Załącznik nr 5
SZKOLNY PLAN PROFILKATYKI
PUBLICZNE GIMNAZJUM W ZESPOLE SZKÓŁ
W ŁĘGU PROBOSTWIE
2010/2011
WSTĘP
Profilaktyka jest jednym ze sposobów reagowania na różne zjawiska społeczne, które są szkodliwe i niepożądane. Od innych sposobów przeciwdziałania różni się tym, iż jest czynnością uprzedzająca. Podejmowana jest zanim niebezpieczne zjawiska się ujawnią lub rozprzestrzenią. Skuteczna profilaktyka jest optymalnym sposobem hamowania rozwoju lub ograniczania skali zjawisk uznanych za niekorzystne.
W szkole realizuje się profilaktykę pierwszorzędową, której zadaniem jest przeciwdziałanie zagrożeniom, wspieranie procesu wychowania oraz identyfikacja osób będących w grupie podwyższonego ryzyka.
Działania profilaktyczne prowadzone w Publicznym Gimnazjum w Zespole Szkół
w Łęgu Probostwie przyjmują charakter:
- samodzielnych programów profilaktycznych, realizowanych niezależnie od obowiązującego programu nauczania, skoncentrowanych na specyficznych celach i zadaniach,
- działań zintegrowanym z programem szkolnym, wykorzystujących obowiązujący program nauczania w zakresie różnych przedmiotów do promowania szeroko rozumianego zdrowia,
- działań incydentalnych, podejmowanych w odpowiedzi na konkretne wydarzenia, które miały miejsce w samej szkole lub na terenie, na którym znajduje się szkoła.
Szkolny program profilaktyki w Publicznym Gimnazjum w Łęgu Probostwie wynika ze Szkolnego programy Wychowania, który wyznacza cele i zadania działań profilaktycznych. Jest spójny z programami nauczania, Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania i Wewnątrzszkolnym Doskonaleniem Nauczycieli.
Diagnoza zagrożeń:
Zebranie danych dotyczących aktualnych problemów funkcjonowania szkoły poprzez dokonanie :
- rozpoznania przez nauczycieli problemów edukacyjnych i wychowawczych na podstawie obserwacji i rozmów z rodzicami,
- rozpoznania przez pedagoga specyficznych problemów występujących w naszym środowisku na podstawie obserwacji i rozmów,
- rozeznania zainteresowań uczniów oraz zaangażowania rodziców w działalność opiekuńczo – wychowawczą szkoły,
- analizy ankiet przeprowadzonych w szkole,
- analizy frekwencji uczniów.
Na podstawie diagnozy środowiska szkolnego zauważono występowanie następujących problemów:
- zachowania agresywne ( agresja słowna i fizyczna),
- sięganie po substancje psychoaktywne ( nikotynizm, alkoholizm),
- nieuzasadnione opuszczanie zajęć lekcyjnych,
- niszczenie mienia szkolnego,
- nieodpowiednie korzystanie z mediów,
- brak motywacji niektórych uczniów do podejmowania nauki .
Cele oddziaływań profilaktycznych:
- Zwiększania aktywności fizycznej ludności
- Ograniczenie używania substancji psychoaktywnych i związanych z tym szkód zdrowotnych
- Zmniejszenie rozpowszechniania palenia tytoniu
- Poprawa sposobu żywienia ludności i jakości zdrowotnej żywności oraz zmniejszenie występowania otyłości. Zmniejszenie liczby urazów w wyniku wypadków i ograniczenie ich skutków.
- wspieranie rozwoju i zdrowia fizycznego psychospołecznego
- umiejętności radzenia sobie ze stresem,
- umiejętności kontroli stanu zdrowia,
- zapobieganie chorobom zakaźnym poprzez szczepienia ochronne
6. Udzielanie pomocy w przezwyciężaniu trudności w nauce.
7. Przekazywanie wiedzy na temat zagrożeń płynących z nieodpowiedniego korzystania
z mediów i uczenie krytycznego stosunku do mediów.
8. Promowanie pożądanych wzorców zachowań.
9. Kształtowanie właściwych postaw wobec żyjących z HIV i chorych na AIDS oraz zapobieganie HIV i AIDS.
10. Kształtowanie środowiska życia, nauki, wypoczynku i pracy sprzyjającego zdrowiu.
11. Zmniejszanie ilości opuszczanych godzin lekcyjnych.
12. Przeciwdziałanie agresji.
Strategie i metody realizacji programu:
- strategie informacyjne(metody):
- Pogadanka
- Spotkania ze specjalistami
- Prezentacja filmu
- Wycieczki tematyczne
- Strategie edukacyjne(metody):
- Realizacja programów
- Rysunki
- Drama
- Dyskusja
- Symulacje
- uroczystości szkolne
- Strategie działań alternatywnych(metody)
- Koła zainteresowań
- Wycieczki
- Festyny
- Zawody sportowe
- Strategie interwencyjne:
- Interwencja w środowisku domowym ucznia
- Interwencja w środowisku szkolnym ucznia
- Pomoc pedagogiczna
Założenia programowe:
Założenia programowe wynikają z celów szczegółowych i odnoszą się do:
- Nauczycieli i wychowawców
- Uczniów
- Rodziców
- Pedagoga
- Pielęgniarki szkolnej
- Dyrekcji.
Plan realizacji działań szkolnej profilaktyki:
CELE
|
SPOSÓB REALIZACJI
|
DO KOGO KIEROWANE
|
OSOBY ODPOWIEDZIALNE
|
TERMIN
|
Zwiększenie aktywności fizycznej ludności
|
- realizacja programu Szkoła Promująca Zdrowie
|
Uczniowie
|
koordynator programu
|
cały rok
|
- realizacja programu Szkoła Promująca Zdrowie
|
Uczniowie
|
nauczyciele,
wychowawcy
|
cały rok
|
- zajęcia SKS,
|
Uczniowie
|
opiekun
|
według planu
|
- udział w zawodach sportowych
|
Uczniowie
|
Nauczyciele W- F
|
cały rok
|
- działalność kółka tanecznego.
|
Uczniowie
|
opiekun
|
cały rok
|
Ograniczenie używania substancji psychoaktywnych i związanych z tym szkód zdrowotnych
|
- realizacja zajęć o uzależnieniach od narkotyków – prewencja
|
uczniowie
|
Policjant, pedagog szkolny
|
I semestr
|
- Ulotki informacyjne
|
Uczniowie, rodzice
|
Pedagog szkolny
|
Cały rok
|
- pogadanki na temat uzależnień
|
uczniowie
|
wychowawcy
|
Cały rok
|
Zmniejszenie rozpowszechniania palenia tytoniu
|
-Projekcja filmów o tematyce profilaktycznej
|
uczniowie
|
Pedagog, wychowawcy
|
Cały rok
|
- Ulotki i gazetki informacyjne dotyczące uzależnienia od nikotyny
|
Uczniowie,
społeczność szkolna
|
Pedagog szkolny
|
Cały rok
|
- obchody Światowego Dnia bez tytoniu - gazetka
|
uczniowie
|
nauczyciele
|
maj
|
- informacje na temat nikotyny zawarte w szkolnej gazetce (zadania logiczne)
|
Społeczność szkolna
|
Opiekun świetlicy
|
Cały rok
|
- realizacja programu profilaktyki palenia tytoniu Znajdź właściwe rozwiązanie
|
uczniowie
|
Pedagog
|
Cały rok
|
Poprawa sposobu żywienia ludności i jakości zdrowotnej żywności oraz zmniejszenie występowania otyłości. Zmniejszenie liczby urazów w wyniku wypadków i ograniczenie ich skutków.
|
1. Poprawa sposobu żywienia
i jakości zdrowotnej żywności:
- realizacja programu Szkoła Promująca Zdrowie,
|
Społeczność szkolna
|
Zespół ds. promocji zdrowia
|
cały rok
|
- obchody Światowego Dnia Zdrowia,
|
Społeczność szkolna
|
nauczyciele
|
kwiecień
|
- akcje promujące zdrowy styl życia (Dzień z jabłkiem, warsztaty promujące zdrowy styl odżywiania, stoiska ze zdrową żywnością),
|
Społeczność szkolna
|
SK PCK
|
cały rok
|
- Olimpiada Promocji Zdrowego
Stylu Życia
|
Uczniowie
|
SK PCK
|
I semestr
|
- zmiana zaopatrzenia sklepików szkolnych,
|
Uczniowie
|
Samorząd Uczniowski
|
cały rok
|
- podejmowanie problematyki zdrowego stylu życia na zajęciach dydaktycznych |
Uczniowie
|
nauczyciele
wychowawcy
|
cały rok
|
2. Zapobieganie otyłości:
- pogadanki tematyczne,
|
Uczniowie
|
nauczyciele,
wychowawcy
pedagog
|
cały rok
|
- ulotki informacyjne,
|
Uczniowie
|
pedagog
|
marzec
|
- obchody Światowego Dnia Walki
z Otyłością.
|
Uczniowie
|
nauczyciele, pedagog
|
marzec
|
3. Zapobieganie nałogom:
- podejmowanie tematów uzależnień
w ramach zajęć dydaktycznych
z poszczególnych przedmiotów
i spotkań z wychowawcą,
|
Uczniowie
|
nauczyciele, wychowawcy pedagog
|
cały rok
|
- projekcja filmów o tematyce profilaktycznej,
|
Uczniowie
|
wychowawcy
|
cały rok
|
- organizacja konkursów dotyczących uzależnień,
|
Uczniowie
|
nauczyciele,
wychowawcy
|
listopad
|
wspieranie rozwoju i zdrowia fizycznego psychospołecznego
|
- zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne uczniów,
|
Uczniowie
|
nauczyciele
|
cały rok
|
Kształcenie umiejętności radzenia sobie ze stresem:
- zajęcia na temat szkodliwości stresu
i sposobów jego zwalczania.
|
Uczniowie
|
nauczyciele,
wychowawcy
pedagog
|
cały rok
|
- indywidualizacja pracy,
|
Uczniowie
|
nauczyciele
|
cały rok
|
- dostosowanie wymagań programowych zgodnie
z zaleceniami PPP,
|
Uczniowie
|
nauczyciele
|
cały rok
|
- realizacja programu innowacyjnego w zakresie technik umysłowych
|
Uczniowie klasy pierwszej
|
nauczyciele
|
cały rok
|
- współpraca z rodzicami pod kątem pracy z uczniami z trudnościami,
|
Uczniowie
|
dyrektor,
nauczyciele,
pedagog
|
cały rok
|
- pomoc w zorganizowaniu badań
w PPP.
|
Uczniowie
|
dyrektor,
pedagog, wychowawcy
|
cały rok
|
- zajęcia dotyczące intymności naszego ciała
|
uczniowie
|
Pedagog szkolny
|
I i II semestr
|
- realizacja zajęć „Nie! Dla meningokoków”
|
Uczniowie
|
Pedagog szkolny
|
I semestr
|
Przekazywanie wiedzy na temat zagrożeń płynących z nieodpowiedniego korzystania z mediów i uczenie krytycznego stosunku do mediów
|
1. Uświadomienie uczniom negatywnych skutków nieodpowiedzialnego korzystania
z komputera:
- pogadanki na temat uzależnień
od komputera,
|
Uczniowie
Rodzice
|
nauczyciel informatyki,
wychowawcy
|
cały rok
|
- dyskusje o negatywnym wpływie
gier i programów komputerowych ukazujących przemoc i agresję,
|
Uczniowie
|
nauczyciel informatyki,
wychowawcy
|
cały rok
|
- pogadanki na temat zagrożeń płynących z sieci internetowej (rozmowy na czacie, wymiana adresów z nieznajomymi, spotkania
w „realu”).
|
Uczniowie
Rodzice
|
nauczyciel informatyki,
wychowawcy
|
cały rok
|
2. Ostrzeganie uczniów przed oglądaniem niewłaściwych programów TV:
- kształtowanie umiejętności selekcji oferowanych programów TV,
np. poprzez pogadanki tematyczne,
|
Uczniowie
Rodzice
|
wychowawcy
|
cały rok
|
- uwrażliwienie na upiększony obraz świata kreowany przez reklamy telewizyjne,
|
Uczniowie
|
wychowawcy
|
cały rok
|
3. Informowanie uczniów skutkach czytania i oglądania niewłaściwej prasy:
- pogadanki na temat umiejętności wyboru odpowiedniej prasy,
|
Uczniowie
|
wychowawcy
|
cały rok
|
- kształtowanie umiejętności selektywnego odbierania informacji zawartych w prasie, nieuleganie manipulacji,
|
Uczniowie
|
wychowawcy
|
cały rok
|
- umiejętne korzystanie z porad
i reklam prasowych,
|
Uczniowie
|
wychowawcy
|
cały rok
|
Promowanie pożądanych wzorców zachowań
|
1. Organizowanie życia kulturalnego uczniów:
- praca w organizacjach szkolnych (SU, PCK, LOP, SKO, ZHP),
|
Uczniowie
|
opiekunowie organizacji
|
cały rok
|
- wyjazdy do kin, teatrów,
na wycieczki,
|
Uczniowie
|
nauczyciele,
wychowawcy
|
cały rok
|
- imprezy klasowe, dyskoteki,
|
Uczniowie
|
wychowawcy
opiekun SU
|
cały rok
|
- udział uczniów w imprezach środowiskowych (Wigilia Seniora, spotkanie z krwiodawcami, Festyn Pokoleń),
|
Środowisko lokalne
|
opiekunowie organizacji
|
zgodnie
z planem
|
- współpraca z Rolniczym Zakładem Aktywności Zawodowej
w Stanisławowie.
|
Uczniowie
|
Opiekunowie PCK
|
zgodnie
z planem
|
2. Uczenie kultury życia codziennego:
- pogadanki na temat wyrabiania nawyków kulturalnego zachowania wewnątrz klasy i poza nią,
|
Uczniowie
|
nauczyciele,
wychowawcy
pedagog
|
cały rok
|
- pogadanki na temat właściwego zachowania w środkach komunikacji
i na terenie szkoły,
|
Uczniowie
|
nauczyciele,
wychowawcy
pedagog
|
cały rok
|
- wskazywanie wartościowych rozrywek.
|
Uczniowie
|
wychowawcy
|
cały rok
|
3. Budowanie poczucia własnej wartości:
- realizacja programu Uwierz
w siebie,
|
Uczniowie
|
pedagog, zespół nauczycieli
|
cały rok
|
- mapa sukcesów, schody sukcesów
|
Uczniowie
|
wychowawcy Samorząd Uczniowski
|
cały rok
|
4. Budowanie odpowiedzialności
za własne zachowanie:
- zapoznanie uczniów WSO,
|
Uczniowie
|
wychowawcy
|
wrzesień
|
- wypracowanie zasad współpracy
w grupie,
|
Uczniowie
|
wychowawcy
|
wrzesień
|
- wdrażanie uczniów do dokonywania samooceny i oceny zachowań innych.
|
Uczniowie
|
wychowawcy
|
cały rok
|
5. Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań:
- wskazywanie uczniom
autorytetów,
|
Uczniowie
|
Wychowawcy nauczyciele
|
cały rok
|
- ukazanie Dekalogu jako wyznacznika życia.
|
Uczniowie
|
katecheci
|
cały rok
|
- promowanie idei honorowego krwiodawstwa
|
Społeczność szkolna
|
Opiekunowie PCK
|
według planu
|
Kształtowanie właściwych postaw wobec żyjących z HIV i AIDS
|
- ulotki informacyjne na temat zapobiegania HIV i AIDS,
|
Uczniowie
|
pedagog
|
grudzień
|
- pogadanki na temat kształtowania właściwych postaw wobec żyjących
z HIV i chorych na AIDS,
|
Uczniowie
|
Wychowawcy pedagog
|
zgodnie
z planem
|
- konkurs wiedzy, konkurs plastyczny na temat AIDS z okazji Światowego Dnia Walki z AIDS
|
Uczniowie
|
PCK
|
zgodnie
z planem
|
Kształtowanie środowiska życia, nauki, wypoczynku i pracy sprzyjającego zdrowiu
|
- pogadanki na temat bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły, na terenie szkoły, a także
w czasie dni wolnych od zajęć dydaktycznych,
- spotkanie z policjantem na temat bezpiecznego poruszania się po drogach.
|
Uczniowie
|
dyrektor wychowawcy
opiekun świetlicy, policjant
|
według potrzeb
|
- zapewnienie bezpieczeństwa uczniom w czasie podróży autokarem szkolnym,
|
Uczniowie
|
opiekunowie
|
według potrzeb
|
- kształtowanie świadomości rodziców na temat bezpiecznego pomagania w gospodarstwach rolnych,
|
Rodzice
|
wychowawcy
|
zgodnie
z planem
|
- kurs i egzamin na kartę rowerową na terenie szkoły,
|
Uczniowie
|
nauczyciel techniki
|
zgodnie
z planem
|
- zapoznanie uczniów zasadami udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej,
|
Uczniowie
|
opiekunowie PCK,
wychowawcy
|
zgodnie
z planem
|
- poprawa miejsca pracy nauczycieli i uczniów (akcja zadrzewiania terenu przed szkołą, remont szkoły, sprzątanie świata, ciągły dostęp do środków higienicznych w toaletach)
|
Uczniowie
|
dyrektor
nauczyciele
|
według planu
|
- przestrzeganie terminów szczepień ochronnych.
|
Uczniowie
|
pielęgniarka szkolna
lekarz
|
według planu
|
Zmniejszenie ilości opuszczanych godzin lekcyjnych
|
- systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów swojej klasy, sporządzanie miesięcznych zestawień frekwencji uczniów
w klasie z dokonaniem analizy
i oceny poszczególnych uczniów,
|
Uczniowie
|
wychowawcy
dyrekcja
|
raz
w miesiącu
|
- przekazywanie informacji
o absencji uczniów rodzicom,
|
Rodzice
|
dyrekcja wychowawcy
|
według potrzeb
|
- pedagogizacja rodziców; zapoznanie z podjętymi działaniami zmierzającymi do poprawy frekwencji; uświadomienie konsekwencji zaniedbywania realizacji obowiązku szkolnego.
|
Rodzice
|
wychowawcy
|
zgodnie
z planem
|
Przeciwdziałanie agresji
|
- dyskusja w klasach na temat agresji słownej i fizycznej,
|
Uczniowie
|
wychowawcy
pedagog
|
cały rok
|
- organizacja zajęć warsztatowych na temat radzenia sobie z przemocą
i agresją,
|
Uczniowie
|
wychowawcy
pedagog
|
cały rok
|
- konsekwentne i systematyczne reagowanie na każdy przejaw agresji i przemocy,
|
Uczniowie
|
pracownicy szkoły
|
cały rok
|
- bieżące informowanie rodziców
o przejawach agresywnego zachowania dziecka,
|
Rodzice
|
wychowawcy
|
według potrzeb
|
- pogadanki dla rodziców na temat przyczyn i skutków agresji słownej
i fizycznej.
|
Rodzice
|
wychowawcy
|
według planu
|
i spotkaniach z wychowawcą,
EWALUACJA SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI
- Analiza wyników nauczania w opracowaniu o dokumentacje szkoły (dzienniki zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych)
- Stała kontrola zachowań pozytywnych i negatywnych uczniów (wpisy do zeszytu uwag i dzienników zajęć lekcyjnych)
- Kontrola i ocena dyżurów uczniowskich przez samorząd uczniowski
- Sprawozdanie z analizy sytuacji wychowawczej klas
Program zatwierdzony i przyjęty do realizacji uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu………………….
|