PLAN ROZWOJU ZS W ŁĘGU PROBOSTWIE NA ROK SZKOLNY 2011/2012
|
OBSZARY
|
Szczegółowy plan 2011/2012
|
1.Wyniki nauczania
|
1. Poprawa wyników sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych
a) zwiększenie wskaźnika czytelnictwa
b)rozwiązywanie testów
c) organizacja egzaminów i sprawdzianów próbnych
d) przeprowadzenie sprawdzianów dyrektorskich
e) analiza wyników sprawdzianów, egzaminów oraz realizację programów doskonalących
f) zwiększenie świadomości rodziców odnośnie wyników sprawdzianu
g) opracowywanie kart osiągnięć klasy i ich prezentacja
h) badanie EWD
|
2. Poprawa wyników na zakończenie semestru i roku
a)analiza wyników nauczania i ich prezentacja
b) opracowywanie kart osiągnięć klasy
|
3.Zwiększenie efektywności udziału w olimpiadach i konkursach przedmiotowych
|
4. Udział w projektach, publikacjach
a) zdobywanie wiedzy i umiejętności nie sprawdzanych systemowo- poszukiwanie i realizacja
b) realizacja programu w ramach doskonalenia technik umysłowych- monitoring i ewaluacja
c)udział w programach - Szkoła Promująca Zdrowie, Szkoła Ucząca Się, Śladami Pitagorasa
d) kontynuacja i wdrażanie innowacji pedagogicznych.
|
2.Rozwój osobisty i społeczny
|
1.Przestrzeganie norm współżycia(postawy wobec siebie i innych):
a) ewaluacja programu wychowawczego i jego realizacja
b) ewaluacja programu profilaktyki i jego realizacja
c) wdrażanie wypracowanych sposobów respektowania przyjętych norm i ich monitoring
|
2. Prezentowanie właściwych postaw obywatelskich i patriotycznych:
a)organizowanie uroczystości szkolnych i środowiskowych zgodnie z planem
b) dbanie o miejsca pamięci narodowej
c) wpajanie szacunku do symboli narodowych
d)uwzględnianie w planie obchodów rocznicowych
|
3. Doskonalenie umiejętności pracy w grupie:
a)organizacja lekcji z uwzględnieniem pracy w grupie
b) organizacja życia szkoły z uwzględnieniem pracy w zespołach
c) obserwacja umiejętności pracy w grupie
d) pomoc koleżeńska jako przykład pracy w grupie
e) realizacja projektu gimnazjalnego
|
4. Planowanie przez uczniów przyszłości:
a) realizacja programu wychowawczego
b)zajęcia z preorientacji zawodowej
c)organizacja spotkań z przedstawicielami szkół
d) wykonywanie zadań z zakresu doradztwa zawodowego przez pedagoga
|
3.Losy absolwentów
|
1.Dalsze kształcenie:
a) informacje ze szkół
b) informacje- wywiad środowiskowy- Ankieta skierowana do absolwentów
|
2. Kariera zawodowa, osiągnięcia życiowe:
a)informacje- wywiad środowiskowy
|
- 1. Procesy nauczania i uczenia się
|
1.Programy nauczania:
a) weryfikacja zgodności: programy a podstawa programowa
b) aktualizacja szkolnego zestawu programów
|
2.Metody nauczania:
a)Ocenianie Kształtujące
- kontynuacja działań w zakresie Oceniania Kształtującego
– udzielanie informacji zwrotnej uczniom
-ewaluacja
-zwiększenie liczby nauczycieli stosujących OK.
b) nauczyciele stosują własne rozwiązania metodyczne
c) realizacja programu „Śladami Pitagorasa” metodami aktywnymi
d) dostosowanie metod do możliwości uczniów- organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
|
3.Sposoby oceniania uczniów:
a) badanie zgodności oceniania z WSO
b) różnorodność form oceniania
|
4.Sposoby motywowania uczniów:
- WSO
- mapy sukcesów
-schody sukcesów
- prezentowanie osiągnięć
-stypendium
-listy gratulacyjne i pochwalne
-nagrody rzeczowe
- zastosowanie informacji zwrotnej(Ocenianie Kształtujące)
- motywowanie do odrabiania pracy domowej - WSO
-poszukiwanie innych sposobów
|
2.Pomoc w pokonywaniu trudności
|
1.Indywidualizacja nauczania:
a) dostosowanie wymagań do możliwości uczniów zgodnie z zaleceniami Poradni
b)opracowanie programów indywidualnych dla uczniów z orzeczeniami i ich realizacja
c)organizacja zajęć indywidualnych( rewalidacja)
d) organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w gimnazjum
e) organizacja zajęć z pedagogiem
f) zajęcia wyrównująco-rozwijające w ramach projektu „Śladami Pitagorasa”
|
|
2.Rozwijanie pasji i zainteresowań uczniów:
a) praca w organizacjach szkolnych
b) organizacja kół zainteresowań zgodnie z potrzebami
c)udział w projektach, programach
d) zajęcia rozwijające w ramach projektu „Śladami Pitagorasa”
e) organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w gimnazjum
|
|
3.Wspieranie uczniów zdolnych:
a) przygotowanie i udział w konkursach przedmiotowych
b) organizowanie konkursów wiedzy (integracja międzyprzedmiotowa) na terenie szkoły: Mądra Główka, plastycznych, muzycznych, ekologicznych i innych
c)organizowanie kół zainteresowań
d)udział w konkursach, projektach
|
|
4. Wyrównywanie szans:
a) organizacja zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
b) organizacja zajęć wyrównujących szanse edukacyjne
c)zajęcia z pedagogiem
d) organizacja pomocy koleżeńskiej
e) organizacja zajęć i innych form( np. wycieczki, wyjazdy do kina, teatru)
f)organizacja grup terapeutycznych
g) realizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i logopedycznych w ramach godzin społecznych
|
3.Wykorzystanie czasu
|
1.Frekwencja:
a) analiza frekwencji i poprawa jej współczynnika
b)analiza przyczyn nieobecności
c)reagowanie wychowawcy na absencję, stosowanie procedur
d) współpraca z organem prowadzącym
|
2.Wykorzystanie czasu na lekcji
a) zwiększenie poziomu aktywności uczniów – obserwacja zajęć
b) weryfikacja harmonogramu uroczystości- optymalne wykorzystanie czasu w szkole
|
3.Praca uczniów w domu:
a)zwiększenie liczby uczniów systematycznie odrabiających pracę domową:
-motywowanie uczniów do odrabiania prac domowych- WSO
- dostosowanie poziomu trudności do możliwości uczniów- wybór pracy
- uwzględnienie systematyczności w WSO
- informowanie rodziców o przygotowaniu się uczniów
|
1.Szkoła jako miejsce nauki
|
1.Organizacja nauczania:
a)konstruowanie rozkładów zajęć z uwzględnieniem higieny umysłowej ucznia
b) zapoznawanie środowiska szkolnego z organizacją nauczania
c)organizacja przestrzeni sprzyjającej procesowi nauczania i uczenia się oraz zgodnej z wymaganiami reformy programowej:
-doposażenie szkoły w komputery, sprzęt audiowizualny
-doposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne
- budowa boiska wielofunkcyjnego
|
2.Rekrutacja uczniów:
a) kontynuowanie działań w zakresie rekrutacji z uwzględnieniem przepisów prawa
|
3.Atmosfera sprzyjająca intelektualnemu rozwojowi uczniów:
a)umożliwienie uczniom udziału w konkursach
b)organizacja konkursów w szkole również o zasięgu międzyszkolnym
c) realizacja programu Ocenianie Kształtujące
d) poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań:
- realizacja programu „Jak się uczyć, aby wiedzieć więcej”
- wypracowanie metod w ramach współpracy w sieci
|
4. Zajęcia pozalekcyjne:
a) organizacja zajęć wyrównujących szanse edukacyjne zgodnie z potrzebami i arkuszem
b) organizacja zajęć w ramach działalności organizacji szkolnych: SU, LOP, Zuchy, Harcerze, PCK, SKO, Koło Europejskie, UKS, Unicef
c) organizacja godzin społecznych zgodnie z potrzebami
|
5. Wyposażenie, materiały i baza lokalowa:
a)wzbogacanie zasobów biblioteki szkolnej
b) doposażenie klas w:
- sprzęt komputerowy
- pomoce dydaktyczne
c) udział w programie „Śladami Pitagorasa”, zapobiegającemu wykluczeniu celem pozyskania pomocy
d) Budowa boiska szkolnego
|
2.Szkoła jako środowisko społeczne
|
1.Klimat szkoły:
a) budowanie relacji między podmiotami szkoły poprzez:
- udział w uroczystościach
-wspólne inicjatywy
-udział w tworzeniu dokumentacji
-pracę z zespołach zadaniowych
-określanie mapy jakości szkoły- profil
|
2.Działania wychowawcze i samorządność:
a) nowelizacja programu wychowawczego i jego realizacja
b)monitorowanie sytuacji wychowawczej
c)stosowanie systemu kar i nagród w zakresie zachowania
d) kształtowanie postaw patriotycznych i odniesienie do tradycji chrześcijańskiej:
- organizowanie uroczystości szkolnych i środowiskowych wg harmonogramu
-dbanie o miejsca pamięci narodowej
- uwzględnienie w planach rocznych obchodów rocznicowych
e)zachęcanie do aktywności w rozwiązywaniu problemów społecznych:
- udział w akcjach charytatywnych( współpraca z fundacjami, Kwesta mikołajkowa, I Ty możesz zostać Św. Mikołajem, pomoc uczniom – PCK, Unicef, okazjonalne)
- ekologiczne ( Sprzątanie Świata, Zbiórka materiałów wtórnych, sprzątanie terenów wokół szkoły, Święto Drzewa, oszczędzanie m.in. energii elektrycznej)
f)uczenie demokratycznych procedur:
- wybory i działalność samorządu
- aktywne uczestniczenie samorządu w życiu szkoły
- rozwiązywanie problemów w ramach sieci szkół
|
|
3.Bezpieczeństwo.
a)zapewnienie bezpiecznych warunków pobytu w szkole:
-dyżury nauczycieli
-opieka świetlicowa
-dostosowanie przestrzeni ( barierki zabezpieczające schody)
- monitoring wizyjny
- przeglądy budynku
b)pogadanki na temat bezpiecznego korzystania z pomieszczeń szkolnych, pokonywania drogi z domu do szkoły i odwrotnie
c) propagowanie bezpiecznego spędzania czasu wolnego poprzez różne akcje, konkursy.
|
|
4.Opieka zdrowotna i profilaktyka:
a) realizacja programów profilaktycznych:
- kontynuowanie Programu w ramach Szkoła Promująca Zdrowie
- realizacja programu „Radosny Uśmiech”
- realizacja programu profilaktyki
- udział w Olimpiadzie Promocji Zdrowego Stylu Życia(gimnazjum)
- organizowanie warsztatów promujących zdrowy styl życia
- pogadanki zgodnie z potrzebami( np. o grypie)
b) ubieganie się o przynależność do krajowej sieci Szkół Promujących Zdrowie
|
5.Organizacja przestrzeni:
a) systematyczne odświeżanie pomieszczeń szkolnych
b)systematyczne modernizowanie pomieszczeń szkolnych
c) pozyskanie klasy do zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej
d) ciągły dostęp do środków higienicznych w toaletach
|
3.Szkoła jako miejsce pracy
|
1.Doskonalenie nauczycieli:
a) wewnętrzne w ramach WDN zgodnie z harmonogramem
b)zewnętrzne
c) w ramach realizowanych programów : „Śladami Pitagorasa” ,Szkoła Promująca Zdrowie, Szkoła Ucząca Się
|
2.Relacje i współpraca między nauczycielami:
- praca w zespołach zadaniowych zgodnie z potrzebami i według harmonogramu
-wspólne uroczystości
|
3.Planowanie , zarządzanie, struktura organizacyjna:
a)informowanie podmiotów o planach przez dyrektora szkoły
b) prowadzenie i kontrolowanie dokumentacji
c) sprawowanie nadzoru
d)przydział obowiązków (prawa i obowiązki pracownika)- informowanie przez dyrektora oraz ich respektowanie
e)właściwa polityka kadrowa
|
4.Awans zawodowy:
a)umożliwienie i pomoc nauczycielom na ścieżce awansu zawodowego zgodnej z obowiązującymi aktami prawnymi a uwzględniającymi potrzeby szkoły
|
|
5.Baza materialna i finanse szkoły:
a)zapewnienie prawidłowego funkcjonowania szkoły od strony finansowej uwzględniającego wzbogacanie bazy szkoły
|
1.Szkoła a dom
|
1.Udział rodziców w życiu szkoły:
a)udział rodziców w uroczystościach szkolnych(m.in. Dzień Matki, Inauguracja i zakończenie roku szkolnego)
b) włączenie się rodziców do organizacji uroczystości szkolnych, środowiskowych(m.in. Festyn Pokoleń, Dzień Dziecka,warsztaty promujące zdrowy styl życia)
c) udział w konkursach
d) pomoc w organizacji(m.in. sponsoring)
e) podziękowania dla rodziców za działalność społeczną na rzecz szkoły
|
2.Organy przedstawicielskie rodziców:
a)Dyrektor współpracuje z Radą Rodziców w sprawach finansowych i edukacyjnych
b)Rada uczestniczy w tworzeniu , zatwierdzaniu dokumentacji szkoły
c)Rada uczestniczy w badaniu jakości pracy szkoły i podejmowaniu decyzji odnośnie podejmowanych działań
|
3.Współpraca rodziców w procesie nauczania i wychowania:
a) kształtowanie świadomości pedagogicznej rodziców w ramach spotkań z wychowawcami, dyrekcją
b) uczestniczenie w diagnozowaniu sytuacji wychowawczo-dydaktycznej
c) uczestniczenie w programach
d)zapoznawanie z dokumentacją szkoły celem świadomego uczestniczenia w jej życiu
|
4.Rozpoznanie oczekiwań edukacyjnych:
a) rozpoznawanie oczekiwań na podstawie wywiadów, ankiet
|
2.Szkoła a społeczność lokalna.
|
1.Udział w życiu społeczności lokalnej:
a) integrowanie środowiska :
- poprzez organizowanie imprez- Festyn Pokoleń, Święto Drzewa, Wigilia Seniora
-udział w uroczystościach o charakterze gminnym:
Dzień Ziemi, Dni Drobina, Dożynki
-zapraszanie do szkół przedstawicieli społeczności: nauczycieli-emerytów, straży, przedstawicieli kościoła, krwiodawców
b) współpraca z okolicznymi szkołami poprzez:
-organizację konkursów: Mądra Główka, Ekologicznego
- udział w konkursach
- w ramach Sieci Szkół „Jak możemy rozwijać się poprzez pracę w samorządzie”
|
2.Współpraca z instytucjami, organizacjami pozarządowymi:
a) kołami wyższego szczebla szkolnych organizacji:
LOP, PCK, ZHP
b) ORE w ramach Szkoły Promującej Zdrowie
c) Centrum Edukacji Obywatelskiej w ramach Szkoły Uczącej się, Sieci Szkół,
d) Unicef
e) innymi w ramach realizowanych programów
|
3.Współpraca z władzami samorządowymi:
a)udział władz w uroczystościach szkolnych
b) współpraca w ramach realizowanych programów( m.in. profilaktyki)
c)udział przedstawicieli szkoły w imprezach gminnych
d)w ramach podejmowanych działań z zakresu poszerzania bazy materialnej, finansów szkoły, arkusza organizacyjnego
e) w ramach dożywiania, pomocy rzeczowej(paczki, wycieczki), zakupu podręczników, dowozu, stypendium naukowego
|
4.Informacja i promocja- kształtowanie pozytywnego wizerunku poprzez upowszechnianie osiągnięć:
a)aktualizowanie strony internetowej szkoły
b)współpraca z Kontaktami(gazetka MiG Drobin)
c)promowanie osiągnięć w ramach realizowanych programów: Szkoła Promująca Zdrowie, Szkoła Ucząca Się, Sieć Szkół.
d)wydawanie okazjonalnie broszur, gazetki szkolnej
e)spotkania z wychowawcami i dyrekcją szkoły- prezentacje multimedialne
f) wypracowywanie materiałów promocyjnych szkoły(foldery, płyty i inne akcesoria)
|
3.Szkoła i świat pracy.
|
1.Współpraca z zakładami pracy:
-Zakład Aktywności Zawodowej w Stanisławowie
-Zakład Gospodarki Komunalnej w Drobinie
-Towarzystwo Inicjatyw Lokalnych w Łęgu Probostwie
-Bank Spółdzielczy Mazowsze w Drobinie
-sklep
-gospodarstwa indywidualne
|
2.Wykorzystanie nowych technologii:
a)wykorzystanie komputera w ramach zajęć dydaktycznych
b) uczestniczenie w programach związanych z wykorzystaniem technologii komputerowej
c)zastosowanie technologii w pracy ( dokumentacja nauczania i inna)
d) korzystanie z informacji( wzbogacenie biblioteki i systematycznie klas) w sprzęt komputerowy i audiowizualny
|
|
3.Pozyskiwanie sojuszników wspierających działania edukacyjne:
a) kontynuowanie współpracy
b) systematyczne pozyskiwanie sojuszników
c)wyróżnianie osób/ instytucji współpracujących ze szkołą- Przyjaciel Szkoły, Zasłużony dla Środowiska
|