Strona 15 z 20
Rozdział III.
Organy gimnazjum i ich kompetencje
§42.1.Organami gimnazjum są: 1)Dyrektor Gimnazjum w szkole utworzone jest stanowisko wicedyrektora 2) Rada Pedagogiczna 3) Samorząd Uczniowski 4) Rada Rodziców 2. Rada Pedagogiczna, Samorząd Uczniowski i Rada Rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa oświatowego i niniejszym statutem: 1) Regulamin Rady Pedagogicznej 2)Regulamin Rady Rodziców 3) Regulamin Samorządu Uczniowskiego Gimnazjum
3. Kompetencje Dyrektora gimnazjum: 1) Jest odpowiedzialny za uwzględnienie w szkolnym zestawie programów nauczania całości nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu nauczania; 2) Ma obowiązek w terminie do 15 czerwca podać do publicznej wiadomości wykaz podręczników, które będą obowiązywać od początku nowego roku szkolnego; 3). kieruje działalnością szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz; 4)jest bezpośrednim przełożonym dla zatrudnionych w szkole nauczycieli, pracowników administracji i obsługi; 5)kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą; 6)sprawuje nadzór pedagogiczny; 7)przewodniczy Radzie Pedagogicznej; 8)przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej; 9)realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji; 10)wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa, o wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny; 11)sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne; 12)organizuje całość pracy dydaktycznej ; 13) nadzoruje prawidłowość prowadzenia dokumentacji szkolnej; 14)opracowuje roczny plan pracy szkoły zawierający także zadania dyrektora szkoły i Rady Pedagogicznej 15)przedstawia Radzie Pedagogicznej dwa razy w roku szkolnym wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły 16)kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły; 17) współpracuje z Radą Pedagogiczną, rodzicami i samorządem szkolnym 18) dysponuje środkami finansowymi, za ich prawidłowe wykorzystanie ponosi odpowiedzialność 19)przedkłada do zatwierdzenia radzie pedagogicznej projekty planów pracy szkoły oraz kieruje ich realizacją; 20)ustala, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych; 21)przyznaje nagrody i wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom szkoły, 22)występuje z wnioskami w sprawie odznaczeń, nagród, wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników szkoły po zaciągnięciu opinii Rady Pedagogicznej 23) nagradza za wyróżniającą pracę pracowników administracji i obsługi; 24)zaprasza przedstawicieli Rady Rodziców i inne osoby związane z pracą szkoły (zaproszeni uczestniczą w posiedzeniu głosem doradczym) 25)zaprasza członków Samorządu Uczniowskiego na zebranie, podczas których omawiane są sprawy szkolne i wychowawcze 26)dyrektor gimnazjum, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców, może wyrazić zgodę na działalność w szkole stowarzyszeniom i organizacjom, których celem statusowym jest prowadzenie, rozszerzanie i wzbogacanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. 27) zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań oraz ich doskonaleniu zawodowym; 28) współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w szkole; 29)powierza stanowiska w szkole: wicedyrektora szkoły, w porozumieniu z organem prowadzącym i radą pedagogiczną; 30) dyrektor gimnazjum, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć inne, dodatkowe stanowiska kierownicze. Zakres obowiązków osób pełniących funkcje kierownicze ustala dyrektor gimnazjum. 31) współdziała z gminą i realizuje jej zalecenia na zasadach określonych w ustawie 32)realizuje inne zadania dyrektora szkoły zapisane w ustawie o systemie oświaty (art.39) 33. Zwalnia z nauki drugiego języka obcego. 34) Dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną określa szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego. 35) w szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego. 36) zwalnia z obowiązku przystąpienia do trzeciej części egzaminu gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym uczniów z upośledzenie umysłowym w stopniu lekkim posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy w gimnazjum kontynuowali naukę języka obcego. 37) w przypadku uczniów klasy III gimnazjum w roku szkolnym 2010/2011, którzy nie otrzymali promocji do klasy wyższej lub nie ukończyli gimnazjum szkoła stwarza warunki do wyrównywania różnic programowych.
4.Kompetencje wicedyrektora szkoły: 1)w czasie nieobecności dyrektora kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą gimnazjum 2)sprawuje nadzór pedagogiczny w zakresie: a)nauczania i wychowania b)biblioteki szkolnej c)świetlicy szkolnej d)pedagoga szkolnego 3)nadzoruje wspólnie z dyrektorem lekcje otwarte 4)upowszechnia w szkole nowoczesne metody pracy dydaktyczno-wychowawczej 5)odpowiada za dokształcanie i doskonalenie nauczycieli 6)bada wyniki nauczania i wychowania 7)jest współodpowiedzialny za ład, porządek i dyscyplinę pracy 8)organizuje zastępstwa 9)wykonuje wszystkie prace zlecone uzgodnione z dyrektorem szkoły i jemu bezpośrednio podlega 10) zastępuje dyrektora w zakresie przekazanych kompetencji i upoważnień.
5.Rada Pedagogiczna gimnazjum
1)Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem gimnazjum w zakresie realizacji statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki;
2)Radę Pedagogiczną tworzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum, bez względu na wymiar czasu pracy;
3)Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor, który przygotowuje i prowadzi zebrania oraz odpowiada za zawiadomienie jej członków o terminie i porządku obrad;
4)Funkcjonowanie i zakres kompetencji określa Regulamin Rady Pedagogicznej.
6.Samorząd Uczniowski gimnazjum 1)Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie gimnazjum. Organy samorządu są reprezentantami ogółu uczniów.
2)Uchwala swój regulamin , który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
3).Regulamin określa zasady wybierania i działania samorządu uczniowskiego.
7.Kompetencje Samorządu Uczniowskiego.
1)Samorząd Uczniowski może przedstawiać dyrektorowi szkoły, Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców wnioski i opinie w sprawach dotyczących szkoły , a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw i obowiązków ucznia takich jak:
a)prawo do zapoznania się z programami nauczania, celami i stawianymi wymaganiami, b)prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, c)prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań, d)prawo redagowania wydawania gazetki szkolnej, e)prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z potrzebami uczniów i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem, f)prawo do uczestniczenia z głosem doradczym w tych posiedzeniach rady pedagogicznej, które bezpośrednio dotyczą problemów uczniów, g)prawo wyboru – w porozumieniu z dyrektorem, nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu uczniowskiego.
2) Opiniuje szkolny system oceniania, program wychowawczy i profilaktyki szkoły. 3)Wyraża opinię w sprawach uczniów, którym grozi kara.
8.Rada Rodziców. 1)Rada Rodziców stanowi reprezentację ogółu rodziców uczniów, wspiera działalność statutową szkoły. 2)Rada rodziców uchwala regulamin swej działalności , w którym określa w szczególności: a)Wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady b)Szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady c)Kompetencje Rady Rodziców
9.Zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów miedzy nimi.
1)Wszystkie organy szkoły współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia, wychowania młodzieży i rozwiązywania wszystkich istotnych problemów szkoły. 2) Koordynatorem współdziałania organów szkoły jest dyrektor szkoły, który: a) zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji; b) umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły; c)zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami szkoły o planowanych i podejmowanych działaniach i decyzjach; d) organizuje spotkania przedstawicieli organów szkoły. 3) W przypadku wytworzenia się sytuacji konfliktowej między organami szkoły lub wewnątrz niej, dyrektor szkoły jest zobowiązany do:
a) powołania komisji, w skład której wchodzi po dwóch przedstawicieli poszczególnych organów, będących stronami konfliktu, wybranymi większością głosów.
4) Komisja ustala zasady działania komisji; 5) Komisja wydaje swoją decyzję na piśmie, po czym informuje zainteresowane strony; 6) Od decyzji przysługuje stronom odwołanie w ciągu 7 dni do dyrektora szkoły, który podejmuje ostateczną decyzję, 7) Spory pomiędzy dyrektorem szkoły a innymi organami szkoły rozstrzyga, w zależności od przedmiotu sporu, organ prowadzący szkołę lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
|