Projekt matematyczny „Mistrz wymiarów” realizowany w ramach programu Klubu Młodego Odkrywcy w Publicznym Gimnazjum w Łęgu Probostwie.
Realizacja powyższego projektu ma umożliwić jego uczestnikom(uczniom klasy trzeciej gimnazjum): pokazanie, jak można wyjaśnić pojęcia matematyczne, stosując różne pomoce z wykorzystaniem technik multimedialnych, tak aby stały się one atrakcyjne dla ich rówieśników, zmotywować do doskonalenia swoich umiejętności oraz rozwijania ukrytych zdolności. Bo najlepiej się nauczyć ucząc innych. Cele ogólne programu • promowanie zajęć jako atrakcyjnej formy spędzania czasu wolnego, • rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań matematycznych, • zachęcanie do podejmowania różnorodnych działań matematycznych, • wyrobienie nawyku obserwacji, eksperymentowania, samodzielnego poszukiwania i zdobywania informacji, • doskonalenie zdobytych umiejętności w rozwiązywaniu problemów matematycznych i nabywanie nowych umiejętności, • kształcenie wyobraźni przestrzennej, • wyzwalanie twórczej aktywności, • wdrażanie do logicznego myślenia • zdobywanie umiejętności współpracy z rówieśnikami, • rozwijanie umiejętności korzystania z technik multimedialnych, • umiejętność stosowania algorytmów, wyjaśniania pojęć, • rozwijanie umiejętności dzielenia się wiedzą. • rozwijanie umiejętności wykorzystania pojęć geometrii w sytuacjach praktycznych, • uczenie logicznego myślenia, • umiejętność korzystania z programów Excel, Power Point, • aktywizowanie ucznia, zachęcanie do przejawiania inicjatyw i realizowania własnych pomysłów, • wdrażanie do rozwiązywania problemów praktycznych, • rozwijanie umiejętności poszukiwania różnych nietypowych rozwiązań. W ramach projektu przypomnieliśmy sobie podstawowe pojęcia z geometrii dwóch, a następnie trzech wymiarów. Zastanawialiśmy się, jak najprościej przekazać tę wiedzę innym.
Kąt wypukły czy wklęsły? Wykonywaliśmy zatem pomoce z papieru, sznurków, a następnie fotografowaliśmy i umieszczaliśmy je w prezentacjach.
Skonstruowaliśmy prezentację - zagadkę: pomyśl, a ja odgadnę o jakiej figurze pomyślałeś. W ten sposób sami dowiedzieliśmy się o algorytmach. Praktyka a teoria- porównaliśmy objętości brył i wyciągnęliśmy wnioski odnośnie różnic pojemności naczyń.
Niestraszne nam będą również programy Excel i Power Point. Wiemy jak możemy je wykorzystać, zwłaszcza ten pierwszy wmatematyce.
Projekt podsumowaliśmy w formie wypowiedzi poprzez sztukę - film. To był nasz pomysł.