Plan wychowawczy szkoły podstawowej. |
Dokumenty - Programy | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PLAN WYCHOWAWCZY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W ŁĘGU PROBOSTWIE na rok szkolny 2011/2012
,, Wychowanie to nieustannie toczony dialog nauczyciela z uczniem prowadzący ku horyzontowi dobra, prawdy i piękna”. T. Gadacz
Podstawa prawna:
(Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
z późniejszymi zmianami)
MISJA SZKOŁY: Najważniejszym dobrem dla naszej szkoły jest Uczeń, który w przyjaznej atmosferze, wzajemnej akceptacji, poczuciu bezpieczeństwa może osiągać sukcesy w swojej karierze szkolnej. Uczymy i wychowujemy. Przygotowujemy do aktywnego i świadomego funkcjonowania we współczesnym świecie kierując się uniwersalnymi wartościami takimi jak: - uczciwość - wiarygodność - odpowiedzialność - wytrwałość - poczucie własnej wartości - szacunek dla innych ludzi - ciekawość poznawcza - kreatywność - przedsiębiorczość - kultura osobista - gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej WIZJA SZKOŁY: 1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie o Systemie Oświaty oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a także zawartych w Programie Wychowawczym Szkoły. 2. Nasza szkoła jest nowoczesną, innowacyjną, przygotowującą absolwentów do samodzielnego funkcjonowania w otaczającym świecie nastawionych na osiąganie sukcesów. 3. Program szkoły ukierunkowany jest na ucznia, jego potrzeby, umożliwia mu zdobycie rzetelnej wiedzy oraz harmonijny, wszechstronny rozwój osobowości. 4. Uczeń korzysta z najnowocześniejszych zdobyczy techniki informacyjnej i informatycznej, rozwija swoje zainteresowania i zdolności, pracuje metodami aktywnymi. 5. Nauczanie i wychowanie w szkole służy rozwijaniu u dziecka poczucia własnej wartości, odpowiedzialności za siebie i innych, szacunku dla każdego człowieka, miłości do ojczyzny, otwarcia na inne tradycje i kultury, a przede wszystkim zapobiega wszelkiej dyskryminacji. 6. Nad rozwojem czuwa wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna, stosująca nowoczesne metody nauczania i wychowania. 7. Nauczyciele współpracują z rodzicami, którzy są współorganizatorami życia szkoły. 8. Szkoła umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim uczniom, wspiera rodzinę oraz współpracuje i uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego. 9. Szkoła umożliwia prowadzenie ciekawych zajęć pozalekcyjnych współtworzonych przez organizacje pozarządowe, na których uczniowie uczą się zaangażowania, współpracy, aktywności obywatelskiej, wrażliwości na potrzeby innych oraz rozwijają swoje pasje i talenty. ZADANIA WYCHOWAWCZE SZKOŁY: 1. Realizowanie programu nauczania skoncentrowanego na dziecku, na jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się. 2. Respektowanie trójpodmiotowości oddziaływań wychowawczych i kształcących: uczeń- szkoła- dom rodzinny. 3. Rozwijanie predyspozycji i zdolności poznawczych. 4. Kształtowanie u dziecka pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijania ciekawości w poznawaniu otaczającego świata i w dążeniu do prawdy. 5. Poszanowanie godności dziecka, zapewnienie dziecku przyjaznych, bezpiecznych i zdrowych warunków do nauki i zabawy, działania indywidualnego i zespołowego, rozwijania samodzielności oraz odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie, ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej, aktywności badawczej, a także działalności twórczej. 6. Rozbudzanie i rozwijanie u uczniów pasji i talentów poprzez możliwość udziału w zajęciach pozalekcyjnych. Zasady wykorzystania zapisów ze szkolnego systemu monitoringu CCTV dla realizacji misji wychowawczej szkoły. 1. W celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w Publicznym Gimnazjum w Łęgu Probostwie zainstalowano system monitoringu CCTV. 2. Monitorowaniem objęto obszar wejść do budynku szkoły, korytarze na parterze i piętrze cz. C i D. 3. Prowadzenie bieżącego monitoringu i rejestracji obrazu zwiększa bezpieczeństwo, komfort pracy i nauki uczniów oraz pracowników szkoły i osób pozostałych przebywających na terenie szkoły. 4. Niewłaściwe zachowania uczniów, agresja fizyczna, akty chuligaństwa, zastraszanie, niszczenie mienia szkolnego, kradzieże, wymuszania, wizyty osób postronnych niepowołanych, itp. są kontrolowane, dokumentowane i w razie konieczności odtwarzane. 5. Zarejestrowany materiał przechowywany jest na twardym dysku rejestratora przez minimum 30 dni. 6. Materiał zarejestrowany w szkolnym systemie monitoringu CCTV może być wykorzystany do: - udowodnienia niewłaściwego zachowania się ucznia, - wyjaśnienia sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu uczniów, - w celu ustalenia sprawców zniszczenia lub uszkodzenia mienia szkoły, - ustalenia sprawców zachowań ryzykownych, - do ponoszenia konsekwencji przewidzianych w Statucie Szkoły - do podjęcia odpowiednich działań przez : Dyrekcję szkoły, wychowawców i nauczycieli, funkcjonariuszy Policji jako materiał potwierdzający zachowania wymienione w pkt 4. 8. Prawo wglądu do zarejestrowanego zdarzenia mają rodzice uczniów wobec których stwierdzono zachowania wymienione w pkt 4. 9. Monitoring rozbudza świadomość samodyscypliny dotyczącej właściwego, kulturalnego zachowania się w miejscu publicznym, jakim jest szkoła. 10. Za prawidłowe funkcjonowanie monitoringu odpowiedzialny jest dyrektor szkoły. 6. Wyposażenie dziecka w umiejętność czytania i pisania w wiadomości i sprawności matematyczne potrzebne w sytuacjach życiowych i szkolnych oraz przy rozwiązywaniu problemów 7. Dbałość o to, aby dziecko mogło nabywać wiedzę i umiejętności potrzebne do rozumienia świata, w tym zagwarantowanie mu dostępu do różnych źródeł informacji i możliwości korzystania z nich 8. Sprzyjanie rozwojowi cech osobowości dziecka koniecznych do aktywnego i etycznego uczestnictwa w życiu społecznym. 9. Kształtowanie u uczniów dbałości o zdrowie własne, innych ludzi oraz tworzenie środowiska sprzyjającego zdrowiu poprzez działalność dydaktyczną, sportową, rekreacyjną, turystyczną i kulturalną. 10. Wychowanie uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów. 11. Prowadzenie profilaktyki ochraniającej uczniów przed negatywnymi wpływami mediów oraz przeciwdziałanie uzależnieniom. 12. Zapobieganie wszelkiej dyskryminacji poprzez rozwijanie postawy szacunku i tolerancji wobec innych ludzi i ich odmienności. 13. Promocja szkoły wzmacniająca jej autorytet wśród społeczności. POWINNOŚCI WYCHOWAWCZE, BĘDĄCE WYMIAREM PRACY EDUKACYJNEJ KAŻDEGO NAUCZYCIELA, OKREŚLONE W RAMACH OGÓLNYCH ZADAŃ SZKOŁY. 1. Uznając nauczanie za zadanie najważniejsze dla działalności szkoły, określa się jego różne formy w nawiązaniu do umiejętności i wychowania. W tym zakresie każdy nauczyciel w swojej pracy edukacyjnej zapewnia w szczególności: - naukę poprawnego i świadomego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem - naukę wykorzystania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym tekstów kultury, prowadzące do osiągania własnych celów - poznanie zasad rozwoju osobowego oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym - poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie wystarczającym do kontynuowania nauki w następnym etapie kształcenia, w życiu codziennym oraz formułowania sądów opartych na logicznym rozumowaniu - opanowanie umiejętności wykorzystania wiedzy do identyfikowania i rozwiązywania problemów - poznanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej 2. Kształtowanie umiejętności jest spójne z nauczaniem i wychowaniem. Nauczyciele stwarzają uczniom warunki do kształcenia umiejętności i wykorzystania zdobytej wiedzy, aby w ten sposób lepiej przygotować się do pracy we współczesnym świecie. W tym zakresie nauczyciel i szkoła stwarzają warunki do nabywania następujących umiejętności: - rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych - planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się, przyjmowania odpowiedzialności za własną naukę - skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, przedstawianie własnego myślenia i branie pod uwagę poglądów innych - umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i językach obcych zarówno w mowie jak i w piśmie - efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowanie więzi międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji - poszukiwanie i wykorzystanie informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno – komunikacyjnymi - umiejętność selekcjonowania i krytycznej analizy informacji - rozwoju sprawności umysłowej oraz osobistych zainteresowań 3. Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców zmierzają do tego aby uczniowie: - znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym - stawali się bardziej samodzielni, odpowiedzialni za siebie i innych - uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych - przygotowali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości ZASADY WSPÓŁPRACY WYCHOWAWCZEJ Z RODZICAMI LUB PRAWNYMI OPIEKUNAMI UCZNIA 1. Rodzice i nauczyciele utrzymują stały kontakt w sprawach postępów w nauce i zachowaniu ucznia. 2. Wychowawcy oraz nauczyciele przedmiotów zobowiązani są do informowania rodziców o bieżących postępach dzieci w nauce, zachowaniu i przyczynach trudności w nauce ich dzieci w każdym czasie, zawsze jednak nie kolidującym z ich podstawowymi obowiązkami dydaktyczno – wychowawczymi. 3. Dyrektor szkoły zapoznaje rodziców z podstawowymi zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno – wychowawczymi szkoły 4. Rodzice mają prawo do zapoznania się z regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i ustaleniami podjętymi w tym zakresie przez Radę Pedagogiczną. 5. Rodzice powinni utrzymywać stały kontakt z wychowawcą i interesować się na bieżąco postępami dziecka w nauce i zachowaniu. 6. Rodzice powinni włączyć się do rozwiązywania problemów wychowawczych w tym także wspomagać uczniów mających trudności w nauce. 7. Rodzice winni współpracować z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną. 8. Rodzice i nauczyciele biorą aktywny udział w kultywowaniu tradycji szkolnej. 9. Rodzice pomagają w organizacji prowadzonych przez szkołę działań oraz w prezentacji osiągnięć w lokalnym środowisku. 10. W szkole będą systematycznie prowadzone: - zajęcia z zakresu kształtowania świadomości pedagogicznej rodziców na spotkaniach wychowawców klas z rodzicami według harmonogramu spotkań z rodzicami ZADANIA WYCHOWAWCY KLASY.1. Tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia. 2. Przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie. 3. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka. 4. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień ucznia. 5. Realizacja zadań wychowawczych. 6. Rozwiązywanie problemów wychowawczych. 7. Wspomaganie uczniów mających trudności w nauce. 8. Współpraca z rodzicami poprzez włączanie ich do rozwiązywania problemów wychowawczych. 9. Utrzymywanie kontaktów z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych. 10. Prowadzenie określonej przepisami dokumentacji pracy dydaktyczno – wychowawczej (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne, opracowanie programu wychowawcy klasowego ). 11. Dokumentowanie pracy wychowawczej z uczniami (zeszyt lub teczkę wychowawcy). 12. Nawiązywanie współpracy z organizacjami wspomagającymi szkołę w działaniach wychowawczych i Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną. 13. Zapewnienie uczniom i ich rodzicom rzetelnej informacji na temat wymagań stawianych przez szkołę, podejmowanych działań oraz osiągnięć uczniów. 14. Motywowanie rodziców do utrzymywania stałego kontaktu z wychowawcą i interesowania się na bieżąco postępami dziecka w nauce i zachowaniu. CECHY ABSOLWENTAAbsolwent klasy trzeciej szkoły podstawowej coraz lepiej orientuje się w swoim najbliższym otoczeniu, domu, szkole. Lubi szkołę i lubi się uczyć. Sprawnie posługuje się zdobytą wiedzą w życiu codziennym. W kontaktach z innymi ludźmi stosuje podstawowe zasady związane z komunikowaniem się. Wyróżnia go ciekawość poznawcza w związku z czym formułuje pytania i poszukuje na nie odpowiedzi. 1. Jest uczciwy - poznaje normy zachowań obowiązujące w otoczeniu szkolnym i domowym - stara się być sprawiedliwy i prawdomówny - szanuje własność swoją i innych - nie krzywdzi słabszych i młodszych 2. Jest odpowiedzialny i obowiązkowy - poznaje prawa ucznia i jego obowiązki - respektuje zasady bycia dobrym kolegą - uczy się podejmowania odpowiedzialności za postępowanie własne i swój udział w pracach grupy - uczestniczy w wydarzeniach klasowych i szkolnych - dba o swój wygląd, higienę osobistą 3. Jest kreatywny, otwarty - przejawia aktywność w podejmowaniu różnych zadań w szkole i w domu - podejmuje obowiązki domowe i rzetelnie je wypełnia - stara się planować swoje działania 4. Jest kulturalny - zna podstawowe zasady kulturalnego zachowania i stara się je przestrzegać - wie jak należy zachowywać się w stosunku do dorosłych i rówieśników 5. Jest tolerancyjny i szanuje innych - rozumie potrzebę utrzymania dobrych relacji z sąsiadami - jest chętny do pomocy - respektuje prawo innych do pracy i wypoczynku - wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa bez względu na narodowość, kolor skóry, płeć - szanuje inne kultury i tradycje 6. Jest krytyczny wobec siebie i innych - zna swoje mocne i słabe strony - rozpoznaje niewłaściwe zachowania i koryguje je - odróżnia dobro od zła - reaguje na niewłaściwe zachowania innych 7. Jest gotowy do uczestnictwa w kulturze - zna najbliższą okolicę, jej ważniejsze obiekty, tradycje - wie w jakim regionie mieszka - uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez społeczność lokalną 8. Jest ciekawy świata - chętnie korzysta z poznanych źródeł wiedzy i obserwacji zjawisk zachodzących w najbliższym otoczeniu - wie jak ważna jest praca w życiu człowieka - wie jaki zawód wykonują jego rodzice i najbliżsi 9. Jest dobrym obywatelem - uczy się szacunku do symboli narodowych i religijnych - zna symbole narodowe i najważniejsze wydarzenia historyczne - orientuje się w tym, że są ludzie szczególnie zasłużeni dla miejscowości w której mieszka, dla Polski i świata 10. Jest rozważny - zna zasady bezpieczeństwa i higieny - zna zagrożenia ze strony ludzi - potrafi powiadomić dorosłych o wypadku i niebezpieczeństwie - zna numery telefonów: pogotowia ratunkowego, policji, straży pożarnej oraz ogólnopolski numer alarmowy 112 ABSOLWENT SZKOŁY PODSTAWOWEJBardzo dobrze funkcjonuje w swoim otoczeniu, w domu i szkole. Pozytywnie patrzy na otaczający go świat, siebie i ludzi. Traktuje naukę jako coś oczywistego, umie rozpoznawać własne potrzeby edukacyjne i przyswajać wiedzę konieczną do dalszej nauki. Dba o rozwój swoich zainteresowań. 1. Jest uczciwy - zna normy zachowań obowiązujące w szkole, domu, najbliższym otoczeniu i według nich postępuje - jest sprawiedliwy i prawdomówny - umie przyznać się do błędu, zachowań niewłaściwych i ponieść konsekwencje - stara się zdobyć zaufanie innych wybierając drogę zachowań szczerych i uczciwych 2. Jest odpowiedzialny, obowiązkowy - zna oraz przestrzega prawa i obowiązki ucznia - czuje się odpowiedzialny za postępowanie własne i efekty pracy swojej grupy - aktywnie uczestniczy w wydarzeniach klasowych i szkolnych - respektuje zasady bycia dobrym kolegą - prezentuje własne zdanie w różnych sprawach, ale respektuje zdanie innych w tej sprawie - dba o własny wygląd i higienę osobistą, zna i przestrzega zasady zdrowego trybu życia 3. Jest kreatywny, otwarty - podejmuje i z sukcesem wykonuje różne zadania w domu i szkole - rzetelnie wypełnia powierzone mu obowiązki domowe i szkolne - planuje i konsekwentnie realizuje swoje działania - jest otwarty na wszelkie innowacje, ale dokonuje selekcji i krytycznej analizy - aktywnie i etycznie uczestniczy w życiu społecznym - zna różne źródła zaspokajania swych zainteresowań i korzysta z nich 4. Jest kulturalny - zna i stosuje nawet najbardziej złożone normy zachowania - właściwie zachowuje się w stosunku do dorosłych i rówieśników - utrzymuje dobre relacje z sąsiadami - chętnie pomaga innym - nie używa słów obraźliwych i wulgarnych - potrafi właściwie zachowywać się w szkole i miejscach pozaszkolnych - nie eksponuje swojej osoby i swego zdania w sposób obrażający innych 5. Jest tolerancyjny i szanuje innych - wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa bez względu na kolor skóry, wyznanie, płeć, ułomność - przestrzega zasad tolerancji - szanuje inne kultury i tradycje - jest chętny do pomocy - respektuje prawo każdego człowieka do pracy 6. Jest krytyczny wobec siebie i innych - zna swoje mocne i słabe strony - potrafi zachowania własne i innych odnieść do obowiązujących wartości - reaguje na niewłaściwe zachowania innych - dokonuje krytycznej analizy informacji ze środków masowego przekazu - odróżnia fikcję od rzeczywistości w przekazach medialnych - odróżnia dobro od zła 7. Jest gotowy do uczestnictwa w kulturze - zna najbliższą okolicę, ważniejsze obiekty, tradycje i kulturę - zna dobrze swój region - uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez społeczność lokalną - podejmuje działania na rzecz społeczności lokalnej 8. Jest ciekawy świata - chętnie korzysta z poznanych źródeł wiedzy i obserwacji zjawisk w najbliższym otoczeniu - docenia wartość pracy w życiu człowieka - wie jaki zawód wykonują jego rodzice i najbliżsi - dostrzega złożoność świata, analizuje w nim zależności przyczynowo- skutkowe 9. Jest dobrym obywatelem - szanuje symbole narodowe i religijne - zna najważniejsze wydarzenia historyczne regionu i państwa - zna ludzi zasłużonych dla regionu, dla Polski i świata 10. Jest rozważny - przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny - zna zagrożenia ze strony ludzi - zna zagrożenia związane z życiem w swoim środowisku, modyfikuje swoje zachowania w sytuacjach zagrożenia - dba o własne zdrowie i bezpieczeństwo - wykazuje aktywność fizyczną - potrafi powiadomić dorosłych o zagrożeniach SZKOLNY PLAN WYCHOWAWCZY.
Za realizację planu wychowawczego odpowiedzialni są: dyrektor i wicedyrektor szkoły, wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny, pracownicy szkoły, rodzice ( prawni opiekunowie) , pielęgniarka szkolna.
MONITORING I EWALUACJAPLANU WYCHOWAWCZEGO Monitorowaniu podlegają co roku: 1. Plan pracy wychowawcy klasowego. 2. Organizacja i przebieg imprez i uroczystości szkolnych zgodnie z harmonogramem. 3. Organizacja, zadania i cele kółek zainteresowań. 4. Realizacja zadań przewidzianych w Planie Profilaktyki. 5. Badanie losów absolwentów. 6. Organizacja wycieczek i biwaków.
TEMATY GODZIN WYCHOWAWCZYCH:
Klasa IV Moje prawa i obowiązki. Zapoznanie z dokumentacją szkoły(wrzesień) JESTEM BEZPIECZNY
WSPÓŁPRACA
JAKI JESTEM
SAMOŚWIADOMOŚĆ
AGRESJA – ZACHOWANIA AGRESYWNE
STRES
ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW
KREATYWNOŚĆ
ASERTYWNOŚĆ
MOTYWOWANIE DO ...
MOJE ZDROWIE
SZACUNEK DLA PODOBIEŃSTW I RÓŻNIC – zapobieganie dyskryminacji.
JESTEM POLAKIEM. JESTEM EUROPEJCZYKIEM.
Literatura:
PROPOZYCJA GODZIN WYCHOWAWCZYCH
KLASA V. Moje prawa i obowiązki. Zapoznanie z dokumentacją szkoły(wrzesień)
JESTEM BEZPIECZNY
WSPÓŁDZIAŁANIE
JAKI JESTEM
SAMOŚWIADOMOŚĆ
AGRESJA – ZACHOWANIA AGRESYWNE.
STRES
ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW
KREATYWNOŚĆ
ASERTYWNOŚĆ
MOTYWOWANIE DO
MOJE ZDROWIE
SZACUNEK DLA PODOBIEŃSTW I RÓŻNIC – ZAPOBIEGANIE DYSKRYMINACJI
JESTEM POLAKIEM. JESTEM EUROPEJCZYKIEM.
Literatura:
TEMATY GODZIN WYCHOWAWCZYCH
KLASA VI. Moje prawa i obowiązki. Zapoznanie z dokumentacją szkoły(wrzesień)
JESTEM BEZPIECZNY
WSPÓŁPRACA
JAKI JESTEM
SAMOŚWIADOMOŚĆ
AGRESJA – ZACHOWANIA AGRESYWNE.
STRES
ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW
KREATYWNOŚĆ
ASERTYWNOŚĆ
MOTYWOWANIE DO..............
MOJE ZDROWIE.
SZACUNEK DLA PODOBIEŃSTW I RÓŻNIC – ZAPOBIEGANIE DYSKRYMINACJI
JESTEM POLAKIEM. JESTEM EUROPEJCZYKIEM
Literatura:
|