Strona 17 z 20
Rozdział V
Nauczyciele i inni pracownicy gimnazjum
§44.1.W gimnazjum zatrudnia się: 1) nauczycieli 2) osoby niebędące nauczycielami, posiadające przygotowanie uznane przez dyrektora szkoły za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć 3) pracowników administracji i obsługi. 2. Pracownicy pedagogiczni szkoły to: dyrektor i nauczyciele . 3.Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów 4. Koordynator ds. bezpieczeństwa.
§45.Do zadań nauczycieli należy w szczególności:
1. sporządzenie programu nauczania oraz rozkładu materiału lub planu wynikowego z przedmiotu, którego uczy w danej klasie i przedstawienie go do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły; 2. sprawdzanie na początku każdej lekcji obecności uczniów i odnotowanie nieobecności; 3. rzetelne i systematyczne przygotowanie się do zajęć lekcyjnych, zgodnie z zasadami współczesnej dydaktyki; 4. prawidłowe realizowanie programu nauczania i dążenie do osiągnięcia w tym zakresie jak najlepszych wyników; 5. tworzenie warunków do aktywnego i twórczego udziału uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym poprzez wdrażanie do samodzielnego myślenia, uczenia się i działania; 6. indywidualizacja nauczania w pracy z uczniem zdolnym i mającym trudności w nauce; 7. kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich i prospołecznych oraz wdrażanie do czynnego uczestnictwa w życiu szkoły, rodziny, środowiska, kraju; 8. ochrona uczniów przed skutkami demoralizacji i uzależnień, organizowanie niezbędnej opieki profilaktycznej; 9. sprawiedliwe traktowanie oraz bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów; 10. pomoc w przygotowaniu się do egzaminów, konkursów przedmiotowych; 11.dbanie o klaso-pracownię, powierzony mu sprzęt, środki dydaktyczne, urządzenia i materiały niezbędne do nauczania przedmiotu, troska o wystrój i estetykę klasy; 12. współpraca z wychowawcami klas oraz organizacjami szkolnymi działającymi na terenie szkoły; 13. prowadzenie ustalonej odrębnymi przepisami dokumentacji pracy związanej z realizacją zadań dydaktyczno-wychowawczych lub wychowawczo-opiekuńczych; 14.doskonalenie swoich umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy poprzez udział w konferencjach, kursach ,szkoleniach; 15.prowadzenie dokumentacji dodatkowych zajęć dydaktyczno-wychowawczych; 16. pełnienie obowiązków podczas dyżurów w szkole wg harmonogramu dyżurów; 17.wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora szkoły, a wynikających z organizacji pracy szkoły; 18. informowanie wychowawcy klasy poprzez wystawienie przewidywanej oceny okresowej( rocznej) uczniom na trzy tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej; 19.czynny udział w pracy Rady Pedagogicznej, realizowanie jej postanowień i uchwał 20.współpraca z rodzicami
21. w ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły – godzina społeczna. 22. objęcie opieką działań zespołu uczniów realizujących projekt edukacyjny w szczególności: - wybranie tematu projektu edukacyjnego; - określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji; - wykonanie zaplanowanych działań; - publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.
§46.1.nauczyciel decyduje o wyborze metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu, 2. jeśli prowadzi koło zainteresowań lub zespół, decyduje o treści programowej koła lub zespołu, 3. decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępu swoich uczniów, zgodnie z kryteriami zawartymi w rozporządzeniu w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, 4.ma prawo współdecydować o ocenie zachowania swoich uczniów, 5. ma prawo wnioskować w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich uczniów, 6. nauczyciel czynnie uczestniczy w opiniowaniu spraw istotnych dla życia szkoły.
7.Dyrektor szkoły powierza każdy oddział( klasę) opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli, zwanemu wychowawcą. 1) Przy podejmowaniu decyzji odnośnie przydziału wychowawców dyrektor uwzględnia uwagi Rady Pedagogicznej, rodziców i uczniów. 2) W szczególnych przypadkach dyrektor szkoły może powierzyć jednemu nauczycielowi obowiązki wychowawcy w dwóch oddziałach(klasach).
8.Funkcję wychowawcy dyrektor szkoły powierza nauczycielowi, który – jeśli nie zajdą okoliczności – prowadzi oddział w całym cyklu nauczania.
9..W szczególnie uzasadnionych sytuacjach może nastąpić zmiana wychowawcy tj. sytuacji losowej, zmian kadrowych lub pisemnego, uzasadnionego wniosku 2/3 składu osobowego rodziców lub uczniów danego oddziału. 1).Rodzice uczniów każdego oddziału(klasy)mogą występować do dyrektora szkoły podstawowej z wnioskiem o zmianę wychowawcy. Wniosek na piśmie wraz z uzasadnieniem, powinien być podpisany przez 2/3 rodziców lub uczniów danego oddziału. 2).Dyrektor szkoły jest zobowiązany do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i poinformowania zainteresowanych na piśmie o zajętym stanowisku w terminie 14 dni od otrzymania wniosku.
§47.Do zadań wychowawcy należy w szczególności:
1.otaczanie indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich uczniów, 2.utrzymywanie systematycznego kontaktu z rodzicami uczniów, udzielanie informacji, porad, wskazówek ułatwiających rozwiązywanie problemów,
3.planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia zespołowego, które rozwijają i integrują zespół,
4.współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadnianie z nimi i koordynowanie działań wychowawczych,
5.kontrolowanie realizacji obowiązku szkolnego przez wychowawców w szczególności w zakresie regularnego uczęszczania przez dziecko na zajęcia lekcyjne,
6.otaczanie opieką dzieci specjalnej troski,
7.pomaganie w organizacji i udział w życiu kulturalnym klasy, szkoły, środowiska,
8.dokonywanie oceny wyników nauczania i pracy wychowawczej klasy oraz przedkładanie sprawozdania z postępów dydaktyczno-wychowawczych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, 9.systematyczne prowadzenie dokumentacji działalności wychowawczej i opiekuńczej, 10. powiadamianie o przewidywanych dla ucznia ocenach semestralnych/rocznych z zajęć edukacyjnych i zachowania.
11. Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej ( dziennik, arkusze ocen, świadectwa szkolne).
12.Wychowawca ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej właściwych placówek lub instytucji oświatowych i naukowych.
13. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.
14. Wychowawca wpisuje informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, temat projektu na świadectwie ukończenia gimnazjum. W szczególnie uzasadnionych przypadkach uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu, po zwolnieniu przez dyrektora , na świadectwie ukończenia gimnazjum wpisuje się „zwolniony”, „zwolniona”.
§48.Do zadań nauczyciela – pedagoga szkolnego należy:
1.rozpoznawanie sytuacji rodzinnej uczniów indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, 2.udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, 2.określenie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do rozpoznanych potrzeb, 3.rozwiązywanie trudności poprzez kontakt z uczniem, jego domem rodzinnym, wychowawcą i nauczycielami, udzielanie porad i wskazówek, 4.przeciwdziałanie formom niedostosowania społecznego uczniów poprzez stałą i systematyczną kontrolę uczniów ze środowisk zagrożonych, współpracę z instytucjami wspomagającymi szkołę (Policją, Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną, Kuratorami, Sądem Rodzinnym, 5.eliminowanie napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych w ramach indywidualnej pomocy pedagogicznej, 6.kierowanie na badania uczniów do Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, 6.planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów w kierunku kształcenia i zawodu, 7. dbanie o prawidłową realizację obowiązku szkolnego przez uczniów, 7.wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, 8.organizację spotkań z uczniami, rodzicami celem rozwiązywania problemów dotyczących uczniów.
§49.Do zadań koordynatora ds. bezpieczeństwa należy:
1.diagnozowanie pojawiających się w szkole zagrożeń 2. analiza potrzeb i ocena stanu bezpieczeństwa szkoły 3.opracowanie i kontrolowanie przestrzegania szkolnych procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych 4. stałe monitorowanie zachowania uczniów 5.aktywizowanie rodziców poprzez włączanie ich do działań mających wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa w szkole 6.koordynowanie działań związanych z rozwiązywaniem problemów wychowawczych i opiekuńczych występujących w szkole
§50.1.Do zadań pracowników administracyjnych i obsługi należy: 1) obsługa kancelaryjna szkoły, 2)prowadzenie dokumentacji uczniów i pracowników, według odrębnych przepisów 3)sporządzanie sprawozdań, 4)zapewnienie sprawności techniczno - eksploatacyjnej budynku i urządzeń oraz zabezpieczenie majątku szkoły, 5)utrzymywanie czystości budynku oraz przynależnego terenu, 6)zapewnianie opieki nad zielenią w czasie ferii i wakacji. 2.Pracownicy niepedagogiczni mają obowiązek: 1) uczestniczenia w procesie wychowawczym szkoły, 2) reagowania na zachowanie ucznia, 3) zgłaszania Dyrektorowi gimnazjum i innym organom szkoły, a także nauczycielom i wychowawcom wniosków, opinii i skarg dotyczących szkoły i uczniów 3.Zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności poszczególnym pracownikom określa Dyrektor Szkoły.
|