Strona 14 z 20
Załącznik nr 2
Zaktualizowano w dniu 29marca 2011r
STATUT GIMNAZJUM W ŁĘGU PROBOSTWIE
Statut nadany Uchwałą Nr 42/VI/99 Rady Miejskiej w Drobinie z dnia 11 marca 1999r
Rozdział I.
Nazwa szkoły i ogólne informacje o szkole.
§34.1 Nazwa szkoły- Publiczne Gimnazjum w Zespole Szkół w Łęgu Probostwie.
2. Nazwa jest używana w pełnym brzmieniu.
3.Siedzibą szkoły jest Łęg Probostwo 31/1
4.Organem prowadzącym gimnazjum jest Gmina Drobin.
5.Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Mazowiecki Kurator Oświaty- Delegatura w Płocku.
6.Gimnazjum działa z mocy ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty oraz uchwały nr 38/VI/99 Rady Miejskiej w Drobinie z dnia 11 marca 1999r
7. Cykl kształcenia w gimnazjum trwa 3 lata.
8. Do obwodu Gimnazjum należą następujące miejscowości: Łęg Probostwo, Łęg Kościelny, Brzechowo, Chudzynek, Chudzyno, Krajkowo, Psary, Mokrzk, Kostery, Mogielnica, Siemienie, Kowalewo, Brelki, Kozłowo, Kozłówko, Wilkęsy, Dziewanowo, Cieszewo, Cieszewko, Maliszewko,Borowo, Stanisławowo.
9.Gimnazjum może posiadać własne imię, sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny. Nadanie szkole imienia przez organ prowadzący na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego związane musi być z kierunkiem pracy wychowawczej.
Rozdział II.
Cele i zadania gimnazjum.
§35.1.Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty, Konwekcji Praw Dziecka, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, a w szczególności:
1)umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum oraz zapewnia wszechstronny rozwój, 2)umożliwia absolwentom gimnazjum świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia, 3)kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zadań określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów, 4)sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły 2.Szkoła realizuje zadania wynikające z ustawy, a także wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych następującymi sposobami:
1) w zakresie działalności edukacyjnej poprzez: a) realizację odpowiednich programów nauczania z poszczególnych przedmiotów, b)wyrobienie umiejętności rozumnego wykorzystania uzyskanej wiedzy w życiu codziennym i celowego spożytkowania zainteresowań i uzdolnień w kierowaniu własnym rozwojem, c) umożliwienie rozwijania zainteresowań i uzdolnień uczniów
2) w zakresie podtrzymania poczucia tożsamości narodowej i religijnej poprzez:
a) prowadzenie nauki religii i etyki, b) kultywowanie tradycji narodowych i patriotycznych w czasie trwania uroczystości szkolnych, c) organizowanie apeli i uroczystości szkolnych-patriotycznych i religijnych, d) opiekę nad mogiłami poległych w 1939r w lesie w Kozłowie
3) w zakresie udzielania i organizowania pomocy psychologiczno- pedagogicznej a) poprzez: a) pracę pedagoga szkolnego, b) rozpoznawanie trudności w nauce, niepełnosprawności fizycznej oraz potrzeb materialnych ucznia, c)kierowanie uczniów na badania psychologiczne i pedagogiczne do poradni, d)ścisłą realizację zaleceń specjalistów podczas pracy z uczniem, e) organizowanie nauczania indywidualnego zgodnie z odrębnymi przepisami, f) prowadzenie zespołów wyrównawczych dla uczniów mających problemy w nauce - diagnozowanie środowiska ucznia, - rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwienie ich zaspakajania, - rozpoznawanie przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych, - wspieranie ucznia z wybitnymi uzdolnieniami, -organizowanie różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej, - podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki oraz wspieranie nauczycieli w tym zakresie, - wspieranie uczniów , metodami aktywnymi , w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia , zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielanie informacji w tym zakresie, -wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia, - udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostaniu tym wymaganiom, - wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, - podejmowanie działań medialnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
b) powyższe działania realizowane są we współpracy z rodzicami, nauczycielami, poradniami psychologiczno- pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży oraz z innymi placówkami
c) pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest dobrowolna i nieodpłatna, udzielana na wniosek ucznia, rodziców, nauczyciela uczącego, pedagoga, psychologa, poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej
d)formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole są: - zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze - zajęcia korekcyjno- kompensacyjne - zajęcia logopedyczne - zajęcia psychoedukacyjne dla uczniów i rodziców - zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu - porady, konsultacje i warsztaty dla uczniów, rodziców i nauczycieli
e) objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną wymaga zgody rodziców/opiekunów
4)w zakresie organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi, uczęszczającymi do szkoły poprzez: a)usytuowanie miejsc pracy uczniów z wadami wzroku i słuchu w pobliżu tablicy i nauczyciela, b) zwolnienie z zajęć wychowania fizycznego zgodnie z procedurami przyjętymi przez szkołę), plastyki, muzyki, techniki na podstawie zaświadczenia lekarza i wniosku rodziców, c)stworzenie atmosfery życzliwości, akceptacji ze strony uczniów, nauczycieli i obsługi szkoły 5)w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów poprzez:
a) udział w zajęciach kół przedmiotowych i zainteresowań, b) udział w zajęciach sportowych, c) udział w organizacjach szkolnych, d) udział w spektaklach teatralnych, seansach filmowych, koncertach – edukacyjnych,
6)w zakresie promocji ochrony zdrowia poprzez:
a)promocję zdrowia i higieny, doraźną pomoc w nagłych wypadkach, okresowymi
badaniami i prowadzenie dokumentacji przez pielęgniarkę, b)realizację ścieżki prozdrowotnej, c) wspieranie działalności mającej na celu promocję zdrowia w tym działalność PCK
§36. Szkoła realizuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w następujący sposób:
1. Na terenie gimnazjum pełnione są dyżury nauczycielskie 1)na dziesięć minut przed rozpoczęciem zajęć aż do ich zakończenia według grafiku sporządzonego przez dyrektora 2)dyżur musi być pełniony aktywnie, nauczyciele dyżurni mają obowiązek zapobiegać niebezpiecznym zabawom i zachowaniom 3)w razie nieobecności nauczyciela dyżurującego w wyznaczonym dniu, dyrektor wyznacza innego nauczyciela do pełnienia dyżuru 2. Nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych sprawują opiekę nauczyciele przedmiotów i nauczyciele mający w danym czasie dyżur wg grafiku. 3. Za bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć pozalekcyjnych odpowiada osoba prowadząca te zajęcia 4.Za bezpieczeństwo uczniów przebywających na zbiórkach lub spotkaniach organizacji szkolnych odpowiadają opiekunowie tych organizacji. 5. W czasie zawodów sportowych organizowanych przez szkołę uczniowie nie mogą pozostawać bez opieki osób do tego upoważnionych. 6. W sali gimnastycznej i na boisku szkolnym nauczyciel prowadzący zajęcia sprawdza sprawność sprzętu sportowego przed rozpoczęciem zajęć, dba o dobrą organizację zajęć i zdyscyplinowanie uczniów, dostosowuje wymagania i formę zajęć do możliwości fizycznych uczniów, asekuruje uczniów podczas ćwiczeń na przyrządach. 7. W pracowniach i salach o zwiększonym ryzyku wypadków opiekun opracowuje regulamin pracowni i na początku roku szkolnego zapoznaje z nim uczniów. 8.W razie zaistnienia wypadku uczniowskiego, nauczyciel który jest jego świadkiem, zawiadamia pielęgniarkę, a następnie dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły powiadamia o zaistniałym wypadku pogotowie ratunkowe, rodziców i sporządza protokół powypadkowy. 9. Dane o uczniach, którym z powodów losowych lub rodzinnych potrzebna jest szczególna forma opieki, wychowawca zgłasza dyrektorowi, który w porozumieniu z Radą Pedagogiczną podejmuje decyzję odnośnie formy udzielonej pomocy. 10.Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w danym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą” . 11.Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły lub placówki liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece lub placówki, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki w jakich będą się one odbywać uwzględniając zasady:
1) zgody na przeprowadzenie wycieczki udziela dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba. 2) jeżeli wycieczka przedmiotowa ma odbyć się podczas planowanej lekcji danego przedmiotu należy zgłosić dyrektorowi lub jego zastępcy zamiar wyjścia poza teren szkoły, a następnie odnotować fakt przeprowadzenia wycieczki w dzienniku lekcyjnym. 3) program wycieczki lub imprezy organizowanej przez szkołę, listę uczestników, imię
i nazwisko kierownika oraz liczbę opiekunów zawiera karta wycieczki lub imprezy, którą zatwierdza dyrektor szkoły. 4) liczba opiekunów: 1 opiekun na 15-uczniów w przypadku wycieczki przedmiotowej lub turystyczno-krajoznawczej poza teren szkoły korzystających z publicznych środków lokomocji, 1 opiekun na 10 uczniów w przypadku imprezy turystyki kwalifikowanej. 5) za nieprzestrzeganie przez uczniów regulaminu wycieczek szkolnych i wynikające z tego szkody materialne, odpowiedzialność finansową ponoszą rodzice(prawni opiekunowie 6)udział uczniów w wycieczce(z wyjątkiem wycieczki przedmiotowej, odbywającej się w ramach zajęć lekcyjnych) wymaga pisemnej zgody rodziców albo prawnych opiekunów, którzy powinni przed jej rozpoczęciem pokryć koszty związane z udziałem w niej ich dziecka. Wycieczka może być odwołana z powodu braku pisemnej zgody rodziców. 7) kartę wycieczki należy złożyć u dyrektora szkoły, do zatwierdzenia, na przynajmniej trzy dni przed rozpoczęciem wycieczki.
13.Szkoła ubezpiecza corocznie uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków w wybranej przez radę rodziców firmie ubezpieczeniowej, koszty ubezpieczenia ponoszą rodzice uczniów. 14. Szkoła zapewnia opiekę i bezpieczeństwo uczniom dojeżdżającym, opiekę nad uczniami w czasie przewozów sprawuje opiekun. 15.Szkoła zapewnia uczniom bezpieczny dostęp do Internetu, tzn. podejmuje działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności instaluje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające. 16.W celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki budynek i teren szkoły objęte są nadzorem kamer CCTV.
§37.Szkoła udziela opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna
1. Za działania opiekuńcze odpowiedzialni są wszyscy nauczyciele, a w szczególności pedagog szkolny, wychowawcy, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, w ścisłej współpracy z rodzicami lub opiekunami ucznia, a w miarę potrzeb z organami pomocy społecznej. 2.Udzielanie opieki i pomocy uczniom potrzebującym odbywa się poprzez: 1)rozpoznanie środowiska rodzinnego i warunków życia ucznia, 2)organizację zajęć opieki świetlicowej, 3)zapewnienie uczniom możliwości spożycia obiadów w stołówce szkolnej, 4)współpracę z rodziną ucznia przy współudziale wychowawcy, kuratorów sądowych, policji i poradni psychologiczno-pedagogicznej, 5)organizowanie uczniom w miarę możliwości szkoły doraźnej pomocy materialnej. 6)zapewnienie pomocy uczniom w sytuacjach losowych.
§38.Zasady i formy współdziałania z rodzicami ( prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania ,wychowania i profilaktyki.
1. Rodzice mają prawo do:
1) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
2) kontaktów z wychowawcą klasy i nauczycielami- na spotkaniach ogólnych organizowanych przez dyrektora, na zebraniach z wychowawcą i pedagogiem szkolnym zgodnie z planem pracy szkoły, w każdy dzień podczas długiej przerwy, w dniu dyżuru nauczyciela zgodnie z harmonogramem. Kontakty są organizowane w uzgodnionych terminach i odbywają się w sposób nie zakłócający przebiegu zajęć edukacyjnych.
3) porad Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
4)dyskrecji i poszanowania prywatności w rozwiązywaniu problemów dziecka i rodziny
5)występowania z inicjatywami wzbogacającymi życie szkoły podstawowej ( współorganizowanie czasu wolnego uczniów, spotkań, zabaw, wycieczek, uroczystości, zajęć sportowych i innych
6)wyrażania opinii dotyczących pracy gimnazjum i poszczególnych nauczycieli dyrektorowi gimnazjum oraz kuratorowi oświaty, bezpośrednio lub za pośrednictwem swych reprezentantów
2. Rodzice mają obowiązek:
1) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne 2) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych 3) wspierania procesu nauczania i wychowania 4) systematycznego kontaktu z wychowawcą klasy( musi wstawić się w szkole na wezwanie) 1) udzielania w miarę swoich możliwości pomocy organizacyjnej i materialnej szkole podstawowej. 2) zgłaszania i podejmowania próby rozwiązywania problemów dydaktycznych i wychowawczych z zachowaniem drogi służbowej: 3) Rodzic(opiekun) informuje o sytuacji trudnej lub niejasnej(budzącej jego niepokój) wychowawcy, który w miarę swoich możliwości próbuje dokonać analizy danej sytuacji i wyjaśnić okoliczności 4) W przypadku, gdy wychowawca nie może rozwiązać problemu, rodzic zgłasza go dyrektorowi, który dokonuje ponownej analizy sytuacji, podejmuje odpowiednie działania w celu uzyskania pozytywnych rezultatów i udziela rodzicowi(opiekunowi) odpowiedzi. 5) Jeżeli problem nie zostaje rozwiązany na szczeblu szkoły wówczas rodzice lub prawni opiekunowie udają się po poradę do Kuratorium Oświaty w Płocku.
3.Współdziałania dyrektora szkoły i rodziców obejmują:
1) Zapoznanie rodziców z głównymi założeniami zawartymi w statucie szkoły, programie rozwoju szkoły dotyczącymi organizacji, zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych oraz opiekuńczych na zebraniach organizowanych dla rodziców wszystkich uczniów. 2) Zapoznanie z przebiegiem i organizacją sprawdzianów zewnętrznych. 3) Udział Dyrektora w zebraniach Rady Rodziców oraz w spotkaniach klasowych na prośbę rodziców lub wychowawcy. 4) Bieżąca współpraca Dyrektora z Radą Rodziców i rodzicami poszczególnych klas.
4.Współdziałania rodziców i nauczycieli obejmują: 1) Rozmowy indywidualne z rodzicami uczniów celem dokonania diagnozy środowiska rodzinnego. 2) Wspólne spotkania z rodzicami dotyczące ustalenia zasad współpracy, przekazywania informacji o osiągnięciach dziecka, zapoznania z procedurami oceniania, klasyfikowania, ustalenia form współpracy, kształtowania świadomości pedagogicznej rodziców. 3) Udział rodziców w zajęciach pozalekcyjnych, wycieczkach, rajdach, biwakach, imprezach sportowych i innych. 4) Udział rodziców w pracach organizacji szkolnych. 5) Udział rodziców w lekcjach otwartych. 6) Współpracę wychowawców i rodziców z pielęgniarką celem kształtowania nawyków troski o zdrowie. 7)Wskazywanie przez wychowawców, nauczycieli instytucji wspierających rodziny w rozwiązywaniu problemów. 5. Sposoby udostępniania dokumentacji szkoły rodzicom:
1)w bibliotece szkolnej 2)w sekretariacie 3)na stronie internetowej(www.zsleg.pl) 4)w miarę możliwości na szkolnych gazetkach.
§39.Szczegółowe zasady i kryteria oceniania zawarte są w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania, który stanowi załącznik nr 3 niniejszego statutu.
§40.Zespoły nauczycielskie:
1.Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie. 2.Dyrektor szkoły tworzy zespoły stałe(zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe) i zespoły doraźne-zespoły problemowo-zadaniowe, zespoły ds. pomocy psychologiczno- pedagogicznej. 3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora. 4.Zadaniami zespołu są: 1) wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji 2) opracowanie kryteriów oceniania uczniów i badanie ich osiągnięć 3) opiniowanie programów autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych 4)organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli 5)współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia 6)ustalenie zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej, określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniom pomocy oraz zaplanowanie działań z zakresu doradztwa edukacyjno- zawodowego
§41.Szkoła posiada Program Wychowawczy (załącznik nr 4) i Szkolny Program Profilaktyki ( załącznik nr 5 ) uchwalone przez Radę Pedagogiczną w porozumieniu z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
1.Programy te odpowiadają na aktualne potrzeby uczniów, ich rodzin i środowiska. Budowane są na systemie wartości chrześcijańskiej, na tradycji narodu polskiego, regionu, kraju. Kierują się zasadą tolerancji religijnej i światopoglądowej, szanując Deklarację Praw Człowieka i Konwencję Praw Dziecka. Programy te stanowią integralną część statutu.
|