"Lubię matematykę" - zajęcia wyrównawczo rozwijające.

Śladami Pitagorasa - Zajęcia wyrównawczo-rozwijające

Program zajęć rozwijająco – wyrównawczych "Lubię matematykę" realizowanych w ramach projektu "Śladami Pitagorasa" w kl. II i kl. III SP.


Prowadzący: Anna Gawińska – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

Wstęp

W  okresie nauczania początkowego dziecko wchodząc w nowy krąg osób, nowych form działalności i zadań napotyka często na trudności i niepowodzenia, które nie zawsze wynikają z jego winy. Napotykanie zbyt wielkich trudności, których uczeń nie jest w stanie pokonać, może spowodować powstanie negatywnego nastawienia do danego przedmiotu. Jak najwcześniejsze poznanie i wykrycie ich przyczyn oraz przeciwdziałanie warunkuje osiągnięcie sukcesów w dalszych etapach nauki.
Według M. Tyszkowej ,, Praca reedukacyjno -wyrównawcza to nie tylko usunięcie bezpośrednich przyczyn trudności i wyrównanie braków w wiadomościach, ale świadome dążenie do odbudowania właściwych dla danego wieku motywów uczenia się i przywrócenia prawidłowego stosunku dziecka do nauki’’ Bardzo istotne w prowadzeniu zajęć jest wytworzenie dobrej atmosfery i pozytywnego nastawienia dziecka do zajęć. Najważniejszym czynnikiem tworzącym dobrą atmosferę jest życzliwy stosunek nauczyciela, jego opanowanie, spokojne działanie i pogodny nastrój.

W ramach Projektu ,, Śladami Pitagorasa” prowadzone są zajęcia rozwijająco – wyrównawcze z matematyki dla ośmioosobowej grupy uczniów kl. II – III, w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
Zajęcia odbywają się w piątki od godz. 11:35 – 12:35.
Cele zajęć:
1. Korygowanie i wspomaganie tych procesów, od których zależy uczenie się
matematyki;
2. Wyciszanie lękowych nastawień do zadań wymagających wysiłku intelektualnego;
3. Dostarczanie dodatnich emocji w celu wzmocnienia aktywności i zachowań
zmierzających do osiągnięcia intelektualnego sukcesu.
4.  Kształtowanie umiejętności dostrzegania zasad i prawidłowości matematycznych i ich wykorzystywania w rozwiązywaniu problemów;
5. Wdrażanie do samodzielnego, twórczego myślenia, poszukiwania różnych dróg dochodzenia do celu;
6. Motywowanie do podejmowania kolejnego wysiłku, pomimo uprzedniej porażki;
8. Wyzwalanie radości podczas „ zabawy ” matematycznej, wzmacnianie pozytywnych emocji;
9. Stwarzanie sytuacji umożliwiających osiąganie sukcesu i zadowolenia z własnych osiągnięć.
Polecenia wydawane dziecku będą w formie propozycji a nie kategorycznego nakazu.
Zajęcia będą miały charakter zabawowy. Zabawy z dużą ilością gier i ćwiczeń pozwolą nauczycielowi na przywrócenie dziecku wiary w swoje możliwości, ośmielenie go, nawiązanie kontaktu. Poza tym usprawniają percepcję i pamięć wzrokową oraz słuchową, uwagę, spostrzegawczość oraz sprawność manualną. Prezentując ćwiczenia w formie zabawowej, uzyskujemy pozytywny stosunek dziecka do zadania i dostatecznie silne zaangażowanie emocjonalne. Jeśli nie jest ono za silne, to zwiększa wydolność dziecka i sprzyja lepszemu utrwalaniu przyswojonych wiadomości i umiejętności.
Istotne jest również wykorzystanie czynnościowego nauczania matematyki. Na ten rodzaj nauczania składają się czynności konkretne, wyobrażeniowe i myślowe. Rozwój myślenia matematycznego, zaczyna się od czynności konkretnych, których interioryzacja prowadzi do drugiego etapu myślenia , czyli do czynności wyobrażeniowych. Dzieci wykonują je następnie w myśli, ale wiążą bezpośrednio z konkretną sytuacją lub jej reprezentacją obrazową.
Ostatnim sposobem pracy jest utrwalenie wiadomości i umiejętności matematycznych. Ponieważ pełne opanowanie ćwiczonych wiadomości i umiejętności występuje wtedy, gdy są one dostatecznie utrwalone, stąd dla ich utrwalenia konieczne jest powtarzanie danej czynności. By ćwiczenia utrwalające dane wiadomości, czy umiejętności przyniosły pożądany rezultat, należy do nich wracać od czasu do czasu, aby nie zostały zapomniane.
Prawidłowo przeprowadzone zajęcia z odpowiednio skonstruowanym programem, z zastosowaniem odpowiednich metod, form pracy, doborem środków dydaktycznych powinny ułatwić dziecku przezwyciężenie trudności i osiąganie sukcesów w dalszych etapach nauki.
Zajęcia rozwijająco - wyrównawcze z matematyki mają na celu pomoc uczniom w opanowaniu koniecznego, podstawowego materiału programowego. Uczniowie dzięki dodatkowym ćwiczeniom mogą lepiej zrozumieć treści matematyczne realizowane w czasie zajęć lekcyjnych. Dzieci pracują w małej grupie, co pozwala nauczycielowi na indywidualizację nauczania.

 

 
free poker