Załącznik nr 4
Zaktualizowany w dniu 1 lutego 2011r
PROGRAM WYCHOWAWCZY SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W ZESPOLE SZKÓŁ W ŁĘGU PROBOSTWIE
,, Wychowanie to nieustannie toczony dialog
nauczyciela z uczniem
prowadzący ku horyzontowi
dobra, prawdy i piękna”.
T. Gadacz
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.
(Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela(Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674
z późniejszymi zmianami)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach(Dz. U. z 2003 r. nr 11 poz.114)
MISJA SZKOŁY:
Najważniejszym dobrem dla naszej szkoły jest Uczeń, który w przyjaznej atmosferze, wzajemnej akceptacji, poczuciu bezpieczeństwa może osiągać sukcesy w swojej karierze szkolnej.
Uczymy i wychowujemy. Przygotowujemy do aktywnego i świadomego funkcjonowania we współczesnym świecie kierując się uniwersalnymi wartościami takimi jak:
- uczciwość
- wiarygodność
- odpowiedzialność
- wytrwałość
- poczucie własnej wartości
- szacunek dla innych ludzi
- ciekawość poznawcza
- kreatywność
- przedsiębiorczość
- kultura osobista
- gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej
WIZJA SZKOŁY:
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie o Systemie Oświaty oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a także zawartych w Programie Wychowawczym Szkoły.
- Nasza szkoła jest nowoczesną, innowacyjną, przygotowującą absolwentów do samodzielnego funkcjonowania w otaczającym świecie nastawionych na osiąganie sukcesów.
- Program szkoły ukierunkowany jest na ucznia, jego potrzeby, umożliwia mu zdobycie rzetelnej wiedzy oraz harmonijny, wszechstronny rozwój osobowości.
- Uczeń korzysta z najnowocześniejszych zdobyczy techniki informacyjnej i informatycznej, rozwija swoje zainteresowania i zdolności, pracuje metodami aktywnymi.
- Nauczanie i wychowanie w szkole służy rozwijaniu u dziecka poczucia własnej wartości, odpowiedzialności za siebie i innych, szacunku dla każdego człowieka, miłości do ojczyzny, otwarcia na inne tradycje i kultury, a przede wszystkim zapobiega wszelkiej dyskryminacji.
- Nad rozwojem czuwa wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna, stosująca nowoczesne metody nauczania i wychowania.
- Nauczyciele współpracują z rodzicami, którzy są współorganizatorami życia szkoły.
- Szkoła umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim uczniom, wspiera rodzinę oraz współpracuje i uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
ZADANIA WYCHOWAWCZE SZKOŁY:
- Realizowanie programu nauczania skoncentrowanego na dziecku, na jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się.
- Respektowanie trójpodmiotowości oddziaływań wychowawczych i kształcących: uczeń- szkoła- dom rodzinny
- Rozwijanie predyspozycji i zdolności poznawczych
- Kształtowanie u dziecka pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijania ciekawości w poznawaniu otaczającego świata i w dążeniu do prawdy
- Poszanowanie godności dziecka, zapewnienie dziecku przyjaznych, bezpiecznych i zdrowych warunków do nauki i zabawy, działania indywidualnego i zespołowego, rozwijania samodzielności oraz odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie, ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej, aktywności badawczej, a także działalności twórczej
Zasady wykorzystania zapisów ze szkolnego systemu monitoringu CCTV dla realizacji misji wychowawczej szkoły.
1. W celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w Publicznym Gimnazjum w Łęgu Probostwie zainstalowano system monitoringu CCTV.
2. Monitorowaniem objęto obszar wejść do budynku szkoły, korytarze na parterze i piętrze cz. C i D.
3. Prowadzenie bieżącego monitoringu i rejestracji obrazu zwiększa bezpieczeństwo, komfort pracy i nauki uczniów oraz pracowników szkoły i osób pozostałych przebywających na terenie szkoły.
4. Niewłaściwe zachowania uczniów, agresja fizyczna, akty chuligaństwa,
zastraszanie, niszczenie mienia szkolnego, kradzieże, wymuszania, wizyty osób
postronnych niepowołanych, itp. są kontrolowane, dokumentowane i w razie konieczności odtwarzane.
5. Zarejestrowany materiał przechowywany jest na twardym dysku rejestratora przez
minimum 30 dni.
6. Materiał zarejestrowany w szkolnym systemie monitoringu CCTV może być wykorzystany do:
- udowodnienia niewłaściwego zachowania się ucznia,
- wyjaśnienia sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu uczniów,
- w celu ustalenia sprawców zniszczenia lub uszkodzenia mienia szkoły,
- ustalenia sprawców zachowań ryzykownych,
- do ponoszenia konsekwencji przewidzianych w Statucie Szkoły
- do podjęcia odpowiednich działań przez : Dyrekcję szkoły, wychowawców i nauczycieli, funkcjonariuszy Policji jako materiał potwierdzający zachowania
wymienione w pkt 4.
8. Prawo wglądu do zarejestrowanego zdarzenia mają rodzice uczniów wobec których stwierdzono zachowania wymienione w pkt 4.
9. Monitoring rozbudza świadomość samodyscypliny dotyczącej właściwego, kulturalnego zachowania się w miejscu publicznym, jakim jest szkoła.
10. Za prawidłowe funkcjonowanie monitoringu odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.
- Wyposażenie dziecka w umiejętność czytania i pisania w wiadomości i sprawności matematyczne potrzebne w sytuacjach życiowych i szkolnych oraz przy rozwiązywaniu problemów
- Dbałość o to, aby dziecko mogło nabywać wiedzę i umiejętności potrzebne do rozumienia świata, w tym zagwarantowanie mu dostępu do różnych źródeł informacji i możliwości korzystania z nich
- Sprzyjanie rozwojowi cech osobowości dziecka koniecznych do aktywnego i etycznego uczestnictwa w życiu społecznym.
- Kształtowanie u uczniów dbałości o zdrowie własne, innych ludzi oraz tworzenie środowiska sprzyjającego zdrowiu poprzez działalność dydaktyczną, sportową, rekreacyjną, turystyczną i kulturalną.
- Wychowanie uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów.
- Prowadzenie profilaktyki ochraniającej uczniów przed negatywnymi wpływami mediów oraz przeciwdziałanie uzależnieniom.
- Zapobieganie wszelkiej dyskryminacji poprzez rozwijanie postawy szacunku i tolerancji wobec innych ludzi i ich odmienności.
- Promocja szkoły wzmacniająca jej autorytet wśród społeczności.
POWINNOŚCI WYCHOWAWCZE, BĘDĄCE WYMIAREM PRACY EDUKACYJNEJ KAŻDEGO NAUCZYCIELA, OKREŚLONE W RAMACH OGÓLNYCH ZADAŃ SZKOŁY.
- 1. Uznając nauczanie za zadanie najważniejsze dla działalności szkoły, określa się jego różne formy w nawiązaniu do umiejętności i wychowania. W tym zakresie każdy nauczyciel w swojej pracy edukacyjnej zapewnia w szczególności:
- naukę poprawnego i świadomego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem
- naukę wykorzystania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym tekstów kultury, prowadzące do osiągania własnych celów
- poznanie zasad rozwoju osobowego oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym
- poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie wystarczającym do kontynuowania nauki w następnym etapie kształcenia, w życiu codziennym oraz formułowania sądów opartych na logicznym rozumowaniu
- opanowanie umiejętności wykorzystania wiedzy do identyfikowania i rozwiązywania problemów
- poznanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej
- Kształtowanie umiejętności jest spójne z nauczaniem i wychowaniem. Nauczyciele stwarzają uczniom warunki do kształcenia umiejętności i wykorzystania zdobytej wiedzy, aby w ten sposób lepiej przygotować się do pracy we współczesnym świecie. W tym zakresie nauczyciel i szkoła stwarzają warunki do nabywania następujących umiejętności:
- rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych
- planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się, przyjmowania odpowiedzialności za własną naukę
- skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, przedstawianie własnego myślenia i branie pod uwagę poglądów innych
- umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i językach obcych zarówno w mowie jak i w piśmie
- efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowanie więzi międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji
- poszukiwanie i wykorzystanie informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno – komunikacyjnymi
- umiejętność selekcjonowania i krytycznej analizy informacji
- rozwoju sprawności umysłowej oraz osobistych zainteresowań
- Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców zmierzają do tego aby uczniowie:
- znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym
- stawali się bardziej samodzielni, odpowiedzialni za siebie i innych
- uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych
- przygotowali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości
ZASADY WSPÓŁPRACY WYCHOWAWCZEJ Z RODZICAMI LUB PRAWNYMI OPIEKUNAMI UCZNIA
- Rodzice i nauczyciele utrzymują stały kontakt w sprawach postępów w nauce i zachowaniu ucznia.
- Wychowawcy oraz nauczyciele przedmiotów zobowiązani są do informowania rodziców o bieżących postępach dzieci w nauce, zachowaniu i przyczynach trudności w nauce ich dzieci w każdym czasie, zawsze jednak nie kolidującym z ich podstawowymi obowiązkami dydaktyczno – wychowawczymi.
- Dyrektor szkoły zapoznaje rodziców z podstawowymi zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno – wychowawczymi szkoły
- Rodzice mają prawo do zapoznania się z regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i ustaleniami podjętymi w tym zakresie przez Radę Pedagogiczną.
- Rodzice powinni utrzymywać stały kontakt z wychowawcą i interesować się na bieżąco postępami dziecka w nauce i zachowaniu.
- Rodzice powinni włączyć się do rozwiązywania problemów wychowawczych w tym także wspomagać uczniów mających trudności w nauce.
- Rodzice winni współpracować z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną.
- Rodzice i nauczyciele biorą aktywny udział w kultywowaniu tradycji szkolnej.
- Rodzice pomagają w organizacji prowadzonych przez szkołę działań oraz w prezentacji osiągnięć w lokalnym środowisku.
- W szkole będą systematycznie prowadzone:
- zajęcia z zakresu kształtowania świadomości pedagogicznej rodziców na spotkaniach wychowawców klas z rodzicami według harmonogramu spotkań z rodzicami
- dyżury wychowawców klas, rozszerzające możliwość kontaktu z rodzicami poza obowiązkowymi wywiadówkami (wg harmonogramu)
ZADANIA WYCHOWAWCY KLASY.
- Tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia.
- Przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie.
- Rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka.
- Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień ucznia.
- Realizacja zadań wychowawczych.
- Rozwiązywanie problemów wychowawczych.
- Wspomaganie uczniów mających trudności w nauce.
- Współpraca z rodzicami poprzez włączanie ich do rozwiązywania problemów wychowawczych.
- Utrzymywanie kontaktów z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych.
- Prowadzenie określonej przepisami dokumentacji pracy dydaktyczno – wychowawczej (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne, opracowanie programu wychowawcy klasowego ).
- Dokumentowanie pracy wychowawczej z uczniami (zeszyt lub teczkę wychowawcy).
- Nawiązywanie współpracy z organizacjami wspomagającymi szkołę w działaniach wychowawczych i Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną.
- Zapewnienie uczniom i ich rodzicom rzetelnej informacji na temat wymagań stawianych przez szkołę, podejmowanych działań oraz osiągnięć uczniów.
- Motywowanie rodziców do utrzymywania stałego kontaktu z wychowawcą i interesowania się na bieżąco postępami dziecka w nauce i zachowaniu.
CECHY ABSOLWENTA
Absolwent klasy trzeciej szkoły podstawowej coraz lepiej orientuje się w swoim najbliższym otoczeniu, domu, szkole. Lubi szkołę i lubi się uczyć. Sprawnie posługuje się zdobytą wiedzą w życiu codziennym. W kontaktach z innymi ludźmi stosuje podstawowe zasady związane z komunikowaniem się. Wyróżnia go ciekawość poznawcza w związku z czym formułuje pytania i poszukuje na nie odpowiedzi.
- 1. Jest uczciwy
- poznaje normy zachowań obowiązujące w otoczeniu szkolnym i domowym
- stara się być sprawiedliwy i prawdomówny
- szanuje własność swoją i innych
- nie krzywdzi słabszych i młodszych
- 2. Jest odpowiedzialny i obowiązkowy
- poznaje prawa ucznia i jego obowiązki
- respektuje zasady bycia dobrym kolegą
- uczy się podejmowania odpowiedzialności za postępowanie własne i swój udział w pracach grupy
- uczestniczy w wydarzeniach klasowych i szkolnych
- dba o swój wygląd, higienę osobistą
- 3. Jest kreatywny, otwarty
- przejawia aktywność w podejmowaniu różnych zadań w szkole i w domu
- podejmuje obowiązki domowe i rzetelnie je wypełnia
- stara się planować swoje działania
- 4. Jest kulturalny
- zna podstawowe zasady kulturalnego zachowania i stara się je przestrzegać
- wie jak należy zachowywać się w stosunku do dorosłych i rówieśników
- 5. Jest tolerancyjny i szanuje innych
- rozumie potrzebę utrzymania dobrych relacji z sąsiadami
- jest chętny do pomocy
- respektuje prawo innych do pracy i wypoczynku
- wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa bez względu na narodowość, kolor skóry, płeć
- szanuje inne kultury i tradycje
- 6. Jest krytyczny wobec siebie i innych
- zna swoje mocne i słabe strony
- rozpoznaje niewłaściwe zachowania i koryguje je
- odróżnia dobro od zła
- reaguje na niewłaściwe zachowania innych
- 7. Jest gotowy do uczestnictwa w kulturze
- zna najbliższą okolicę, jej ważniejsze obiekty, tradycje
- wie w jakim regionie mieszka
- uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez społeczność lokalną
- 8. Jest ciekawy świata
- chętnie korzysta z poznanych źródeł wiedzy i obserwacji zjawisk zachodzących w najbliższym otoczeniu
- wie jak ważna jest praca w życiu człowieka
- wie jaki zawód wykonują jego rodzice i najbliżsi
- Jest dobrym obywatelem
- uczy się szacunku do symboli narodowych i religijnych
- zna symbole narodowe i najważniejsze wydarzenia historyczne
- orientuje się w tym, że są ludzie szczególnie zasłużeni dla miejscowości w której mieszka, dla Polski i świata
- 10. Jest rozważny
- zna zasady bezpieczeństwa i higieny
- zna zagrożenia ze strony ludzi
- potrafi powiadomić dorosłych o wypadku i niebezpieczeństwie
- zna numery telefonów: pogotowia ratunkowego, policji, straży pożarnej oraz ogólnopolski numer alarmowy 112
ABSOLWENT SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Bardzo dobrze funkcjonuje w swoim otoczeniu, w domu i szkole. Pozytywnie patrzy na otaczający go świat, siebie i ludzi. Traktuje naukę jako coś oczywistego, umie rozpoznawać własne potrzeby edukacyjne i przyswajać wiedzę konieczną do dalszej nauki. Dba o rozwój swoich zainteresowań.
- 1. Jest uczciwy
- zna normy zachowań obowiązujące w szkole, domu, najbliższym otoczeniu i według nich postępuje
- jest sprawiedliwy i prawdomówny
- umie przyznać się do błędu, zachowań niewłaściwych i ponieść konsekwencje
- stara się zdobyć zaufanie innych wybierając drogę zachowań szczerych i uczciwych
- 2. Jest odpowiedzialny, obowiązkowy
- zna oraz przestrzega prawa i obowiązki ucznia
- czuje się odpowiedzialny za postępowanie własne i efekty pracy swojej grupy
- aktywnie uczestniczy w wydarzeniach klasowych i szkolnych
- respektuje zasady bycia dobrym kolegą
- prezentuje własne zdanie w różnych sprawach, ale respektuje zdanie innych w tej sprawie
- dba o własny wygląd i higienę osobistą, zna i przestrzega zasady zdrowego trybu życia
- 3. Jest kreatywny, otwarty
- podejmuje i z sukcesem wykonuje różne zadania w domu i szkole
- rzetelnie wypełnia powierzone mu obowiązki domowe i szkolne
- planuje i konsekwentnie realizuje swoje działania
- jest otwarty na wszelkie innowacje, ale dokonuje selekcji i krytycznej analizy
- aktywnie i etycznie uczestniczy w życiu społecznym
- zna różne źródła zaspokajania swych zainteresowań i korzysta z nich
- 4. Jest kulturalny
- zna i stosuje nawet najbardziej złożone normy zachowania
- właściwie zachowuje się w stosunku do dorosłych i rówieśników
- utrzymuje dobre relacje z sąsiadami
- chętnie pomaga innym
- nie używa słów obraźliwych i wulgarnych
- potrafi właściwie zachowywać się w szkole i miejscach pozaszkolnych
- nie eksponuje swojej osoby i swego zdania w sposób obrażający innych
- 5. Jest tolerancyjny i szanuje innych
- wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa bez względu na kolor skóry, wyznanie, płeć, ułomność
- przestrzega zasad tolerancji
- szanuje inne kultury i tradycje
- jest chętny do pomocy
- respektuje prawo każdego człowieka do pracy
- 6. Jest krytyczny wobec siebie i innych
- zna swoje mocne i słabe strony
- potrafi zachowania własne i innych odnieść do obowiązujących wartości
- reaguje na niewłaściwe zachowania innych
- dokonuje krytycznej analizy informacji ze środków masowego przekazu
- odróżnia fikcję od rzeczywistości w przekazach medialnych
- odróżnia dobro od zła
- 7. Jest gotowy do uczestnictwa w kulturze
- zna najbliższą okolicę, ważniejsze obiekty, tradycje i kulturę
- zna dobrze swój region
- uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez społeczność lokalną
- podejmuje działania na rzecz społeczności lokalnej
- 8. Jest ciekawy świata
- chętnie korzysta z poznanych źródeł wiedzy i obserwacji zjawisk w najbliższym otoczeniu
- docenia wartość pracy w życiu człowieka
- wie jaki zawód wykonują jego rodzice i najbliżsi
- dostrzega złożoność świata, analizuje w nim zależności przyczynowo- skutkowe
- 9. Jest dobrym obywatelem
- szanuje symbole narodowe i religijne
- zna najważniejsze wydarzenia historyczne regionu i państwa
- zna ludzi zasłużonych dla regionu, dla Polski i świata
- 10. Jest rozważny
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny
- zna zagrożenia ze strony ludzi
- zna zagrożenia związane z życiem w swoim środowisku, modyfikuje swoje zachowania w sytuacjach zagrożenia
- dba o własne zdrowie i bezpieczeństwo
- wykazuje aktywność fizyczną
- potrafi powiadomić dorosłych o zagrożeniach
SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY.
Za realizację programu wychowawczego odpowiedzialni są: dyrektor i wicedyrektor szkoły, wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny, pracownicy szkoły, rodzice ( prawni opiekunowie) , pielęgniarka szkolna.
Zadania szczegółowe
|
Umiejętności i postawy
Uczeń potrafi:
|
Sposób realizacji
|
I. Jesteśmy razem tu i teraz.
|
1. Nawiązywać bliskie i serdeczne kontakty w grupie rówieśniczej
2. Rozwijać problemy w sposób twórczy, radzić sobie z emocjami.
3. Zachowywać się w sposób kulturalny i akceptowany społecznie.
4. Rozwijać prawidłowe relacje społeczne.
5. Szanować dobro wspólne.
6. Rozwiązywać konflikty.
7. Czuje się bezpieczny.
|
a. uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego i przyjęcie uczniów klas I szkoły podstawowej w poczet społeczności szkolnej (pasowanie na ucznia)
b. organizowanie zajęć integracyjnych: biwaki, wycieczki, ogniska, imprezy klasowe i szkolne
c. organizowanie :
- Wigilii klasowych,
-choinka szkolna
-Dzień Dziecka
-innych uroczystości klasowych
d. uroczyste obchody świąt
e. organizowanie konkursów szkolnych
f. uroczyste zakończenie roku szkolnego
a. Poznanie samego siebie – budowanie pozytywnego obrazu własnego JA.
b. Poszukiwanie korzeni rodziny, kształtowanie świadomości własnego pochodzenia.
c. Wyrabianie odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych obowiązków.
d. Prawidłowe komunikowanie się i stwarzanie atmosfery wzajemnego zaufania.
a. Kształtowanie pozytywnych zachowań w stosunku do dorosłych i rówieśników.
b. Codzienne wdrażanie do używania form grzecznościowych i kulturalnego zachowania w szkole, w domu, na ulicy.
c. Dbanie o kulturę osobistą.
a. Wdrażanie do utrzymania dobrych relacji z sąsiadami w miejscu zamieszkania.
b. Organizowanie uroczystości, konkursów, wycieczek.
c. Korzystanie ze świetlicy, zajęć pozalekcyjnych i kół zainteresowań celem rozwoju własnych zainteresowań.
d. Udział w zajęciach sportowych i korekcyjnych.
a. Wyrabianie nawyku poszanowania wspólnego dobra.
b. Dbanie o najbliższe otoczenie(klasa, szkoła, miejsce zamieszkania)
c. Wykorzystanie wiedzy ekologicznej w praktyce(sprzątanie świata, Dzień Ziemi).
a. Kształtowanie umiejętności odróżniania dobra od zła.
b. Wyrabianie w uczniach prawdomówności i sprawiedliwości.
c. Rozwój w uczniach wrażliwości – uczeń nie krzywdzi słabszych i pomaga potrzebującym.
d. poznawanie sposobów rozwiązywania konfliktów
a. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w szkole, w autobusie, na terenie szkoły, sposoby udzielania pierwszej pomocy.
b. Wdrażanie do bezpiecznego poruszania się po drogach i umiejętnego przestrzegania zasad ruchu drogowego.
|
II. Zapewnianie dziecku przyjaznych, bezpiecznych i zdrowych warunków do nauki i zabawy.
|
1.Rozwijać swoją osobowość poprzez nowe doświadczenia i wiedzę o sobie
2. Rozwijać samodzielność oraz odpowiedzialność za siebie.
3.Kształtować sprawność fizyczną, nawyk uprawiania sportu i turystyki oraz sensownego wykorzystania czasu wolnego.
4. Przestrzegać zasad bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą.
|
a. udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych
b. pogadanki
c. spotkania z pedagogiem
a. udział w zajęciach organizowanych w szkole
a. udział w zawodach sportowych
b. udział w zajęciach korekcyjnych
c. udział w zajęciach o charakterze sportowym organizowanych przez szkołę
a. spotkanie z policjantem
b. pogadanki
|
III. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się.
|
1.Uświadomienie znaczenia nauki i pracy w życiu człowieka i społeczeństwa.
2.Rozbudzanie potrzeby zgłębiania wiedzy, przedstawianie jej użyteczności, motywowanie do jej zdobywania.
3.Rozwijać zainteresowania, uzdolnienia .
4.Osiągać sukcesy i radzić sobie w przypadkach porażek.
|
a. pogadanki i dyskusje
b. udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych
a. stosowanie metod aktywizujących ucznia do nauki i pracy nad sobą
b. praca metodami OK
a. udział w konkursach, akcjach, zajęciach kół zainteresowań
a. pogadanki
b. spotkania z pedagogiem
|
IV. Podnoszenie efektywności kształcenia na wszystkich poziomach nauczania.
|
1. Rozpoznawać swoje potrzeby dydaktyczno – wychowawcze.
2.Kształtować pozytywny stosunek do nauki.
3.Rozwijać ciekawość poznawania otaczającego świata i dążenia do prawdy.
|
a. diagnozowanie zdolności i trudności uczniów.
b. systematyczne sprawdzanie poziomu wiedzy.
a. stosowanie metod aktywnych.
b. pogadanki i dyskusje
a. zapoznanie uczniów z różnymi technikami uczenia się.
b. udział w zajęciach pozalekcyjnych i kołach zainteresowań
|
V. Rozwijanie i utrwalanie zainteresowań i nawyków czytelniczych.
|
1.Samodzielne korzystać z księgozbioru biblioteki szkolnej i gminnej.
2.Kulturalne obcować z książką.
|
a. lekcje biblioteczne
b. korzystanie z biblioteki
c. realizacja programu czytelniczego w klasach I – III
d. wyjścia zbiorowe z klasą do biblioteki
|
VI. Przygotowanie ucznia do życia w społeczeństwie informacyjnym.
|
1.Wyszukiwać, porządkować i wykorzystać informacje z różnych źródeł.
2.Swobodne i logiczne wypowiadać się na różne tematy.
3.Posługiwać się komputerem.
4.Świadomość niebezpieczeństw wynikających z korzystania z komputera.
|
a. udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.
b. wykonywanie samodzielnych prac pisemnych z wykorzystaniem komputera i innych źródeł wiedzy.
c. przygotowywanie się do konkursów
a. korzystanie z komputera w czasie lekcji i w domu
a. udział w pogadankach
b. spotkania z pedagogiem
c. realizacja programów o uzależnieniach
|
VII. Przygotowanie uczniów do aktywnego i etycznego uczestnictwa w życiu społecznym.
|
1.Znać swoje prawa i obowiązki.
2.Stosować się do zasad szkolnej demokracji.
3.Przestrzegać zasad obowiązujących w szkole.
4.Rozwijać poczucie odpowiedzialności za sprawy klasy i szkoły.
5.Znać znaczenie nauki i pracy w życiu człowieka.
|
a. zapoznanie , przypomnienie dokumentów szkoły
a. wybory samorządu klasowego i Samorządu Uczniowskiego
a. opracowanie i przestrzeganie harmonogramu imprez szkolnych i klasowych
a. opracowanie harmonogramu tematyki godzin wychowawczych i ich realizacja
a. udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych
- preorientacja zawodowa
- wie jaki zawód wykonują jego najbliżsi i znajomi
|
VIII. Rozwijanie postaw patriotycznych i obywatelskich oraz kształtowanie więzi z krajem ojczystym i regionem.
|
1.Znać symbole narodowe (godło, hymn narodowy, pieśni patriotyczne).
2.Zna najważniejsze wydarzenia historyczne.
3.Zna i wzoruje się na sylwetkach ludzi szczególnie zasłużonych dla miejscowości w której mieszka, dla Polski i świata.
|
a. organizowanie uroczystości z okazji świąt państwowych oraz rocznic ważnych dla kraju.
a. udział w zajęciach lekcyjnych
a. wywiady, imprezy środowiskowe
b. spotkania z ciekawymi ludźmi
|
IX. Kultywowanie tradycji i kultury
|
1.Zna najbliższą okolicę i jej ważne obiekty.
2.Zna tradycje i obrzędy najbliższej okolicy.
3.Świadomie uczestniczyć w kulturze i sztuce.
|
a. wycieczki
b. realizacja treści ścieżek
a. konkursy
b. udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych
c. spotkania z ciekawymi ludźmi
a. uczestniczenie w imprezach organizowanych na rzecz społeczności lokalnej i przez społeczność lokalną
|
X. Kształtowanie postaw poszanowania dla innych kultur i tradycji. Zapobieganie dyskryminacji.
|
1.Znać i szanować ludzi innych narodowości, tradycji kulturowej.
2.Wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa bez względu na kolor skóry, narodowość, płeć.
|
a. udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych
b. udział w kołach zainteresowań
a. udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych
b. udział w dyskusjach
|
XI. Kształtowanie postaw proeuropejskich.
|
1.Posługiwać się w mowie i piśmie językiem obcym.
2.Konstruktywne działać (współpraca w grupie)
3. Znać kraje anglosaskie.
|
a. udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.
b. organizowanie i udział w konkursach.
a. realizacja programu koła europejskiego
a. udział w zajęciach koła
b. udział w konkursach
|
XII Kształtowanie właściwej postawy oraz umiejętności komunikowania się z dorosłymi ludźmi.
|
1.Szanować ludzi starszych.
2.Dostrzegać potrzeby własne i innych ludzi.
3.Respektować prawo innych do pracy i wypoczynku.
|
a. systematyczne wdrażanie do używania form grzecznościowych
b. udział w akcjach charytatywnych
c. organizowanie paczek świątecznych i żywieniowych dla uczniów naszej szkoły
|
XIII. Na innych też możemy liczyć.
|
1.Rozumieć sytuację ekonomiczną rodziny i dostosować do niej swe oczekiwania.
|
a. ustalenie rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej
b. pomoc materialna dla rodzin najuboższych:
-dożywianie
-paczki świąteczne
wyprawka dla szkolna
|
XIV Propagowanie zdrowego stylu życia bez nałogów.
|
1.Prowadzić zdrowy styl życia.
2.Wskazywać wpływ używek na zdrowie człowieka.
3.Wskazywać skutki uzależnień.
4.Mieć poczucie własnej wartości. Rozwój postaw asertywnych.
|
a. pogadanki
b. realizacja programów prozdrowotnych
a. pogadanki
b. spotkania z pedagogiem
c. gazetki ścienne
d. ulotki i broszurki
a. realizacja programów o uzależnieniach
b. konkursy
a. pogadanki i dyskusje
b. zajęcia lekcyjne
c. warsztaty
|
XV. Profilaktyka zdrowotna
|
1.Dbać o prawidłową postawę.
2.Higiena jamy ustnej i profilaktyka próchnicy.
3.Rola szczepień ochronnych – zapobieganie chorobom.
4.Kształtowanie właściwych postaw wobec żyjących z HIV i chorych na AIDS oraz zapobieganie im.
5.Propagować zdrowego stylu życia.
6.Profilaktyka zatruć pokarmowych w tym grzybami.
|
a. udział w zajęciach lekcyjnych
b. pogadanki
c. spotkania z pielęgniarką szkolną
d. fluoryzacja zębów
e. realizacja programów:
-,,Radosny Uśmiech – Radosna Przyszłość” kl. II
-,,Wolność Oddechu – Zapobiegaj Astmie” –kl.I – III
|
XVI. Kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody i estetykę otoczenia.
|
1.Być wrażliwym na piękno przyrody.
2.Znać i stosować podstawową wiedzę z zakresu ekologii.
3.Wskazywać zagrożenia środowiska naturalnego i przeciwdziałać im.
4. Dbać o najbliższe otoczenie.
5.Szanować wszystkie formy życia
|
a. systematyczne dbanie o piękny wygląd otoczenia, klas, szkoły
a. udział w konkursach ekologicznych
a. udział w akcjach ekologicznych na rzecz szkoły i środowiska
lokalnego.
b. wycieczki krajoznawcze
a. akcje ekologiczne
a. udział w akcjach na rzecz zwierząt
|
XVII. Kształtowanie właściwego stosunku
Do obowiązku szkolnego.
|
1.Rozumieć potrzebę uczęszczania do szkoły.
|
a. systematyczny przegląd frekwencji
b. spotkania z rodzicami zgodnie z harmonogramem
c. informacje do dyrekcji o sytuacjach patologicznych
|
MONITORING I EWALUACJA
PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
Monitorowaniu podlegają co roku:
- Plan pracy wychowawcy klasowego.
- Organizacja i przebieg imprez i uroczystości szkolnych zgodnie z harmonogramem.
- Organizacja, zadania i cele kółek zainteresowań.
- Realizacja zadań przewidzianych w Programie Profilaktyki.
- Realizacja ścieżek międzyprzedmiotowych.
- Badanie losów absolwentów.
- Organizacja wycieczek i biwaków.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE.
- Program Wychowawczy jest autonomiczną częścią działalności szkoły.
- Plany wychowawcze i profilaktyczne są załącznikami niniejszego programu.
- Program wychowawczy stanowi załącznik Statutu szkoły.
- Znowelizowany program wychowawczy przyjmuje się do realizacji uchwałą Rady Pedagogicznej, po zaopiniowaniu go przez Radę Rodziców i Samorządy Szkolne.
- Z treścią programu wychowawczego szkoły zapoznają uczniów i ich rodziców wychowawcy klas.
TEMATY GODZIN WYCHOWAWCZYCH:
Klasa IV
Moje prawa i obowiązki. Zapoznanie z dokumentacją szkoły(wrzesień)
JESTEM BEZPIECZNY
- W szkole czuję się bezpiecznie.
WSPÓŁPRACA
- Jesteśmy razem tu i teraz.
- Rozmawiamy ze sobą. Słuchamy innych.
JAKI JESTEM
- Jaki jestem w relacjach z innymi.
- Jestem swoim przyjacielem.
SAMOŚWIADOMOŚĆ
- Jestem dzieckiem, ale mam prawa.
- Jestem dzieckiem, ale mam obowiązki.
AGRESJA – ZACHOWANIA AGRESYWNE
- Co to jest złość?
- Nawiązuję relacje z innymi. Pozytywna komunikacja.
- Jak się czuję, gdy ........
STRES
- Co to jest stres?
- Radzę sobie ze stresem.
ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW
- Trudne sytuacje. Konflikty się zdarzają.
- To się da rozwiązać. Etapy rozwiązywania konfliktów.
KREATYWNOŚĆ
- Wyrażam siebie w twórczości plastycznej lub muzycznej.
ASERTYWNOŚĆ
- Kiedy czułem się naprawdę wysłuchany?
MOTYWOWANIE DO ...
- Jestem członkiem rodziny.
- Chodzę do szkoły.
MOJE ZDROWIE
- Zdrowie – czym jest?
- Zdrowo się odżywiam i odpoczywam.
SZACUNEK DLA PODOBIEŃSTW I RÓŻNIC – zapobieganie dyskryminacji.
- Połączeni – tworzenie klasowego łańcucha.
- Podawanie pomocnej dłoni.
JESTEM POLAKIEM. JESTEM EUROPEJCZYKIEM.
- Moja miejscowość- jaka była, jaka jest, jaka będzie?
- Środki masowej komunikacji, czyli media.
Literatura:
- Scenariusze godzin wychowawczych dla szkoły podstawowej – Magdalena Gruszka, Iwona Janik, Justyna Prarat
- Lekcje wychowawcze w klasach IV, V, VI – Nora Grochowska, Ewa Sadowska
- Jak nauczyć rozwiązywania konfliktów – D. Covan, S. Palomares, D. Schilling
- Jak radzić sobie ze złością – J. Stewart
- Jak radzić sobie z dręczycielem – S. Palomares, D. Schilling
PROPOZYCJA GODZIN WYCHOWAWCZYCH
KLASA V.
Moje prawa i obowiązki. Zapoznanie z dokumentacją szkoły(wrzesień)
JESTEM BEZPIECZNY
- Instytucje, które dbają o twoje bezpieczeństwo.
WSPÓŁDZIAŁANIE
- W zgodzie z innymi
- Stowarzyszenie wzajemnych przysług.
JAKI JESTEM
- Jestem dobrym przyjacielem.
- Taki jestem.
SAMOŚWIADOMOŚĆ
- Poznaj siebie i zaprzyjaźnij się ze sobą.
- Poznaj swoje potrzeby.
AGRESJA – ZACHOWANIA AGRESYWNE.
- Co to jest agresja? Dostrzegam agresję.
- Odegraj uczucia.
- Czujące twarze.
STRES
- Potrafię się zrelaksować.
- Jestem spokojny i skoncentrowany.
ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW
- Jeden konflikt – trzy rozwiązania.
- Nazywam uczucia, których doświadczają inni.
KREATYWNOŚĆ
- Twórczo myślę. Szukam pomysłów, by ciałem zobrazować myśli i uczucia.
ASERTYWNOŚĆ
- Wybór należy do ciebie.
MOTYWOWANIE DO
- Mam kolegów i przyjaciół.
- Czerpię radość z życia.
MOJE ZDROWIE
- Zdrowie – jak o nie dbać i jak je pielęgnować?
- Skutki palenia papierosów, picia alkoholu i zażywania narkotyków.
SZACUNEK DLA PODOBIEŃSTW I RÓŻNIC – ZAPOBIEGANIE DYSKRYMINACJI
- Zrozumieć słowo ,,uprzedzenie”
- Sporządzenie listy naszych ulubionych.
JESTEM POLAKIEM. JESTEM EUROPEJCZYKIEM.
- Jestem Polakiem. Jestem Europejczykiem.
- Media rozrywka i reklama .
Literatura:
- Scenariusze godzin wychowawczych dla szkoły podstawowej – Magdalena Gruszka, Iwona Janiak, Justyna Prarat
- Lekcje wychowawcze w klasie IV, V, VI – Nora Grochowska, Ewa Sadowska
- Jak nauczyć rozwiązywania konfliktów – D. Covan, S. Palomares, D. Schilling
- Jak radzić sobie ze złością – J. Stewart
- Jak radzić sobie z dręczycielem – S. Palomares, D. Schilling
TEMATY GODZIN WYCHOWAWCZYCH
KLASA VI.
Moje prawa i obowiązki. Zapoznanie z dokumentacją szkoły(wrzesień)
JESTEM BEZPIECZNY
- Kto mi pomaga. Na kogo mogę liczyć.
WSPÓŁPRACA
- Wieże z wykałaczek – eksperyment kooperacyjnego budowania.
- Kooperacyjna książka kucharska.
JAKI JESTEM
- Jak realizować swoje potrzeby – jak osiągać swoje cele?
- Dojrzewam, zmieniam się.
SAMOŚWIADOMOŚĆ
- Dostrzegam swoje zalety.
- Osiągam w życiu sukcesy.
AGRESJA – ZACHOWANIA AGRESYWNE.
- Opanowuję agresję.
- Dlaczego zachowuję się agresywnie.
- Uczucia pierwotne.
STRES
- Wierzę w swoje możliwości.
- Osiąganie porozumienia.
ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW
- Konflikty z którymi sobie poradziłem. Radzę sobie z konfliktami.
- Byłem świadkiem konfliktu.
KREATYWNOŚĆ
- Kreatywnie uczestniczę w zajęciach.
ASERTYWNOŚĆ
- W jaki sposób daję innym do zrozumienia, że interesuje mnie to, co mówią.
MOTYWOWANIE DO..............
- Jestem twórczy, szukam rozwiązań.
- Jak realizować swoje potrzeby – jak osiągać swoje cele?
MOJE ZDROWIE.
- Środki uzależniające.
- Dbam o swoje zdrowie – odmawiam.
SZACUNEK DLA PODOBIEŃSTW I RÓŻNIC – ZAPOBIEGANIE DYSKRYMINACJI
- Gdy czułem się odrzucany.
- Mam kolegę, który jest inny niż Ja.
JESTEM POLAKIEM. JESTEM EUROPEJCZYKIEM
- Świat jest także Twój.
- Tradycja – po co jest i dlaczego ludzie ją pielęgnują.
Literatura:
- Scenariusze godzin wychowawczych dla szkoły podstawowej – Magdalena Gruszka, Iwona Janiak, Justyna Prarat
- Lekcje wychowawcze dla klasy IV, V, Vi – Nora Grochowska, Ewa Sadowska
- Jak nauczyć rozwiązywania konfliktów – D. Covan, S. Palomares, D. Schilling
- Jak radzić sobie ze złością – J. Stewart
- Jak radzić sobie z dręczycielem – S. Palomers, D. Schilling
|