Plan wychowawczy gimnazjum. |
Dokumenty - Programy | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Plan wychowawczy Publicznego Gimnazjum w Zespole szkół w Łęgu Probostwie na rok szkolny 2011/2012
„ W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem - oto, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał, aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada, umiał bardziej i pełniej być człowiekiem, to znaczy, ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugim, ale i dla drugich.” Jan Paweł II. Przemówienie w UNESCO(02.06.1980r.)
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty. (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami). Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela(Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późniejszymi zmianami) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach(Dz. U. z 2003 r. nr 11 poz.114) Misja szkoły. Wysoki poziom edukacyjny w bezpiecznej i przyjaznej szkole. Uczymy i wychowujemy: Ø skutecznie Ø obiektywnie Ø wszechstronnie Ø tolerancyjnie Ø po partnersku Ø w zgodzie z naturą Ø odpowiedzialnie Ø samodzielnie Ø profesjonalnie Ø bezpiecznie Szkoła zapewnia warunki umożliwiające wszechstronny rozwój ucznia twórczego, wrażliwego, samodzielnego, kulturalnego, otwartego na problemy regionu, kraju i Europy. Wizja. > Nasza szkoła jest nowoczesną, innowacyjną, przygotowującą absolwentów do samodzielnego funkcjonowania w otaczającym świecie, nastawionych na osiąganie sukcesów. > Program szkoły ukierunkowany jest na ucznia, jego potrzeby, umożliwia mu wszechstronny rozwój osobowości. > Uczeń korzysta z najnowocześniejszych zdobyczy techniki informacyjnej i informatycznej, rozwija swoje zainteresowania i zdolności, pracuje metodami aktywnymi. > Nad jego rozwojem czuwa wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna, stosująca nowoczesne metody nauczania i wychowania. > Rodzice są współorganizatorami życia szkoły. > Szkoła umożliwia wyrównanie szans edukacyjnych wszystkim uczniom, wspiera rodzinę oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego. > Szkoła umożliwia prowadzenie ciekawych zajęć pozalekcyjnych współtworzonych przez organizacje pozarządowe, na których uczniowie uczą się zaangażowania, współpracy, aktywności obywatelskiej, wrażliwości na potrzeby innych oraz rozwijają swoje pasje i talenty. Zdania wychowawcze szkoły. 1. Kształtowanie umiejętności rozumienia, wykorzystywania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym tekstów kultury oraz prowadzenia do osiągnięcia własnych celów, rozwoju osobowego oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym 2. Kształtowanie umiejętności formułowania sądów opartych na rozumowaniu 3. Kształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy o charakterze naukowym do identyfikowania i rozwiązywania problemów, a także formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa 4. Kształtowanie umiejętności komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych, zarówno i mowie jak i piśmie 5. Kształtowanie umiejętności sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikcyjnymi 6. Kształtowanie umiejętności wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analiz informacji 7. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się 8. Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej 9. Kształtowanie u uczniów dbałości o zdrowie własne, innych ludzi oraz tworzenie środowiska sprzyjającego zdrowiu poprzez działalność dydaktyczną, sportową, rekreacyjną, turystyczną i kulturalną. 10. Rozbudzanie i rozwijanie u uczniów pasji i talentów poprzez możliwość udziału w zajęciach pozalekcyjnych. 11. Zapobieganie wszelkiej dyskryminacji poprzez rozwijanie postawy szacunku i tolerancji wobec innych ludzi i ich odmienności. 12. Promocja szkoły wzmacniająca jej autorytet wśród społeczności.
Powinności wychowawcze, będące wymiarem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela, określone w ramach ogólnych zadań szkoły. 1. Uznając nauczanie za zadanie najważniejsze dla działalności szkoły, określa się jego różne formy w nawiązaniu do umiejętności i wychowania. W tym zakresie każdy nauczyciel w swojej pracy edukacyjnej zapewnia w szczególności: - naukę poprawnego i świadomego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem. - poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie wystarczającym do kontynuowania nauki w następnym etapie kształcenia. - poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego. -poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej. 2. Kształtowanie umiejętności jest spójne z nauczaniem i wychowaniem. Nauczyciele stwarzają uczniom warunki do kształcenia umiejętności i wykorzystania zdobytej wiedzy, aby w ten sposób lepiej przygotować się do pracy we współczesnym świecie. W tym zakresie nauczyciel i szkoła stwarzają warunki do nabywania następujących umiejętności: - planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się, przyjmowania odpowiedzialności za własną naukę. - skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, przedstawianie własnego myślenia i branie pod uwagę poglądów innych. - efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowanie więzi międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji. - poszukiwanie i wykorzystanie informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną. - rozwoju sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań. 3.Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców zmierzają do tego aby uczniowie: - znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym. -stawali się bardziej samodzielni , odpowiedzialni za siebie i innych. -uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych. -przygotowali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości.
Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami (opiekunami). 1. Rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dziecka.
2. Wychowawcy są zobowiązani do informowania rodziców o postępach indywidualnych dzieci i działalności szkoły na spotkaniach ogólnych nie rzadziej dwa razy w semestrze.
3. Dyrektor szkoły przynajmniej raz w roku zapoznaje rodziców na zebraniu ogólnym z podstawowymi zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno- wychowawczymi szkoły.
4.Wychowawcy oraz nauczyciele przedmiotów zobowiązani są do udzielenia rodzicom porad oraz bieżących, rzetelnych informacji o zachowaniu, postępach i przyczynach trudności w nauce ich dzieci w każdym czasie, zawsze jednak nie kolidującym z ich podstawowymi obowiązkami dydaktyczno-wychowawczymi.
5. Rodzice powinni utrzymywać stały kontakt z wychowawcą i interesować się na bieżąco postępami dziecka w nauce i zachowaniu.
6.Rodzice winni współpracować z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną poprzez wychowawców klas.
7. W szkole będą systematycznie prowadzone: -zajęcia z zakresu kształtowania świadomości pedagogicznej rodziców na spotkaniach wychowawców klas z rodzicami ( co najmniej cztery ) wg. harmonogramu spotkań z rodzicami.
Zadania wychowawcy klasy. 1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności: - tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się - przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie. - rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka. - kształtowanie u ucznia postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie 2.Wychowawca w celu realizacji w/w zadań winien: - zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków, -opracować wspólnie z rodzicami i uczniami program wychowawczy klasy, -utrzymywać systematyczny kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych, -współpracować z rodzicami włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych, -śledzić postępy w nauce swoich wychowanków, -udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu, -kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, -utrzymywać stały kontakt z rodzicami(opiekunami) w sprawach postępów w nauce i zachowaniu, -realizować zadania wychowawcze i pozalekcyjne wynikające z rocznego planu pracy wychowawcy, -wspomagać zespół uczniowski, w razie potrzeby inspirować i kierować realizacją podjętych działań, - na bieżąco rozwiązywać problemy wychowawcze, w tym także wspomagać uczniów mających trudności w nauce, - współpracować z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną. 3. Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno- wychowawczej( dzienniki, arkusze, świadectwa szkolne). 4. Wychowawca w celu dokumentowania pracy wychowawczej z uczniami prowadzi teczkę lub zeszyt wychowawcy. 5. Wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Zasady wykorzystania zapisów ze szkolnego systemu monitoringu CCTV dla realizacji misji wychowawczej szkoły. 1. W celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w Publicznym Gimnazjum w Łęgu Probostwie zainstalowano system monitoringu CCTV. 2. Monitorowaniem objęto obszar wejść do budynku szkoły, korytarze na parterze i piętrze cz. C i D. 3. Prowadzenie bieżącego monitoringu i rejestracji obrazu zwiększa bezpieczeństwo, komfort pracy i nauki uczniów oraz pracowników szkoły i osób pozostałych przebywających na terenie szkoły. 4. Niewłaściwe zachowania uczniów, agresja fizyczna, akty chuligaństwa, zastraszanie, niszczenie mienia szkolnego, kradzieże, wymuszania, wizyty osób postronnych niepowołanych, itp. są kontrolowane, dokumentowane i w razie konieczności odtwarzane. 5. Zarejestrowany materiał przechowywany jest na twardym dysku rejestratora przez minimum 30 dni. 6. Materiał zarejestrowany w szkolnym systemie monitoringu CCTV może być wykorzystany do: - udowodnienia niewłaściwego zachowania się ucznia, - wyjaśnienia sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu uczniów, - w celu ustalenia sprawców zniszczenia lub uszkodzenia mienia szkoły, - ustalenia sprawców zachowań ryzykownych, - do ponoszenia konsekwencji przewidzianych w Statucie Szkoły - do podjęcia odpowiednich działań przez : Dyrekcję szkoły, wychowawców i nauczycieli, funkcjonariuszy Policji jako materiał potwierdzający zachowania wymienione w pkt 4. 8. Prawo wglądu do zarejestrowanego zdarzenia mają rodzice uczniów wobec których stwierdzono zachowania wymienione w pkt 4. 9. Monitoring rozbudza świadomość samodyscypliny dotyczącej właściwego, kulturalnego zachowania się w miejscu publicznym, jakim jest szkoła. 10. Za prawidłowe funkcjonowanie monitoringu odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.
Cechy absolwenta Absolwent gimnazjum bardzo dobrze funkcjonuje w swoim otoczeniu w domu, szkole, środowisku lokalnym i poza nim. Jest ciekawy świata i swobodnie korzysta z różnych źródeł wiedzy Poszukuje nowych obszarów dla swojej aktywności . Doświadczenia nabyte w szkole i poza nią umie właściwie wykorzystać w życiu. Jest odpowiedzialny, obowiązkowy, solidny, co oznacza, że: - najczęściej zachowuje się zgodnie z oczekiwaniami Szkoły i domu rodzinnego, a przypadki swego złego zachowania umie poddać krytycznej refleksji i nie powtarza błędów, do których popełnienia potrafi się przyznać, - przestrzega zasad wymiany opinii z innymi i kultury dyskusji, - nie budzi zastrzeżeń jego wygląd, higiena osobista i dbałość o zdrowie oraz unikanie zagrożeń związanych z uzależnieniami, - sprawnie współdziała z innymi na terenie klasy, szkoły i poza nią, realizując wspólne zadania. Jest samodzielny, zaradny, otwarty, co oznacza, że: - jest ciekawy świata i korzysta z różnych źródeł wiedzy, - poszukuje nowych obszarów dla swej aktywności, problemów do rozwiązania, a nawet wyzwań, które pozwoliłyby mu sprawdzić się w oczach własnych, - potrafi samodzielnie stawiać sobie pewne cele, wymagające pomysłowości i konsekwencji w realizacji, - umie ocenić sensowność i szanse realizacji własnych i cudzych pomysłów i podjąć właściwą decyzją. Jest uczciwy, prawy, prawdomówny, co oznacza, że: - w pełni docenia znaczenie zaufania w kontaktach między ludźmi i stara się na nie zasłużyć, - rozumie złożoność zasad lojalności wobec różnych osób i grup, z którymi jest związany, a w przypadkach konfliktowych wybiera drogę szczerości i prawdomówności, - umie trafnie rozróżniać osoby godne i niegodne zaufania. Jest kulturalny, taktowny, szanujący innych, co oznacza, że: - cechuje go takt i kultura osobista w stosunku do innych, ze zrozumieniem traktuje różnice wynikające z niejednakowych możliwości, motywacji i odmienności kulturowej ludzi, - umie stopniować oceny moralne i dokonywać trafnych wyborów w sytuacjach trudnych i niejednoznacznych, - potrafi słuchać opinii innych i cierpliwie poszukiwać rozwiązań do przyjęcia dla różnych stron, - potrafi właściwie korzystać z dóbr kultury i wyrażać szacunek dla tradycji i symboli narodowych i religijnych własnych i cudzych Jest krytyczny wobec siebie i innych, co oznacza, że: - ma świadomość istnienia na świecie różnych systemów wartości i respektuje tę różnorodność, - potrafi odnieść zachowania własne i cudze do znanego mu i szanowanego przezeń systemu wartości naszego kręgu kulturowego, - nie jest podatny na demagogię i manipulację informacyjną oraz w zakresie postaw i zachowań. Jest ciekawy świata, co oznacza, że: - ma określone zainteresowania, w których rozwoju wspomaga go wiedza uzyskana w gimnazjum, -poszukuje nowych obszarów dla swojej aktywności, problemów do rozwiązywania, które pozwoliłyby mu się sprawdzić, -potrafi myśleć twórczo, stawiać sobie cele i je realizować. Jest rozważny, co oznacza ,że: - z dystansem podchodzi do uzyskiwanych informacji i potrafi je weryfikować, -potrafi przewidzieć zagrożenia także w sytuacjach wcześniej nieznanych.
Godziny wychowawcze: Klasa 1 Moje prawa i obowiązki. Zapoznanie z dokumentacją szkoły(wrzesień)
Klasa 2 Moje prawa i obowiązki. Zapoznanie z dokumentacją szkoły(wrzesień)
Klasa 3 Moje prawa i obowiązki. Zapoznanie z dokumentacją szkoły(wrzesień)
Monitoring i ewaluacja Planu wychowawczego. Monitoring-ciągły proces rejestrowania postępów w realizacji naszego programu. Monitorowaniu podlegają co roku: - plany pracy wychowawczej wychowawcy klasowego, - badanie losów absolwentów, - organizacja i przebieg imprez i uroczystości szkolnych( harmonogramy, hospitacje zajęć innych niż lekcje), - organizacja, cele i zadania biwaków i wycieczek szkolnych ( karty wyjazdów), - organizacja, zadania i cele kół zainteresowań (plany pracy), - profilaktyka zdrowotna (zapisy w dziennikach lekcyjnych z realizacji zagadnień ścieżek). Ewaluacja- systematyczna rejestracja danych, ich interpretacja. Podejmowanie decyzji o zmianach jakościowych. W tym celu dyrektor powołuje każdorazowo zespół ewaluacyjny, którego celem będzie: 1) Zaplanowanie działań ewaluacyjnych. 2.) Projektowanie ewaluacji: - co będziemy badać? - do czego potrzebne nam wyniki badań? - kto przygotuje narzędzia? - jaki będzie harmonogram działań ewaluacyjnych? 3. Budowa narzędzi badawczych. 4. Przeprowadzenie badań. 5. Analiza wyników. 6.Sformuowanie wniosków.
|