nazwa miejscowości w której mieszkają uczniowie.
3. Krajobraz najbliższej okolicy.
4. Skala na mapie.
5. Mapa i plan podstawowym źródłem informacji o najbliższej okolicy.
6. Poziomice i kolory na mapie.
7. Podstawowe pojęcia ekologiczne.
8. Czy zasypią nas śmieci.
9. Czy Twój dom jest ekologiczny.
10. Zanieczyszczenia i ochrona powietrza atmosferycznego.
11. Przyroda województwa mazowieckiego.
12. Alternatywne źródła energii.
13. Składniki naszego pokarmu.
14. Równowaga ekologiczna i jej znaczenie.
15. Wpływ hałasu na zdrowie człowieka i środowisko.
16. Wpływ alkoholu i nikotyny na zdrowie człowieka.
17. Przyczyny powstawania różnych chorób.
18. Metody zapobiegania chorobom zakaźnym i ich zwalczanie.
19. Jak postępować w razie wypadku.
20. Medycyna niekonwencjonalna.

W trakcie zajęć realizowane były również zagadnienia według potrzeb dzieci. Uczniowie zgłaszali propozycje zagadnień nad którymi chcieliby podyskutować, które chcieliby przybliżyć, podzielić się znajomością tematu z koleżankami i kolegami.
Na zajęciach stosowałam różne metody i formy pracy, które aktywizowały wszystkich uczniów. Stosowałam różne środki dydaktyczne. Na każde zajęcia uczniowie mieli przygotowane karty pracy, które przybliżały im problematykę oraz wpływały na wszechstronny rozwój osobowości uczniów oraz rozwój zainteresowań. Podczas zajęć uczniowie mogli sprawdzać swoją wiedzę, uczyli się współpracy w grupie, kształtowali swoje umiejętności samooceny i oceny koleżeńskiej. Zajęcia te umożliwiały mi wprowadzenie poszczególnych elementów OK, ponieważ nie obowiązywały nas oceny, a wszystko nad czym pracowaliśmy wykonywaliśmy w sposób dobrowolny i zgodny z zainteresowaniami uczestników koła.
Opracowała Małgorzata Witkows

 
free poker