O tym, jak wszechstronna była wyobraźnia twórcza da Vinci, świadczą pozostawione przez niego szkice projektów i wynalazków. Nie wywarły one jednak większego wpływu na rozwój techniki, gdyż rezultatów swoich przemyśleń da Vinci nigdy nie publikował. Maszyna do latania Leonardo da Vinci ze szczególną uwagą pracował nad wieloma wariantami maszyny do latania. Początkowo zakładał, że maszyna taka może być napędzana siłą ludzkich mięśni. Projektował modele, w których miały być wykorzystane specjalne mechanizmy napędowe. Konstrukcję skrzydeł wzorował na budowie skrzydeł ptaków. Przewidywał, że poszczególne części szkieletu maszyny mogą być połączone za pomocą metalowych okuć. Uznał następnie, że lepsze do tego celu będą lżejsze materiały: elastyczne drewno, trzcina i skóra. Wyniki późniejszych obserwacji lotu ptaków oraz kolejne projekty nasunęły mu wniosek, że można wznieść się w powietrze za pomocą maszyny z nieruchomymi skrzydłami, wykorzystując wiatr i prądy powietrzne. Rower Jednym z ciekawych wynalazków da Vinci był rower. Projekt z 1493 roku przedstawiał drewniany pojazd złożony z dwóch jednakowej wielkości kół ze szprychami, kierownicy, mechanizmu napędzającego (korbowego), łańcucha i zębatki. Rysunek ten nie był nikomu znany przez setki lat i nie miał wpływu na powstanie późniejszej konstrukcji takiego pojazdu, wypracowanej przez kilku wynalazców w XIX wieku. Projekt ten odnaleziono wśród notatek Leonarda da Vinci w 1974 roku. Ponieważ rysunek jest wykonany niedokładnie, niektórzy badacze przypuszczają, że został on sporządzony przez jednego z asystentów mistrza. Jednak sam pomysł skonstruowania pojazdu należał zapewne do samego da Vinci. Dźwig Głównym elementem zaprojektowanego przez da Vinci dźwigu był pionowo ustawiony słup z poziomymi ramionami, podtrzymywany od góry linami. U dołu znajdował się mechanizm złożony systemu przekładni zębatych i korby ręcznej, za pomocą której można było wprawiać w ruch kołowrót. Na kołowrót była nawijana lina, poprowadzona przez znajdujące się u góry poziome ramię. Na linie tej, opuszczonej z ramienia, był zawieszany przenoszony ciężar. Słup dźwigu można było obracać wokół jego pionowej osi – służył to tego specjalny wysięgnik. Cała konstrukcja była umieszczona na wózku, umożliwiającym łatwe przemieszczanie jej. Czołg Da Vinci sporządził także projekt wozu bojowego, wyposażonego w pancerz z otworami strzelniczymi. Przedstawiony na rysunku pojazd przykryty był spiczasto zakończonym dachem, w którym również znajdowały się otwory strzelnicze i jeden dodatkowy otwór u góry, zapewniający dopływ świeżego powietrza. Wóz miał być napędzany przez ludzi, stanowiących załogę, za pomocą ręcznych korb przymocowanych do poziomych wałków. Ruch obrotowy tych wałków miał się przenosić na koła. Wynalazca planował, że pojazd będzie wprawiany w ruch przez ośmiu ludzi.